یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

 

یائسگی چیست؟

یائسگی یا منوپوز یکی از دوره های طبیعی زندگی اغلب زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می گردد و آنان ديگر قادر به بچه دار شدن نخواهند بود. یائسگی معمولاً در حدود سن ۴۹ تا ۵۲ سالگی شروع می شود.

 

نحوه رفتار با زنان یائسه:

برای برخی از زوج ها، یائسگی و خشم نسبت به شوهر، گویی هم زمان است! همین مسأله سبب می شود مرد، کم تر هوای همسرش را داشته باشد و این قطعاً برای زن خوشایند نیست. اما همه ی خانم های یائسه دچار خشم و عصبانیت نمی شوند، ولی برای آن هایی که دچار چنين حالتی میشوند، زندگی میتواند دشوار شود.

 

ولی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد در این موقع تخمدانها به مقدار کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و باعث بروز علایم یائسگی می شوند. در آغاز عادت ماهانه بی نظم شده و آن گاه بطور کامل قطع می شود. زنانی که به مدت یک سال عادت ماهانه نداشته باشند یائسه محسوب می شوند.

 

تعریف بالینی دوره نزدیک یائسگی متمرکز بر تغییرات عملکردی در سیستم تولیدمثلی میباشد ولی با این حال، علایم این دوره بطور عمده به صورت طبیعی عصبی هستند. شرایط چندگانه ایی که در طول دوره نزدیک یائسگی ظاهر می شوند مانند بی خوابی، افسردگی، شکایت های ذهنی و کاهش شناختی با افزایش خطر بیماری های عصبی، به خصوص بیماری آلزایمر همراه است.

 

بیماری های چندگانه تحلیل برنده عصبی، از جمله بیماری آلزایمر و مالتیپلکس اسکلروزیس( MS)، در زنان یائسه نسبت به زنان در قبل از یائسگی شایع تر می باشد. اکثر زنان از دوره نزدیک یائسگی بدون اثرات نامطلوب طولانی مدت عبور می کنند؛ با این حال، بخش چشمگیر از زنان از این گذار با افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی روبرو می شوند. دوره نزدیک یائسگی با تغییرات شدید در علایم عصبی شناخته شده است که این امر با کاهش متابولیسم گلوکز در مغز همراه می باشد.

یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

رفتار آقایان با همسر یائسه

 

اثرات عاطفی یائسگی

روابط جنسی بعد از یائسگی

علایم جسمی یائسگی میتواند عارضه های جانبی عاطفی هم ایجاد کند. تغيير سطح هورمون میتواند در خواب و خلق خوی زنان تداخل ایجاد کند و باعث خستگی، اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی شود. کاهش میل جنسی یا عدم توانایی در لذت بردن از رابطه جنسی در دوران یائسگی نیز می تواند منجر به از بین رفتن عزت نفس و صمیمیت بین زوجین شود. بروز عوارض عاطفی به ویژه در مورد رابطه جنسی میتواند به میزان اثرات جسمی نگران کننده و جدّي باشد. درد و ناراحتی میتواند لذت بردن از رابطه جنسی را مشکل کند.

 

بسياري از تغییرات جسمی مربوط به افزایش سن و کهن سالی میتواند علایم عاطفی یائسگی را هم تشدید کند. در صورت تشدید برانگیختگی یا حساسیت جنسی بعضی از خانم‌ها ترجیح میدهند بطور کلی از فعالیت جنسی دست بکشند و این مسئله میتواند علایم عاطفی را هم در زن و هم شریک او بدتر کند. شایع ترین عارضه های جانبی عاطفی که میتوانند در برقراری روابط جنسی تداخل ایجاد کنند، عبارتند از:

 

– خستگی (Fatigue)

– افسوس

– تحریک پذیری

– افسردگی یا غم و اندوه

– عدم تمرکز و انگيزه

– از دست دادن صمیمیت

– از دست دادن اعتماد به نفس

– حس بی ارزشی یا ناتوانی

– از دست دادن میل جنسی یا علاقه

– استرس، عصبی بودن یا عدم اطمینان

 

گُرگرفتگی ها، عرق کردن های شبانه و لرز ها میتوانند سبب شوند تمام طول روز و شب حس ناراحتی و بی قراری کند. این علایم امکان دارد تا حدودی با راه حل های طبیعی یا درمانهای هورمونی تسکین پیدا کنند، ولی اکثر خانم‌ها با وجود این که درمان، قدری از حساسیت شان را کم میکند ، ولی باز هم علایم را دارند.

 یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

برخورد شوهران در رویارویی با یائسگی

سمت ديگر ماجرا مردانی هستند که همسرشان دوران یائسگی را می گذراند. اکثر مردان اطلاعات علمی دقیقی در مورد یائسگی ندارند و نمی دانند چه نقش مهمی در این ماجرا به عهده ی آنهاست.

 

باید بدانید همسر شما با وجود تغییرات هورمونی، به انسان متفاوتی تبدیل شده.

 

با اینکه تغییرات و نشانه های یائسگی کاملاً طبیعی هستند، او پریشان است و حس غم و اندوه می کند. در چنين شرایطی وجود شریک زندگی حمایت گر و دانا، کنار امدن با منوپاز را ساده تر می کند.

 

شوهران ناراضی که از همسرشان فاصله می گیرند، سبب میشوند علامت های یائسگی شدیدتر بروز کند. برخی از خانم‌ها علاقه ای ندارد به پزشک زنان سر بزنند.

یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

 

هم دلی تان را به همسرتان نشان دهید

چنانچه همسرتان دوران یائسگی خویش را می گذراند، مهم ترین کاری که میتوانید بکنید این است که با وی همدلی کنید. تلاش کنید تصور کنید اگر همه ی این اتفاق ها برای شما می افتاد چه احساسی داشتید. در رفتار و کردارتان نشان دهید که مراقبش هستید و به وی توجه دارید. چنانچه زمان ازدواج عهد بستید که همراه و شریک غم ها و شادی های هم باشید، پس توجه و رسیدگی و همدلی با همسرتان نباید کار دشوار و دور از انتظاری باشد.

 

می توانید پیشنهاد کنید همراه وی پیش پزشک بروید که بهترین منبع اطلاعات درست در این زمینه ست.

 

شما هم باید همه ی علائم و اثرهای منوپاز را بدانید. مسائلی مانند مشکلات خواب میتواند بر زندگی جنسی زوج ها تاثیرگذار باشد.

 

خانمی که راحت نخوابیده و استراحت نکرده، علاقه ی کمتری به برقراری رابطه ی جنسی نشان می دهد. خوب است بدانید یائسگی مشکل هر دو نفر است و تنها مشکل خانم به حساب نمی آید.

 

پس لازم است هر دو نفر با معضلات یائسگی رو به رو شوند و برای این تغییرات راهکار پیدا کنند. اینکه انگشت اتهام و سرزنش به طرف خانم کشیده شود، مشکلی را حل نمی کند.

 

می توانید کمک و حمایتگر پررنگی باشید تا همسرتان با وضعیت جدید خو بگیرد و خودش را وفق بدهد. شما نمی توانید دقیقا شرایط همسرتان را تجربه کنید.

 

ولی او را تشویق به صحبت کردن در خصوص خلق و خو و شرایطش کنید. نیازی نیست وانمود کنید حال وی را کاملاً درک می کنید.

 

کافی ست روی خوب گوش کردن و ابزار همدردی و حمایت تمرکز کنید. میتوانید گفتگو را با چنين جملاتی شروع کنید:« بنظر میرسد مضطرب و کلافه ای؛ مشکلی پیش آمده؟ می خواهی درباره اش صحبت کنی؟»

 

درهای گفتگو با چنين سؤال هایی باز میشوند و فرصت مهیا می شود تا بتوانید توجه و پشتیبانی تان را نشان دهید.

 

لازم است به این مسئله اشاره کنید که کم و زیاد شدن میل جنسی، ارتباطی با عشق، علاقه و صمیمیت میان شما ندارد. به هم اطمینان دهید که همدیگر را دوست دارید.

 

برخی خانم‌ها در چنين شرایطی نگران میشوند همسرشان ديگر علاقه ای به آنها نداشته باشد و به طرف زنان دیگری که میل جنسی بیشتری دارند، کشیده شود. به همین علت لازم است به وی اطمینان دهید در عشق شما خللی وارد نشده.

 

زیرا هرچند همسر یائسه شوق کمتری به رابطه ی جنسی نشان می دهد، ولی چیزی از عشق و علاقه اش کم نشده است.

یائسگی زنان و نحوه رفتار مردان با همسر یائسه

 

همسرتان را ترغیب کنید تا فعالیت های خلاقانه انجام دهد

همسر شما طی یائسگی امکان دارد بی توجه به هر کاری که برایش می کنید، حس خشم و ناراحتی داشته باشد، ولی چنانچه سرگرم فعالیت جالب و خلاقانه ای باشد میتواند خشم خویش را در جهتی مثبت تخلیه کند. وی را ترغیب کنید به یک فعالیت ابتکارآمیز بپردازید به عنوان مثال بنویسد، نقاشی بکشد و یا گل و گیاه پرورش بدهد. این امکان را برایش فراهم کنید تا خشم و ناراحتی خویش را بروز دهد. آنگاه بابت هر کاری که انجام می دهد او را تحسین کنید.

 

با همسرتان ورزش کنید

چنانچه به همسرتان بگویید باید ورزش کند، تنها او را عصبانی تر می کنید. ورزش به کاهش ریسک بیماری قلبی ناشی از یائسگی کمک می کند و ضمنا سبب می شود همسرتان حس بهتری نسبت به خودش پیدا کند؛ و درصورتی که شما در ورزش، همسرتان را همراهی کنید، حس او نسبت به شما هم بهتر خواهد شد.

 

با هم تمرین های هوازی سبُک انجام دهید، روز های تعطیل به کوه بروید یا با هم در پارک دوچرخه سواری کنید. تلاش نکنید با همسرتان رقابت کنید یا توان بدنی اش را ارزیابی کنید، تنها مانند یک دوست و همراه صمیمی کنارش باشید و با هم خوش بگذرانید.

جدیدترین مطالب سایت