پیامدهای فاجعه بار آب شدن یخ های قطبی + عکس

پیامدهای فاجعه بار آب شدن یخ های قطبی + عکس

پیامدهای فاجعه بار آب شدن یخ های قطبی + عکس

دمای هوا در قطب شمال به 1 درجه بالای صفر رسیده (بله درست خواندید، 1 درجه بالای صفر!) و جنگلهای سردسیری هم آتش گرفته‌اند. میلیاردها تن یخ در حال آب شدن هستند. آب اقیانوس‌ها بالا می‌آید و شهرهای بسیاری زیر آب خواهند رفت.

 

سیلهایی مهیب‌تر از سیل‌های اخیر در انتظار است. کره زمین ذره ذره در حال نابود کردن ماست که کمر به نابودی‌اش بسته‌ایم و این مهیب‌ترین اتفاق تمام این قرنها برای بیشتر ما شوخی به نظر می رسد.

به گزارش فراناز میانگین دمای هوا در سه قرن اخیر یک درجه افزایش یافته است. تا سال ۲۰۵۰ احتمالا نیم درجه دیگر هم افزایش یابد. این تغییرات ظاهرا کوچک هستند، اما باعث مشکلات واقعا بزرگ و جدی برای بشر خواهند شد.

 

شبکه‌های اجتماعی که تازه در آنها خبرها زودتر و راحتتر دست‌بدست می‌شوند را ببینید، سطح دغدغه و سرخط رسانه‌‌ها را ببینید. از ایران تا آمریکا سطح دغدغه و شعور رییس‌جمهورها را در این زمینه ببینید.

 

در واقع اخلاقی‌ترین سوالی که هر انسانی در حال حاضر باید از از خود بپرسد این است که من برای کاستن از گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی چه کرده‌ام؟

 

این سوال نه سانتیمانتال و از سر شکم‌سیری است و نه نافی بقیه مشکلات ریز و درشتی که هر انسان، شخصی و اجتماعی و ملی درگیر آن است.

 

صدها میلیون نفر، عموما از قشر کم‌درآمد و محروم در معرض سیل و خشکسالی و نابودی مزرعه‌ها و خانه‌ها و محیط زیست‌شان هستند. تمام کاری که ما قرار است انجام دهیم این است که بگذاریم کاملا خانه‌خراب شوند تا بعد عکسی از آنها منتشر کنیم و از بی کفایتی سیاستمداران بنویسیم؟

 

اینقدر حقیر و کودک‌مانده و بی‌اخلاق شده‌ایم؟ اینکه دیگران چقدر بی‌توجه و بی‌اخلاق هستند مطلقا دخلی به وظایف اخلاقی و انسانی و اجتماعی ما ندارد.

 

دنیا آتش گرفته، چرا نمی‌فهمیم! در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. اخلاقا. وجدانا.به خاطر اینکه یک انسان هستید.

یخ های قطب در حال آب شدن است!

 

پیامد ها و فاجعه هایی که این امر به دنبال دارد چیست؟

خشکسالی

این پیامد‌ گرمایش جهانی برای همه ما آشکار است.البته، همه بخش‌های سیاره در خطر نیستند و بیشتر قسمت‌های جنوبی درگیر آن خواهند شد. برای مثال آفریقای جنوبی در سه سال گذشته بارش کمی داشته، بنابراین ساکنان آن دسترسی کمتری به آب شیرین و خاک حاصلخیز خواهند داشت. به طور کلی دانشمندان معتقدند اگر کاری در این باره نکنیم، مقدار آب شیرین به شدت کاهش می‌یابد.

 

بارش‌های شدید
برخلاف اسمش هیچ سودی برای خشکسالی ندارد.به خاطر گرمایش جهانی، آب از سطح بخار می‌شود، وارد جو شده و باعث بارش‌های گرمسیری در بیشتر بخش‌های زمین می‌شود. البته این بارش‌ها مشکل خشکسالی را حل نمی‌کنند، این آب وارد رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود، از آنجا بخار شده و این چرخه تکرار می‌شود.

 

سیل
در آینده نه چندان دور بارش‌های سنگینی خواهیم داشت که سطح آب دریا‌ها را بالا می‌برد. در بسیاری کشور‌ها این بالا رفتن سطح آب دریا باعث افزایش شمار سیل‌های ویرانگر می‌شود. حتی اکنون هم کنترل سیل‌ها غیرممکن است و همیشه منجر به حوادث غم‌انگیزی می‌شوند. این وضعیت به دلیل گرمایش جهانی بدتر هم خواهد شد و سواحل و مناطق ساحلی را سیل می‌گیرد.

 

حشرات
اگر گرم شدن زمین سودی داشته باشید بی شک فقط برای حشرات است. آن‌ها به خاطر تغییرات آب و هوا به مناطق شمالی مهاجرت می‌کنند که قبلا نمی‌توانستند در آن زنده بمانند. تعداد حشرات به شدت افزایش می‌یابد، بنابراین در ۳۰ سال آینده پشه، عنکبوت، کنه و کک افزایش می‌یابد. این برای انسان بسیار بد است: بیماری‌ها گسترش می‌یابند و درختان بیشتری توسط حشرات خورده می‌شوند.

 

آتش سوزی‌های جنگلی

حشرات تنها خطر گرمایش جهانی برای درختان نیستند. به دلیل گرم شدن، تعداد آتش‌سوزی‌ها در جنگل بیشتر می‌شود که برای انسان هم مشکلات زیادی به بار می‌آورد: کنترل آتش غیرممکن می‌شود، بنابراین افراد مجبورند اطراف جنگل را تخلیه کنند که هزینه زیادی به بار می‌آورد. همچنین آتش ذرات میکروسکوپی زیادی را ایجاد می‌کند که در هوا حرکت کرده و وارد شش‌های ما می‌شوند. آتش سوزی جنگل اکنون هم اتفاق می‌افتد، اما گرمایش جهانی آن را بیشتر و شدیدتر می‌کند.

 

ماهی کمتر
افزایش دمای هوا روی موجودات دریایی هم تاثیر منفی می‌گذرد. به دلیل تغییرات آب و هوا، تعداد مکان‌هایی که ماهی‌ها می‌توانند زندگی کنند، کاهش می‌یابد. برای آن‌ها پیدا کردن غذا سخت‌تر می‌شود. حتی نیم درجه افزایش دما باعث از بین رفتن ۸۰ درصد صخره‌های مرجانی می‌شود؛ و یک درجه افزایش، همه آن‌ها را می‌کشد؛ بنابراین ماهی‌های کمتری در اقیانوس وجود خواهند داشت و قیمت آن‌ها به شدت بالا خواهد رفت.

 

خانه‌ها و جاده‌ها
مناطق شمالی گرمتر خواهند شد. اما ساکنان آن خوشحال نمی‌شوند. زمستان‌ها گرم‌تر می‌شود، یخ‌ها ذوب می‌شوند و ساختمان‌های زیادی از بین می‌روند. جاده‌ها هم تغییرات دما را تحمل نمی‌کنند.

 

محصولات بد
نه تنها تعداد میوه‌ها و سبزیجات، بلکه کیفیت آن‌ها هم به شدت افت می‌کند. ورود کربن دی اکسید به هوا رشد گیاهان را تسریع می‌کند، آنقدر سریع که میکروعنصر‌ها فرصت رشد پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین میوه‌ها و سبزیجات پروتئین، ویتامین و موادمعدنی کمتری خواهند داشت.

 

طوفان و گردباد
بارش‌های شدید و سیل تنها پیامدهای گرمایش جهانی نیستند. دنیا باید برای طوفان و گردباد هم آماده شود. همان طور که اشاره کردیم، آب سریعتر بخار می‌شود و به شکل باران و برف به زمین برمی گردد. سرعت تبخیر چرخه آب افزایش می‌یابد و باعث طوفان‌های شدید می‌شود. این موضوع زندگی روی زمین را نه تنها لذتبخش نمی‌کند بلکه خطرناک می‌کند.

 

یخ های قطب در حال آب شدن است!

گرمایش جهانی هنوز هم قابل پیشگیری است، یا لااقل می‌توانیم مشکلات آینده را کاهش دهیم و هرکسی که روی این سیاره زندگی می‌کند می‌تواند در آن شرکت کند. تفکیک زباله‌ها، استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست و … همگی کار‌های ساده‌ای هستند که می‌توانند شرایط این سیاره را به طور قابل توجهی بهتر کنند. آیا شما به این سیاره کمکی کرده اید؟ با پیشنهادات خود ما و دوستانتان را همراهی کنید.

جدیدترین مطالب سایت