نکاتی قابل توجه قبل از باردار شدن

نکاتی قابل توجه قبل از باردار شدن

نکاتی قابل توجه قبل از باردار شدن

قبل از بادراری مطمئن شوید، خودتان و همسرتان از سلامت جسمی و احساسی برخوردارید

کسانی که قصد باردار دارند، باید روش‌هایی مانند کاندوم، اسپونج یا دیافراگم که برای پیش‌گیری استفاده می‌کرده‌اند را بلافاصله کنار بگذارند.در این مطلب شما دوستان عزیز نکاتی که باید قبل از بارداری به آن توجه کنید را مشاهده میکنید.

 

شما از زمانی والد یک فرزند محسوب خواهید شد که وی هنوز به دنیا نیامده است. در این مجموعه مطالب، می‌کوشیم به پرسش‌ها و نگرانی‌های شما در این زمینه – از داشتن یک زندگی سالم تا برخورداری از روابطی سالم – پاسخ بدهیم. اگر قصد بچه دار شدن دارید باید بیاموزید برای خانواده جدیدتان از هم اینک برنامه ریزی کنید.در اینجا ما به ترتیب اولویت، به پیش‌شرط‌های لازم برای بچه دار شدن می‌پردازیم.

 

سلامت جنسی
برخورداری از سلامت جنسی بخش مهمی از فرآیند بارداری و به‌دنیا‌آوردن کودکی سالم محسوب می‌شود. عفوت‌های قابل انتقال جنسی (STIs) عفونت‌هایی‌اند که در جریان روابط جنسی منتقل می‌شوند. ممکن است فردی دارای چنین عفونت‌هایی باشد، اما خود از آن آگاه نباشد. اگر این عفونت‌ها درمان‌نشده باقی بمانند، برخی انواع آن می‌توانند بارداری را دشوار کنند.

هر دو همسر باید آزمایشات منظمی در این باره بدهند. پیش از بارداری باید از مشاور پزشکی‌تان بخواهید ترتیب انجام تست‌های مربوط به این نوع عفونت را برای‌تان بدهد. آگاه باشید عفونت‌های قابل انتقال جنسی، قابل کنترل و بیشتر آنها قابل درمانند.

زمانی که تصمیم گرفتید باردار شوید، باید روش‌های پیش‌گیری را کنار بگذارید. اگر از تکنیک‌ها و ادواتی مانند کاندوم، اسپونج یا دیافراگم برای پیش‌گیری استفاده می‌کرده‌اید، کافی است آنها را بلافاصله کنار بگذارید. اگر از IUD برای پیش‌گیری بهره می‌برده‌اید، باید بگذارید یک دوره قاعدگی به طور کامل طی شود و سپس برای باردارشدن تلاش کنید.

اگر از روش‌های هورمونی مانند قرص، پچ یا حلقه برای پیش‌گیری استفاده می‌کرده‌اید، باید یک دوره قاعدگی نرمال به طور کامل سپری شود. اگر از تکنیک Depo-Provera استفاده می‌کرده‌اید، قبل از تلاش برای باردارشدن باید یک دوره 6 تا 9 ماهه سپری شود. زنانی که از روش‌های هورمونی پیش‌گیری بهره می‌گرفته اند، باید قبل از تلاش برای بارداری از روشی غیر هورمونی استفاده کنند و بعد از سپری‌شدن یک دوره قاعدگی، آن‌گاه برای باردارشدن اقدام کنند.

 

باردارشدن
اقدامات اولیه: تصمیم‌گیری برای بچه‌دارشدن کار بزرگی است. شما باید مطمئن شوید هم خودتان و هم همسرتان از سلامت جسمی و احساسی لازم برای این کار برخوردارید. درباره نحوه تغذیه سالم و داشتن یک زندگی فعال به نکاتی که در بخش‌های قبلی اشاره شد مراجعه کنید.

وقتی شما و همسرتان به این نتیجه رسیدید که خانواده‌تان را گسترش دهید، حتما با مشاور و متخصص لازم در این باره قرار ملاقات بگذارید.

 

در دیدار با متخصص یا مشاور درباره این موارد صحبت کنید:

– سلامت عمومی‌تان؛
– داروهایی که مصرف می‌کنید؛
– واکسن‌هایی که باید بزنید؛
– آزمایش تعیین عفونت‌های قابل انتقال جنسی.

 

همچنین بهتر است قبل از بارداری، دندان‌های‌تان را توسط یک دندان پزشک معاینه کنید. مشکلات دندانی در دوره بارداری ممکن است هم بر مادر و هم بر نوزادی که در شکم دارد، تاثیر بگذارد. باز هم تاکید می‌کنیم وقتی تصمیم به بچه‌دارشدن گرفتید، حتما باید روش‌های پیش‌گیری را به گونه ای که گفته شد، متوقف کنید.

 

کارهای قبل از بارداری,آزمایشات قبل از بارداری,توصیه های قبل از بارداری,آمادگی قبل از بارداری

زمانی که تصمیم گرفتید باردار شوید، باید روش‌های پیش‌گیری را کنار بگذارید

 

نکاتی قابل توجه قبل از باردار شدنزمانی که تصمیم گرفتید باردار شوید، باید روش‌های پیش‌گیری را کنار بگذارید

تخمک‌گذاری و لقاح
برای باردارشدن، تخمک مادر و اسپرم پدر باید با هم تلاقی کنند. بهترین زمان برای این اتفاق وقتی است که بدن زن تخمک‌گذاری می‌کند. این روند وقتی صورت می‌گیرد که تخمک توسط تخمدان در ابتدای لوله رحم رها می‌شود و منتظر اسپرم می‌ماند. در بیشتر زنان این اتفاق 14 روز پیش از آغاز دوره قاعدگی رخ می‌دهد.

 

به سه روش کلی می‌توان زمان تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کرد:
1. پی‌گیری الگوی قاعدگی
ساده‌ترین راه برای پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری، پی‌گیری تحولات قاعدگی است. این کار را باید دو بار در ماه انجام دهید. نخستین روز شروع قاعدگی را در تقویم یادداشت کنید. تعداد روزهای این دوره را از نخستین روز قاعدگی تا شروع نخستین روز قاعدگی دوره بعد حساب کنید. حال با مشخص‌شدن تعداد روزها، وقتی 14 روز به عقب برگردید، زمان تقریبی تخمک‌گذاری شما مشخص می‌شود. این روز را برای هر دوره قاعدگی در تقویم علامت بزنید. زمان رهاشدن تخمک به طور تقریبی دو روز قبل و دو روز بعد از این علامت خواهد بود و این مدت، بهترین زمان برای لقاح و بارداری است. اگر قاعدگی نامنظمی دارید، با مشاور پزشکی خود صحبت کنید.

 

2. خروج ترشحات رحمی از واژن
با رهاشدن تخمک، ترشحات خارج‌شده از واژن شفاف و چسبناک و البته دارای حجم زیادی است.

 

3. دمای بدن‌تان را بررسی کنید
در زمان تخمک‌گذاری دمای بدن شما اندکی بالا می‌رود. هر روز و پیش از خروج از بستر، دمای بدن خود را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید. بعد از تخمک‌گذاری، دمای بدن شما به مدت یک هفته تا ده روز باید افزایش یابد.

برای باردارشدن نیازی به رابطه جنسی هرروزه نیست. این کار حتی می‌تواند غلظت اسپرم پدر را کاهش دهد. متخصصین توصیه می‌کنند برای باردارشدن، یک روز درمیان ارتباط جنسی صورت گیرد.

زمانی که تخمک با اسپرم مواجه شد، لقاح صورت می‌گیرد. این اتفاق در لوله رحم رخ می‌دهد. حال تخمک بارورشده یا همان جنین به سمت انتهای لوله رحم حرکت می‌کند و وارد فضای رحم می‌شود. فرآیند لانه‌گزینی (جای‌گرفتن جنین در دیواره رحم) زمانی رخ می‌دهد که جنین به رحم می‌رسد و خودش را به دیواره آن می‌چسباند. نقطه شروع و رشد فرزند شما از همین جاست.

 

 

 

نکاتی قابل توجه قبل از باردار شدن

باروری یا توانایی باردارشدن، در سال‌های میانی دهه سی سالگی یک زن کاهش می‌یابد

برای باردارشدن چقدر زمان لازم است؟
راه مشخصی برای برآورد این که چه زمانی طول می‌کشد تا یک زن باردار شود وجود ندارد. این زمان برای هر کسی متفاوت است. در مورد بیشتر زنان، از زمانی که تصمیم به بارداری بگیرند تا وقتی باردار شوند، حدود یک سال طول می‌کشد. اگر یک سال گذشته و هنوز باردار نشده‌اید، با مشاور پزشکی خود تماس بگیرید. شاید لازم باشد برای تحقق بارداری به کلینیک‌های باروری مراجعه کنید.

 

آیا سن زن تاثیری در باردارشدن‌اش دارد؟
افزایش سن، فرآیند باردارشدن را دشوارتر می‌کند. باروری یا توانایی باردارشدن، در سال‌های میانی دهه سی سالگی یک زن کاهش می‌یابد. زنانی که بیش از 35 سال سن دارند، اگر پس از 6 ماه تلاش باردار نشوند، باید به متخصص باروری مراجعه کنند. زنانی که بیش از 38 سال سن دارند، از همان ابتدای تصمیم‌گیری برای باردارشدن باید به متخصص رجوع کنند.

 

چگونه می‌توان از باردارشدن آگاه شد؟
برخی علائم اولیه بارداری عبارت است از:
– عقب‌افتادن قاعدگی
– احساس خستگی
– دردناک‌شدن پستان
– تکرر ادرار
– احساس تورم و بادکردگی
– تهوع و دل‌آشوبه
– خون‌ریزی غیر معمول (متفاوت با خون‌ریزی ماهانه)

 

اگر تصور می‌کنید باردار شده‌اید، به سرعت به مشاور پزشکی‌تان مراجعه کنید. مراقبت‌های پیش از زایمان از اهمیت زیادی برای شما و فرزندتان برخوردارند.

 

جدیدترین مطالب سایت