افسردگی در سالمندان چگونه است و چه نشانه هایی دارد؟

افسردگی در سالمندان چگونه است و چه نشانه هایی دارد؟

افسردگی در سالمندان چگونه است و چه نشانه هایی دارد؟

 

افسردگی یک اختلال خلقی است که توام با گوشه نشینی و کاهش فعالیت های عمومی است.افسردگی در بین سالمندان یک مشکل رایج است. با افسردگی انگیزه برای رسیدن به اهداف آینده کم رنگ می گردد.همچنین با افزایش سن و کم شدن توان جسمی توانایی برای انجام کارهای روزمره کاهش یافته و باعث از دست دادن اعتماد به نفس و در نهایت استرس و افسردگی می شود. از طرفی در این مقطع سنی ترس و اضطراب از مرگ و همچنین ازدست دادن همسر به وجود می آید که خود نیز باعث ایجاد افسردگی در سالمندان می شود.

 

با توجه به این که این مشکل در بین سالمندان یک مشکل رایج است این شیوع به معنای طبیعی بودن افسردگی در بین سالمندان نیست.

 

افسردگی دوران سالمندی حدود 6 میلیون امریکایی بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار داده است، اما تنها 10 درصد از این مبتلایان تحت درمان قرار می گیرند.

 

احتمالا دلیل عدم درمان افسردگی در سالمندان این است که افراد سالمند معمولا علائمی متفاوت از افسردگی نشان می دهند. به علاوه افسردگی در سالمندان معمولا با تاثیر بیماری های مختلف ناشی از افزایش سن و داروهایی که برای درمان استفاده می کنند، اشتباه گرفته می شود.

 

*تفاوت افسردگی در سالمندان و جوانان*

افسردگی در سالمندان معمولا با با سایر بیماری ها و ناتوانی ها بروز می کند و مدت بیشتری طول می کشد. افسردگی در سالمندان با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری همراه است. همزمان با این مسئله افسردگی توانایی فرد برای بهبود را کاهش می دهد.

 

بررسی ها نشان داده اند که افرادی که مبتلا به یک مشکل جسمی و بیماری هستند، اگر به افسردگی هم مبتلا شوند، افسردگی احتمال مرگ ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. به علاوه افسردگی خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را افزایش می دهد. بنابراین بسیار مهم است که افسردگی در افراد سالمند درمان شود، حتی اگر خفیف باشد. توصیه می شود افراد سالمند به طور منظم مورد معاینات جسمی و روحی قرار بگیرند.

 

به علاوه افسردگی خطر اقدام به خودکشی را، به ویژه در مردان سالمند، افزایش می دهد. میزان خودکشی در بین افراد 80 تا 84 سال دو برابر جمعیت کل افراد است. به گفته موسسه ملی سلامت روان افسردگی در بین افراد 65 سال به بالا یک مشکل مهم است.

 

همچنین با افزایش سن و به دلیل مرگ برخی عزیزان، از جمله همسر، خواهر یا برادر و دوستان و همچنین بازنشستگی، فرد تا حدی از حمایت های اجتماعی محروم می ماند. به دلیل تمام این تغییرات و همچنین وجود سایر بیماری ها خانواده و پزشک علائم افسردگی را در فرد نادیده می گیرند، در نتیجه درمان موثر افسردگی در سن بالا به تعویق می افتد یا انجام نمی شود.

 

مقاومت در برابر درمان افسردگی در بین سالمندان خیلی بیشتر از جوانان است. این مقاومت باعث می شود فرد سالمند وجود بیماری افسردگی را در خود انکار کند. به علاوه سالمندان علائم افسردگی را به عنوان واکنش های طبیعی به استرس های زندگی، فقدان ها یا بیماری ها در نظر می گیرند.

 

چرا افسردگی در افراد مسن تا این حد مهم است؟

در بسیاری از موارد، بیماری افسردگی در افراد سالمند نادیده گرفته می شود و یا اینکه فکر می کنند که افسردگی در سالمندان آنقدر شدید نیست که نیازی به درمان و یا مصرف داروهای ضد افسردگی داشته باشد.

 

متاسفانه به رسمیت نشناختن افسردگی در افراد سالمند باعث می شود که این افراد نسبت به درمان بیماری خود اقدام نکنند. این قضیه می تواند باعث شود که این افراد برای ماه ها از این بیماری رنج ببرند و حتی ممکن است در برخی موارد دست به خودکشی زده و منجر به مرگ شود. به گزارش فراناز همچنین ممکن است افسردگی درمان نشده در افراد سالمند باعث بدتر شدن علائم فیزیکی سایر بیماری ها شده و حتی در نهایت ممکن است به مرگ بیمار منجر شود.

 

از آنجا که افسردگی در سالمندان نسبت به درمان به خوبی از خود پاسخ نشان می دهند، واقعا غم انگیز است که این بیماری جدی گرفته نشود و یا تحت درمان قرار نگیرد.

 

*نشانه های افسردگی در سالمندان*

-بیخوابی

-دلتنگی

 -خستگی

 -کاهش وزن و اشتها

-اختلال در خواب

– احساس بی‌ارزشی و سربار بودن

-تصور مدام مرگ

– کاهش و یا عدم‌علاقه به سرگرمی‌ها و تفریحات پیشین

-گوشه‌گیری و کناره‌گیری از اجتماع

 

*افسردگی، خالی از اندوه و دلتنگی چگونه است؟*

همیشه تصورات ما از افراد افسرده درست نیست. بسیاری از آنان احساس ناراحتی نمی‌کنند و در عوض از کمبود انرژی و یا مشکلات جسمی شکایت دارند‌. در واقع مشکلات جسمی نظیر دردهای آرتروز و سردرد که مدام تشدید می‌شود، نشانه افسردگی در سالمندان است‌ که در اینجا ما به برخی از علائم این قشر از افراد اشاره می‌کنیم:

 

– دردهای بی‌دلیل و ناگهانی

– ناامیدی و درماندگی

– ضعف حافظه

– رنجش و تحریک پذیری

– بی توجهی به غذا‌خوردن، عدم‌استفاده از داروها

– بی توجهی به بهداشت شخصیافسردگی در سالمندان چگونه است و چه نشانه هایی دارد؟

 

*چه عواملی باعث تشدید افسردگی در سالمندان میشود؟*

-زن بودن (خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند)

-تنهایی، ازدواج نکردن، طلاق یا بیوه بودن

-نبود حمایت های اجتماعی

-رویدادهای استرس زا

-برخی شرایط جسمی مانند سکته مغزی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، دیابت، سرطان، زوال عقل و درد مزمن

-برخی داروها یا ترکیبی از چند دارو

-تصور بد نسبت به بدن (که ناشی از قطع عضو، جراحی یا حمله قلبی بروز می کند)

-سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی

-ترس از مرگ

-تنها زندگی کردن یا انزوای اجتماعی

-سایر بیماری ها

-سابقه اقدام به خودکشی

-بروز درد مزمن و شدید

-سابقه ابتلا به افسردگی

-از دست دادن یک عزیز

-سو مصرف مواد

 

مطالب داغ هفته اخیر