تحقیق جالب درباره نگاهی که بچه ها به عشق دارند

تحقیق جالب درباره نگاهی که بچه ها به عشق دارند

تحقیق جالب درباره نگاهی که بچه ها به عشق دارند

کودکان معنی عشق و دوست داشتن را درک می کنند‎. عشق از دیدگاه بچه ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با سایت فراناز همراه باشید. از قدیم و ندیم گفته اند که «حرف راست رو از بچه بشنو» و فردی نمی تواند دنیای ساده و بی آلایش کودکان را نادیده بگیرد.

 

دنیایی که در آن همه چیز واضح، روشن، بدون منظور و واقعی است. شاید شما هم ویدئویی را که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و در آن از کودکان 3 تا 6 ساله خارجی درباره عشق سوال می شود، دیده باشید.

 

این ویدئو ما را به این فکر انداخت تا از کودکان ایرانی درباره مفهوم عشق سوال کنیم و ببینیم در خانواده های ایرانی چقدر عشق برای کودکان معنا و مفهوم دارد. در ادامه مطلب و ابتدا جواب های کودکان 3تا 6ساله خارجی و ایرانی و سپس نظر یک کارشناس تربیتی را درباره این که کودکان را چقدر با مفاهیم انتزاعی مانند عشق باید آشنا کنیم با هم می خوانیم.

 

پاسخ های جالب کودکان خارجی

در یک کلیپ خارجی از بچه ها پرسیده می شود که «عشق یعنی چی؟ !» و هر کدام در جواب چیزی را می گویند که ناخودآگاه لبخند بر روی لب های بیننده می آورد. به طور مثال، دخترکی 5ساله می گوید: «عشق یعنی مامانم بهترین تکه مرغ را برای پدرم می گذارد» یا پسرکی 6ساله می گوید: «عشق یعنی مامانم برای بابام قهوه درست می کنه قبل از این که فنجون رو جلوی بابام بذاره خودش اونو مزه می کنه تا مطمئن بشه خوشمزه است» .

 

پسر بچه 4 ساله دیگری می گوید: «عشق هنگامى است که به یک نفر بگویید از پیراهنش خوش تان می آید و بعد از آن او هر روز آن پیراهن را بپوشد.» پسر بچه ای 5 ساله می گوید: «عشق هنگامى است که شما براى غذا خوردن به رستوران می روید و بیشتر سیب زمینى سرخ کرده های تان را به یک نفر می دهید بدون آن که او را وادار کنید تا او هم مال خودش را به شما بدهد.»

 

نظر کارشناس درباره پاسخ های کودکان

آموزش مفاهیم انتزاعی به کودکان از مطالب قابل بررسی در علم روان شناسی است. «عشق» موضوعی است که برای کودکان قابل لمس نیست اما حتی در سنین پایین برای آن ها قابل درک است. البرز، کارشناس ارشد مشاوره خانواده ضمن تایید لزوم صحبت کردن با کودک درباره موضوعات انتزاعی مانند «عشق» به نکات کلیدی و مهمی در این باره اشاره می کند که خواندنی است.

 

شاید به نظر می رسد که کودکان معنی عشق و دوست داشتن را درک نمی کنند در حالی که اصلا این طور نیست. جالب است که کودک زیر یک سال هم معنی دعوا و بحث بین والدینش را می فهمد. بنابراین با توجه به این حالت لازم است که والدین دقت بیشتری روی رفتارهای خود داشته باشند.

 

والدین با لمس کردن، بغل کردن، بوسیدن و با آرامش صحبت کردن با کودکان خود معنی دوست داشتن را عملا و از نزدیک به آن ها یاد می دهند.

 

پدر و مادر اگر رفتار محبت آمیز با یکدیگر داشته باشند کودک معنی عشق را درک و احساس امنیت می کند. در جایی که والدین با یکدیگر چالش، زد و خورد و… داشته باشند هرگز نمی توانند مفهوم دوست داشتن و عشق را به کودکان خود آموزش دهند.

 

پاسخ های جالب کودکان ایرانی

قبل از خواندن پاسخ تعدادی از کودکان ایرانی به نظرشان درباره عشق، توجه داشته باشید که اگر شما هم فرزندی 3تا 6ساله دارید، می توانید این سوال را از او بپرسید و با توجه به جواب فرزندتان شرایط خانه و خودتان را بررسی کنید. پاسخ های بچه ها به این سوال، حرف های پنهانی دارد که علاوه بر جذاب بودن، شما را به فکر هم فرو خواهد برد.

 

آروین، 4 ساله:

عشق یعنی خانواده. یعنی مامانی و بابایی با هم ازدواج کردند.

 

فربد، 4 ساله:

عشق یعنی مامانی، یعنی خوشحالی.

 

کوروش، 4 ساله:

عشق یعنی مامانم به خواهر کوچولوم شیر میده. یعنی وقتی مامانم برای بابایی چای می ریزه.

 

آوا، 4.5 ساله:

عشق یعنی فردی رو با قلب مون دوست داریم و باهاش بازی می کنیم.

 

فراز، 4.5 ساله:

عشق یعنی نفستم. یعنی دنیا وجنگل.

 

تیدا، 4.5 ساله:

عشق یعنی ازدواج سیندرلا و شاهزاده.

 

کیانا، 6 ساله:

عشق یعنی ازدواج کنیم و خیلی خوشحال باشیم.

 

آرین، 6 ساله:

عشق یعنی دوستت دارم یعنی ازدواج کردن.

 

یسنا، 6 ساله:

عشق یعنی وقتی یک نفر با ما قهره، بهش میگیم عشق من با من دوست شو.

 

یزدان، 6 ساله:

عشق یعنی کسایی که همدیگر را دوست دارند و با هم ازدواج می کنند.

 

بردیا، 6 ساله:

عشق یعنی محبت یعنی قلبی پر از ستاره و رویا.

جدیدترین مطالب سایت