لیزر کردن موهای زائد مفید است یا مضر

لیزر کردن موهای زائد مفید است یا مضر

لیزر کردن موهای زائد مفید است یا مضر

در اینبخش درباره فواید و مضرات لیزر کردن موهای زائد بدن صحبت خواهیم کرد. موهای زائد زیر بغل و ناحیه تناسلی بعد از سن بلوغ در هر دو جنس زن و مرد رشد میکنند. فرم رشد موها در ناحیه تناسلی در دو جنس تا حدودی متفات است. این موها وابسته به هورمونهای جنسی هستند و رشد آنها طبیعی محسوب میشود. ابتدا توضیح کلی درباره لیزر میدهیم. با ما همراه باشید.

 

لیزر چیست؟

واژه لیزر (به انگلیسی: Laser) به معنی «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» است.

 

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع‌کننده یا فعال‌کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند.

 

نخستین بار طرح اولیه لیزر (میزر) را انیشتین داد. کار لیزر به این‌گونه است که با تابش یک فوتون به یک ذره (اتم یا مولکول یا یون) برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می‌شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ها افزایش می‌یابد که می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود بیاورند.

 

لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر، آن را از نورهای ایجاد شده از دیگر منابع متمایز می‌سازد. از نخستین روزهای تکنولوژی لیزر، به خواص ویژه آن پی برده شد که خود این خواص بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده در علوم گوناگون به ویژه صنعت و پزشکی ایجاد کرده‌است. پیشرفت دانش بدون تکنولوژی لیزر امکان‌پذیر نیست.

 

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟ آیا لیزر موهای زائد ، تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟ آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

شنیدن کلمات پرتو و یا تابش لیزر به بدن، ناخودآگاه ما را به یاد سرطان می اندازد، خیر چنین نیست به این دلیل که لیزر استفاده شده برای دستگاه های موهای زائد امواجی است که برای تابش غیر یونیزه استفاده می شود این امواج در پوست تولید گرما می کنند که منجر به غیرفعال شدن فولیکول مو و در نهایت مانع رشد مو می شود.

 

لیزر موهای زائد زیر بغل هیچ گونه خطری ایجاد نمی کند‎

این انرژی تنها جذب لایه های سطحی پوست شده و به هیچ عنوان باعث جهش سلولی نمی شود. از طرفی دیگر عمق نفوذ در لیزر موهای زائد فقط تا ریشه مو می باشد که در دستگاه هایی که از تکنولوژی الکساندرایت استفاده می کنند این میزان به حداقل خود یعنی 3 میلیمتر رسیده است. ضمنا اگر دستگاه های رفع موهای زائد حتی یک درصد خطر بیماری هایی مثل سرطان را تشدید می کردند (حتی یک مورد گزارش در دنیا) در اولین اقدام تولید آن توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده متوقف می شد.

 

گاها دیده شده که برخی افراد از لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی ترس دارند، به این علت که مبادا در آینده توانایی بارداری از آنها سلب شود.

 

متخصصان پوست اظهار دارند که پرتوهایی که از این روش انتشار می یابند، نمی توانند به هیچ یک از اعضای داخلی بدن نفوذ کرده و در نتیجه به آن آسیب برسانند.

 

با توضیحات فوق متوجه شدیم که با عمق نفوذ کم دستگاه لیزر (به ویژه تکنولوژی الکساندرایت) امکان آسیب رسیدن به اندام های داخلی به هیچ عنوان وجود ندارد.

 

می توان به جرأت گفت لیزر موهای زائد هیچ گونه خطری ایجاد نمی کند.

 

ممنوعیتی از این نظر برای سنین مختلف و همچنین کسانیکه سابقه جراحی قبلی در این ناحیه داشته اند برای ازاله موها توسط لیزر وجود ندارد.

 

درد، سوزش، قرمزی، تورم ،سوختگی و تیرگی یا روشنی پوست تنها عوارض لیزر هستند که با انتخاب دستگاه مناسب و مهارت متخصص پوست می‌توان از آنها پیشگیری کرد. به علاوه لیزر تنها به 5 میلی‌متر از عمق پوست نفوذ می‌کند و برای روابط جنسی و باروری مشکلی ایجاد نمی کند. تاباندن آن به پوست نواحی حساس از قبیل تیروئید، سینه، زیر بغل و غدد لنفاوی خطری ندارد اما لیزر نواحی تیره‌تر مانند ناحیه تناسلی حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود و نیازمند توجه بیشتر و تنظیمات خاص برای پیشگیری از سوختگی پوست است.

 لیزر کردن موهای زائد مفید است یا مضر

 

در ادامه شما را از حکمت موهای زائد بدن آگاه میکنیم تا با خود در جنگ نباشید.

يقيناً در همه آفريده هاي خداوند حکمت هاي گوناگوني وجود دارد ، اما بايد دانست که هميشه علم و آگاهي درستي نسبت به حکمت ها براي ما وجود ندارد ؛ البته به مرور زمان و به مدد پيشرفت هاي علمي ، ابعاد ناشناخته اي از حکمت هاي گوناگون در زواياي خلقت بي مانند خداوند کشف مي شود که به نوعي به شناخت بهتر ما از عظمت و قدرت الهي کمک مي رساند.

 

تعبير موي زائد در تعابير عرفي غير از تعابير دقيق پزشکي است ؛ در تعابير عرفي منظور مويي است که در مناطقي از بدن مانند زير شکم و يا زير بغل مي رويد اما در اصطلاح پزشکي به موهاي زير بغل يا زير شکم موي زائد گفته نمي شود ،بلکه منظور از موهاي زائد موهايي است که در نقاط گوناگون بدن فرد مي رويد ،درحالي که به شکل متداول و طبيعي نمي بايست برويد.

 

بخش عمده پاسخگويي به اين سوال بر عهده متخصصان علوم پزشکي و کارشناسان امور بهداشتي است تا با تحقيقات لازم از آثار و فوائد احتمالي وجود اين موها در اين قسمت هاي بدن براي سلامت بدن آگاه شوند و بخشي از حکمت هاي وجود اين موها را بيان کنند ؛ اما فارغ از اين بحث ، احتمالات گوناگوني مي توان براي اين امر در نظر گرفت مانند آن که وجود اين موها و ضرورت برطرف نمودن آن ها يکي از مهم ترين انگيزه هاي رعايت و توجه به بهداشت فردي و نظافت مکرر و استحمام کامل است.

 

چه بسا در گذشته که امکانات بهداشتي همانند امروز چندان وجود نداشت ، اگر چنين ضرورتي اقتضا نمي کرد، افراد تا مدت طولاني تمايل به نظافت درست بدن خويش نشان نمي دادند؛ به علاوه در بسياري از فرهنگ ها اگر چنين ضرورتي اقتضا نکند، افراد ميل چنداني به استحمام و رعايت کامل بهداشت فردي نداشته باشند چنان که در مورد مردم برخي کشورهاي اروپايي مشهور است که بيش از آن که مايل به استحمام باشند، به مصرف مواد خوشبو کننده و يا تعويض لباس تمايل نشان مي دهند. در حالت عادي تمايل چنداني به نظافت کامل بدن ندارند.

 

به علاوه در اين امور مي توان حکمت هاي رواني و اخلاقي خاصي را در خصوص توجه به بدن و تلاش در راستاي نظافت و آراسته نمودن آن که آثار مهمي در بهبود سلامت روان دارد ، به علاوه تذکر دائمي در خصوص وجود اموري به ظاهر عيب مانند که چندان ظاهر خوشايندي ندارد و در خلوت انسان به نوعي مانع خود برتر بيني است و… محتمل دانست.

 

اما در روايات به صورت کلي اشاراتي به دليل رويش اين موها و برخي فوائد وجود آن ها ، به خصوص اقدام به زدودن آن ها شده، يعني از موهاي زير بغل و موهاي اطراف عورت به عنوان موهايي که برطرف کردن آن ها به شكلي كه سنت است ،براي سلامتي انسان مفيد است، تعبير شده است.

 

اما شايد بيش ترين اشاراتي که در اين باره در منابع ديني موجود باشد، مربوط به روايت معروف «توحيد مفضل» است که از امام صادق عليه السلام نقل شده ؛ نکاتي را در خصوص حکمت هاي بهداشتي و اخلاقي رويش مو در بدن به ويژه موهاي زايد بيان مي نمايند که به بخشي اشاره مي نماييم :

 

در کتاب بحار الانوار از مفضَل بن عمر، در گفتگو با امام صادق ( در بيان نعمت هايي که خدا به انسان بخشيده است) آمده است :

 

« در اين بنگر و تامَل کن که چه حسن تدبيري در آفرينش موها و ناخن هاست. از آن رو که از چيزهايي اند که بلند و زياد مي شوند، به گونه اي که نياز پيوسته است کاسته شوند. فاقد حس آفريده شده اند، تا انسان از کوتاه کردن آن ها احساس درد نکند؛ در حالي که اگر مو و ناخن از چيزهايي بودند که حس داشتند، انسان،در کوتاه کردن و چيدن آن ها، ميان دو ناخوشايند، مي ماند:

 

آن ها را واگذارد تا بلند شوند و بر او سنگيني کنند،يا آن که تحمَل درد و رنجي که او را مي آزارد، آن ها را کوتاه کند.»

 

مفضَل مي گويد:

چرا اين ها به گونه اي آفريده نشده اند که زياد و بلند نشود تا انسان به کوتاه کردن آن ها نيازمند گردد؟

 

فرمود :

 

« خداوند را در اين باره بر بنده ،نعمت هايي است که آن ها را نمي شناسند تا او را سپاس گويد. دردها و بيماري هاي بدن ، همراه با در آمدن موها از بستر خود و درآمدن ناخن ها از انگشتان ، از بدن بيرون مي روند. از همين رو،انسان به نوره کشيدن، سر تراشيدن و کوتاه کردن ناخن ها در هر هفته ، فرمان يافته است تا موها و ناخن رشد شتابان تري يابند .با در آمدن آن ها ،دردها و بيماري ها از تن بيرون بروند. امَا هنگامي که بلند شوند، سر گردان مي مانند .رشدشان کاهش مي يابد . بدين سبب ، مايه هاي درد ها و بيماري ها در بدن حبس مي شود . بيماري ها و دردهايي را پديد مي آورند.

 

منانيه(مانويان) و طوايف همانند شان، آن گاه که کوشيده اند عيبي در کار آفرينش بيابند، بر موهاي عانه و زير بغل خرده گرفته و ندانسته اند که رويش موها از رطوبتي است که بدين مواضع مي ريزد . در نتيجه،آن سان که در نقطة آبگير علف مي رويد، در اين جاها نيز مو مي رويد. مگر نمي بيني که اين مواضع ، از ديگر جاها پوشيده تر و براي پذيرش اين زياده ،آماده تر است؟

 

ديگر آن که موي عانه و زير بغل از هزينه ها و تکاليف بدن است . بدان واسطه که در آن ها مصلحتي است؛ زيرا اهتمام انسان به تميز کردن بدن و گرفتن موهايي که بر آن مي رويد، از چيز هاي است که غرور انسان را در هم مي شکند. او را از ستم باز مي‌دارد . وي را از بخشي از سرمستي و بطالتي که از بيکاري حاصل مي ايد مي رهاند…».

 

فلسفه و منافع و بركات اين امر با تداوم و استمرار رويش و برطرف نمودن حاصل مي شود . پايان يافتن اين امر نقض غرض محسوب مي گردد .

مطالب داغ هفته اخیر