نحوه گرفتن ویزای آلمان

نحوه گرفتن ویزای آلمان

نحوه گرفتن ویزای آلمان

در اینجا شما با مراحل و چگونگی گرفتن ویزای آلمان آشنا خواهید شد. به گزارش فراناز برای اقامت در کشورهای خارج از ایران باید هر شخصی ویزای آن کشور را داشته باشد در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر چگونه ویزای آلمان بگیریم را در سایت فراناز خواهید دید با ما همراه باشید.

 

ویزا برای افرادی که می خواهند وارد یک کشور خارجی شوند داده می شود اجازه اقامت گرفته و وارد آن کشور می شوند کشور آلمان یکی از کشورهای است که ایرانیان به این کشور بیشتر سفر می نمایند خیلی از افراد دوست دارند در خارج کشور تحصیل نمایند که باید ویزا داشته باشند تا مانند همه شهوندان آن کشور بتوانند در آن کشور زندگی نمایند سفارت آلمان در تهران، سال هاست که یکی از پر مراجعه ترین سفارت خانه های اروپایی برای ایرانیان بوده و سالانه ده ها هزار شهروند ایران به دلایل گردشگری، تحصیلی و تجاری، رهسپار اقتصاد اول قاره سبز می شوند. روابط تجاری و فرهنگی و علمی بین دو کشور که در نیم قرن اخیر روند صعودی داشته است، با وجود چالش های سیاسی مقطعی، همواره در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی و حتی آمریکایی، پر شتاب و گسترده بوده و انتظار می رود که در عصر پسا برجام نیز، روند تعاملات تهران و برلین از وضعیت کنونی به مراتب بیشتر باشد.

 

در همه مراکز استان های ایران و برخی از دانشگاه های کشور، آموزش زبان آلمانی در سطح عمومی تا دکترا، تدریس می شود و شمار متقاضیان یادگیری زبان آلمانی که یکی از زبان های مطرح جهان علم و صنعت و تجارت است، قابل ملاحظه بوده و به نظر می رسد که تحصیل کم هزینه و رایگان در این کشور در مقایسه با بهشت های تحصیلی ایرانیان در اروپا (سوئد و فنلاند)، گرایش بیشتری در میان جوانان ایرانی ایجاد کند.

 

با توجه به اینکه سفارت آلمان بارها در بیانیه هایی، نسبت به تبلیغات شرکت ها و موسسات مجازی و غیر مجازی نسبت به صدور روادید تضمینی و مشاوره در ارائه خدمات روادید به ایرانیان هشدار داده است،‌ اما به هر حال، قشرهای مختلف جامعه که متقاضی روادید هستند، بعضا به دنبال راهکارهای فوری و سریع برای دریافت روادید این کشور هستند که فرصت سفر به ۲۵ کشور دیگر اروپا را فراهم می کند.

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

دریافت وقت مصاحبه سفارت آلمان در تهران فقط اینترنتی است. اما تکمیل فرم درخواست و تحویل مدارک، حضوری است.

 

آلمان به دلیل آنکه یکی از مقصدهای تحصیل رایگان و کم هزینه در اروپا بوده و ده ها دانشگاه این کشور در فهرست ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار دارد، برای تحصیل رشته های پزشکی،دندانپزشکی، فنی و مهندسی، مقصد اولویت دار ایرانیان در خارج از کشور بوده و همین موضوع سبب برپایی صف طویل روبروی سفارت و حجم بی شمار متقاضیان درخواست وقت اینترنتی می شود.

 

روش درخواست روادید از سفارت آلمان در تهران و مدارک مورد نیاز دریافت روادید، در گفتار امروز سرویس گردشگری روزیاتو اشاره شده تا در گفتاری کامل، در جریان چند و چون مدارک و فرآیند مربوطه قرار بگیریم.

 

سفارت آلمان: مراقب فروشنده های وقت سفارت باشید

از اواسط سال ۱۳۹۵ که سفارت آلمان در تهران همچون سفارت سوئد، تعیین وقت مصاحبه و دریافت مقدماتی مدارک متقاضیان روادید را اینترنتی کرد، کسب و کارهایی در حاشیه سفارت راه اندازی شد و افرادی نسبت به خرید و فروش وقت سفارت اقدام می کنند. سفارت آلمان نیز در اردیبهشت ماه سال پیش، توضیحاتی درباره دلالی نوین وقت سفارت آلمان ارائه کرد.

 

اصل مطلب در خصوص اشخاصی است که اعلام می‌دارند از طریق سیستم اینترنتی نمی‌توانند وقت بگیرند و ادعا می‌نمایند که این امر تنها در قبال پرداخت پول و از طریق آژانس‌ها امکان‌پذیر است. پیشاپیش باید اعلام نمود: بله، در حال حاضر گرفتن وقت سفارت سخت است اما نه غیر ممکن.

 

متقاضیان بسیاری به ما اعلام می‌کنند که خودشان وقت گرفته‌اند، بسیاری نیز پس از اقدام ناموفق جهت گرفتن وقت، با ما تماس می‌گیرند. دلیل این امر نیز تقاضای زیادی است که ما و همچنین دیگر سفارت‌های شنگن در این اواخر با آن روبه‌رو شده‌ایم. ما از این افزایش علاقه مرتبط با تحولات اخیر بسیار خرسندیم. سفارت روزانه بیش از ۲۰۰ درخواست روادید دریافت می‌نماید.

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی نمی تواند دریافت روادید شنگن از آلمان یا سایر کشورها را تضمین کند.

 

همکاران سفارت در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۵۰ هزار درخواست روادید رسیدگی نمودند. با این وجود افزایش تقاضا بیش از این بوده که به همین دلیل نیز بخش روادید سفارت آلمان، پرسنل خود را افزایش داده است و مقدمات انتقال به ساختمان بزرگ‌تری در دست اجرا دارد که رفاه بیشتری نیز برای مراجعه‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

 

اما بازگردیم به موضوع اصلی: چرا بسیاری از متقاضیان جهت گرفتن وقت، پولی به بیمه‌ها یا آژانس‌ها پرداخت می‌نمایند، در حالی که می‌توان شخصا و به طور رایگان این کار را انجام داد؟ احتمالا جهت عدم گذاشتن زمان برای گرفتن اینترنتی وقت که می‌تواند زمان‌گیر باشد.

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

درخواست روادید دانشجویی سفر به آلمان، می بایست حداقل ۶ هفته پیش از آغاز کلاس ها تحویل سفارت آلمان در تهران شود

 

به دلیل تقاضای زیاد، وقت‌های موجود به سرعت پر می‌شوند. تنها در صورتی می‌توان از وقت گرفته‌شده جهت ارائه درخواست استفاده نمود که در زمان گرفتن وقت، اطلاعات شخصی مانند شماره گذرنامه وارد شده باشد. این اطلاعات در زمان مصاحبه کنترل می‌گردند.

 

استفاده از روشی دیگر، گرفتن وقت از داخل آلمان و توسط اقوام یا دعوت‌کنندگان متقاضیان برای دوستان، اقوام یا شرکای کاری‌شان در ایران را غیر ممکن خواهد کرد. همچنین تدابیر امنیتی ما از تغییر و دستکاری بعدی اطلاعات پیشگیری می‌کنند.

 

سفارت همواره در هرجا و از هر طریق ممکن به متقاضیان اعلام می‌کند که گرفتن وقت رایگان است و سفارت هیچگونه همکاری با آژانس‌ها و اشخاصی که در قبال پول چنین خدماتی ارائه می‌نمایند، ندارد. برای تمام اشخاصی که با این وجود تردید دارند، روند کاری شفاف و کنترل امور برای ما بسیار با اهمیت است. هرگونه اطلاعات دقیق در خصوص امر خلاف یا ناهنجاری را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

تصویر ایندکس درگاه فارسی زبان سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران

 

البته تلاش‌های ما جهت پذیرش درخواست‌های بیشتر، محدود به این موارد نیست. در امر صدور روادید نیز از تمام راه‌های مجاز جهت صدور روادیدهای حتی‌الامکان بلندمدت استفاده می‌کنیم تا مسافرین برای سفر بعدی، نیازی به مصاحبه مجدد در سفارت نداشته باشند.

 

در سال ۱۳۹۴، بیش از یک‌پنجم روادیدها، روادیدی با اعتبار حداقل یک سال بود. این روند رو به افزایش است. در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ میلادی، تقریبا یک‌سوم روادیدها، روادیدهای چندساله بود. این روند کاری، نه تنها باعث تسهیل سفر می‌گردد، بلکه فضایی فراهم می‌نماید برای رسیدگی به درخواست‌های بیشتر. ما با تمام توان از افزایش خوشایند مسافرت‌ها حمایت می‌نماییم.

 

چه مواردی سبب رد درخواست روادید هموطنان می شود؟

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

 

تصویری از نیم تای اول فرم درخواست روادید شنگن از سفارت آلمان

سفارت آلمان اعلام کرده است که به دلیل آمار بالای درخواست جهت دریافت وقت مصاحبه روادید شنگن، هم اکنون وقت مصاحبه برای ماه آگوست ۲۰۱۷ میلادی و بعد از آن ارایه می گردد. اگر شما این گفتار را در ماه های بعد از آگوست ۲۰۱۷ می خوانید، حتما برای آگاهی از جدید ترین وضعیت اعطای وقت مصاحبه سفارت آلمان، به درگاه مربوطه مراجعه کنید.

 

مطابق آئین نامه روادید، در موارد ذیل امکان پذیرش درخواست روادید وجود ندارد:

اگر درخواست سفر شما، بیش از ۹۰ روز قبل از سفر تعیین شده باشد.

اگر فرم درخواست روادید را تکمیل یا امضا نکنید.

اگر متقاضی، گذرنامه معتبر با حداقل ۳ ماه اعتبار نباشد.

اگر متقاضی، گذرنامه ای با حداقل ۲ صفحه خالی نداشته باشد.

اگر متقاضی، گذرنامه اش ۱۰ سال پیش صادر شده باشد.

اگر متقاضی، عکس ۱ سال پیش خود را به کنسول ارائه کرده باشد.

اگر مدارک درخواستی، ناقص به کنسول ارائه شده باشد.

هدف از سفر را به روشنی مشخص نکرده باشید.

تامین مالی سفر به روشنی مشخص نشده باشد.

مدارک مستند مبنی بر قصد بازگشت به ایران ارائه نشده باشد.

 

حتما برای عدم تضییع وقت و هزینه خود، ۱۰ الزام فوق الذکر را هنگام درخواست روادید آلمان در تهران در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که فرم درخواست روادید آلمان تغییر کرده و فرم جدید را در این لینک دانلود کنید.

 

تغییرات سیستم وقت دهی اینترنتی سفارت آلمان

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

لطفا توجه داشته باشید که سیستم وقت دهی سفارت آلمان در تهران برای درخواست روادید اقامت از تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۵، تغییر کرده است. لذا موارد ۵ گانه زیر را در نظر داشته باشید:

 

پس از ثبت موفقت آمیز بلافاصله یک شماره پیگیری، سپس در عرض ۳۰ دقیقه، یک تاییدیه به همراه دیگر اطلاعات روند درخواست دریافت خواهید نمود. چنانچه متوجه شدید که هنگام ثبت اطلاعات ناقص یا اشتباه وارد کرده اید، این درخواست را لغو نمایید.

 

در غیر اینصورت باید دوباره درخواست ثبت وقت کنید.

 

حدودا ۶ هفته پس از دریافت اولین ایمیل، ایمیل تاییدیه دومی با درج دقیق زمان وقت مصاحبه شما جهت درخواست روادید در سفارت آلمان در تهران دریافت می کنید. در ایمیل دوم به دیگر مواردی اشاره خواهد شد، که بایستی وقت مصاحبه ثبت شده توسط شما صریحا ظرف مدت هفت روز تایید شود، در غیر این صورت وقت مصاحبه لغو خواهد شد.

 

این سیستم جدید وقت دهی، ساده شدن روند وقت مصاحبه را برای تمامی درخواست کنندگان روادید شنگن به همراه دارد. درخواست شما بلافاصله ثبت می شود و می توانید به هر صورت، سریع ترین وقت ممکن را دریافت کنید.

 

توجه داشته باشید که مراجعه به شخص سوم یا دفاتر ویزا برای دریافت وقت مصاحبه نه تنها لازم نیست بلکه بی فایده است و تاثیری در تسهیل و تسریع فرآیند وقت مصاحبه و صدور روادید و بررسی مدارک شما نخواهد داشت.

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

صفحه درخواست وقت اینترنتی از سفارت آلمان در تهران. قسمتی که با فلش مشخص شده است، مربوط به درخواست وقت روادید گردشگری کوتاه مدت است.

 

کلیات روادید شنگن

روادید شنگن برای اقامت هایی تا سه ماه (دیدار، تجاری، گردشگری، رانندگان کامیون یا اتوبوس، بازدید از نمایشگاه، خرید خودرو، ورزشی، فرهنگی، ترانزیت، روادید سفر گروهی، پژوهشگران، روزنامه نگاران، شاغلین در صنعت دریایی، روادید درمانی پزشکی، دانشجویان با گواهی از مرکز تبادلات بین المللی متخصصین (ZAV) برای کار در تعطیلات و نیز روادید برای همسران خارجی اتباع آلمانی و بستگان اتباع غیر آلمانی حوزه اتحادیه اروپا).

 نحوه گرفتن ویزای آلمان

 

روادید شنگن ۲ تیپ متداول دارد که TYPE C‌مربوط به درخواست های زیر ۳ ماه و TYPE D مربوط به درخواست های بیش از ۹۰ روز است. برای سفر گردشگری به آلمان، درخواست تیپ سی معمول است.

 

با دریافت روادید شنگن، شما قادر خواهید بود که در مدت دریافت روادید، از ۲۵ کشور حوزه شنگن بدون بازرسی مرزی و کنترلی خاص، بازدید کرده و به صورت زمینی و هوایی در آن تردد کنید. کشورهای حوزه شنگن عبارتند از: سوئد، فرانسه، نروژ، فنلاند، آلمان، بلژیک، بلاروس، لوکزامبورگ، سوییس، اسپانیا، یونان، ایتالیا، دانمارک، اتریش، جمهوری چک، لهستان، اسلواکی، پرتغال، مجارستان، استونی، لیتوانی.

 

رواید غیر واقعی ۱ ساله آلمان چست؟

در اینجا به نوعی از روادید گفته می شود که به صورت یک ساله یا چند ساله (دو تا چهار سال) صادر شده و به شما اجازه اقامت ۹۰ روز طی ۱۸۰ روز با اجازه چند بار ورود را می دهد. روی برچسب روادید در محل «مدت اقامت» در هر صورت فقط ۹۰ وارد شده است.

 

زیرا وارد کردن عدد دیگر یا توضیحات دیگری امکان پذیر نیست. تفاوت روادید سالانه تنها در مدت یک یا چند ساله بودن اعتبار “از … تا” است. در موارد خاص روادید یک ساله اجازه اقدام به کار طی ۹۰ روز در آلمان را نیز می دهد.

 

البته این مورد باید روی برچسب روادید ( به عنوان˸ “شرط”) توضیح داده شود. این محدودیت به طور مثال برای رانندگان کامیون، مدل ها، خریداران خودرو و دیگر موارد وجود دارد. به عبارت دیگر روادیدی که ۹۰ روز برای نصف سال در محدوده شنگن اعتبار دارد، اجازه اقدام به کار در کشور آلمان را فقط برای ۹۰ روز در سال می دهد.

 

آیا می توان با روادید آلمان، به کشورهای دیگر سفر کرد؟

بله. این هدف روادید شنگن است. شما می توانید در طی زمان اعتبار روادید به هر کشور عضو شنگن سفر کنید. لطفا توجه داشته باشید، که باید هدف اصلی سفر شما (بلندترین مدت اقامت) در کشوری باشد که سفارت آن برای شما روادید صادر کرده است.

 

آیا می توان پس از دریافت روادید از آلمان، از کشوری غیر از آلمان، محدوده شنگن را ترک کرد؟

بله. امکان پذیر است. شما از هر کشوری در منطقه شگن، می توانید شنگن را به مقصد ایران ترک کنید.

 

موارد مربوط به درخواست روادید افراد زیر ۱۸ سال

برای هر یک از فرزندان باید دو درخواست جداگانه پر شود که توسط افراد دارای حق حضانت ( در حالت معمول، والدین) امضاء شود. در مورد همه فرزندانی که ۱۲ سال تمام دارند، هنگام تحویل درخواست، اثر انگشت آن ها گرفته خواهد شد. لطفا دقت داشته باشید که فرزندان زیر ۱۲ سال نیز به هنگام درخواست روادید باید شخصا حضور داشته باشند.
موافقتنامه تمامی افرادی که دارای حق حضانت هستند (که بیش از ۶ ماه از آن نگذشته باشد، اصل و رونوشت) الزامی است.

 

۱-گذرنامه

برای هر فرزند، داشتن یک مدرک شناسایی الزامی است. گذرنامه هایی که توسط والدین امضاء شده باشند قابل قبول نیستند – در مورد کودکانی که هنوز نمی توانند بنویسند، گذرنامه بدون امضاء نیز کافی است.

 

۲-موافقت نامه

درخواست روادید برای فرزندان زیر ۱۸ سال تنها می تواند همراه با یک موافقت نامه کتبی تمامی افراد دارای حق حضانت (در اغلب موارد، والدین)، انجام شود. موافقت نامه باید شامل این محتوا باشد که افراد دارای حق حضانت، با خروج دائم فرزند، موافق هستند.

 

بطور معمول در موافقت نامه همچنین ذکر می شود به چه مقصودی (به عنوان مثال: کلاس زبان، تحصیل در مدرسه، تحصیل در دانشگاه، جهت «گرفتن محل سکنی ثابت» ) این موافقت نامه تنظیم شده است. بدیهی است که این موافقتنامه برای حفظ حقوق افراد دارای حق حضانت، باید از نظر زمانی با سفر مورد درخواست مطابقت داشته باشد.

 

به همین علت، سفارت، موافقت نامه هایی را که قدیمی تر از ۶ ماه باشند، نمی پذیرد. موافقت نامه باید همراه با ترجمه رسمی تایید شده ارائه گردد.

 

۳-موارد خاص

الف. تا هنگامی که فرد/ افراد دارای حق حضانت، مقیم ایران نباشند، باید موافقت نامه را نزد یکی از محل های نام برده ذیل تحویل دهند:

یک نمایندگی ایران در خارج از کشور

یک اداره آلمانی

یک نمایندگی آلمان در خارج از کشور آلمان

یک دفتر ثبت اسناد رسمی خارج از آلمان و مورد تایید آلمان

 

ب. در صورتیکه یکی از افراد دارای حق حضانت، فوت شده باشد، گواهی فوت، به همراه ترجمه تایید شده آن.

 

ج. در صورتیکه حق حضانت به یکی از طرفین منتقل شده باشد، حکم دادگاه مسئول به همراه ترجمه رسمی تایید شده آن.

 

مدارک دیگری، قابل پذیرش نیستند. همه مدارک باید بصورت اصل و کپی، ارائه داده شوند.

 

سفارت – برای در نظر گرفتن منافع و رفاه کودک – برای خود این حق را محفوظ می دارد که هرزمان لازم بداند، مدارک دیگری را نیز درخواست نماید. در مورد پیوستن به خانواده، برای فرزندانی که به تنهایی سفر می کنند، راهنمای درخواست روادید پیوستن فرزند به والدین را در این لینک دانلود کنید.

 

روادید اقامت در آلمان

لطفا اطلاعات لازم را با توجه به هدف سفرتان از برگه های راهنمای مربوطه دریافت نمایید.

 

سپس فرم درخواست روادید مربوطه را دانلود کرده و در دو نسخه پر نمایید.

 

در پایان مدارک خود را بر طبق چک لیست روادید طبقه بندی نمایید.

 

راهنمای تکمیل فرم درخواست سفارت

اولین گام برای درخواست روادید آلمان، تکمیل فرم درخواست است. همانطور که در ابتدای گفتار گفتیم، فرم درخواست روادید را می توانید اینترنتی دانلود کنید. همچنین به صورت نسخه کاغذی و رایگان، از باجه سفارت آلمان در خیابان فردوسی دریافت کنید.

 

لطفا دقت نمایید که انجام درخواست بصورت آنلاین امکان پذیر نیست. تنها دریافت وقت سفارت، اینترنتی است. نام و نام خانوادگی خود را طوری وارد نمایید که با حروف لاتین در گذرنامه شما درج شده است. لطفا در صورت امکان نام محل تولد خود را نیز تبدیل کنید. لطفا نام محل تولد را بطور کامل قید نمایید. سایر صفحات فرم را می توانید به زبان انگلیسی یا آلمانی تکمیل نمایید.

 

کشور عضو به هنگام ورود به حوزه شنگن، معمولا پرسشی است که از شما در فرم درخواست سوال می شود. لطفا کشوری را وارد نمایید که نخستین ورود در آن انجام می پذیرد. مثلا اگر ورود شما به آلمان است، آلمان را نوشته و اگر فرانسه است، فرانسه را قید کنید.

 

مدت زمان اقامت برنامه ریزی شده یا سفر عبوری / قید تعداد روزها نیز از شما در فرم درخواست سول می شود. در اینجا تعداد روزهایی را قید نمایید که قصد دارید در آلمان / حوزه شنگن اقامت داشته باشید. لطفا توجه داشته باشید که در پرسش های ۲۹ و ۳۰ در مورد (نخستین) «تاریخ ورود برنامه ریزی شده به حوزه شنگن» و (آخرین) «تاریخ خروج برنامه ریزی شده از حوزه شنگن» از شما پرسش شده است.

 

تعداد روزها می تواند کمتر از تعداد روزها بین نخستین ورود و آخرین خروج باشد. به عنوان مثال: روادید با اعتبار یک ماهه و یک اقامت ده روزه. این به شما امکان استفاده انعطاف پذیراز روادید را می دهد.

 

به عنوان مثال: ورود در تاریخ ۵ اکتبر و خروج در تاریخ ۴ نوامبر، اقامت ۱۰ روز. با این روادید نمونه می توانید در مقطع زمانی بین دو تاریخ، حد اکثر ده روز، در آلمان اقامت داشته باشید. می توانید از روز ۵ اکتبربه بعد وارد و باید تا قبل از روز ۴ نوامبر کشور را ترک نمایید. لطفا در این مورد، بیمه درمانی دارای اعتبار برای همان مقطع زمانی داشته باشید.

 

مسائلی که هنگام مصاحبه باید بدانید

در کنار مدارکی که باید ارائه گردد مصاحبه در باجه اهمیت بسیاری دارد، چرا که همه چیز را با مدارک نمی توان ثابت کرد. بنابراین مصاحبه به شما این امکان را می دهد درخواست خود را کامل و توجیه کنید. در اینجا جواب های استاندارد اهمیت کمتری دارند.

 

یک گفتگوی باز و درست قانع کننده تر است. همکاران ما سعی می کنند تا با طرح سوالهای هدفمند تمامی اطلاعات مهم را از شما دریافت کنند تا در مورد درخواست شما در حد امکان تصمیم کارشناسانه ای گرفته شود.

 

اگر قبل از ارائه درخواست سوالاتی دارید، لطفا مستقیم به وب سایت سفارت مراجعه کنید. در صفحه اصلی سایت سفارت، اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می گیرد. اگر همچنان جواب سوالات خود را کامل دریافت نکرده اید، به سفارت ایمیل (تنها به زبان انگلیسی و آلمانی) بزنید.

 

سعی می شود در کمترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهند. بخش روادید هر گونه مشاوره ای را توسط اشخاص دیگر رد می کند. سفارت با هیچ مرکز مشاوره ای همکاری ندارد. مشاوران خارج از سفارت، عملکرد بخش روادید را نمی شناسند و بنابراین نمی توانند به شما مشاوره درستی ارائه کنند.

 

مسائلی که درباره دعوت نامه باید بدانید

بعضی افراد، با دعوتنامه به سفارت رفته و درخواست روادید سفر می کنند. این افراد باید به مسايل زیر توجه داشته باشند:

 

دعوتنامه رسمی (تعهدنامه): تضمین مالی هزینه های زندگی فردی با تابعیت دیگر است که اثبات وجود شرایط اقتصادی برای صدور اقامت بر طبق ماده ۵ بند ۱ قانون اقامت را در مراحل اداری میسر می سازد.

 

الزامات حقوقی دعوت نامه: با تحویل دعوتنامه رسمی (تعهدنامه) شخص ارائه دهنده تمامی هزینه های زندگی و بازگشت درخواست کننده روادید را بر عهده گرفته و متعهد می شود. متعهد شونده می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

 

مدت زمان دعوتنامه: اگر در دعوتنامه رسمی که دریافت کرده اید، تنها ۹۰ روز در شش ماه اعتبار دارد، اما مایل به درخواست روادید برای دو سال هستید، امکان درخواست روادید ۲ ساله هست. اما طبق دعوتنامه رسمی تنها ۹۰ روز اول تضمین مالی شده است. برای زمان باقی مانده روادید درخواست شده شما باید مدارک اضافه تری مبنی بر تمکن مالی ارائه نمایید. در اینجا حساب های مالی سه ماه گذشته مناسب هستند که نشان می دهند شما ماهانه چقدر درآمد دارید و اینکه اقامت مکرر در خارج را می توانید تقبل کنید.

 

اعتبار دعوت نامه رسمی:‌ سفارت معمولا دعوت نامه های رسمی را تا شش ماه پس از صدور قبول می کند.

 

روادید چند ساله یا ۱ دعوتنامه: شما می توانید درخواست ویزای چند ساله را با یک دعوتنامه رسمی بدهید. به همین خاطر، میزبان شما به اداره امور اتباع خارجی اعلام می کند که اقامت برای چه زمانی (یک تا چهار سال) در نظر گرفته شده است و درخواست می کند که در دعوت نامه رسمی به آن اشاره شود. بدین ترتیب تضمین مالی اقامت در آلمان برای کل این زمان وجود دارد.

 

مدارک تکمیلی: چنانچه اداره امور اتباع خارجی دعوت نامه رسمی را فقط برای مدت کوتاه تری قبول کند، شما (درخواست کننده) باید مدارک مالی اضافه تری درباره وضعیت اقتصادی خود ارائه کنید. در اینجا حساب های مالی سه یا شش ماه گذشته مناسب هستند که نشان می دهند شما ماهانه چقدر درآمد دارید و اینکه اقامت مکرر در خارج را می توانید تقبل کنید.

 

مسائلی که هنگام تحویل گرفتن گذرنامه باید بدانید

نحوه گرفتن ویزای آلمان

برای عزیمت به سفارت آلمان در تهران، می توانید از ایستگاه مترو فردوسی استفاده کنید

 

زمان مربوطه پس از تصمیم گیری، از طریق پست الکترونیک یا تلفن اطلاع داده خواهد شد. در صورتی که خودتان نمی توانید حضور پیدا کنید، می توانید جهت دریافت گذرنامه وکالت دهید. شخص مورد اعتماد شما باید جهت احراز هویت، گذرنامه خود و همچنین وکالتنامه حاوی امضای شما و نیز گذرنامه شما و برگه تحویل و شماره بارکد مربوطه را به همراه داشته باشد.

 

در وکالتنامه، تاریخ سفر مورد نظر خود را نیز درج نمایید. خواهشمند است مدارک زیر را به شخص مورد اعتماد خود دهید:

وکالت نامه جهت تحویل گرفتن گذرنامه.

گذرنامه شخص معتمد شما

برگه رسید مدارک با شماره بارکد

 

در صورتی که حضور شخص شما الزامی باشد، به موقع به شما اطلاع داده خواهد شد.

 

در باجه تحویل گذرنامه

در بخش روادید مستقیماً به باجه راهنمایی خواهید شد. در آنجا از شما درخواست خواهد شد برگه تحویل حاوی شماره بارکد را ارئه و تاریخ سفر مورد نظر را اعلام نمائید. سپس گذرنامه شما به پرونده رسیدگی پیوست شده و مراحل بعدی انجام خواهد شد.
از ساعت ۱۴:۰۰ همان روز به بعد می توانید گذرنامه حاوی روادید خود را در بخش تحویل گذرنامه دریافت نمائید.
لطفاً بلافاصله پس از دریافت، اطلاعات مندرج در روادید را کنترل نمائید. سفارت مسوولیتی در قبال تأخیر در سفر به دلیل اطلاعات ناقص یا غلط در برچسب روادید نخواهد داشت.

 

لطفاً توجه داشته باشید که در صورت کسب اطلاعات مربوطه در کنترل مرزی گذرنامه، امکان جلوگیری از ورود شما به آلمان، علی رغم داشتن روادید معتبر، وجود خواهد داشت.

 

در صورتی رد درخواست رواید از سفارت آلمان چه باید کرد؟

اگر به هر دلیلی، با درخواست روادید شما موافقت نشد، یک برگه ابلاغیه رد درخواست روادید دریافت خواهید نمود که دلایل در آن ذکر شده اند. ممکن است بخواهید دلایل رد را با ارائه متعاقب مدارک و توضیحات دیگر برطرف نمائید. در چنین مواردی می توانید شخصاً یا از طریق فردی که از سوی شما وکالت دارد به رد درخواست اعتراض و درخواست بررسی مجدد نمائید.

 

توجه داشته باشید که برای اعتراض به رد درخواست روادید، باید نامه ای تنظیم نموده و در آن شرح دهید که به چه دلیل قصد دارید نسبت به رد درخواست اعتراض نمائید. در این باره، توجه به مواردی الزامی است:

اعتراض شما می بایست ظرف ۱ ماه پس از رد درخواست روادید وصول شود.

اعتراض شما می بایست شامل مشخصات گذرنامه، ذکر بارکد ۶ رقمی و شماره گذرنامه باشد.

اعتراض شما باید صرفا به زبان انگلیسی یا آلمانی باشد.

اعتراض شما باید امضا منطبق با گذرنامه داشته باشد.

اعتراض شما، مستقیما خطاب به سفارت آلمان در تهران نوشته شود.

اعتراض شما باید دلایل سفر به آلمان را ذکر کند.

اعتراض شما باید دلایل مستند و مستدلی برای سفر به آلمان و بازگشت ارائه کند.

 

اعتراض را می توانید در قالب بسته و مدارک ضمیمه مستند، از طریق پست الکترونیک یا تحویل به سفارت ارائه کرد تا مورد بررسی کنسول قرار بگیرد.

 

توجه داشته باشید که اعتراض از طریق فردی که وکالت دارد (از جمله وکیل دادگستری) نیز قابل انجام است، در این صورت باید وکالتنامه در ابتدای روند اعتراض ارائه گردد. وکالتنامه نیز می بایست مانند نامه اعتراض، توسط شخص متقاضی امضاء شده باشد.

 

در صورت امکان صدور روادید مقتضی پس از اتمام روند اعتراض، برای مصاحبه مجدد جهت صدور روادید به سفارت دعوت خواهید شد. در غیر این صورت نامه ای (ابلاغیه اعتراض) دریافت خواهید نمود، که در آن دلایل رد درخواست و پابرجا بودن آنها به تفصیل شرح داده شده است.

 

اگر اعتراض به «رد درخواست» روادید شما نیز «مردود» شود چه باید کرد؟

می توان ظرف یک ماه پس از اعلام، نزد دادگاه اداری برلین علیه ابلاغیه اعتراض شکایت نمود.

 

سفارت آلمان در تهران تلاش می کند امکان ارائه درخواست روادید برای متقاضیان زیادی را فراهم نماید و در این راستا از تمام ظرفیت خود استفاده می کند. از این رو ممکن است بررسی اعتراض چندین هفته تا چند ماه زمان ببرد. لطفاً از پیگیری صرف نظر نمائید.

 

در صورت نیاز سفارت به مدارک بیشتر جهت بررسی اعتراض، با شما تماس گرفته خواهد شد. در صورتی که قصد انتظار جهت بررسی اعتراض خود را ندارید، پیشنهاد می گردد درخواست روادید جدیدی به همراه مدارک کامل ارائه نمائید.

 

نکته هایی برای دریافت روادید آلمان

تمکن مالی دانشجویی: دانشجویان علاقمند به تحصیل در دانشگاه های آلمان مطلع باشند که برای همه روادیدهای دانشجویی که از تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ صادر یا درخواست می گردد، نیاز به اثبات تأمین مالی به مبلغ ۸۶۴۰ یورو است. این میزان را در گواهی تمکن مالی ارزی (bank statement) در هنگام تحویل مدارک به سفارت، در نظر داشته باشید.

 

مشکلات دریافت وقت اینترنتی: در حال حاضر به دلیل تقاضای بسیار بالا در سفارت آلمان در تهران شرایط بسیار سختی برای گرفتن وقت درخواست روادید وجود دارد. سفارت همواره بیشترین وقت های مصاحبه ممکن را در اختیار قرار می دهد تا زمان انتظار را در حد ممکن کاهش دهد.

 

وقت های اورژانسی: لطفاً توجه داشته باشید که وقت های مصاحبه ویژه با زمان انتظار کم تر، تنها در شرایط خاص انسانی یا موارد اضطراری پزشکی قابل ارایه است. تنها تحت این شرایط، امکان دادن وقت مصاحبه ویژه طی ۵ روز وجود دارد. اگر چنین اجباری دارید، باید مدارک پزشکی مستند و مستدل از مراجع ذی صلاح به سفارت ارائه کنید.

 

روادید دانشجویی: بررسی درخواست های روادید دانشجویی حداقل ۶ هفته به طول می انجامد. بنابراین لطفا وقت درخواست خود را به موقع رزرو نمایید (حداقل ۶ هفته پیش از آغاز ترم دانشگاهی)، زیرا در غیر این صورت، احتمالا آغاز تحصیل به موقع انجام نخواهد پذیرفت و از کلاس ها عقب خواهید افتاد.

 

خطر کلاهبرداری: افرادی که خارج از محدوده سفارت شما را خطاب می کنند و در ازای پول، وعده تسهیل کردن مراحل درخواست روادید را به شما می دهند، پرسنل سفارت نیستند و به هیچ عنوان با سفارت ارتباطی ندارند. سفارت، همچنین شما را از گرفتن وقت مصاحبه از طریق آژانس های مسافرتی و «آژانس های تهیه ویزا» جدا بر حذر می دارد. رزرو وقت مصاحبه بوسیله شخص شما و بطور رایگان از طریق وبسایت سفارت امکان پذیر است.

 

درب ورودی سفارت آلمان : در درب ورودی بخش روادید، بازرسی امنیتی انجام می شود. پرسنل امنیتی، شما را در مورد این که چه اشیائی خطرناک هستند و اجازه همراه بردن به ساختمان را ندارند، آگاه می کنند. تلفن های همراه، به دلایل امنیتی، در محوطه سفارت در صندوق های امانات قرار داده می شوند. پرسش هایی که در باجه از شما به عمل می آیند و مدارکی که باید ارائه دهید، در جهت تصمیم گیری صحیح در مورد درخواست روادید شماست. لطفا به پرسش ها بطور کامل و بر مبنای واقعیت پاسخ دهید.

 

تحویل مدارک به باجه سفارت آلمان: تمامی مدارک و اسنادی را که جهت درخواست ویزا به همراه دارید، بطور کامل به باجه تحویل دهید. لطفا توجه داشته باشید که همکاران شاغل در باجه در مورد درخواست روادید تصمیم گیری نمی کنند. تصمیم گیری در مورد درخواست روادید شما در هر صورت، به عهده همکاران آلمانی وزرات امور خارجه آلمان است.

 

برگه حاوی بارکد: پس از پرداخت هزینه به صندوق، برگه ای دریافت می کنید که حاوی شماره بارکد شخصی شماست. این شماره بطور مکرر لازم می شود – بدون این شماره بارکد، درخواست شما قابل شناسایی نخواهد بود. لطفا این برگه را تا پایان رسیدگی به درخواست روادید نگاه دارید و شماره بارکد را درمورد هر پرسش مربوطه از سفارت، ذکر نمایید.

 

مدارک تکمیلی: در صورتی که در برخی موراد، مسائلی مجهول باقی بمانند، ممکن است از شما خواسته شود مدارک دیگری را ارائه دهید. اسنادی که ممکن است در برخی موارد استثنا برای برخی درخواست های تکی لازم شوند، می توانند هر روز بین ساعت۱۰ تا ۱۱:۳۰ و بدون وقت قبلی به سفارت تحویل داده شوند. در صورتیکه از شما خواسته شود مدارکی را متعاقبا ارائه دهید، لطفا دقت نمایید که شماره بارکد بصورت خوانا و روشن روی مدارک نوشته شده باشد.

 

مدارک اضافی: توجه کنید، مدارکی که بدون درخواست یا بدون شماره بارکد تحویل داده شوند، به درخواست شما اضافه نشده و مورد بررسی و رسیدگی قرار نخواهند گرفت. ممکن است این مورد هم پیش آید که ادارات مسئول در آلمان، در زمانی دیرتر، به اطلاعات دیگر نیاز داشته باشند یا مصاحبه دیگری در سفارت الزامی باشد. در چنین حالتی، بطور تلفنی به اطلاع شما رسیده خواهد شد.

 

اثبات روابط خانوادگی: سفارت قبل از صدور روادید معقول بودن درخواست را بررسی می کند. در اینجا سفارت در صورت نیاز بررسی می کند که آیا بین دعوت کننده و دعوت شونده واقعا روابط خانوادگی وجود دارد. روابط خانوادگی با یک شخص را می توان معمولا از طریق گواهی ولادت یا ازدواج یا شناسنامه اثبات کرد. به طور مثال روابط خانوادگی خواهر و برادر با ارائه گواهی تولد و یا شناسنامه خودتان و گواهی تولد یا شناسنامه خواهر/برادر. به این ترتیب می توان فهمید که هر دو نفر دارای پدر، مادر و یا پدر و مادر مشترک هستند.

 

زمان بررسی مدارک:‌ توجه کنید که زمان بررسی مدارک شما برای صدور یا عدم صدور روادید شنگن، ۲ تا ۳ هفته است.

جدیدترین مطالب سایت