معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

در این بخش از سایت فراناز بهترین گیاهان آپارتمانی را معرفی می‌کنیم، گیاهانی کـه فضای هوای خانه شـما را تصفیه می‌کنند. دراین شهر شلوغ و پر از دود گیاهان دوستان و هم خانه هاي خوبی برای مـا میشوند، شاید بـه مانند تصفیه کننده هاي دیجیتالی عمل نکنند، شاید کمی کند باشند اما زنده و طبیعی هستند، و کیفیت کاری شان هم از ابزارهای انسانی بـه مراتب بالاتر می‌باشد، در ادامه با این گیاهان دوست داشتنی بیشتر آشنا میشویم.

 

گل داوودیمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

گل داودی یا داوودی از زیباترین گیاهان خانگی زینتی با گل هاي خوش رنگ و لعاب اسـت. اگر از آب کافی و خاک مساعد استفاده کرده و مکان آفتاب گیر برای نگه‌داری گل داودی در منزل داشته باشید مراقبت ازآن بسیار آسان خواهد بودو جذابیت و طراوت فوق العاده اي بـه فضای منزل شـما خواهد بخشید.

 

= نقاط قوت

گل داودی از بهترین گیاهان خانگی برای تصفیه هوا اسـت کـه ترکیبات سمی موجود در هوا از جمله آمونیاک، بنزن و فرمالدئید را از بین می‌برد.

 

= معایب

برگ گل داوودی برای کودکان و حیوانات خانگی سمی اسـت. طبق معمول بـه سختی دوباره گل می‌دهد.

 

گل عنکبوتی

گل عنکبوتی از گیاهانی اسـت کـه رشد خوبی داشته و خاک مرطوب را دوست دارد اما اگر گاهی آبیاری کردن آنرا فراموش کنید شـما را خواهد بخشید!معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

بهتر اسـت گل عنکبوتی را در مکانی با نور زیاد یا متوسط اما غیر مستقیم نگه داری کرده ودر فصل بهار و تابستان دو بار در ماه بـه آن کود دهید.

 

نقاط قوت

گیاه عنکبوتی برای تصفیه هوای آپارتمان عالی اسـت و بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدئید و زایلن موجود در هوا را پاک‌سازی می‌کند. این گیاه برای حیوانات خانگی ضرری ندارد.

 

معایب

شاید باورتان نشود اما گیاه عنکبوتی باعث ایجاد توهم خفیف در گربه ها می‌شود.

 

فیکوسمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

گیاه فیکوس از گیاهان پرطرفدار با ظاهر جالب برای خانه هاي آپارتمانی و بخصوص دفاتر کار اسـت. این گیاه ترجیح می‌دهد از نور غیرمستقیم خورشید بهره برده و خاکش مرطوب باشد، هم چنین توصیه می‌شود گاهی با اسپری آنرا مرطوب کنید.

 

نقاط قوت

گل فیکوس برای پاک‌سازی و تصفیه هوای خانه عالی اسـت. با توجه بـه ظاهر خاص آن، بـه اسانی بـه نقطه کانونی اتاق تبدیل خواهد شد.

 

معایب

شیره گیاه فیکوس باعث ایجاد حساسیت پوستی در انسان و حیوانات خانگی می‌شود. جویدن برگ این گیاه باعث بروز اسهال و استفراغ در حیوانات خانگی میشود. گل فیکوس گیاهی حساس اسـت کـه دوست ندارد زیاد جابه جا شود. آیا گل فیکوس خانه تان مدام شیره تولید می‌کند؟ بیشتر دقت کنید زیرا گاهی آلودگی حشرات با شیره اشتباه گرفته می‌شود.

 

گیاه خون سیاوشانمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

گیاه خون سیاوشان یا دراسنا کـه بـه درخت اژدها نیز معروف اسـت از گیاهان آپارتمانی زیبا و تصفیه کننده هوای منزل اسـت. این گیاه ترجیح میدهد زیر نور زیاد خورشید باشد اما با نور کم نیز کنار می‌آید و بهتر اسـت بین دو آبیاری منتظر بمانید تا خاک آن خشک شود.

 

نقاط قوت

گیاه خون سیاوشان فرمالدئید، اتیلن و زایلن موجود در هوا را از بین می‌برد.

 

معایب

این گیاه بـه خیس شدن برگ هایش حساس اسـت و هنگام آبیاری فقط باید ریشه آنرا آب بدهید. آفت تریپس از شایع‍‌ترین آفات خون سیاوشان اسـت.

 

گل لیلی صلح

شاید جالب باشد اگر بدانید این گیاه زیبا در فهرست پیشنهادی و مورد تایید ناسا بیشترین امتیاز را برای تصفیه آلودگی هاي داخل منزل دریافت کرده اسـت. لیلی صلح از گیاهانی اسـت کـه زیبایی و لطافت رابه خانه شـما بـه ارمغان خواهد آورد.معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

این گل بـه نور زیاد یا متوسط و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و تشنگی اش رابا پژمردگی برگ هایش نشان میدهد و بـه محض آبیاری شدن دوباره باطراوت خواهد شد. سعی کنید گلدان آنرا همیشه مرطوب نگه داشته و گاهی از اسپری آب استفاده کنید.

 

نقاط قوت

لیلی صلح برای تصفیه هوای آپارتمان و از بین بردن سمومی هم چون بنزن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن و زایلن مفید اسـت.

 

معایب

این گیاه حاوی اگزالات اسـت کـه ممکن اسـت باعث بروز درماتیت تماسی و تحریک پوستی در افراد شود. تحریک بدلیل سوزش شدید ناشی از کریستال هاي نمکی بر اثر خوردن یا جویدن یا له کردن گیاه لیلی صلح ایجاد می‌شود. حیوانات خانگی هم ممکن اسـت با خوردن گیاه دچار همین عارضه شوند.

 

سرخس شمشیری یا بوستونی

سرخس بوستونی گیاه آپارتمانی ظریفی اسـت کـه می‌تواند بـه اندازه کافی رشدکرده و جلوه خاصی بـه فضای خانه ببخشد. مکان هایي هم چون حمام و سایر قسمت هاي مرطوب خانه کـه دارای نور طبیعی و ملایم هستند برای نگه داری سرخس ایده آل اسـت.معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

خاک گلدان سرخس همیشه باید مرطوب باشد اما در روزهای زمستانی نیاز بـه آبیاری کمتری دارد. سرخس اغلب اوقات نیاز بـه تعویض گلدان ندارد مگر بعلت بزرگ شدن بخواهید گلدان جدیدی برای آن تهیه کنید.

 

نقاط قوت

براساس مطالعه انجام شده درسال 2011، سرخس در بین تمام گیاهان مورد آزمایش بیشترین تاثیر برای از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا را داشته اسـت. سرخس برای دفع سموم تولوئن و زایلن نیز مفید اسـت. سرخس بوستونی سمی نیست.

 

معایب

وقتی برگ هاي این گیاه می ریزند گلدان بسیار شلوغ و بـه هم ریخته میشود. هنگام آبیاری، باید دقت شود کـه آب تنها بـه ریشه رسیده و برگ ها خیس نشوند. سرخس هاي شمشیری بـه پوسیدگی ریشه بسیار حساس هستند و لازم اسـت آب اضافی در گلدان باقی نماند.

 

پیچک شیطانمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

گیاه پیچک شیطان یا پوتوس طلایی از گیاهان آپارتمانی بسیار سازگار اسـت کـه بـه خوبی در نور کم رشدکرده و ترجیح میدهد بین دو نوبت آبیاری، خاکش کمی خشک شود.

 

نقاط قوت

این گیاه از رایجترین گیاهان خانگی اسـت کـه نگه‌داری آن بسیار آسان اسـت. برای تصفیه و پاک سازی هوای منزل مفید اسـت. بـه ندرت دچار پوسیدگی ریشه می‌شود، پوسیدگی ریشه از مشکلات شایع اغلب گیاهان خانگی اسـت. برگ هاي پژمرده گیاه نشانه تشنگی گیاه پیچک شیطان اسـت، اگر بعد از آبیاری برگ ها دوباره سرزنده و شاداب نشدند یعنی گیاه بـه گلدان بزرگ تری نیاز دارد.

 

معایب

این گیاه حاوی اگزالات بوده و برگ هاي آن سمی اسـت. بنابر این مراقب باشید کـه کودکان و حیوانات خانگی برگ هاي آنرا داخل دهان نبرند.

 

گیاه مار یا سانسوریامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

این گیاه کـه بـه “زبان مادر شوهر” نیز معروف اسـت از گیاهان فوق العاده مقاوم اسـت کـه با برگ هاي عمودی و جالبش ظاهری منحصر بـه فرد بـه فضای اتاق می بخشد. این گیاه کمبود آب و نور کافی را تحمل می‌کند اگر چـه ترجیح می‌دهد در مکان با نور زیاد و غیرمستقیم خورشید نگه داری شود.

 

نقاط قوت

این گیاه در فهرست ناسا بعنوان گیاه خانگی تصفیه کننده هوا قرار گرفته اسـت. نگه داری آن نسبتا آسان اسـت، نیاز بـه آبیاری زیادی ندارد و حتی با نور فلورسنت نیز رشد می‌کند.

 

معایب

ساپونین هاي موجود در برگ گیاه مار باعث مسمومیت حیوانات خانگی و تهوع و استفراغ میشود.

 

بامبو

اگر بـه دکوراسیون و فضای گرمسیری علاقه دارید بهترین ایده استفاده از گیاه بامبو در گوشه و کنار خانه و اتاق تان اسـت. این گیاه نور زیاد را ترجیح می‌دهد اما تا زمانی کـه آب کافی دریافت کند در نور کم نیز خوب رشد میکند. هنگام آبیاری دقت کنید کـه آنرا بیش از حد آب ندهید و بین هردو نوبت آبیاری صبر کنید تا خاک سطح گلدان خشک شود.معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

بامبو رطوبت را خیلی دوست دارد بنابر این توصیه می‌شود آنرا روی یک سینی پر از سنگریزه با مقداری آب قرار دهید، بـه مرور کـه آب سینی تبخیر میشود مجددا بـه آن آب اضافه کنید.

 

نقاط قوت

بامبو برای کاهش فرمالدئید هوای خانه و آپارتمان عالی اسـت. برای حیوانات خانگی غیر سمی اسـت.

 

معایب

کرم هاي عنکبوتی از شایع‍‌ترین آفت هاي گیاه بامبو اسـت کـه طبق معمول بـه صورت تارهای عنکبوتی شکل روی برگ ها ظاهر میشود.

 

فیکوس الاستیکا

ممکن اسـت از شباهت و ارتباط میان فیکوس الاستیکا و فیکوس تعجب کرده باشید، این دو گیاه هردو متعلق بـه خانواده انجیر هستند. فیکوس الاستیکا بـه خوبی در نور زیاد و غیرمستقیم تا نور کم رشد میکند اما باید همیشه مرطوب نگه داشته شود و گاهی بـه آن آب اسپری شود.معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

فیکوس الاستیکا آب هم دمای اتاق را دوست دارد اما آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگ هایش میشود.

 

نقاط قوت

شاخ و برگ پهن و زیبای آن جذابیت خاصی بـه خانه هاي آپارتمانی می بخشد. برای تصفیه هوای داخل خانه یا اداره عالی اسـت. طبق معمول دچار بیماری خاصی نمیشود.

 

معایب

شیره این گیاه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی اسـت. شیره فیکوس الاستیکا ممکن اسـت باعث تحریک شدید پوست شود. این گیاه تا 3 متر هم میتواند رشد کند بهمین دلیل بـه فضای زیادی نیاز خواهد داشت.

 

آلوئه ورامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

آلوئه ورا از گیاهان پرفایده و پرطرفدار و بومی جنوب آفریقا می‌باشد. این گیاه نور غیر مستقیم و رطوبت را دوست دارد اما اگر گاهی آبیاری آنرا فراموش کنید مسئله چندان جدی نخواهد بود.

 

نقاط قوت

ژل آلوئه ورا برای التیام سوختگی و زخم معجزه میکند. از گیاهانی اسـت کـه دی اکسید کربن را جذب کرده و شبها اکسیژن آزاد می‌کند، بنابر این نگه داری آن در اتاق خواب ایده عالی اسـت. تکثیر برگ هاي آلوئه ورا سریع انجام میشود و با برگ هاي تازه میتوان گیاه جدید در گلدان دیگر داشت.

 

معایب

اگر در فصل تابستان در خارج از خانه نگه‌داری شود همانند آهنربا تعداد زیادی از آفت ها رابه خود جذب خواهد کرد.

 

گیاه سکه ايمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

گیاه سکه اي یا علف ماه از گیاهان آپارتمانی اسـت کـه نور زیاد را ترجیح داده و باید بین آبیاری ها خاک آن خشک شود. ازآن جاییکه رشد گیاه بسیار کند اسـت بـه ندرت نیاز بـه تعویض گلدان دارد.

 

نقاط قوت

دریک مطالعه هندی کـه روی سه گیاه علف ماه، گیاه مار و اریکا انجام شد بـه این نتیجه رسیدند کـه این گیاهان تاثیر زیادی در پاک سازی هوای منزل داشته بـه طوریکه پس از 15 سال، خانه هایي کـه از این سه گیاه در انها استفاده شده نسبت بـه ساختمان هاي دیگر از کیفیت هوای بهتری برخوردار بوده و نتایج زیر حاصل شد:

 

= کاهش 52 درصدی تحریکات چشم

= کاهش 34 درصدی مشکلات تنفسی

= کاهش 24 درصدی سردرد

= کاهش 12 درصدی اختلالات ریوی

= کاهش 9 درصدی آسم

 

معایب

این گیاه برای حیوانات خانگی سمی اسـت. نسبت بـه اماس حساس اسـت و نقاط سیاه رنگ روی برگ هاي آن ظاهر میشود. اماس بـه شرایطی گفته میشود کـه سرعت جذب آب توسط گیاه سریعتر از مصرف باشد. برخی آفات آن عبارتند از شته ها، مگس سفید، شپشک ها و کنه هاي عنکبوتی.

 

پیچک انگلیسی

این گیاه بـه اسانی رشد می‌کند و نور زیاد اما غیرمستقیم خورشید و خاک مرطوب و اسپری آب را دوست دارد، هم چنین دمای محل نگه داری آن باید از دمای ایده آل برای سایر گیاهان خنک تر باشد «حدود 10 تا 18 درجه سانتی گراد مناسب اسـت»معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

حتماً بـه رطوبت خاک آن اهمیت دهید و چـه بهتر کـه آنرا روی سینی سنگریزه و آب قرار دهید. کود دادن منظم – بجز فصل زمستان – برای رشد بهتر این گیاه لازم اسـت.

 

نقاط قوت

مطالعات نشان میدهد این گیاه در کاهش آلودگی هوا مخصوصا آلودگی ناشی از کپک قارچی و مدفوع سگ ها بسیار موثر اسـت.

 

معایب

ممکن اسـت برای کودکان و حیوانات سمی باشد زیرا ماده اي بنام گلیکوئید هدرین تولید می‌کند کـه درصورت مصرف خوراکی باعث بروز تهوع، اسهال، تب و تنگی نفس میگردد. این گیاه می‌تواند باعث بروز درماتیت تماسی در افرادی کـه بـه آن حساسیت دارند شود. اگر نور کافی بـه آن نرسد پژمرده شده و طول ساقه هایش بیش از حد بلند می‌شود، هم چنین در دسترس ابتلا بـه آفات مختلف قرار میگیرد.

 

گیاه همیشه سبز چینی

بـه آگلونما یا نخشید نیز معروف اسـت، این گیاه از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی اسـت زیرا نه تنها نگه داری آن آسان اسـت بلکه انواع بسیار متنوعی دارد.معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

آگلونما خاک زه کشی شده، نور غیر مستقیم متوسط تا کم و رطوبت را دوست دارد. آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهد و لازم اسـت بین دو آبیاری خاک آن خشک شود و دو مرتبه درسال کود داده شود.

 

نقاط قوت

این گیاه در فهرست 10 گیاه تصفیه کننده هوا در فهرست ناسا قرار گرفته اسـت. نگه داری آن آسان اسـت.

 

معایب

برای سگ و گربه و حتی انسانها ممکن اسـت سمی باشد. نسبت بـه دود بخصوص دود ناشی از گازوئیل و روغن ها حساس اسـت و لکه هاي قهوه اي رو برگ هایش ظاهر میشود. استفاده از کود قوی باعث قهوه اي شدن برگ هایش میشود. ممکن اسـت دچار آفت هایي هم چون شپشک شود.

 

گل شیپوری پیچی آمریکایی

معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

این گیاه زینتی آپارتمانی بسیار مقاوم اسـت و برای خانه و دفاتر کار عالی می‌باشد زیرا نور متوسط تا کم غیر مستقیم را دوست دارد و آبیاری کمی میـــخواهد اما خاکش باید مرطوب نگه داشته شود و برای آبیاری بهتر گاهی بـه آن آب اسپری کنید.

 

نقاط قوت

برای دفع سموم تولوئن بـه خصوص فرمالدئید موجود در هوا بسیار خوب اسـت. در هر زمانی از سال ممکن اسـت گل بدهد، گل هاي آن بسیار شبیه گل هاي لیلی صلح هستند.

 

معایب

گل شیپوری پیچی آمریکایی برای کودکان و حیوانات خانگی سمی اسـت و باعث سوزش دهان، زبان و لب ها و حتی باعث استفراغ و مشکل بلع و جاری شدن آب دهان میشود. رشد زیادی دارد و بطور منظم احتیاج بـه هرس کردن دارد. این گیاه در دسترس طیف گسترده اي از آفات هم چون تریپس، شپشک، کنه هاي عنکبوتی و شته قرار می‌گیرد.

 

نخل اریکامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

اگر بـه دکوراسیون و گیاهان گرمسیری علاقه خاصی دارید این گیاه عجیب، ظریف و باشکوه گزینه عالی برای منزل و محل کار شـما محسوب میشود. اریکا بـه نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد و عاشق رطوبت و خاک زه کشی شده اسـت. اما نباید بیش از حد بـه آن آب بدهید. سعی کنید در فصل بهار یک نوبت کوددهی انجام دهید.

 

نقاط قوت

نام نخل اریکا در فهرست گیاهان تصفیه کننده هوا ناسا قرار گرفته اسـت. مواد سمی هم چون بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن موجود در هوا را پاک سازی می‌کند. رطوبت هوای منزل را افزایش می‌دهد. بـه ندرت دچار آفت یا بیماری میشود.

 

معایب

نیاز بـه گلدان بزرگی دارد تا بتواند خوب رشد کند. اگر بعد از انتقال بـه منزل، بـه نور منزل تان عادت نکند بـه سرعت ضعیف و پژمرده می‌شود. در دسترس پوسیدگی ریشه قرار دارد.

 

دیفن باخیامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

این گیاه زیبا با برگ هاي دو رنگ و جذاب از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی اسـت کـه بـه خاک زه کشی شده و مرطوب نیاز دارد. ازآن جاییکه دیفن باخیا در نور کم و غیرمستقیم بهترین رشد خودرا خواهد داشت برای استفاده در آپارتمان و دفاتر کار عالی اسـت. این گیاه میتواند بیش از یک متر رشد کند.

 

نقاط قوت

کیفیت هوای خانه رابه طرز قابل توجهی التیام می بخشد. برای رشد خوب بـه نور کمی نیاز دارد.

 

معایب

این گیاه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی و کشنده اسـت و اگر حیوان خانگی آنرا بخورد دچار سرخوشی شدید و حساسیت هاي دهانی می‌شود. آبیاری آن کمی سخت اسـت چون نیاز بـه خاک زه کشی و مرطوب دائمی دارد اما آبیاری آن نباید بیش از حد باشد. بـه سمت نور کشیده میشود بنابر این اگر می‌خواهید رشد مرتب و مستقیم داشته باشد باید پیوسته جهت آنرا بچرخانید.

 

گل قاشقیمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

گل قاشقی یا پیرومیا از گیاهان آپارتمانی اسـت کـه بیش از 1000 نوع مختلف ازآن وجوددارد کـه ظاهر متفاوت اما روش نگه داری یکسان دارند و خرید چند نوع مختلف آن کار شـما را بسیار آسان خواهد کرد. این گل زیبا بـه خانواده گل فلفل تعلق دارد، نور کم تا متوسط را ترجیح میدهد و نیاز بـه خاک مرطوب و خوب زه کشی شده دارد.

 

نقاط قوت

تنوع زیاد و رشد آسان آن از ویژگی هاي منحصر بـه فردش می‌باشد. نیاز بـه فضای زیادی ندارد چون هرگز بیش از 45 سانتی متر رشد نخواهد کرد. برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست. برای پاک‌سازی و تصفیه هوای منزل از فرمالدئید عالی اسـت.

 

معایب

بـه اسانی با آبیاری بیش از حد دچار پوسیدگی ریشه میشود. دمای پایین و کمتر از 10 درجه سانتی گراد بـه برگ هاي آن آسیب می‌زند. آفاتی هم چون شپشک ها و شته آنرا دچار بیماری میکند.

 

دراسنا وارنکی یا درمنسیس

این گیاه از انواع گیاه خون سیاوشان اسـت کـه لبه برگ هاي آن سفید رنگ اسـت. دراسنا وارنکی گیاه زیبایی اسـت کـه بـه نور زیاد و غیر مستقیم خورشید علاقه دارد و میتواند در نور مصنوعی نیز رشد خوبی داشته باشد بهمین دلیل از بهترین گیاهان برای اتاق کار و شرکت ها محسوب می‌شود.معرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

بهتر اسـت بین هردو نوبت آبیاری خاک آن خشک شود، حتی اگر گاهی آب دادن بـه آنرا فراموش کنید مشکل حادی رخ نخواهد داد.

 

نقاط قوت

برای تصفیه هوای منزل و آپارتمان موثر اسـت. نیاز ندارد مقابل پنجره باشد چون زیر نور مصنوعی هم رشد می‌کند. بـه فضای زیادی برای نگه داری احتیاج دارد چون ممکن اسـت ارتفاع آن بـه بیش از 3 متر نیز برسد.

 

معایب

برای حیوانات خانگی سمی اسـت و علائم مسمومیت آن در سگ و گربه متفاوت اسـت. توصیه می‌شود از آب تصفیه شده یا آب باران برای آبیاری آن استفاده کنید چون بـه فلوراید حساس اسـت.

 

فیکوس برگ ویولونیمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

این گیاه بنام فیکوس لیراتا نیز شناخته شده اسـت و برگ هاي پهن شبیه ویولون دارد کـه ظاهری هنری بـه آن بخشیده اسـت. فیکوس برگ ویولونی بـه نور زیاد و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و باید بین آبیاری ها خاک آن خشک شود. در فصل رشد حتماً هرماه بـه آن کود بدهید.

 

نقاط قوت

می‌تواند ارتفاع بلندی داشته باشد و ظاهری جذاب و چشم گیر بـه فضای خانه ببخشد. برگ آن برای انسان غیر سمی اسـت. برای پاک سازی هوای منزل بسیار عالی اسـت.

 

معایب

برای حیوانات خانگی مضر اسـت و خوردن آن باعث سوزش دهان، زبان و لب ها و استفراغ می‌شود. نسبت بـه جابه جایی حساس اسـت و اگر مدام حرکت داده شود در برابر آفات و بیماری ها آسیب پذیرتر میشود.

 

ژربرا دیزیمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

این گل فوق العاده زیبا شادابی و رنگ را برای خانه یا دفتر کار شـما بـه ارمغان می آورد. ژربرا دیزی بـه نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد اما نباید بیش از حد مقابل گرما قرار بگیرد. سعی کنید در هوای گرم خاک آنرا همیشه مرطوب نگه داشته ودر هوای سرد کمتر آبیاری کنید. هرماه لازم اسـت کود با پتاسیم قوی بـه خاک آن داده شود.

 

نقاط قوت

کیفیت هوای منزل را تا حد زیادی التیام می بخشد. زیبا اسـت و حتی یک گل آن جلوه خاصی بـه فضای منزل یا محیط کار می بخشد. اگر چـه نور خورشید را ترجیح میدهد اما در فصل زمستان نور مصنوعی داخل منزل نیز برایش خوب اسـت. گیاه غیر سمی اسـت.

 

معایب

دوباره گل دادن آن بسیار سخت اسـت، برای گل دادن مجدد بهتر اسـت هنگامیکه گلی پژمرده شد بلافاصله آنرا از گیاه جدا کنید. از جمله آفات آن میتوان بـه شته، کنه عنکبوتی، تریپس و مگس سفید اشاره کرد.

 

گیاه آزالیامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

آزالیا از خانواده گیاه خرزهره اسـت و با انواعی از این گیاه کـه در خارج از منزل رشد میکند متفاوت اسـت. آزالیای خانگی بـه دمای پایین و نور غیر مستقیم نیاز دارد. همیشه خاک آنرا مرطوب نگه داشته و هنگامیکه شکوفه میدهد حداقل 6 ساعت در مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

 

نقاط قوت

آزالیای کوتوله گل هاي زیبایی دارد و جلوه شگفت انگیزی بـه فضای خانه می بخشد. بـه پاک سازی هوا و دفع فرمالدئید کمک میکند. دمای سرد نزدیک بـه نقطه انجماد تا 30 درجه سانتی گراد را تحمل میکند.

 

معایب

برای کودکان و حیوانات خانگی سمی اسـت. بـه سختی دوباره گل میدهد. ممکن اسـت دچار پوسیدگی ریشه شود، اگر برگ هاي آن در حالی‌کـه روی گیاه هستند قهوه اي شوند گیاه دیگر خوب نخواهد شد!

 

شفلرامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

شفلرا یا درخت چتری یکیدیگر از گیاهان آپارتمانی اسـت کـه نور زیاد غیر مستقیم را دوست دارد، خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد اما اگر گاهی خاکش خشک شود مشکلی پیش نمی‌آید. آبیاری بیش از حد باعث کاهش رشد آن میشود، این گیاه میتواند تا 2 متر نیز رشد کند اما با چیدن شاخه هاي جدید میتوانید جلوی رشد بیش از حد آنرا بگیرید.

 

نقاط قوت

برای پاک‌سازی هوای منزل خوب اسـت. چند ماه آبیاری در ماه طبق معمول برایش کافی اسـت.

 

معایب

دچار آفاتی هم چون کنه هاي عنکبوتی می‌شود. برگ هاي آن برای کودکان و حیوانات خانگی سمی اسـت و سگ و گربه با خوردن آن دچار استفراغ و اسهال خفیف می‌شوند.

 

بگونیا وکسمعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

بگونیا وکس بوته زیبا با گل هاي سفید، صورتی یا قرمز اسـت کـه در طول تابستان و تا زمانی کـه بـه خوبی ازآن مراقبت شود گل می‌دهد. این گیاه زیبا بـه خاک مرطوب، نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد و برای حفظ رطوبت لازم اسـت روی یک سینی پر از آب قرار داده شود و مرتب گل هاي پژمرده آن هرس شود.

 

نقاط قوت

گل هاي زیبای بگونیا وکس میتواند تمام تابستان بـه خانه شـما طراوت و شادابی ببخشد. برای افزایش گل دهی آن گل هاي پژمرده را هرس کنید. بنزن و سایر مواد سمی موجود در هوا را تصفیه می‌کند. طبق معمول بیشتر از 45 سانتی متر رشد نمیکند و نیاز بـه فضای زیادی ندارد.

 

معایب

برای حیوانات خانگی سمی اسـت، مخصوصا برآمدگی هاي روی گیاه و بلعیدن آن باعث تحریکات شدید دهان، استفراغ و مشکل بلع می‌شود. آفاتی هم چون کنه هاي عنکبوتی و مگس سفید روی آن تاثیر میگذارد.

 

نعنامعرفی گل و گیاهان آپارتمانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

از بهترین گیاهان خانگی اسـت چون می‌توانید جاییکه رشد می‌کند را نظارت کنید در حالی‌کـه در باغچه خارج از خانه طبق معمول دوست دارد همه ی منطقه در دسترسش را پر کند.

 

نقاط قوت

نعنا یک حشره کش طبیعی اسـت کـه حشرات خانه را دفع میکند. از برگ هاي آن میتوان برای تهیه چای سرد و سایر نوشیدنیها استفاده کرد.

 

معایب

وقتی نعناع شکوفه می‌دهد طعم قوی برگ هاي آن از دست میرود، توصیه میشود گل هاي آنرا جدا کنید. نعناع بـه رطوبت زیاد و آبیاری کافی برای رشد نیاز دارد.

 

نکته آخر فراناز

ودر آخر هم باید بگوییم این اسـت کـه، سازمان ناسا بیشتر گیاهانی کـه امروز بشما معرفی کردیم را بعنوان تصفیه کننده هاي طبیعی مورد تایید قرار داده اسـت، خرید و تهیه این گیاهان بودجه زیادی نمی‌خواهد و همه ی اقشار می‌توانند این گیاهان را در خانه داشته باشند، پس چـه بهتر کـه با هزینه هاي کمتر و نگه‌داری صحیح تصفیه کننده هاي طبیعی رابه خانه مان ببریم.

جدیدترین مطالب سایت