ساخت چوب های جالبی که شفاف هستند + عکس

ساخت چوب های جالبی که شفاف هستند + عکس

چوب های جالبی که شفاف هستند را در عکس بالا مشاهده می کنید. در ساخت این نوع چوب ها ماده ای که به چوب رنگ می دهد حذف شده است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

به گزارش سایت سرگرمی فراناز گروهی از محققان در سوئد ماده جدیدی تولید کرده اند که به بیان ساده می توان آن را چوب شفاف نامید.

 

به گزارش فراناز، از چوب به عنوان یکی از بنیادی ترین مواد در ساخت و ساز انواع سازه ها و وسایل استفاده می شود زیرا این ماده طبیعی استحکام، انعطاف نسبی و زیبایی قابل توجهی داشته و در عین حل قیمت چندان زیادی نیز ندارد. با این حال برای به دست آوردن چوب با هدف توسعه ساخت و ساز راهی نداریم جز اینکه به طبیعت حمله ور شده و درختان را قطع کنیم.

 

در سالهای اخیر گروهی از محققان وارد عمل شده و به دنبال راهی برای توسعه راههای استفاده از چوب و به کارگیری آن در مواردی نظیر سلولهای خورشیدی بوده اند. در این مورد خاص (استفاده در ساختار سلولهای خورشیدی) محققان بر این باورند که می توان از چوب به عنوان جایگزین ارزان قیمت تری برای شیشه های مبتنی بر سیلیکا استفاده کرد.

 

محققان انستیتو سلطنتی فناوری KTH سوئد به سرپرستی پروفسور لارس برگلاند پروژه جالب توجهی را آغاز کرده اند که در آن تلاش شده ماده ای موسوم به lignin از فیبرهای چوبی طبیعی حذف شود. از منظر شیمیایی lignin یکی از ترکیبات اصلی دیواره سلولهای تشکیل دهنده چوب به شمار می آید. آنچه که در پایان باقی می ماند ماده سفید زیبایی است که البته شفاف نیست.

 

اما محققان به تلاش خود ادامه داده و برای اینکه این ماده را شفاف کنند آن را با نوعی ماده پلیمری موسوم به PMMA ترکیب کردند که نتیجه آن تولید ماده ای است که می توان آن را چوب شفاف نامید.

 

نکته قابل توجه اینجاست که تولید چنین ماده ای برای نخستین بار صورت نگرفته و پیشتر نیز تلاشهای مشابهی صورت گرفته بود اما به گفته پروفسور برگلاند این برای نخستین بار در تاریخ است که امکان تولید چوب شفاف برای به کارگیری در ساختارهای بزرگ و به صورت تولید انبوه فراهم شده است.

 

تهیه و تنظیم : www.faranaz.com

جدیدترین مطالب سایت