علل بوی بد دهان و راهکارهای فوری برای برطرف کردن آن

علل بوی بد دهان و راهکارهای فوری برای برطرف کردن آن

علل بوی بد دهان و راهکارهای فوری برای برطرف کردن آن

 

آیا شما هم  تا به حال درگیر مشکل بوی بد دهان شده اید ؟ تنفس بدبو یک بیماری است که وقتی یک فرد دهانش را باز می کند و تنفسش را آزاد می کند بوی بدی می دهد و موقع صحبت کردن، حس ناخوشایندی را ایجاد می کند.گفته می شود که شایع ترین علل بوی بد دهان، به دلیل مشکلات مربوط به دندان است و 20 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.علل بوی بد دهان و راهکارهای فوری برای برطرف کردن آن

رفع بوی بد دهان

 

بوی بد دهان یک مشکل رایج در زندگی می باشد که طبق تحقیقات موسسه عمومی دندانپزشکان ، در بیش از 90% موارد، این بو از دهان، گلو و لوزه ها می باشد. بوی بد دهان یک بیماری است که باعث درد و یا سایر مشکلات جدی نمی شود .

 

هالیتوز که نام پزشکی بد بویی دهان است،‌ می‌تواند بسیار خجالت‌آور باشد و فرد را منزوی و بسیار خجالتی کند. نظر عامه این است که بوی بد دهان فقط از داخل دهان ایجاد می‌شود و به همان جا نیز ختم می‌شود. ولی این مسئله می‌تواند به خاطر وضعیت‌‌های مختلفی در زبان، بینی، لثه‌ها، لوزه‌ها، مجاری گوارشی،‌ معده، و حتی برخی بیماری‌های همستی ایجاد شود.

 

بسیاری از آدم‌ها این معضل را در سکوت تحمل می‌کنند و مراجعه به پزشک را پشت گوش می‌اندازند،‌ در حالی‌که برخی دیگر از افراد حتی نمی‌دانند برای حل این مشکل باید نزد کدام پزشک بروند. برخی دیگر نیز برای پیشگیری از این معضل فقط می‌توانند به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان متوسل شوند. این مقاله راه‌حل‌های ساده‌ی زیادی را به شما معرفی می‌کند که استفاده از آن‌ها می‌تواند به مبارزه علیه بوی بد دهان به شما کمک کند.

 

*عواملی  که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند*

چنان‌چه هالیتوز یا بوی بد دهان ناشی از مشکلات جسمی پایه‌ای نباشد، بهترین راه برای غلبه بر آن، حذف عوامل ایجادکننده‌ی آن در سبک زندگی‌تان است. در ادامه به برخی محرک‌های شایع بوی بد دهان اشاره می‌کنیم:

– روش نادرست مسواک زدن

– خشکی دهان

– بیماری لثه

– پوسیدگی دندان

– مصرف خوراکی‌هایی نظیر سیر یا پیاز

– باقی مانده‌های غذا روی دندان‌ها و زبان

– رژیم غذایی کم کربوهیدرات

– مصرف الکل

– مصرف تنباکو و سیگار

– بیماری بازگشت اسید به مری

-دیابت

– عفونت ریه

-مصرف برخی داروها، نظیر داروهای ضد حساسیت و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

 

علل بوی بد دهان و راهکارهای فوری برای برطرف کردن آنعلل بوی بد دهان و راهکارهای فوری برای برطرف کردن آن

 

*راهکارهای سریع برطرف کننده ی بوی بد دهان*

1- دانه رازیانه برای رفع بوی بد دهان

دانه رازیانه برای تمیز کردن دهان، بسیار عالی عمل میکند و به کنترل بوی بد دهان کمک زیادی می‌کند. دانه رازیانه حاوی خواص ضد میکروبی است که با باکتری های درون دهان مبارزه می‌کند. یک قاشق سوپ خوری تخم رازیانه را بعد از هر وعده غذایی بردارید و بجوید. همچنین می‌توانید برای خودتان یک فنجان چای رازیانه دم کنید.

2- دانه شنبلیله

دانه شنبلیله در از بین بردن بوی بد دهان بسیار خوب عمل می‌کند. نوشیدن چای شنبلیله برای درمان بوی بد دهان بسیار موثر است. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در یک فنجون آب جوش بریزید. این چای را روزی یک بار مصرف کنید.

 

3-میخک

میخک برای تمیز و تازه کردن نفس شما عالی عمل می‌کند و همچنین حاوی خواص ضد باکتری هست که برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان مفید است. می‌توانید چند تکه میخک را بعد از هر وعده غذایی بجوید. شما همچنین می‌توانید از چای میخک استفاده کنید.

 

4- آب لیمو برای تازه کردن نفس

محتوای اسیدی در آب لیمو از رشد باکتری در دهان شما جلوگیری می‌کند. یک قاشق سوپ خوری آب لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و دهان خود را با آن تمیز کنید.

 

5-سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی عالی برای رفع بوی بد دهان است، که به خاطر تاثیر سرکه در تعادل pH دهان این کارایی را دارد. البته تاثیر سرکه در مقابله با باکتری‌های موجود در دهان قابل انکار نیست. مقداری سرکه سیب را هر روز صبح با یه لیوان آب مخلوط کنید و در دهان خود نگه دارید تا بوی بد دهان را کنترل کند.

 

6-دارچین

دارچین می‌تواند شما را از شر بوی بد دهان خلاص کند زیرا که حاوی آلدهید سینامیک است. این ترکیب باعث کاهش میزان باکتری‌ها در دهان می‌شود. یه قاشق چای خوری از پودر دارچین را درون یه کاسه آب بجوشانید. مقداری هل به آن اضافه کنید. محلول را تصفیه کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

 

7- روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی خواص ضد عفونی کننده هست که به عنوان دارویی ضد عفونی کننده و قدرتمند برای دهان شما عمل می‌کند. شما می‌توانید چند قطره روغن درخت چای، روغن نعناع و روغن لیمو را در یک لیوان آب بریزید و از این مخلوط به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

 

8-جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند نفس بدبوی شما را خوش بو می‌کند. این باعث بهبود جریان سالم بزاق در دهان شما می‌شود. بهتر است آدامس با طعم هایی مثل نعناع رو انتخاب کنید.

 

9-استفاده از جعفری

جعفری یک درمان خانگی بسیار خوب برای از بین بردن بوی بد دهان هست. جعفری بخاطر داشتن کلروفیل که به عنوان یه ترکیب ضد باکتری عمل می‌کند و به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند. می‌توانید چند برگ جعفری تازه را بجوید تا از فواید آن بهره مند شوید.

 

10- آب نمک

آب نمک، pH دهان را خنثی می‌کند و همچنین محیط دهان شرایط را برای رشد باکتری‌ها سخت می‌کند. آب نمک خواص ضد میکروبی دارد. یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. این مخلوط را هر روز در دهان خود نگه دارید.

 

جدیدترین مطالب سایت