چرا ورزش می کنیم ولی به تناسب اندام نمیرسیم؟

چرا ورزش می کنیم ولی به تناسب اندام نمیرسیم؟

چرا ورزش می کنیم ولی به تناسب اندام نمیرسیم؟

برخی افراد با وجود ورزش کردن مرتب به تناسب اندام ایده آلی دست نیافته اند و ورزش زیاد بر روی بدنشان تاثیر گذار نبوده است در طی مطالعات علمی این افراد بدنشان متفاوت بوده است و باید ورزش خاصی انجام دهند تا روی زیبایی اندام شان تاثیر گذار باشد در ادامه علت عدم رسیدن به تناسب اندام با ورزش را در سایت فراناز مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

 

آیا تا به حال برای تان پیش آمده که از عدم گرفتن نتیجه از انجام بسیاری از فعالیت های ورزشی که هیچ کدام به تناسب اندام تان نیانجامیده ناامید و خسته شده باشید؟

 

مطالعات علمی اخیر، جواب قانع کننده ای به پاسخ شما می دهد چرا که شما ممکن است پاسخ دهنده مناسبی به آن نوع خاص از تمرین ورزشی نباشید.

 

این مطالعه در دانشگاه «کوئین» در کانادا انجام پذیرفته و این نتیجه را بدست آورده که از انجام تمرین های ورزشی از فردی به فرد دیگر و نحوه پاسخگویی هر کس به آن نوع تمرین تفاوت هایی وجود دارد.

 

در این مطالعه از ۲۱ داوطلب خواسته شد که ابتدا یک گروه از تمرین های ورزشی را انجام دهند و سپس نوع دیگری از آن را امتحان کنند. برخی از این افراد با اتمام و امتحان کردن هر دو نوع پیشرفت هایی داشتند، در گروه دیگر هیچ پیشرفتی ملاحظه نشد و گروه دیگری از آنها هم وضعیت بدتری را تجربه کردند.

 

می دانید نکته جالب این پژوهش چه بود؟ فرد فرد این داوطلبان به یک تمرین مشابه پاسخ های بدنی کاملا متفاوتی با سایرین را نشان دادند.

 

در ایمیلی که «جانی میِرز» با ۲۵ سابقه مربی گری به Bustle می زند می گوید: “من بر این باورم که افراد به تمرین های ورزشی گوناگون، پاسخ های مختلفی نشان می دهند. وقتی تمرینی برای یک فرد مناسب است، دلیلی ندارد که برای دیگری هم به همان اندازه کاربرد داشته باشد.”

 

پس نگران نباشید اگر تا کنون تلاش خود را کرده اید و به نتیجه دست نیافته اید هنوز هم امیدی برای رسیدن به هدف تان که همانا تناسب اندام است وجود دارد.

 

فقط باید گزینه بهتر از آنچه تا کنون برگزیده بودید را بیابید. آنچه در ادامه این نوشته خواهید خواند، نظرات تعدادی از متخصصانی است که تجربیات سالیان طولانی را در اختیارتان قرار داده اند.

 

از کجا بدانید که تمرین های بدنسازی ای تا کنون انجام می دادید مناسب بوده یا خیر؟

چرا ورزش می کنیم ولی به تناسب اندام نمیرسیم؟

نیمی از چالش شما به این موضوع وابسته است که آیا به آن تمرین ورزشی ای که در حال انجام آن هستید علاقه دارید یا خیر. «لارا کراچلی» از مربیان باتجربه و از برندگان المپیک سال ۲۰۰۴ در این باره می گوید: “اگر به ورزشی که انجام می دهید علاقه داشته باشید آن وقت با تداوم بیشتری به آن خواهید پرداخت و آن را رها نمی کنید.”

 

کراچلی ادامه می دهد: “اگر آن ورزش مورد علاقه شما باشد و تحت نظر یک پزشک وضعیت بدنی خود از جمله ضربان قلب و فشار خون خود را هم تحت کنترل داشته باشید، می تواند بسیار موثر باشد.”

 

مطالعات نشان داده که حتی اگر افراد از خستگی رنج ببرند، ورزش های سبک می تواند برای افزایش انرژی آنها مفید باشد. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، این وضعیت به ترشح هورمونی به نام «اِندورفین» و ضربان قلب وابسته است که می تواند اکسیژن بیشتری به مغز و سایر ارگان های بدن تان برساند.

 

یکی دیگر از نشانه های موثر بودن تمرین ورزشی ای که انجام می دهید، این است که بتوانید بهتر بخوابید. برخی از پژوهش ها نشان داده اند که اگر در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید، می توانید شب ها بهتر بخوابید و برای روز بعد هم آمادگی و هوشیاری بیشتری داشته باشید.

 

اما هر تمرین ورزشی ای نمی تواند این کار را برای تان انجام دهد. انجام تمرین های ورزشی اشتباه و یا دیروقت می توانند سبب اختلال در خواب شوند. به علاوه در مطالعه دیگری، نشان داده شد که انجام ورزش های سنگین، می تواند بر خواب فرد تاثیرات منفی بگذارد.

 

اگر تمرین ورزشی فعلی که انجام می دهید در وضعیت خواب تان اختلالی به وجود نیاورده بدان معناست که آن ورزش برای تان مناسب است در غیر این صورت، احتمال دارد که اختلال بوجود آمده در وضعیت خواب تان به ورزشی وابسته باشد که بدن تان پاسخگوی خوبی به آن نیست و باید تغییراتی در آن به وجود آورید.

 

کراچلی در این مورد وزنه زدن را برمی شمارد و می گوید اگرچه من این کار را به شاگردانم توصیه می کنم اما بسته به هدفی که آنها از تناسب اندام شان دارند، این وزنه ها باید تنظیم شوند. ضمن اینکه ممکن است برای برخی از افراد اصلا کارآیی نداشته باشد.سئوال این است که اگر ورزشی را مدتی امتحان کردید و پاسخگو نبود باید چه کاری انجام دهید؟

 

پاسخ این است که شاید باید تغییری در شدت و یا تناوب تمرین های ورزشی خود انجام دهید. مهم این است که زود تسلیم نشوید. کراچلی در این باره می گوید: “زمانی که برای یکی از شاگردان جدیدم برنامه ورزشی را تنظیم می کنم، از او انتظار دارم که به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به آن برنامه پایبند باشد اما اینها به هدف نهایی آن فرد، وابسته است. زمانی که این افراد استرس داشته باشند، بدن تغییراتی می کند اما آنها احتیاج دارند که در طول زمان طولانی تری این وضعیت را بازسازی کنند.”

 

میِرز نیز ضمن تصدیق گفته های کراچلی می گوید: “باید به خودتان زمان بدهید تا ببینید به چیزی علاقمند هستید یا خیر. مثلا دو ماه آن ورزش را انجام دهید و بعد از آنکه اثرات مثبت آن بر روی ضربان قلب یا تناسب اندام تان مشاهده کردید آن را برگزینید.

 

با آزمون و خطا دریابید که چگونه باید آموزش هایی ورزشی را در یافت کنید

چرا ورزش می کنیم ولی به تناسب اندام نمیرسیم؟

راهی وجود دارد که از آن به «بازخورد بیولوژیکی بدن» یا biofeedback یاد می شود. با این روش به عنوان مثال برخی تمرین های مرتبط با دویدن را تمرین می کنید و متنظر واکنش بدن به آن می مانید. برای این کار از ناحیه کمر به جلو خم شوید و تا جایی این کار را انجام دهید که احساس کمی درد کنید. بعد از این کار بیشتر خم شوید و ببینید که آیا می توانید این کار را بیشتر پیش ببرید.

 

این تمرین ها را تا جایی انجام دهید که به بدن درد و فشاری وارد نکنید. بر اساس «بازخورد بیولوژیکی بدن» درخواهید یافت که کدام تمرین برای بدن تان مناسب و کدام نیست.

 

همچنین باید این را هم در نظر داشته باشید که این تنها ورزش نیست که می تواند به شما در تناسب اندام کمک کند چرا که به اندکی تغییر در شدت و دفعات تمرین های ورزشی خود بالاخره به بهترین گزینه برای بدن دست خواهید یافت اما عوامل بسیار دیگری از جمله تغذیه و مکمل های غذایی و نیز میزان استرحت شما می توانند در این روند تاثیر فراوانی داشته باشند.

 

کارچلی تاکید می کند در کنار همه اینها شما باید بتوانید از آن تمرین هایی که انجام می دهید لذت ببرید و نیز با آن به شادی دست یابید. باید بدانید که چه چیزی شما را شاد می کند. میِرز هم بر این موضوع تاکید دارد.

 

هدف اصلی در انجام این ورزش ها و آموزش های ورزشی این است که چه احساسی را تجربه می کنید و چقدر حال روحی و جسمی تان با آن تمرین ها خوب است.

 

مطالب مرتبط :

نظر مردان درباره خانمها و تناسب و زیبایی اندام آن ها

معجون جعفری و لیمو برای لاغری بسیار مؤثر است

20 راهکار عالی برای تناسب اندام

عامل اصلی و طلایی لاغری و تناسب اندام زیبا

راز تناسب اندام و لاغری و عمر طولانی ژاپنی ها چیست؟

جدیدترین مطالب سایت