دانستنی های جالب و حیرت انگیز درباره دوقلوها

دانستنی های جالب و حیرت انگیز درباره دوقلوها

دانستنی های جالب و حیرت انگیز درباره دوقلوها

اکنون فرزندان دوقلو تعداد بیشتری پیدا کرده اند و شاید دلیل آن هم بالا رفتن سن بارداری در زنان باشد،زیرا بارداری در سنین بالا شانس دوقلو زایی را زیاد می کند. یکی از سلبریتی های معروف یعنی خانم بیانسه، خواننده و بازیگر ۳۵ ساله، اکنون باردار و منتظر بدنیا آوردن دوقلوهای خود است. وی روز سه شنبه، هفتم فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی (نوزدهم بهمن) این خبر را در اینستاگرام خود به اطلاع هوادارانش رساند.

 

وی از خوشحالی خود و همسرش «جی زی» در ارتباط با این خبر نیز اشاراتی کرد. اکنون به دنیا آوردن نوزادان چند قلو هچون گذشته نادر نیست اما هنوز هم چندان عادی به نظر نمی رسد.با بیان این خبر جدید از یکی از معروف ترین سلبریتی های جهان به بررسی ۱۰ مورد از مواردی خواهیم پرداخت که احتمالا پیش از این در ارتباط با دوقلوها نمی دانستید و شاید از دانستن آنها اندکی هم متعجب شوید. با هم به مرور این موارد می پردازیم:

 

تولد دوقلوها در حال افزایش است

در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۳۵٫۳۳۶ مورد تولد نوزاد دوقلو در آمریکا اعلام شد و این آخرین آمار و ارقام بدست آمده از دوقلوهاست.این بدان معناست که ۳٫۴ درصد نوزدانی که در آن سال متولد شدند، دوقلو بودند که این داده بدست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری در ایالات متحده آمریکا رقم قابل توجهی نیز بود.

 

تولد نوزادان دوقلو از سال ۱۹۸۰ میلادی افزایش پیدا کرد و پژوهشگران بر این باور هستند که پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری روش هایی چون IVF در این افزایش نقش داشته.دکتر گروس در این باره می گوید: “ممکن است این روند، تکاملی در جامع بشری به شمار آید چرا که زنانی که در سنین بالاتری قرار دارند، قادر خواهند بود که در یک بار بارداری دو فرزند را بدنیا آورند.”

 

احتمال بدنیا آوردن نوزادان دوقلو در میان مادران مسن تر بیشتر است

دکتر «کریستین گروس» از بیمارستان «وینی پالمر» در اورلاندو می گوید: “حتی بدون استفاده از IVF که روش درمان برخی از انواع نازایی هایی هاست، معمولا مادرانی که مسن تر هستند نوزادان دوقلوی بیشتری بدنیا می آوردند.”گروس براین باور است که این امر برای این گروه از زنان می تواند بسیار خوب باشد چرا که تنها با یک بار بارداری دو نوزاد بدنیا می آورند.

 

دوقلو ها و همچنین مادران آنها عمر طولانی تری خواهند داشت

در پژوهش انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۶ میلادی و در دانشگاه واشنگتن، محققان دریافتند که دوقلوهای همسان، در مقایسه با دوقلوهای غیرهمسان عمر طولانی تری دارند و تمام دوقلوها در مقایسه با سایر جمعیت عمر طولانی تری دارند.دکتر «دیوید شارو» از محققانی که دوره پست دکتری خود را می گذراند در این باره می گوید: “این بسیار خوب است که افرادی بسیار شبیه به خود را به دنیا بیاورید که بتوانند عمر طولانی هم داشته باشند.”

 

برای مادرانی هم که نوزادان دوقلو بدنیا می آورند خبر خوبی وجود دارد، در سال ۲۰۱۱ میلادی و بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه یوتا این نتیجه بدست آمد که مادرانی که نوزدان دوقلو به دنیا می آورند به دلیل سلامت بودن در مقایسه با سایر مادران عمر طولانی تری نیز خواهند داشت.

 

بیش از دو نوع دوقلو در جهان وجود دارد

تقریبا تمام افراد می دانند که دوقلوهای همسان و غیرهمسان وجود دارند اما ماجرای دوقلوها به این ختم نمی شود. به عنوان مثال برخی از دوقلوها وجود دارند که برخی علائم آینه گون در بدن هردوی آنها وجود دارد.این بدان معناست که اگر روی بدن یکی نشانی وجود دارد روی بدن دیگری و درست در جهت مخالف آن همان علامت دیده می شود.

 

نوع دیگری از دوقلوها می توانند با فاصله زمانی تا ۲۴ روز بعد از یکدیگر بدنیا آیند. زمانی که در بدن زن بیش از یک تخمک در هنگام تخمک گذاری شکل می گیرد، ممکن است این تخمک ها در بازه زمانی جدا از هم آزاد شوند.سال گذشته نمونه تعجب برانگیز و نادری از این اتفاق در یک زن استرالیایی اتفاق افتاد.

 

دوقلوها می توانند رنگ پوست متفاوتی داشته باشند

دکتر «نانسی سیگال» از یک مورد نادر یاد می کند که در سال ۲۰۱۶ بدنیا آمدند. یکی از این دوقلوها رنگ پوست تیره و دیگری پوستی روشن داشت که توجه بسیاری را در جوامع پزشکی و غیرپزشکی به خود معطوف کردند.

 

برای دوقلوهای غیرهمسان، ژن خاصی وجود دارد

محققان اخیرا به این نتیجه دست پیدا کرده اند که دوقلوهای غیرهمسان از ژن خاصی هستند. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ میلادی در هلند، دو نوع ژن متفاوت تشخیص داده شد که احتمال بدنیا آوردن دوقلوهای غیرهمسان را در زنانی که این ژن ها را دارا بودند به میزان قابل توجهی افزایش داد.

 

احتمال بیشتری وجود دارد که در میان دوقلوها چپ دست وجود داشته باشد

تقریبا از هر ۵ دوقلو چه همسان و چه غیرهمسان یکی از آنها چپ دست هستند. این نتیجه مطالعه انجام شده در سال ۱۹۹۶ میلادی در بلژیک است. این آمار تقریبا معادل دو برابر در میان جمعیت عادی به شمار می آید.

 

زنان قدبلند بیشتر نوزادان دوقلو بدنیا می آورند

در پژوهش انجام پذیرفته در سال ۲۰۰۶ میلادی، نشان داده شد که تقریبا بیشتر مادرانی که نوزادان دوقلو بدنیا می آورند چند سانتیمتری از سایر مادران بلندتر هستند.محققان علت این امر را به سطح بالاتر فاکتورهای رشد و پروتئین ترشح شده در کبد این مادران نسبت داده اند.

 

دوقلوها باید در هفته ۳۷ ام بدنیا بیایند

برای اینکه از هرگونه خطری در زمان زایمان جلوگیری به عمل آید بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که در هفته ۳۶ یا ۳۷ بارداری، نوزادان دوقلو بدنیا بیایند.دکتر گروس در این باره می گوید: “به دلایل فیزیولوژیکی و اتفاقاتی که در بدن مادر می افتد، عمدتا این امکان وجود ندارد که نوزادان دوقلو تا هفته های ۳۹ یا ۴۰ ام بارداری در بدن مادر باقی بمانند و عمدتا در هفته ۳۷ یا قبل از آن خارج می شوند. ”

 

سزارین تنها گزینه بدنیا آوردن نوزادان دوقلو نیست

دکتر گراوس می گوید: “اگرچه معمول ترین راه برای بدنیا آوردن دوقلوها سزارین است اما در مواردی هم می توان از طریق طبیعی این نوزادان را به دنیا آورد. اگر سر بچه ها به سمت پایین باشد و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند می توان برای زایمان طبیعی اقدام کرد.”

 

وی اضافه می کند عمدتا زمانی که نوزاد اول بیرون بیاید بلافاصله نوزاد بعدی هم خارج می شود که خوب البته همیشه هم به این ترتیب نیست. وی از تجربه خود می گوید که گاهی ساعت ها طول کشیده تا نوزاد دوم بیرون بیاید اما معمولا این روند کمتر از یک ساعت به طول می انجامد.

جدیدترین مطالب سایت