بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه(کاخ سلطنت آباد)+ تصاویر

بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه(کاخ سلطنت آباد)+ تصاویر

بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه(کاخ سلطنت آباد)+ تصاویر

 

*تاریخچه ی کاخ سلطنت آباد*

به گزارش فراناز این کاخ در سال 1274هجری شمسی به فرمان ناصرالدین شاه، در جلگه شرقی قریه رستم‌آباد، ساخته شد و درسال 1305 پایان یافت . معماری، سبک ساختمان کاخ و تزیینات گچبری آن معرف هنر دوره قاجار است و کوبی زرینی، که نشانه کاخ سلطنتی بود، برفراز بلندترین نقطه شیروانی بام جای داده شده بود. کاخ سلطنت آباد بزرگ ترين باغ ييلاقي ناصرالدین شاه قاجار در شمیران بود.. یکی از امتیازات کاخ سلطنت آباد این بود که بر خلاف کاخ نیاوران که از سوی شمال به سبب کوههای البرز دید نداشت، از چهار سو دارای چشم انداز گسترده بود و بر سایر عمارت های سلطنتی از این جهت امتیاز داشت.

 

اولین راه شوسه که در بیرون از تهران ساخته شد، راه تهران به سلطنت آباد در سال ۱۲۷۹ قمری بود. این راه در شمال خندق تهران در محل« پیچ شمیران» شروع ميشد و بسوی شمال در راستای جاده قدیم شمیران تا سه راه ضرابخانه پیش می رفت و در آن جا دو شاخه ميشد ، یک شاخه در جهت شمال شرقی به سلطنت آباد و شاخه ديگر در جهت شمال غربی که به تجریش می رسید.

 

قسمتی از کاخ سلطنت آباد در زمان رضاشاه پهلوی خراب شد و از مجموعه بناهای مذکور این کاخ تنها عمارت حوضخانه، تالار آیینه و برج سلطنت آباد به جا مانده، که اینک در اختیار ارتش است و کارهای تشریفاتی ارتش در آن مکان انجام ميشود . این اثر با اسم دو بنای سلطنتی در سلطنت آباد در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۱۸ بعنوان یکی از آثار ملي ایران به ثبت رسیده است.

 

بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه(کاخ سلطنت آباد)+ تصاویرحوضخانه کاخ سلطنت آباد(اثر کمال الملک)

 

*رویدادهای مهم انجام شده در کاخ سلطنت آباد*

کاخ سلطنت آباد میزبان تعدادی از رویدادهای مهم تاریخی مانند تاجگذاری احمد شاه(شعبان ۱۳۳۲ قمری) و محاکمه دکتر محمد مصدق( ۱۳۳۲ خورشیدی) بوده و در سال ۱۳۳۴ خورشیدی به شماره ۴۱۸ در فهرست آثار ملي به ثبت رسید.

 

*روش دسترسی به کاخ سلطنت آباد*

در صورتی که بخواهید از خودروی شخصی استفاده کنید باید بزرگراه صیاد شیرازی را تا انتها حرکت کنید و به طرف میدان نوبنیاد و خیابان پاسداران بروید. این مجموعه داخل پادگان نظامي قرار دارد.

 بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه(کاخ سلطنت آباد)+ تصاویر

نشانی کاخ سلطنت آباد: تهران – خیابان پاسداران – نرسیده به میدان نوبنیاد – خیابان سلطنت آباد

مطالب داغ هفته اخیر