دانستنی های جالب درباره ماهی ها

دانستنی های جالب درباره ماهی ها

دانستنی های جالب درباره ماهی ها

نکات جالبی که باید از ماهی ها بدانید. در این مطلب اطلاعات مفید و دانستنی های جالب درباره ماهی ها را می خوانید. با ما همراه باشید.

 

آیا می دانید

گوپی کوتوله و لوزون از ماهی های آب شیرین فیلیپین و گوپی جزایر مارشال و ماهی برنج ریز تایلند از ماهی های آب شوری هستند که نهایتا تا 1 سانتیمتر یعنی به اندازه یک دانه برنج رشد می کنند، این ماهی ها به عنوان کوچکترین ماهی های دنیا شناخته می شوند.

 

آیا می دانسید

هر سال 100 میلیون کوسه كشته می شود.

شرط عقل اين است كه انسان ها از کوسه ها بترسند اما تحقیقات جدید نشان می دهد عكس آن دقیق تر است. چرا كه هر سال حدود 100 میلیون کوسه کشته می شوند و ميزان صيد آنها به قدری زیاد است که جمعيت كوسه ها قادر به جايگزينی تعداد از دست رفته نيستند.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد تقريباً از هر 15 کوسه يكی صيد می شود. با توجه به افزایش تقاضا برای باله كوسه، آنها بيش از هر زمان ديگري هم در معرض خطر قرار گرفته اند. به تازگی استفاده از باله كوسه برای تهيه سوپ به ويژه در قاره آسيا افزايش يافته است.

جمعیت کوسه ها به خصوص به خاطر صید بی رویه گونه های در معرض خطر انقراض کم شده. کوسه ها سیر رشد بسیار آهسته ای دارند و همچنین قادر به تکثیر سریع نیستند.

 

آیا می دانید

مارماهی دهن گرد یکی از لجن ساز ترین موجودات روی کره زمین است، این ماهی می تواند ظرف یک دقیقه لجن مورد نیاز برای پر کردن یک سطل را تولید کند.

 

آیا می دانید

ماهی چهار چشم آنابلپس می تواند همزمان بالا و پایین سطح آب را ببیند.

 

آیا می دانید

ماهی ها جز خونسردان هستند

دمای داخلی بدن ماهی مطابق با دمای محیط اطراف اوست.

 

آیا می دانید

خفاش ماهی هنگام نزدیک شدن خطر خود را به مردن می زند، هنگام وحشت این ماهی به بغل شناور می شود و به شکل یک برگ شناور روی سطح آب دیده می شود.

 

آیا می دانید

امروزه تنها دو گونه از ماهی‌های بی آرواره وجود دارند.

ماهی های بی آرواره گروهی از ماهیان هستند که در حدود 500 میلیون سال قبل ظاهر شدند. امروزه تنها گونه های دهان گردوارن و مخاطی وران در زمین هستند.

 

آیا می دانید

بزرگ ترین ماهی در جهان کوسه نهنگ است. این ماهی در واقع کوسه است و نهنگ نیست. کوسه نهنگ بیش از 46 پا (14 متر) طول دارد و وزنش بیش از 15 تن است.

 

آیا می دانید

کوسه های سرچکشی می توانند در گروه های بیش از 500 عددی زندگی کنند، معمولا قویترین ماده در وسط گروه شنا می کند.

 

آیا می دانید

کلمه پیرانا از یک ترکیب برزیلی به معنای قیچی گرفته شده است.

 

آیا می دانید

مارماهی الکتریکی انرژی الکتریکی کافی برای کشتن یک اسب را دارد.

آیا میدانید

بزرگ ترین ماهی در جهان کوسه نهنگ است

 

آیا می دانید

زائده شاخ مانندی که بین چشم های تانک تک شاخ رشد می کند می تواند در یک ماهی جوان تا 13 سانتیمتر رشد کند و در نرها معمولا بزرگتر است.

 

آیا می دانید

ماهی ها نخستین جانوران مهره دار جهان بوده اند.

قبل از این که مهره داران به وجود آیند، طنابداران بوده اند -طنابداران جانوران دریایی کوچکی هستند که تقارن دوطرفه دارند، ناحیه سر از ناحیه دم متمایز بوده و طناب های عصبی در تمام طول بدن شان وجود دارد. کمی بیش از 500 میلیون سال پیش، در طول دوره کامبرین، جمعیت طنابداران به اولین مهره داران واقعی تکامل پیدا کردند که و سپس تمام خزندگان، پرندگان، دوزیستان و پستاندارانی که ما می شناسیم را ایجاد کردند. گروه ششم جانوران، یعنی بی مهرگان، ستون فقرات پیدا نکردند و در عین حال امروزه 97 درصد تمام گونه های جانوری را تشکیل می دهند.

 

آیا می دانید

کوسه ها تنها ماهی هایی هستند که پلک دارند.

 

آیا می دانید

پیرترین ماهی زنده شناخته شده در آکواریوم یک لانگ فیش استرالیایی است که در سال 2003 به ثبت رسیده است، این ماهی همچنان در سلامت و در سن 65 سالگی زندگی می کند.

 

آیا می دانید

ماهی های غضروفی بزرگ ترین گروه ماهی ها هستند. حدود 24000 گونه از ماهی غضروفی وجود دارد که به 431 خانواده تقسیم می شوند.

 

آیا می دانید

ترومپت فیش دائما داخل صخره ها رنگ خود را تغییر می دهد، او با این روش طعمه های بی خبر را غافل گیر کرده و با پوزه دراز خود آنها را شکار می کند.

 

آیا می دانید

تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید در برابر سدهای عظیم و زیبای مرجانی است، این تغییرات می تواند باعث سفید شدن و مردن این توده های عظیم شود.

تفاوت کوسه ها با ماهی های دیگر,پیرترین ماهی زنده

سفره ماهی ها از بو در گیرنده های الكتريكى خود استفاده می كنند

 

آیا می دانید

بعضی از مردم فکر می کنند مارماهی مثل یک مار به نظر می رسد، اما اگر شما نگاه از نزدیک به آن دقت کنید باله های کوچک این ماهی راخواهید دید.

 

آیا می دانید

خرچنگ نعل اسبى می تواند اندام هاى از دست رفته خود را در طول زمان بازسازی کند.

 

آیا می دانيد

هشت پا در حقيقت یک نوع نرم تن بى صدف به نام سفلاپود است.

 

آیا می دانيد

بیشتر از 20 گونه از پیرانا در واقع همه چیز خوارند، خوردن میوه، دانه ها و ماهی ها از عادات غذايى آنهاست.

 

آیا می دانيد

سفره ماهی ها از بو در گیرنده های الكتريكى خود استفاده می كنند دقيقا شبيه به تكنيكى كه کوسه ها برای پیدا کردن طعمه از آن استفاده می كنند.

 

آیا می دانید

بسیاری از ماهی ها مجهز به کیسه هوا هستند.

ماهی در اکوسیستم های طبقه ای زندگی می کند: زنجیره غذایی 9 متر زیر سطح آب با دو سه کیلومتری عمق آب بسیار متفاوت است. به همین دلیل، نفع ماهی در این است که یک عمق ثابت را حفظ کند که بسیاری از گونه ها با کمک کیسه هوای خاص ماهی این کار را انجام می دهند.

این کیسه هوا یک اندام پر شده از گاز در داخل بدن ماهی است که شناوری ماهی را حفظ می کند و نیاز به شنا کردن با حداکثر سرعت را از بین می برد. این باور وجود دارد (هر چند که هنوز ثابت نشده است) که ریه ابتدایی نخستین چهارپایان از کیسه هوای ماهی ها تکامل یافته اند. یعنی این کیسه هوا برای این هدف ثانویه انتخاب شده که جانوران مهره دار بتوانند در خشکی استقرار یابند.

 

آیا می دانيد

دندانپزشکان یونان باستان از سمى گرفته شده از ستون فقرات سفره ماهى به عنوان یک بی حس کننده استفاده می كردند.

 

آيا می دانيد

بدن يک عروس دريايى بالغ از ٩٤ تا ٩٨ درصد آب تشكيل شده است.

جدیدترین مطالب سایت