گزگز کردن، درد و کرختی کف پا (دلایل و درمان)

گزگز کردن، درد و کرختی کف پا (دلایل و درمان)

گزگز کردن و درد کف پا می تواند به دلیل راه رفتن زیاد ایجاد شود. در اینجا دلایل بوجود آمدن این عارضه و راهکارهایی برای درمان آن را می خوانید.

 

سندرم ‘تارسال تانل’ یا ‘تونل تارسال’ یکی از مهمترین دلایل گزگز، درد و کرختی کف پا است که اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند.

 

تونل تارسال کانالی است که در قسمت داخلی مچ پا و زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. این کانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یکی از مهمترین اعصابی که از این کانال عبور می کند، عصبی به نام تیبیال خلفی است. زمانی که این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می گیرد دردناک می شود. این عارضه یکی از مهمترین دلایل گزگز و درد کف پا، پاشنه و انگشتان است.

 

مهمترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل
-کف پای صاف و بدون قوس
کف پای صاف و بدون قوس سبب می شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا کند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می شود. به طور کلی هر عارضه ای که منجر به تنگ شدن کانال شود، در این بیماری نقش دارد.

– آرتریت روماتوئید
– شکستگی مچ پا
– پیچ خوردن مچ پا
– متورم شدن تاندونها
– ورید واریسی
– خار استخوان مفاصل
– دیابت

 

چه افرادی بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند
زنان و مردان به یک اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است.

 

مهمترین نشانه های بیماری کدامند
احساس گزگز، درد، سوزش و بی حسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان از مهمترین نشانه های این عارضه است. علایم می توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده روی طولانی یا ورزش شدید تشدید شوند.

 

روش های درمان سندرم تارسال تانل
سندرم تارسال تانل یکی از عوارضی است که سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چرا که تشخیص زودهنگام سبب کمترین آسیب به اعصاب می شود. عکسبرداری به روش MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص است.

 

معمولا پزشکان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، کاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از کفش مناسب را توصیه می کنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یا تزریق بی حس کننده به عصب استفاده می شود. استفاده از کفی های طبی برای افراد مبتلا به کف پای صاف نیز یکی از راهکار دیگر است. فیزیوتراپی نیز در برخی موارد توصیه می شود. در حالت های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای بازکردن کانال است.

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید :

 

درمان سریع سر درد با فشار دادن کف پا

 

شناسایی بیماری های مختلف از روی کف پا و شکل ناخن

 

کف پای صاف چه مشکلات و دردسرهایی دارد؟

 

ترک کف پا را چگونه برطرف کنیم؟

جدیدترین مطالب سایت