پیامدهای وارد شدن همسرم به سایت های همسریابی

پیامدهای وارد شدن همسرم به سایت های همسریابی

پیامدهای وارد شدن همسرم به سایت های همسریابی

دلیل سر زدن همسران به سایت های همسرگزینی و زوج یابی چیست؟ آیا سایت های همسریابی به جامعه و زندگی خانواده ها لطمه می زند؟

 

گاهی اوقات در زندگی زناشویی متوجه میشویم همسرمان در فضای مجازی وارد سایتهای زوج یابی و همسرگزینی شده است ! دلیل اینکه برخی افراد متاهل در این سایتها میچرخند را باهم در این مطلب از فراناز بررسی میکنیم .حضور متاهلین در سایت های همسریابی یکی از بزرگترین مشکلات این روزها زوجین بسیاری با آن درگیر هستند. در این مقاله علت های اصلی حضور افراد متاهل در این سایت ها و راه حل آن را بررسی می کنیم.

 

سایت‌های همسریابی در سال‌های اخیر رشد قارچ گونه‌ای داشته و هر روز تعداد زیادی از جوانان از روی کنجکاوی یا از سر نیاز به آنها مراجعه می‌کنند و با یک جستجوی بسیار ساده در فضای مجازی می توان به انبوهی از این سایتها دسترسی یافت. بررسی خوب و یا بد بودن این سایت ها موضوع گزارش ما نیست، آنچه عجیب است حضور خیل بیشمار متاهلین در سایت های همسر یابی است!

 

در بسیاری موارد چه بسا بسیاری از مجردها به دلیل انگ اجتماعی کمتر حاضر به ازدواج اینترنتی و حتی دوست یابی مجازی و حضور در این گونه سایت ها هستند، ولی حضور متاهلین در این گونه سایت ها نیاز به بررسی دارد.

 

افراد در فضای مجازی به دنبال آمال و خواسته هایی هستند که دسترسی به آنها در دنیای واقعیت، امری محال و دور از ذهن است، اگر چه این مساله، مانند دیگر مسائل دنیای فضای مجازی، به خودیِ خود نامطلوب و منفی نیست، اما متاسفانه برخی از کاربران ایرانی راه را گم کرده اند.

 

متاهلان در سایت های همسریابی برای چه پرسه می زنند؟!

در جهان سایت های دوست یابی متعددی وجود دارد که ایجاد روابط سالم بین زنان و مردان مجرد از جمله اهداف مهم آنهاست، معمولا در این سایتها افراد چندین مرحله ارزیابی و گزینش را می گذرانند و پس از آن مجوز ورود به سایت را دریافت می کنند

 

این در حالی است که سیستم ورود به سایت‌های در اصطلاح همسریابی در ایران آنقدر ساده‌ و با عدم نظارت مواجه است که هر فردی می تواند به آن وارد شود و بی تردید همین عدم نظارت متعهدانه و مسئولانه است که باعث می شود مخاطبان نهایت سواستفاده را از این موضع داشته باشند و بسیار دردناک و اسفناک تر می شود وقتی بدانیم مخاطبان اصلی چنین سایت هایی، افراد متاهلی هستند که پا فراتر از حدود چارچوب اجتماعی و خانوادگی گذاشته اند و در سایت های همسریابی به دنبال دوستی و یا ازدواج موقت هستند، اما به راستی چرا باید، متاهلان یکی از گشت و گذارهای اینترنتی شان را فضای مسموم و ناسالم سایت های همسریابی قرار دهند؟

 

روان شناسان عوامل مختلفی را بر این امر دخیل می دانند که به روز نشدن روابط زناشویی و خواسته های جنسی از مهمترین دلایل این اتقاق نامیمون است

 

ازدواج قراردادی است که فرد متاهل را در چارچوب پذیرفته شده ای قرار می دهد که عمل کردن بر این اساس، وظیفه حتمی و واجب الوجوب است، اما با گذشت زمان هر چارچوب و قراردادی نیازمند اصلاح است که اگر سامانی نباشد و تغییرات مثبتی ایجاد نشود، احتمال مشکل آفرینی آن چارچوب بسیار زیاد خواهد بود و متاسفانه این مشکل در بسیاری از خانواده های ایرانی بروز بسیار دارد.

 

به روز نشدن روابط زناشویی از یک سو و متعهد بودن فرد به این رابطه آسیب دیده از سوی دیگر، باعث می شود فرد با تعارضات بسیاری دست و پنجه نرم کند وبی تردید در راستای همین تعارض است که ممکن است فرد به گزینه های جدید ارتباطی بیندیشد و حتی به روابط فرازناشویی به طور جدی فکر کند و تصمیم بگیرد.

 

مخاطبین متاهل سایت های همسریابی اغلب افرادی هستند که سالها پیش ازدواج کرده و امروز در برابر جامعه نو و تغییر یافته ای قرار گرفته اند که وسوسه حضور و کامیابی از آن لحظه ای امانشان نمی دهد. معمولا در درون چنین افرادی یک طرح واره جنسی شکل می گیرد که کاملا مغایر با طرح واره های قبلی است و هرگز اجازه برقراری رابطه به طور علنی را نمی دهد.

 

این افراد اغلب قابلیت تغییر در روابط را در خودشان نمی‌بینند و براحتی نیز نمی توانند چارچوب ارتباطی قبلی را به هم بریزند اگرچه حتی نیازمند رابطه ای جدید باشند، در نتیجه به برقراری روابط تعارض آمیزی سوق می یابند که رابطه های پنهان و مجازی از پیامدهای اجتناب ناپذیر این تعارض حل نشده خواهد بود.

 

تلاش برای پرکردن خلاء های عاطفی – روانی از دیگر دلایل ورود افراد به این سایت هاست سرگرمی و تنوع گزینه‌های جنسی معمولا مرهم بر درد فردی است که دچار تعارض شده و با تنوع در آن سایت ها می تواند در ظاهر نقایص و کمبودهایش را جبران کند، اگر چه ذاتِ هوس‌باز و تنوع طلب بودن برخی از مردان و یا زنان هم دلیلی است که آنها را به سمت سایت های همسریابی سوق می دهد.

 

دیده شدن دلیل دیگری است که حضور افراد متاهل در سایتهای همسریابی را توجیه می کند در جامعه ایران یک شو یا نمایشی در جریان است که همین نمایش با تمام فانتزی های جذابش برخی افراد متاهل را ترغیب می کند که برای یک بار هم که شده، دستی بر آتش ببرند و فانتزی هایی را که در زمان ازدواج خود نداشته اند و یا حاضر به تجربه مجدد آنها هستند، امتحان کنند.

 

معمولا چنین افرادی یا به لحاظ بیولوژیکی مشکلی دارند و یا مشکلات دیگری که معمولا به دلیل تنوع طلبی است باعث می شود ارتباط موقت را انتخاب کنند تنها به دلیل که شاید بدین طریق بتوانند به این سوال همیشگی خود پاسخ دهند که ” آیا من مثل قبل همچنان جذاب هستم”؟

 

اگر چه برای برخی دیگر، این وضعیت معلول شرایط زمان انتخاب شان است، چه بسا ممکن است زمانی دست به ازدواج و پذیرش چارچوب زناشویی زده اند که نسبت به نیازهایشان آگاهی کامل نداشته و حالا با بزرگتر شدن و تغییر جامعه، از نیازهایشان شناخت بیشتری پیدا کرده و ارضای آنها را نیز حق مسلم خود می بیند.

 

سرگرم کننده بودن این سایتها و ارتباطات وابسته به آنها و همچنین جذابیت تفریحات با زمینه جنسی ، دلیل دیگری است که افراد متاهل را به دیدار از این سایتها ترغیب می کند

 

اگر چه دلسردی عاطفی نسبت به همسر، نارضایتی جنسی ، فقدان عشق و صمیمیت، ازدواج های اجباری و فامیلی و… از دیگر دلایل مهمی است که باعث حضور متاهلان در سایت همسریابی می شود. البته لازم به ذکر است بسیاری از متاهلان به اشتباه تصور می کنند با حضور در این گونه سایتها می توانند انگیزه بیشتری برای زندگی تاهلی خود فراهم آورند، در حالی این قضییه همیشه نتیجه معکوسی داشته و شرایط بغرنجی را برای فرد و خانواده اش رقم زده است.

 

پیامدهای منفی حضور متاهلان در سایت های همسریابی

افزایش روابط فرازناشویی در میان متاهلان بخصوص مردان، از جمله آسیب های سایت های همسریابی در جامعه است. افرادی که به دنبال روابط فرازناشویی هستند بیشتر سراغ این سایت ها می روند چه بسا هدف اصلی این وب‌سایت‌ها نیز، ارتباط دادن افراد برای دوست یابی و یا ازدواج موقت است. در واقع آنچه این موسسات انجام می‌دهند

 

در بهترین حالت، نوعی همسریابی ثانویه است زیرا یافتن همسر مجدد برای فرد متاهل در عرف اجتماعی ما همسریابی تلقی نمی‌شود، به دیگر سخن این سایتها، مرکز تسهیل‌کننده برای رابطه جنسی بدون عشق هستند و بسیاری از متاهلان معمولا به منظور دریافت خدمات جنسی بدون هرگونه عشق و درگیری عاطفی و نیز مسئولیت‌های اجتماعی در این شبکه ها حضور می یابند.

 

افراد متاهل کاملا آگاهانه و هدفمند عضو این شبکه ها می شوند و می دانند صرفا برای دریافت خدمات جنسی خاص وارد این گونه رابطه می‌شوند، از این رو معمولا هیچ درگیری عاطفی بین این افراد شکل نمی‌گیرد و این حقیقت تلخ، عین نگاه ابزاری زن به مرد و مرد به زن و ترویج روابط نامشروع در جامعه است.

 

چه باید کرد؟

وجود و حضور پر رنگ افراد در این سایت‌ها نشان‌ دهنده یک نیاز است، پس به جای ریشه زنی باید سعی کنیم نهاد خانواده را از ریشه اصلاح کنیم. مهمترین گام، افزایش خود آگاهی و خویشتن دوستداری است ،چه بسا بسیاری از افراد بخاطر اعتماد به نفس پایین، حس رقابت و تقلید از دیگران و یا عدم مهارت حل مساله و … در چنین گردابهایی گرفتار می آیند .

 

کارشناسان سلامت خانواده می گویند نارضایتی جنسی در میان مردان و زنان یکی از دلایل مهم و اصلی طلاق و جدایی آنهاست، حال بسیاری از آنها برای فرار از این شرایط ممکن است به سایت های همسریابی روی آورند.

 

یکی از اقدامات وزارت بهداشت راه اندازی کلینیک های سلامت جنسی است، باید فرهنگ مراجعه به مشاوران و این کلینیک ها ترویج شود و مثل بیماری های جسمی به بیماری های جنسی که زوج های ایرانی با آنها درگیرند توجه شود و این یکی از وظایف اصلی رسانه هاست.

جدیدترین مطالب سایت