جنجال اختصاص بودجه هنگفت برای صدا و سیما

جنجال اختصاص بودجه هنگفت برای صدا و سیما

جنجال اختصاص بودجه هنگفت برای صدا و سیما

 

در حالی که یک عضو شورای نظارت بر صدا و سیما از قطع شدن بودجه سازمان صداو سیما توسط دولت به‌دلیل پخش سریال «گاندو» خبر داد، یک منبع مطلع در دولت با ارائه توضیحاتی به روزنامه «ایران» این خبر را تکذیب کرد.

 

احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده فریمان و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در حساب توئیتری خود نوشت: «امروز مطلع شدم دولت به‌دلیل پخش سریال گاندو کل بودجه سه ماهه دوم صداوسیما را صفر کرده است.» او همچنین نوشته است که «ضمن پیگیری جدی این مسأله در شورای نظارت، آیا رئیس جمهوری هنوز هم می‌تواند بگوید پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان؟»

 

پیگیری‌های روزنامه «ایران» اما حکایت از کذب بودن ادعای قاضی‌زاده هاشمی دارد. آن‌طور که در این پیگیری‌ها مشخص شده به‌دنبال تغییر مدل بودجه‌ریزی و اختصاص منابع مندرج در بودجه سالانه بر پایه عملکرد، مقرر شده کسری بودجه صدا و سیما نیز بر اساس گزارش عملکرد این مجموعه تخصیص داده شود. لازم به ذکر است که هم‌اکنون سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی نیز از همین مسیر منابع بودجه خود را دریافت می‌کنند.

 

در مدل جدید تخصیص بودجه صدا و سیما، مبنای دولت گزارشی است که این سازمان به دو عضو ناظر دولت در هیأت نظارت بر صدا و سیما ارائه می‌کند و بعد از بررسی و راستی آزمایی این گزارش عملکرد، بودجه متناسب با آن تخصیص داده می‌شود. بر همین اساس با تقدیم گزارش عملکرد صدا و سیما و بررسی و تأیید آن، اعتبارات منطبق و متناسب با این عملکرد تخصیص پیدا خواهند کرد.

 

بر اساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار «ایران» این شیوه تخصیص اعتبار بر خلاف ادعای احسان قاضی‌زاده هاشمی هیچ ربطی به سریال «گاندو» و انتقادات دولت به آن ندارد و پی‌ریزی اجرای آن به ماه‌ها قبل از پخش این سریال باز می‌گردد. کما اینکه موضوع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برای دستگاه‌های دریافت‌کننده اعتبارات بودجه‌ای دولتی نیز از ماه‌های ابتدایی سال گذشته کلید خورده بود و از همان زمان تدوین بودجه قرار بر این بود که در سال 98 تخصیص اعتبار به دستگاه‌ها با این روش انجام شود. یعنی دستگاه‌ها باید ابتدا گزارش عملکرد بدهند و بر اساس آن عملکرد بودجه بگیرند حال آنکه صداو سیما چنین گزارشی را هنوز ارائه نداده است.

 

واعظی: به بودجه صدا و سیما باید نظارت شود

این موضوع و ادعا البته دیروز به حاشیه جلسه دولت هم کشیده شد. جایی که خبرنگاری از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری پرسید:« یک خبرگزاری خبری را منتشر کرده در رابطه با اینکه در جلسه هیأت دولت شخصی مطرح کرده آقای ظریف از سریال گاندو عصبانی شده و آقای روحانی هم تصمیم گرفته‌اند بودجه صدا و سیما را کاهش دهند»، واعظی پاسخ داد: اطلاع ندارم که کدام خبرگزاری این خبر را منتشر کرده، اما اگر خبرگزاری فارس باشد که هر روز چنین خبرها و مطالبی را منتشر می‌کند و موضوع جدیدی نیست. نباید براساس مطالبی که خبرگزاری فارس منتشر می‌کند سؤالات‌تان را مطرح کنید.

 

واعظی توضیح داد: در جلسه هیأت دولت همانند هر جلسه دیگری این آزادی مخصوصاً در بخش اول جلسه وجود دارد که وزیران براساس یکسری موضوعات، خبر، پیشنهاد و نظراتی را مطرح می‌کنند. آقای ظریف در رابطه با آنچه که وی به عنوان توهین گاندو به وزارت خارجه می‌دانسته صحبت‌هایی انجام داده، اما کاهش بودجه صدا و سیما مطرح نیست و طبق آن چیزی که مصوب شده انجام می‌شود.

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار کرد: بحث این است که باید نظارتی برای بودجه‌ای که به صدا و سیما داده می‌شود، انجام شود و این بودجه باید هزینه کارکنان و کارمندان این سازمان شود و آنان از این بودجه نفع ببرند. اگر صدا و سیما می‌خواهد برنامه‌ای علیه دولت بسازد که منجر به شکاف در داخل کشور یا دوقطبی شدن شود حتماً بودجه صرف این موضوعات می‌شود، به هر حال بودجه‌ای که دولت به این سازمان می‌دهد باید نظارت شود.

مطالب داغ هفته اخیر