همه چیز درباره هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم خون (علل و راه های درمان)

همه چیز درباره هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم خون (علل و راه های درمان)

همه چیز درباره هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم خون (علل و راه های درمان)

آیا تا به حال کلمه هیپوکالمی به گوشتان خورده است؟چیزی در این باره میدانید؟میدانید که هیپوکالمی چه ارتباطی با پتاسیم دارد؟با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره هیپوکالمی بدانید و به روز باشید.

 

اگر دچار هیپوکالمی هستید به این معنی است که سطح پتاسیم کمی در خون دارید. پتاسیم یک ماده معدنی است که بدن شما برای کارکرد طبیعی به آن نیاز دارد. پتاسیم به عضلات برای حرکت کمک می کند، سلول ها مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کنند، همچنین اعصاب برای ارسال سیگنال های خود کمک می کنند به ویژه برای سلول های قلب شما مهم است. به علاوه، کمک می کند فشار خون بیش از حد بالا نرود.همه چیز درباره هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم خون (علل و راه های درمان)

آیا میدانید هیپوکالمی به چه دلیل بروز پیدا میکند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث کاهش سطح پتاسیم در خون می شود ممکن است به این دلیل باشد که مقدار زیادی پتاسیم از طریق دستگاه گوارش خارج می شود که به طور معمول این علامت یک مشکل دیگر است.

 

شما دچار هیپوکالمی شدید اگر دچار موارد زیر شده اید:

-زیاد استفراغ می کنید.

-اسهال دارید.

-کلیه ها یا غدد فوق کلیه به خوبی کار نمی کنند.

-دارویی مصرف می کنید که باعث ادرارآوری (قرص های آب یا دیورتیک ها) می شود.

 

ممکن است به دلیل کمبود پتاسیم در رژیم غذایی دچار هیپوکالمی شوید. موارد دیگر نیز بعضی اوقات باعث آن می شوند، مانند:

-نوشیدن بیش از حد الکل

-تعریق زیاد

-کمبود اسیدفولیک

-آنتی بیوتیک های خاص

-کتواسیدوز دیابتی (مقادیر زیادی اسید به نام کتون در خون)

-ملین ها در مدت زمان طولانی مصرف می شوند

-انواع خاصی از تنباکو

-برخی از داروهای آسم

-منیزیم کم

 

چندین سندرم می تواند با پتاسیم کم همراه باشد، مانند:

-سندرم کوشینگ

-سندرم گیتلمن

-سندرم لیدل

-سندرم بارتر

-سندرم فانکونی

 

آیا میدانید علائم هیپوکالمی چیست؟

اگر مشکل شما موقتی است یا فقط کمی هیپوکلمیک هستید ممکن است هیچ علائمی از خود بروز ندهید هنگامی که سطح پتاسیم زیر یک سطح مشخص قرار گرفت، ممکن است علائمی را تجربه کنید:

-ضعف

-خستگی

-گرفتگی یا کشیدگی عضله

-یبوست

-آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب)

هیپوکالمی می تواند کلیه های شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد ممکن است مجبور شوید بیشتر اوقات به دستشویی بروید و احساس تشنگی شما افزایش یابد. هنگام ورزش ممکن است متوجه مشکلات عضلانی شوید در موارد شدید ضعف عضلانی می تواند منجر به فلج و به احتمال زیاد نارسایی تنفسی شود.

 

همه چیز درباره تشخیص هیپوکالمی

پزشک برای تشخیص هیپوکالمی در شما نیاز به انجام آزمایش خون دارد تا بفهمد آیا هیپوکالمی دارید یا خیر. وی از شما در مورد سابقه سلامتی سوال می کند و می خواهد بداند آیا بیماری دیگری داشته اید که شامل استفراغ یا اسهال باشد، همچنین در مورد هرگونه شرایطی که باعث ایجاد آن شود سوال می کند. احتمال می رود یک آزمایش ادرار انجام دهید تا پزشک بتواند بفهمد که هنگام ادرار پتاسیم خود را از دست می دهید یا خیر.

 

از آنجا که پتاسیم پایین گاهی اوقات می تواند بر فشار خون شما تاثیر بگذارد، پزشک این مورد را نیز بررسی می کند، همچنین اگر فکر کند ممکن است آریتمی داشته باشید ممکن است بخواهند نوار قلب بگیرید این یکی از عوارض جانبی جدی است و به احتمال زیاد روش انتخاب پزشک برای درمان مشکل را تغییر دهد.همه چیز درباره هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم خون (علل و راه های درمان)

همه چیز درباره درمان هیپوکالمی

با مصرف مکمل ها می توانید پتاسیم بیشتری دریافت کنید. بیشتر این موارد را می توانید به صورت خوراکی مصرف کنید و در بعضی موارد تزریق پتاسیم به روش IV ضروری است. مثلا:

-اگر سطح پتاسیم شما به طور خطرناکی پایین است.

-اگر مصرف مکمل ها باعث افزایش سطح پتاسیم نمی شود.

-اگر سطح پایین پتاسیم باعث ریتم غیر طبیعی قلب می شود.

-هنگامی که هیپوکالمی شما در نتیجه یک بیماری دیگر باشد پزشک در درمان آن به شما کمک می کند. اگر به دلیل داروهای ادرار آور پتاسیم کمی دارید به احتمال زیاد داروها باعث از دست دادن پتاسیم می شوند.

-همیشه قبل از قطع هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید، همچنین قبل از مصرف هرگونه مکمل پتاسیم با وی مشورت کنید زیرا ممکن است باعث تجمع بیش از حد پتاسیم در بدن و منجر به هایپرکالمی شود.

جدیدترین مطالب سایت