10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

دوران پریود یا عادت ماهانه از نظر رعایت بهداشت اهمیت زیادی دارد. رعایت نکردن نکات بهداشتی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای خانم‌ها شود و آن‌ها را به دردسر بیندازد. برای اینکه این دوران را با آرامش و به سلامت سپری کنید، از نکات زیر کمک بگیرید. مجموعه 10 نکته‌ای که برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم، به حفظ بیشتر سلامتی‌تان کمک می‌کند.

 

از آب ولرم استفاده کنید

در دوران عادت ماهانه هرگز خود را با آب سرد نشویید. شست‌و‌شوی اندام تناسلی با آب سرد می‌تواند دل‌درد را بیشتر کند و باعث آزار دیدنتان شود. برای شست‌و‌شو حتما از آب ولرم کمک بگیرید. ضمن اینکه یادتان باشد شست‌وشو همیشه از جلو به عقب است. عکس این حرکت، باکتری‌ها و آلودگی را به ناحیه تناسلی انتقال می‌دهد و ممکن است باعث بروز عفونت شود.

 

زود تعویض کنید

وجود انواع نوار بهداشتی های مختلف در بازار، از جمله نوار بهداشتی با پودر جاذب، بعضی از خانم‌ها را به اشتباه می‌اندازد؛ درست است که نوار بهداشتی با پودر جاذب مانع نم پس دادن می‌شود؛ اما استفاده از آن به معنی این نیست که باید دیر به دیر تعویضش کنید. همان‌طور که نوار بهداشتی ساده را باید زود عوض کرد، نوار بهداشتی با پودر جاذب را هم باید به موقع عوض کرد. در غیر این صورت وجود رطوبت ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها شود.

 

لباس زیر نخی بپوشید

پوشیدن لباس زیر که الیاف آن حاوی موادی مثل نایلون است، نه در شرایط معمولی مجاز است و نه به ویژه در روزهای عادت ماهانه. نایلون علاوه بر بروز حساسیت به تعریق بیشتر و در نتیجه ایجاد رطوبت بیشتر منجر می‌شود. عرق سوز شدن کمترین پیامد و ایجاد محیط مناسب برای رشد میکروب‌ها پیامد بزرگتر پوشیدن لباس زیر نایلونی در روزهای عادت ماهانه است. به جای لباس زیر نایلونی، حتما چند لباس زیر نخی راحت که چسبان نباشند تهیه کنید و در ایام پریود سراغشان بروید.

 

از دستمال استفاده کنید

اهمیت استفاده از دستمال کاغذی و دستمال توالت در دوره عادت ماهانه حتی بیشتر از سایر روزهای ماه است. حتما بعد از شست‌و‌شو، ناحیه تناسلی را با دستمال کاغذی خشک کنید و نگذارید رطوبتی باقی بماند. باقی ماندن رطوبت در این ناحیه ریسک ابتلا به عفونت‌ها را بالا می‌برد.

 

خوب تغذیه کنید

در این روزها بهتر است از خوراکی‌های روان کننده روده یا ملین‌ها استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید و درد بیشتری نکشید. همچنین خوراکی‌های مقوی مثل آجیل و انواع میوه‌های گرم و غیر نفاخ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا بدن مقاومت بهتری داشته باشد و با درد ناشی از پریود بهتر مقابله کند.

 

استفاده از صابون مجاز است؟

بهتر است که سر و کار خودتان را به استفاده زیاد از مواد شوینده، به خصوص صابون‌های عطری یا ژل شست‌و‌شوی واژن نیندازید و به جای این کار به موقع دوش بگیرید. در صورتی که امکان دوش گرفتن نداشتید، تعداد کم دفعات استفاده از صابون غیر عطری و آب ولرم برای پاکیزه نگه داشتن ناحیه تناسلی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

از نوار بهداشتی معطر استفاده کنم؟

10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

همان‌طور که استفاده از صابون معطر برای شست و شو توصیه نمی‌شود، بهتر است سراغ نوار بهداشتی معطر هم نروید. این مدل نوار بهداشتی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خارش شود. پد معمولی روزانه یا مخصوص شب انتخابی به مراتب بهتر است.

 

مقابله با بوی بد بدن

اگر بدنتان در روزهای پریود بوی بدی می‌گیرد، اول از همه رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید. دور سیر، پیاز، فست فود و خوراکی‌هایی را که شامل مواد افزودنی هستند، خط بکشید. در عوض غذاهای طبیعی، سالم و سبک بخورید.

راهکار دوم تعویض زود به زود نوار بهداشتی و شست و شوی مناسب ناحیه تناسلی است؛ اگر این دو کار را دیر انجام دهید احتمال بروز بوی بد در بدنتان خیلی بیشتر می‌شود

در صورتی‌که این روش‌ها برایتان مناسب نبودند و متوجه ترشحات غیر عادی هم شدید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. گاهی دلیل بروز بوی بد، پریود نیست بلکه عفونتی از قبل وجود داشته که نیاز به درمان دارد.

 

بی‌تحرکی بهتر است؟

10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

شکی نیست که درد روزهای پریود آزار دهنده است. استفاده از کیسه آب ولرم و استراحت خوب است؛ اما نه برای مدتی طولانی. در حقیقت اگر برای مدتی طولانی بی حرکت بمانید نه تنها به کمتر شدن درد کمک نمی‌کنید؛ بلکه ممکن است باعث شدت پیدا کردنش شوید. به همین دلیل بین استراحتتان، زمانی را هم برای انجام نرمش‌های سبک بگذارید. قرار نیست طناب بزنید اما قرار هم نیست مرتب خوابیده باشید. پیاده روی سبک، در جا زدن و گرم کردن بدن و انجام بعضی حرکات کششی سبک، نقش موثری در بهبود وضعیت جسمی و همچنین بهتر کردن روحیه شما و مبارزه با سندروم افسردگی پریود ایفا می‌کند.

 

نکته تکمیلی

  • به خاطر داشته باشید شست و شوی هنگام پریود شامل قسمت خارجی اندام تناسلی می‌شود و به هیچ وجه نباید برای شست‌و‌شو کاری به بخش‌های داخلی داشته باشید. برای مطالعه نکات بهداشتی بیشتر در دوران قاعدگی به سایت lifealth.com مراجعه کنید.
  • نوشیدن آب و آبمیوه در روزهای عادت ماهانه به جبران آب دست رفته بدن کمک می‌کند و نقش موثری در بهتر کردن حالتان ایفا خواهد کرد.
جدیدترین مطالب سایت