بایدها و نبایدهای استفاده از محصولات آرایشی برای زنان باردار

بایدها و نبایدهای استفاده از محصولات آرایشی برای زنان باردار

بایدها و نبایدهای استفاده از محصولات آرایشی برای زنان باردار

این روزها که آرایش برای خانم ها خیلی مهم است با اینحال خیلی ها نمیدانند چه آرایشی مناسب چه فصلیست. یکی از بهترین ‌راه‌ها برای داشتن چهره‌ای زیبا در زمستان، استفاده از رژ لب‌هایی با رنگ گرم است. با سرد شدن هوا، از رژ لب قرمز تیره و رنگ‌های مایل به کبود استفاده کنید. رژ لب تیره براق یا مات، لب‌های شما را برجسته‌‌‌تر می‌کند توجه‌ها را به سمت صورت شما جلب می‌کند. همچنین آرایش زمستانی بهترین زمان برای امتحان کردن رژ لب‌ با رنگ‌‌هایی مثل بنفش، بادمجانی، شکلاتی است که جسارت بیشتری می‌خواهند. در این قسمت شما را با یک سری بایدها و نباید های آرایشی آشنا میکنیم.

 

نباید: سراغ رژلب صورتی و گلبهی بروید

همه ما دوست داریم در زمستان، رژ لب قرمز بزنیم؛ نه فقط به خاطر پرطرفدار بودنش بلکه رنگ قرمز با اکثر رنگ‌هایی که در زمستان می‌پوشیم، مثل قهوه‌ای، مشکی و خاکستری بسیار هماهنگ است. اما نکته‌ای که باید دقت کنیم انتخاب نوع قرمز است. رژ لب قرمز با پایه رنگ صورتی یا گلبهی و نارنجی، اصلا مناسب زمستان نیست.

 

باید: لاک ناخن خاکستری و کرم را امتحان کنید

لاک ناخن بیشتر از فقط آراسته کردن ناخن است؛ لاک ناخن مکمل جواهرات روی دست شما و لباستان است و بعضی از طراحان مد معتقدند که لاک ناخن یک نوع زیورآلات است؛ پس مطمئن شوید که ناخن‌ها همیشه مرتب شده و رنگی مناسب داشته باشند. رنگ لاکی که زمستان باید داشته باشید می‌تواند از خانواده رنگ‌های خاکستری، کرم (رنگ پوست)، آلبالویی، آبی تیره، مشکی و یا حتی لاک‌ اکلیلی طلایی و نقره‌ای باشد.

 

نباید: از لاک‌های نئون و فسفری استفاده کرد

لاک‌های صورتی جیغ به همان اندازه که روی ناخن‌های شما براق و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند، اشتباه‌ترین انتخاب برای استایل زمستانه نیز هستند. اگر رنگ مورد علاقه شما صورتی است، می‌توانید در زمستان آن را با رنگ زرشکی یا عنابی جایگزین کنید و رنگ‌های رنگین‌ کمانی لاک را برای تابستان نگه دارید.

 

باید: گونه‌های خود را با رژ گونه صورتی و گلبهی آرایش کنید

یک ویژگی دوست‌داشتنی زمستان و هوای سرد گل انداختن گونه‌هاست. شما می‌توانید با استفاده از رژگونه هلویی و صورتی، این ظاهر طبیعی و جذاب را بازسازی کنید. استفاده از این رنگ رژ گونه، گرمی طبیعی پوست که در اثر سرما از بین رفته، به پوست برمی‌گرداند.

 

نباید: برنزه کردن گونه‌ها را ادامه دهید

با محو شدن رنگ برنزه پوستمان که یادگاری از تابستان است، بهتر است رنگ پریده و روشن پوستمان را بپذیریم و سعی نکنیم آن را با آرایش تغییر دهیم چون در این صورت آرایش ما مصنوعی می‌شود. به‌جای رژگونه قهوه‌ای یا برنزه، رژگونه‌های هلویی و صورتی را جایگزین کنیم؛ چراکه می‌توانند مکمل خوبی برای رنگ روشن پوست باشند.

 

باید: چشمان را برجسته و نافذ آرایش کنید

اگر در برندهای مختلف آرایش چشم نام kohl (سرمه) را دیدید، بدانید که بهترین گزینه برای آرایش چشم در پاییز و زمستان را پیدا کردید. چه آرایش گربه‌ای تمیز با خط چشم دوست داشته باشید و چه آرایش چشم محو با مداد چشم، رنگ سیاه یک اصل در آرایش زمستانه است. رنگ سیاه و ذغالی آرایش چشم با رنگ روشن پوست در زمستان ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌سازد.

 

نباید: از رنگ‌های سبز و آبی در آرایش چشم استفاده کنید

خط چشم آبی و سبز طرفداران خود را دارد ولی متاسفانه این نوع رنگ‌ها در زمستان جذابیتی به چشم نمی‌دهند. اما اگر دوست دارید کمی رنگ به چشم‌هایتان اضافه کنید، می‌توانید از خط چشم طلائی استفاده کنید. در غیر این صورت، خط چشم دودی و ذغالی با بافت مخملی از بهترین گزینه‌ها هستند.

 

باید: نگاهی به سایه چشم مسی و طلایی داشته باشید

سایه طلائی و مسی را می‌توان به راحتی در هم در روز و هم در شب استفاده کرد؛ فقط کافیست کمی درخشش و تیرگی روشنی آن را کم و زیاد کنیم. اگر فکر می‌کنید شما جزو افرادی که سایه متالیک و طلائی می‌زنند نیستید، می‌توانید از رنگ‌های قهوه‌ای، بنفش تیره خاکستری با بافتی مات استفاده کنید و استایل خودتان را حفظ کنید.

 

نباید: از پالت رنگ‌های خام و نئون استفاده کنید

یک بار دیگر، بهتر است در پاییز و زمستان از هر رنگ فسفری و جیغ دوری کنید. در طول زمستان، هروقت که می‌خواستید به سراغ پالت رنگ‌های روشن مثل صورتی، سبز و آبی بروید، به یاد بیاورید که رنگ‌های تیره‌تری هستند که به شما چشمانی گیراتر و جذاب‌تر بدهند.

 

باید: روی محصولات آرایشی مرطوب کننده تمرکز کنید

همانطور که هوا سردتر و خشک‌تر می‌شود، نگرانی اول شما باید مرطوب نگه‌داشتن پوستتان باشد. به جای استفاده از کرم‌پودر همیشگی بهتر است از کرم پودر یا پرایمر مرطوب کننده و آب رسان استفاده کنید و همچنین کرم ضد آفتاب را کنار نگذارید (بله در زمستان هم به کرم ضد آفتاب احتیاج دارید).

 

نباید: از کرم‌ پودر تابستان خود استفاده کنید

این یک اشتباه بسیار رایج است که از یک کرم پودر در تمام فصل‌های سال استفاده کنید. همانطور که می‌دانید پوست شما در زمستان روشن‌تر می‌شود و کرم پودر قبلی برای پوستتان بیش از حد تیره است که باعث تفاوت رنگ صورت با گردن و بدن می‌شود. در فصل‌های سرد بهتر است به دنبال یک کرم‌پودر یا پنکیک مرطوب کننده باشید تا اینکه بخواهید پوست سفیدتان را برنزه جلوه دهید.

 

 

محصولات آرایشی که زنان باردار نباید استفاده کنند

درادامه این بخش نکات آرایشی که خانم های باردار باید بدانند را در اختیار شما قرار میدهیم. هر ماده ای که ما به پوست مان می زنیم می تواند وارد بدن شده و از طریق جریان خون به سمت جنین راه پیدا کند. به همین دلیل در دوران بارداری باید در مورد لوازم آرایشی که استفاده می کنیم، احتیاط لازم را به عمل آوریم. همه ما می دانیم که در دوران بارداری باید از سیگار کشیدن خودداری کرد اما آیا در مورد استفاده از محصولات زیبایی در دوران بارداری چیزی می دانیم؟

 

سفید کننده دندان

پراکسید موجود در سفید کننده های دندان برای بزرگسالان ضرری ندارد اما این ماده در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. بنابراین در دوران بارداری باید از سفیدکننده های دندان خودداری کرد.

 

به جای آن از خمیر دندان هایی که حاوی سفید کننده دندان هستند، استفاده کنید. علاوه بر آن به طور مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به دندان پزشک تان مراجعه کنید.

 

اسپری مو و لاک ناخن

برخی از محصولات زیبایی مانند اسپری مو و لاک ناخن حاوی فتالات هستند که طبق تحقیقات می توانند منجر به نقص های هنگام تولد نوزاد شوند. به همین دلیل بهتر است که از لاک های ناخن بدون فتالات استفاده کنید. به جای اسپری های مو نیز از موس یا ژل هایی مصرف کنید که خطری برای جنین ندارند.

 

کرم های ضد آفتاب

تحقیقات بسیاری در مورد این که آیا برنزه شدن زن باردار برای جنین مضر است یا خیر انجام نشده اما پزشکان در این مورد توصیه هایی به زنان باردار کرده اند.

 

استفاده از کرم های ضد آفتاب در دوران بارداری ضروری است، از این رو که هورمون های بارداری پوست را حساس تر از قبل کرده و به تبع بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد.

 

بنابراین علاوه بر استفاده از کرم های ضد آفتاب، زمان کمتری را زیر نور مستقیم آفتاب باشید، به خصوص در ساعات 10 صبح تا 12 ظهر و از کلاه های آفتابی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به صورت تان نیز استفاده کنید.

 

کرم های ضد آفتاب حاوی زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید می توانند جایگزین مناسبی در دوران بارداری تان باشند، از این رو که مواد آن روی پوست تان می نشیند و مانع از جذب اشعه های UV به بدن تان می شوند.

 

کرم های ضد جوش

به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است جوش و آکنه های بیشتری را در دوران بارداری روی پوست تان تجربه کنید اما حواس تان باشد که برای از بین بردن آنها مجاز به استفاده هر دارویی نیستید. به عنوان مثال ایزوترتینوین، ترتینوئین و تتراسایکلین برای خانم باردار مضر است و حتی ممکن است منجر به نقص های هنگام تولد نوزاد شود.

 

به جای آنها از داروهای موضعی حاوی اسید آسازیک، اریترومایسین یا کلیندامایسین استفاده کنید. اسید گلیکولیک نیز آسیبی به جنین وارد نخواهد کرد.

 

برای از بین بردن زودتر آکنه ها می توانید روزی دو بار پوست صورت تان را با آب گرم و صابون بشویید اما حواس تان باشد که پوست تان را محکم نمالید زیرا موجب خراش شده و زخم هایتان را بدتر می کند.

 

رنگ مو

اگرچه تحقیقات گسترده ای در این زمینه که آیا رنگ مو برای جنین ضرر دارد یا خیر، صورت نگرفته اما پزشکان توصیه می کنند که از رنگ کردن موها در این دوران بپرهیزید.

 

آنها اعتقاد دارند که تنها مقدار کمی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو توسط پوست جذب می شود که این مقدار آنقدر نیست که بتواند به جنین آسیب برساند. هایلایت هایی که با پوست سر تماسی نداشته باشند نیز ضرری نخواهند داشت.

 

اما در نهایت توصیه ما به زنان باردار این است که در 3 ماه اول بارداری از محصولات زیبایی مو مانند رنگ یا هایلایت… استفاده نکنند زیرا در این دوران جنین بیش از هر زمان دیگری در حال شکل گرفتن است.

 

در صورتی که می خواهید از رنگ مو استفاده کنید، از رنگ موهایی مصرف کنید که فاقد آمونیاک است، در غیر این صورت موجب حالت تهوع می شود. برای جلوگیری از التهاب پوستی نیز هنگام رنگ کردن مو از ماسک صورت و دستکش استفاده کنید، در اتاق دارای تصفیه هوا این کار را انجام دهید و پس از اتمام کار، به خوبی بدن تان را بشویید.

 

رژ لب

برای این که رژ لب ها دوام بیشتری روی لب ها داشته باشند، در ترکیبات آن از سرب استفاده می کنند. در تحقیقی که در سال 2007 صورت گرفت، ثابت شد که 61% رژ لب ها حاوی سرب هستند و از آنجا که سرب می تواند باعث آسیب مغزی، افزایش فشار خون و مشکلات کلیوی شود، توصیه می شود که به خصوص در دوران بارداری از رژ لب های سرب دار استفاده نشود.

 

کرم های ضد چروک

برخی از زنان باردار به مراتب از کرم های ضد چروک استفاده می کنند اما باید قبل از استفاده، از مواد تشکیل دهنده آن اطمینان حاصل کرد. بسیاری از کرم های ضد چروک حاوی رتینول هستند که منجر به نقایص هنگام تولد، سقط جنین یا رشد ناقص جنین می شوند.

 

بنابراین اگر می خواهید در دوران بارداری از کرم های ضد چروک استفاده کنید، بهتر است که قبل از هر چیز آن را نزد پزشک تان برده و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

بوتاکس

شواهد مطمئنی برای این که بوتاکس در دوران بارداری مضر است، یافت نشده اما پزشکان انجام عمل های زیبایی مانند بوتاکس را در دوران بارداری منع کرده اند. به همین دلیل بهتر است که برای اطمینان بیشتر از سلامت جنین، تا به دنیا آمدن نوزاد، این کار را به تاخیر بیاندازید.

 

به‌عنوان یک قانون کلی باید گفت در دنیای مدرن امروز که محیط زندگی ما مملو از مواد شیمیایی مختلف، اشعه ماورای‌بنفش ساطع شده از خورشید، لامپ‌های مختلف روشنایی (مانند فلورسنت) یا مانیتورهای کامپیوتر و تشعشعات مختلف رادیویی و ماهواره‌ای و حتی تلفن‌های همراه است، فرد باید مراقب مصرف مواد شیمیایی خارجی بیش از زمان غیربارداری باشد.

 

به‌عنوان مثال، یکی از معضلاتی که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند، پیدایش لک‌های بارداری برای صورت است و برای کاهش این خطر و بهبود نسبی آن استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروری است.

 

توصیه من این است که مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکال جایگزین ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری شود. در مورد کِرِم‌های لایه‌بردار نیز توصیه می‌کنم از کِرِم‌های ترتینویین که امکان آثار ناخوشایند روی جنین در صورت جذب دارو وجود دارد، پرهیز شود اما استفاده از کِرِم‌ها و لوسیون‌های حاوی اسیدمیوه اشکال ندارد، البته به شرطی که در طول روز از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده ‌شود.

 

در مورد استفاده از رنگ‌های مو توصیه می‌کنیم که از رنگ کردن موها به‌ویژه رنگ‌های تیره به خصوص در سه ماهه اول و حتی سه ماهه دوم بارداری پرهیز شود زیرا مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها به ویژه پارافنیلن دی‌آمین می‌توانند جذب شده و برای جنین خطرآفرین باشند.

 

بهترین کار در این دوران استفاده از هایلایت است که خطر تماس مواد شیمیایی رنگ با کف‌سر بسیار کم است. البته باید گفت مطالعات علمی هنوز اثبات نکرده‌اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداری بتواند مشکلات جنینی ایجاد کند اما منطق حکم می‌کند که مادران آینده از مصرف هرگونه ماده شیمیایی قابل جذب که احتمال مضر بودن آن برای سلامت جنین وجود دارد، پرهیز کنند. در مورد لوازم آرایشی نیز چند نکته قابل ذکر است.

 

اولا برخی مواد آرایشی‌ حاوی عوامل ضدآفتاب هستند که میزان آن به هیچ وجه برای پیشگیری یا درمان لک‌ بارداری کافی نیست لذا این کرم‌پودرها نباید جایگزین مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکی باشد.

 

ثانیا افرادی که مستعد جوش صورت هستند و حتی ممکن است در طول دوره بارداری آکنه آنها تشدید شود، نباید از کرم‌پودرهای چرب استفاده کنند زیرا موجب تشدید جوش‌های صورت‌شان می‌شود. مصرف اندک پنکک برای افرادی که عادت به آرایش دارند کمترین خطر را از این نظر دارد.

 

بعضی از مواد آرایشی مثل برخی رژلب‌ها حاوی مقادیر بیش از حد فلزات سنگین شامل سرب هستند که امکان جذب مخاطی و پوستی آنها وجود دارد و لذا بهتر است در دوران بارداری از مصرف این لوازم آرایشی نیز تا حد امکان پرهیز شود.

جدیدترین مطالب سایت