واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

 

واریکوسل به بزرگ و واریسی شدن ورید های کیسه بیضه (پوستی که روی بیضه قرار دارد) گفته می شود. این بیماری از شایع ترین بیماری های مردان پس از بلوغ می باشد. واریکوسل شایع ترین علت کاهش تولید و کیفیت اسپرم و ناباروری در مردان است. این عارضه همچنین می تواند باعث جمع شدن بیضه ها شود. خوشبختانه اغلب واریکوسل ها به راحتی تشخیص داده می شوند، ولی اگر این بیماری علامتدار شود باید درمان جراحی صورت گیرد.

 

علائم واریکوسل چیست؟

از جمله نشانه ها و علائم واریکوسل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از یک احساس گنگ ناراحتی، احساس سنگینی و یا درد تیز و برنده، متغیر باشد.
  • با نشستن، ایستادن یا فعالیت بدنی افزایش می یابد خصوصاً اگر طولانی مدت باشد.
  • در طول روز با گذشت ساعات بیشتر درد افزایش می یابد.
  • با دراز کشیدن به پشت بهتر می شود.
  • به مرور زمان این بیماری بزرگتر و مشخص تر می شود. به هر حال اگر شما درد یا تورم ویا توده ای بر روی کیسه بیضه پیدا کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

علل واریکوسل

سیاهرگ ها و سرخرگ ها جریان خون بیضه ها را برقرار می کنند. علت این بیماری کاملاً مشخص نمی باشد ولی بسیاری از متخصصان معتقدند زمانی این بیماری بوجود می آید که اختلال کارکرد دریچه های داخل سیاهرگی،‌ مانع جریان خون مطلوب بیضه ها می شود. علت اولیه عملکرد ناقص دریچه های داخل سیاهرگی، گشاد شدن وریدها می باشد.این بیماری اغلب در دوران بلوغ و معمولاً در سمت چپ اتفاق می افتد و علت آن به وضعیت قرارگیری سیاهرگ بیضه چپ مربوط است. علاوه بر آن وجود این بیماری در بیضه یک سمت می تواند تولید اسپرم را در هر دو بیضه تحت تأثیر قرار دهد.

واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

روش های درمان:

درمان واریکوسل شامل موارد زیر می باشد:

  • جراحی باز
  • جراحی لاپاروسکوپی
  • آمبولیزاسيون زیر پوستی

 

مواردی که باید واریکوسل را جراحی کرد عبارتند از:

  • آتروفی (کوچک شدن) سریع بیضه
  • ‌درد در بیضه ها
  • نتیجه غیرعادی در بررسی مایع منی

 

عوارض جراحی بسیار محدود و شامل موارد زیر است:

  • هیدروسل (تجمع مایع در اطراف بیضه)
  • احتمال عود واریکوسل
  • تخریب شریان های بیضه

واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

توصیه های غذایی برای مبتلایان به این بیماری چیست؟

  • استفاده از ویتامین e ویتامین c، روی و مکمل های بیوفلاوونوئید
  • بعضی از مواد طبیعی مانند autumn joy، piper cubeba، شاه بلوط هندی، آلستونیا، جاروی قصاب، زغال اخته و غیره مفید هستند، اما قبل از مصرف، بهتر است با یک متخصص گیاه شناسی یا پزشک مشورت کنید.

 

  • داشتن برخی از برنامه های رژیم غذایی مفید هستند و باید از بعضی مواد غذایی مانند غذاهای بی ارزش، غذاهای فرآوری شده، مارگارین، فست فود ها، الکل و محصولاتی که با آرد سفید تهیه می شوند، پرهیز کرد.
  • در عوض مصرف روغن زیتون، روغن ماهی، مرغ، میوه های تازه، دانه های کامل و سبزیجات توصیه می شود. مصرف برخی از غذاهای ارگانیک نیز موثر هستند و همیشه با نوشیدن مقدار زیادی مایعات مخصوصا آب، بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • باترمیلک، انواع مختلف برنج قرمز، تربچه، نخود هندی، میوه بائل، زنجبیل، فلفل، انار، میوه های ترش، jiggery، سرشیر، سوپ گوشت و شیر می تواند برای شما مفید باشد.
  • آب جوشیده به همراه زنجبیل و گشنیز  به صورت روزانه را به صورت روزانه مصرف کنید.

 

غذاهای مضر برای این بیماران

  • مواد غذایی تند، شور، ترش و غذاهایی که باعث نفخ می شوند
  • مواد غذایی بی ارزش، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شیرین و الکل
  • غذاهایی که هضم کردن آنها سخت است مانند خامه، گوشت و چربی گاو، ماهی، خوک، بوفالو، گوسفند، بز و غیره

واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

بیشتر مردانی که به واریکوسل مبتلا بوده اند، در باروری مشکلی پیدا نکرده اند. با این حال، میزان ناباروری در میان افرادی که واریکوسل دارند، بالاتر از افرادی است که به این بیماری مبتلا نبوده اند. این تفاوت ممکن است به این دلیل باشد که واریکوسل با توانایی بدن برای ساختن و ذخیره اسپرم در ارتباط می باشد.

 

در تحقیقی که در سال 2014، انجام گرفت، سوابق پزشکی 816 مرد که مشکل ناباروری داشتند را گردآوری کردند و تقریبا یک سوم از آنها، به واریکوسل مبتلا بودند. این تحقیق نشان داد که بعضی اوقات و  نه همیشه، واریکوسل، یکی از دلایل ناباروری است.

 

تحقیقی نیز در این مورد که آیا درمان واریکوسل میتواند باعث بهبود باروری شود یا خیر،  در حال انجام می باشد.

 

با تجزیه و تحلیل یک تحقیق که در سال 2014  انجام گرفته بود، بعضی از شواهد نشان داد که درمان واریکوسل ممکن است باعث بهبود باروری شود، مخصوصا اگر علت ناباروری زن و شوهر تشخیص داده نشود. با این حال، محققان می گویند که شواهد در این زمینه، ضعیف است و به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

 

نگرانی عمده در رابطه با واریکوسل این است که ورم رگ ها، امکان دارد به تولید اسپرم آسیب برساند و تعداد اسپرم را کاهش دهد. در افرادی که تولید اسپرم آنها در حد متوسطی می باشد، بعید به نظر می رسد که واریکوسل باعث ناباروری آنها گردد.

 

زمانی که یک زن و شوهر قادر به باروری نیستند، انجام آزمایشات مختلف (آزمایشاتی مانند شمارش تعداد اسپرم)، لازم و ضروری می باشد.  نباید اینگونه تصور کرد که واریکوسل لزوما و به تنهایی باعث ناباروری می شود.

واریکوسل چیست؟ بررسی علل و علائم تا راه های تشخیص و درمان

چشم انداز واریکوسل و تاثیر آن بر ناباروری

دور نمای درمان واریکوسل برای مردانی که این نوع درمان را انتخاب می کنند، نسبتا خوب است. تحقیقی که در سال  2014 درباره مردانی که تعداد اسپرم آنها کم بود و واریکوسل نیز داشتند، نشان داد که عمل جراحی قادر به افزایش تعداد اسپرم آنها  به میزان 2.4 تا 11.6 میلیون در هر میلی لیتر می باشد.

 

با این حال، این مطالعه نشان داد که میزان باروری نسبتا کم بود. از میان 102 شرکت کننده، 17 زن و شوهر، توانستند به طور طبیعی باردار شوند. این مطالعه نشان می دهد که درمان، باروری را افزایش می دهد، اما باعث بهبودی ناباروری در تمام مردان نمی شود.

 

مردانی که عمل واریکوسل انجام داده اند و یا سابقه ناباروری دارند، باید با پزشک خود درباره خطرات و مزایای این نوع درمان مشورت کنند. در بیشتر موارد، عمل جراحی بی خطر ترین گزینه برای افزایش باروری می باشد. در سایر موارد، زن و شوهر می توانند با انجام تکنیک های باروری مانند تلقیح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF)، نتایج خوبی را به دست بیاورند.

 

هیچ گونه شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که واریکوسل می تواند باعث ناباروری یک مرد شود. در 10 تا 20 درصد از مردان، پس از عمل جراحی، واریکوسل دوباره بر می گردد.

 

مردانی که متوجه تورم رگ های بیضه ها می شوند، نباید اینگونه تصور کنند که با مشکل باروری روبرو هستند، اگرچه که ممکن است بخواهند با پزشک خود درباره خطر آن، مشورت کنند.

جدیدترین مطالب سایت