همه چیز درباره خواص آب برنج و تاثیرش بر پوست

همه چیز درباره خواص آب برنج و تاثیرش بر پوست

همه چیز درباره خواص آب برنج و تاثیرش بر پوست

 

بسیاری از مردم برای بهبود ظاهر و شادابی پوست یا تسکین شرایطی مانند اگزما از آب برنج استفاده می­ کنند. برخی از شرکت­ های زیبایی هم ادعا می­کنند آب برنج خاصیت ضدپیری دارد، اما شواهد علمی کمی برای تایید این ادعا در حال حاضر وجود دارد.

آب برنج از مایع نشاسته­ای که پس از خیساندن یا جوشاندن برنج باقی می­ماند به دست می ­آید. فرد می ­تواند در خانه آب برنج درست کند یا محصولات مراقبت از پوست که حاوی آب برنج هستند را خریداری کند.

به گزارش فراناز به نقل از مدیکال­نیوزتودی، این مقاله به بررسی مزایای احتمالی آب برنج برای پوست، نحوه تهیه و استفاده از آن می­ پردازد.

 

*آیا آب برنج برای پوست مفید است؟

آب برنج ممکن است فوایدی برای پوست داشته باشد. در حال حاضر مطالعات کمی با کیفیت بالا در مورد اثرات آب برنج وجود دارد. برای اثبات اینکه آب برنج دارای مزایای قابل توجهی است یا خیر دانشمندان باید مطالعاتی در مقیاس بزرگ­تر انجام دهند.

در اینجا به آنچه در تحقیقات موجود در مورد فواید بالقوه آب برنج آمده است، اشاره می ­شود:

 

*آنتی­ اکسیدان­ های موجود در آب برنج

برنج حاوی آنتی­اکسیدان­ هایی مانند اینوزیتول است که به مبارزه با اثرات رادیکال­های آزاد کمک می ­کند، مولکول­ های فراری که می­ توانند به سلول­های بدن آسیب برسانند. شرکت­ ها اغلب آنتی­اکسیدان­ ها را به محصولات مراقبت از پوست خود اضافه می­ کنند.

یک مطالعه در مقیاس کوچک در سال 2018 یک ژل آب برنج را به مدت 28 روز روی پوست 12 شرکت کننده آزمایش کرد. نتایج این آزمایش نشان داد برنج فعالیت مشابه آنتی­اکسیدانی اسیداسکوربیک یا ویتامین C را دارد.

 

*کاهش پیری پوست با آب برنج

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می­دهد آب برنج پیری پوست را کاهش می­دهد یا روند آن را آهسته می ­کند. مطالعه سال 2018 همچنین نشان داد آب برنج فعالیت الاستاز آنزیمی را که در پیری پوست نقش دارد، کاهش می­ دهد، یعنی آب برنج احتمال می رود پتانسیل کاهش چین و چروک و خطوط روی پوست را داشته باشد.

طبق یک مطالعه در سال 2001، اینوزیتول ممکن است چین و چروک های موجود را صاف کند. محققان به مدت 7 هفته یک مرطوب کننده حاوی 1 تا 2 درصد اینوزیتول را روی پوست زنان در سنین مختلف آزمایش کردند. در پایان مطالعه، محققان تخمین زدند اینوزیتول 12.4 درصد از چین و چروک­ ها و 17 درصد قابلیت ارتجاعی را کاهش می دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هر دو این مطالعات کوچک بوده و مورد آخر به طور خاص آب برنج را آزمایش نکرده است.

 

*تاثیر برنج بر کاهش تحریک پوست

در سال 2002، محققان اثرات استحمام با آب حاوی نشاسته برنج را روی دو گروه آزمایش کردند، افراد مبتلا به اگزما (درماتیت آتوپیک) و افرادی که پوست آنها توسط لوریل سولفات سدیم تحریک شده بود.

آنها دریافتند توانایی بهبودی پوست برای افراد مبتلا به تحریک لوریل سولفات سدیم 20 درصد بوده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که افراد دو بار در روز به مدت 15 دقیقه در مخلوط نشاسته برنج حمام می­ کردند. همچنین با این روش درمانی در افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک نیز پوست بهبود یافت.

 

*از آب برنج استفاده کنید تا شوره سر درمان شود

تحقیقات اولیه نشان می­ دهد آب برنج تخمیر شده می ­تواند از رشد برخی قارچ ها جلوگیری کند. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 نشان داد آب برنج یک روزه حاوی باکتری باسیلوس سرئوس است که آنتی­بیوتیک های زویترمین و کانوزامین را تولید می­ کند. این مواد آنتی­بیوتیکی می­ توانند از رشد مالاسزیا فورفور که باعث ایجاد شوره­سر می ­شود، جلوگیری کنند.

با این حال از آنجا که این یک مطالعه آزمایشگاهی بوده لزوما ثابت نمی کند آب برنج تخمیر شده یک درمان موثر شوره سر در انسان است یا خیر. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند تا مشخص شود آیا آب برنج می­ تواند شوره سر را در شرایط طبیعی درمان کند یا خیر.

 همه چیز درباره خواص آب برنج و تاثیرش بر پوست

 

*حالا بدانیم چطور باید آب برنج را تهیه کنیم.با ما همراه باشید.

-برای تهیه آب برنج چند روش وجود دارد:

1-خیساندن:

یک­دوم فنجان برنج خام را در 2 الی 3 فنجان آب به مدت 30 دقیقه خیس کنید.

 

2-جوشاندن:

برنج را با جوشاندن با دو برابر مقدار آب بجوشانید.

پس از پایان کار آب را در یک کاسه یا بطری تمیز صاف کنید تا فورا استفاده شود. بقیه آب برنج را در ظرف تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه آب برنج تخمیری از روش خیساندن استفاده کنید و قبل از نگهداری آب برنج در یخچال، آن­را به مدت 1 الی 2 روز در دمای اتاق بگذارید.همه چیز درباره خواص آب برنج و تاثیرش بر پوست

 

*روش­های مختلفی برای استفاده از آب برنج برای مراقبت از پوست وجود دارد. یک شخص می تواند:

1-صورت خود را با آب برنج بشوید.

2-بعد از شستن صورت آب برنج را به عنوان تونر استفاده کند.

3-آب برنج را پس از ریختن در بطری روی صورت خود اسپری کند.

4-آب برنج را در حمام کردن استفاده کند.

5-از آب برنج به عنوان نرم کننده مو یا درمانی برای موهای آسیب دیده استفاده کند.

 همه چیز درباره خواص آب برنج و تاثیرش بر پوست

 

*آیا استفاده از آب برنج مضرات خاص خود را دارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آب برنج برای پوست مضر باشد. با این حال مانند هر محصول زیبایی آزمایش اولیه محصول روی تکه کوچکی از پوست روش عاقلانه تری است.

لازم به ذکر است آب برنج برای مدت حدود یک هفته قابل استفاده است. توصیه می شود آب برنجی که بیش از این زمان مانده را دور بریزید. در ضمن در نظر داشته باشید افرادی که نسبت به برنج آلرژی دارند نباید از آب برنج استفاده کنند.

شایان ذکر است که آب برنج جایگزین مراقبت های پزشکی نیست. ممکن است به مدیریت یک بیماری پوستی کمک کند، اما برای درمان موثر برای بیماری هایی مانند اگزما فرد باید به پزشک مراجعه کند.

پوست خشک، پوسته پوسته یا خارش دار می ­شود.

پس از استفاده از آب برنج عوارض جانبی مانند کهیر یا جوش مشاهده شود.

پوست علائم عفونت مانند زخم باز دردناک، رگه های قرمز پوست، تب یا زخمی که بهبود نمی ­یابد را نشان دهد

اگر پس از استفاده از آب برنج فرد دچار تورم در صورت و گلو و مشکل تنفسی شد باید فورا به پزشک مراجعه کند.

تهیه آب برنج در خانه ارزان است و بعید به نظر می­ رسد که به فرد آسیب وارد کند. به همین دلیل برخی از افراد ممکن است بخواهند آن را به عنوان بخشی از برنامه روتین مراقبت از پوست خود قرار دهند.

با این حال گرچه استفاده از آب برنج روش محبوبی است، اما شواهد قطعی کمی وجود دارد که بتواند فواید قابل توجهی برای پوست را نشان دهد.

جدیدترین مطالب سایت