نوع پوست خود را چگونه تشخیص دهیم ؟

نوع پوست خود را چگونه تشخیص دهیم ؟

نوع پوست خود را چگونه تشخیص دهیم ؟

انواع پوست در چند گروه دسته‌بندی شده است و هر گروه دارای ویژگی‌ها و شیوه‌های مراقبت خاص خودش ‌می‌باشد. اطمینان از اینکه چه نوع پوستی دارید، برای مراقبت از پوست‌تان، اینکه چه نوع محصولاتی استفاده کنید و چگونه یک پوست سالم داشته باشید، اولین قدم است.

 

شاید تجربه کرده باشید گاهی محصولاتی برای مراقبت از پوست‌ انتخاب می‌کنید که از هر لحاظ محصولات فوق‌العاده‌ای به نظر می‌آیند، اما وقتی که از آنها استفاده می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که مناسب پوست شما نیستند. شاید هم آلودگی‌های شهرها به پوست شما آسیب رسانده‌ است و به دنبال این هستید که به نوعی از پوست خود مراقبت کنید، اما با تنوع عجیبی از داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی روبه‌رو هستید و سردرگم شده‌اید. قبل از هر اقدامی ما به شما توصیه می‌کنیم که پوست خود را به‌خوبی بشناسید تا گزینه‌های احتمالی شما محدود شوند و درنهایت تصمیم درستی بگیرید.

 

مراحلی که برای شناخت نوع پوست خود باید انجام بدهید:

  1. با یک پاک‌کننده‌ی ملایم و خشک صورت‌تان را بشویید و آرایش روی آن‌ را پاک کنید. این کار باعث می‌شود چربی‌ها و آلودگی‌هایی که در طول روز روی پوست جمع شده‌اند، از بین بروند و پوست فرصت نفس کشیدن پیدا کند. اما بیش از حد این شستشو را انجام ندهید! پس از شست‌وشو، صورت‌تان را خشک کنید.
  2. یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت، پوست شما به حالت طبیعیِ خود (حالتی که نوع پوست شما را مشخص می‌کند)، بازمی‌گردد. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید.
  3. با یک دستمال کاغذی تمیز ضربات ملایمی روی پوست صورت خود بزنید.
  4. با توجه به آثار پوسته‌پوسته شدن، اثرات چربی روی صورت یا دستمال کاغذی و … می‌توانید نوع پوست خود را تشخیص بدهید. (این مورد را در ادامه‌ی مقاله بیشتر توضیح داده‌ایم)

 

انواع پوست و چگونگی مراقبت از آن

۱. پوست معمولی

پوست، هیچ‌گونه چربی و پوسته پوسته شدنی را نشان نمی‌دهد و انعطاف‌پذیر و صاف است. اگر این نوع پوست را دارید، جزو افراد خوش‌شانس به‌شمار می‌روید.

 

افراد دارای این نوع پوست تنها کاری که باید بکنند این است که روزانه ۲ بار صورت خود را با پاک‌کننده‌ای ملایم مثل ژلِ شست‌وشو بشویند.

 

۲. پوست چرب

نوع پوست خود را چگونه تشخیص دهیم ؟

 

پوست چرب بر روی دستمال کاغذی آثار چربی به جای می‌گذارد. همچنین این نوع پوست‌ معمولا دارای منافذ بزرگی است و در اثر تابش نور براق می‌شود.

 

اگر پوست چرب دارید موارد زیر را در طول روز انجام بدهید:

  1. ۲ بار در روز صورت‌تان را با پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید.
  2. یک پنبه‌ی خشک را روی قسمت‌های چرب صورت‌تان بکشید.
  3. به‌وسیله‌ی یک مرطوب‌کننده‌ی فاقد چربی، صورت‌تان را ماساژ بدهید.
  4. حداکثر یک‌بار در هفته از ماسک مناسب صورت خود استفاده کنید.

 

۳. پوست خشک

نوع پوست خود را چگونه تشخیص دهیم ؟

افراد دارای پوست خشک معمولا احساس می‌کنند پوست‌شان محکم کشیده شده است. همچنین ممکن است آثار پوسته‌های مرده روی صورت مانده باشد. مرطوب‌کننده‌ها برای این نوع پوست ضروری هستند.

 

اگر پوست شما از این نوع است، موارد زیر را انجام بدهید:

  1. زمان حمام را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید و از آب داغ برای استحمام استفاده نکنید.
  2. بلافاصله پس از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  3. از یک کرم حاوی روغن (مثل روغن جوجوبا) به جای لوسیون استفاده کنید.
  4. از صابون و محصولات دارای الکل و عطر استفاده نکنید.
  5. میزان رطوبت هوای خانه را با استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ی هوا، افزایش بدهید.

 

۴. پوست مختلط

پوست مختلط متداول‌ترین نوع پوست است. این پوست تمام نشانه‌های ۳ نوع پوست دیگر (معمولی، چرب و خشک) را از خود نشان می‌دهد. معمولا این نوع پوست، در ناحیه‌ی T (پیشانی و بینی)، چرب و در سایر نقاط نرمال تا خشک است. اگر پوست شما از نوع مختلط است، باید موارد مربوط به پوست خشک و چرب را همزمان رعایت کنید، یعنی برای قسمت‌های چرب پوست‌تان (پیشانی و بینی) از پنبه یا دستمال خشک و برای قسمت‌های خشک از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

 

مشکلات احتمالی پوست

معمولا ۲ مشکل عمده وجود دارد که‌ پوست شما ممکن است به آنها دچار شود:

  1. حساسیت: اگر پوست شما حساس باشد، به‌سرعت به محصولات پوستی معمولی واکنش نشان می‌دهد. به این معنی که پس از استفاده، پوست شما قرمز، دارای خارش یا جوش می‌شود.
  2. مستعد جوش: حتی اگر نوجوان نباشید، پوست شما ممکن است جوش بزند. اگر پوستی مستعد جوش دارید و مدام با این مشکل مواجه می‌شوید، از محصولات بهداشتی برطرف‌کننده‌‌ی جوش استفاده کنید.
جدیدترین مطالب سایت