خواص سیرابی | همه چیز درباره خاصیت و ضررهای سیرابی

خواص سیرابی | همه چیز درباره خاصیت و ضررهای سیرابی

خواص سیرابی | همه چیز درباره خاصیت و ضررهای سیرابی

خب بحث امروز درباره سیرابی هست.یه قسمتی از کله پاچه .سیرابی از اون  غذاهاییه که یا عاشقش هستید یا از آن بیزارید. بد نیست بدانید برخلاف تصور عموم که خوردن غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی را مختص ایرانیان می دانید، روز ۲۴ اکتبر هر سال روز جهانی «سیرابی» است. سیرابی فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و در عین حال زیاده روی در مصرف آن می تواند به سلامت بدن تاثیر منفی بگذارد.

 

سیرابی و درمان کم خونی

در حقیقت سیرابی لایه داخلی معده گوسفند و گاو و در مجموع چارپایان علفخوار است. شاید در برخورد نخست به خاطر بوی نامطبوع سیرابی احساس کنید از آن متنفر هستید و قطعا لب به آن نخواهید زد اما در صورت تمیز کردن این قسمت از معده احشامی مثل گوسفند و گاو می‌توانید یک سوپ یا آبگوشت لذیذ درست کنید که اتفاقا سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است.

 

نشخوارکنندگان، معده 4 قسمتی شامل سیرابی، شیردان و بخش‌هایی به نام نگاری و هزارلا دارند که بافت عضله دیواره آن‌ها از جنس عضلات صاف بوده که از نظر ترکیب و ساختمان با عضلات مخطط مثل ماهیچه‌ها و عضله قلب فرق دارد و ارزش تغذیه‌ای آن از نظر پروتئین، چربی، ویتامین و املاح معدنی مقداری با گوشت متفاوت است. سیرابی بر اساس نوع بافت به انواع مختلف طبقه‌بندی و نام‌گذاری می‌شود؛ مثل بافت لانه‌زنبوری یا بافت صاف. بیشتر سیرابی های تازه ای که در فروشگاه ها فروخته می شود، سفید رنگ است.

 

خواص و فواید سیراب شیردان برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها سالهاست که از سوی متخصصان توصیه می شود. لیستی از خواص سیرابی و شیردان را با هم مرور می کنیم.

موثر در رشد و تقویت کودکان

تقویت معده و روده

درمان و تقویت ریزش مو

مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس MS

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمک به تولید اسپرم سالم

کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی

درمان زخم معده و اثنی عشر

ضد سرطان

 

سیرابی و ویتامین های موجود در آن

از جمله سایر خواص و فواید سیرابی برای سلامت بدن ویتامین B12 موجود در آن است که آن را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رفع حالت تهوع زنان باردار تبدیل کرده است. در هر ۱۰۰ گرم سیرابی حدود ۷۲/۰ میکروگرم ویتامین B12 وجود دارد. این میزان برابر با ۳۰ درصد ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 مورد نیاز یک انسان بالغ است. ویتامین B12 سطح متابولیسم بدن را در حد نرمال نگه می‌دارد و به بهبود عملکرد سیستم عصبی و نیز ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقادیر اندکی ویتامین E و نیاسین است.

 

سیرابی و مواد معدنی موجود در آن

برای دانستن خواص و فواید سیرابی بهتر است بدانید سیرابی سرشار از زینک است. یک ماده معدنی مفید و ضروری برای بدن که برای درمان زخم‌ها و بهبود عملکرد ایمنی بدن ضروری است. هر ۱۰۰ گرم سیرابی حاوی ۱٫۷۱ میلی‌گرم زینک است که ۲۱ درصد از ۸ میلی‌گرم زینک روزانه مورد نیاز بدن زنان را تامین می‌کند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقداری آهن، کلسیم و فسفر است.

 

مزایای سیرابی برای رشد کودکان

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان است، چرا که دارای پروتئین و آمینواسیدهای با کیفیت و ضروری بدن است که در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن ها را تامین کند. به علاوه این مواد با کیفیت در رشد و ترمیم بافت های از بین رفته نیز نقش مهمی را برعهده دارند.

 

کلسیم (ca)

در هر 92 گرم سیرابی، حدود 81 میلی گرم کلسیم وجود دارد که 8 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم می باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به کلسیم را 1000 میلی گرم تعیین کرده است. کلسیم یکی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان ها و دندان هاست که به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن کمک می کند و موجب آرامش فرد می شود.

 

سیرابی سرشار از پروتئین کم چرب

یک وعده سیرابی شیردان به میزان 112 گرم دربردارنده 96 کالری، 14 گرم پروتئین و کمی بیشتر از 4 گرم چربی است که تنها 1.5 گرم از آن را چربی اشباع شده در بر می گیرد. میزان چربی اشباع شده روزانه پیشنهادی برای مردان برابر است با 30 گرم و برای زنان برابر است با 20 گرم. همین مقدار سیرابی شیردان دارای 138 گرم کلسترول است که این مقدار چیزی بین 46 و 69 درصد از کسترول مورد نیاز روزانه بدن انسان را تامین می کند.

 

ویتامین A

ویتامین A برای رشد مو لازم است و به داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی کمک و با عفونت ها مبارزه می کند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

 

سیرابی و خواص بی نظیرش برای مردان

همانطور که می دانید با تولید اسپرم سالم باعث می شود که در تخمک گذاری تاثیر به سزایی داشته باشد و باعث ایجاد نطفه شود. حال یکی از عواملی که باعث تولید اسپرم سالم می شود مصرف سیرابی است.

 

سیرابی و خواصش برای بارداری

با توجه به وجود انواع مواد مغذی در سیرابی، استفاده از این ماده غذایی فواید بسیاری برای سلامتی بدن مادر و جنین دارد. ویتامین B موجود در سیرابی برای زنان بارداری که دچار حالت تهوع می شوند، مفید است. علاوه بر این برخی از افراد بر این باور هستند که مصرف سیرابی قبل و در طول بارداری، موجب زیبایی جنین می شود.

 

خواص سیرابی | همه چیز درباره خاصیت و ضررهای سیرابی

همه چیز درباره خاصیت و ضررهای سیرابی

 

زمان خرید سیرابی به این نکات نوجه کنید

وقت خرید سیرابی باید توجه داشته باشید که حتما سیرابی دارای بوی بد نباشد. بهتر است قبل از پختن سیرابی، آن را از هر جهت بررسی کنید.

بهتر است قبل از پخت، این ماده غذایی را کامل شسته و تمام زواید اطراف آن را دور بریزید.

 

در ادامه نکاتی درباره رنگ سیرابی در اختیارتان قرار میدهیم:

– به دلیل خوردن دام خشک در زمستان و بهار رنگ سیرابی تیره است.

– به هنگام خرید سیرابی در فصل تابستان و پاییز رنگ آن سفید است زیرا علوفه تازه خورده است.

– مدت زمان استاندارد از مرحله پخت تا مصرف سیرابی ۱۲ ساعت است. بیشتر از این زمان سیرابی را نگهداری نکنید.

– چطور سوپ سیرابی را بپزیم تا خواص و فواید سیرابی حفظ شوند.

– برای حفظ خواص و فواید سیرابی بهتر است نحوه پخت صحیح آن را بلد باشید. یکی از بهترین و ساده‌ترین دستور پخت‌ها برای سیرابی، پخت آن با پیاز خام به صورت سوپ است است.

 

ضرر های سیرابی

– به دلیل استفاده از نمک در پخت ،باعث بالا رفتن فشار خون میشود.

– چربی را بالا میبرد چون یک غذای چرب است.

– و در آخر سیرابی بهداشتی نبوده، خراب باشد یا خوب شسته و تمیز نشده باشد.

جدیدترین مطالب سایت