فواید دارویی – درمانی و عوارض گیاه سنا برای بدن

فواید دارویی – درمانی  و عوارض گیاه سنا  برای بدن

فواید دارویی – درمانی گیاه سنا برای بدن

 

درباره گیاه سنا :

گیاه سنا، بومی مناطق استوایی بوده و به صورت وحشی و کشت شده یافت میشود؛ این گیاه به خاطر ارزش دارویی که دارد باعث شده  تا در بیشتر مناطق جهان کشت داده شود. نام‌های دیگر این گیاه: سانا، سنای مکی، سنای حجازی، سنای هندی، هندی سنا، کوسِن، نیلتاک، سناکوری سنه، کاسیه، التربه، دیدوال، نیل‌تات، کاس‌پیند، الوی و سیا می‌باشد. قسمتهای مورد استفاده این گیاه، ریشه، برگ و غلاف دانهها میباشد.

این گیاه به شکل بوتهای کوچک بوده، گلهایی زرد رنگ و ساقهای به رنگ سبز کم رنگ دارد. برگ‌های این گیاه ظریف و شکننده‌ بوده، این برگ‌های سبزِ مایل به خاکستری، خواص دارویی زیادی دارند.

فواید دارویی - درمانی  و عوارض گیاه سنا  برای بدنفواید دارویی – درمانی و عوارض گیاه سنا برای بدن

 

*فواید*:

1- درمان یبوست:

دمنوش سنا به عنوان یک ملین و مسهل ملایم شناخته شده و یک روش درمانی طبیعی برای یبوست محسوب می شود. از آنجا که چای سنا می تواند یبوست را درمان کند، ممکن است برای درمان بواسیر هم مفید باشد.

 

2-درمان علائم سندروم روده تحریک پذیر:

سنا به دلیل خواص ملین که دارد باعث انقباض روده بزرگ شده و می تواند نفخ، معده درد و گرفتگی روده در بیماری سندروم روده تحریک پذیر را کاهش دهد.

 

3- لاغری و کاهش وزن:

در برخی منابع گفته می شود که گیاه سنا با سم زدایی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می کند اما هنوز تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

4-بهبود سلامت پوست:

چای سنا به دلیل مقادیر بالای تانن و رزین که دارد و همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی قوی به درمان سریع تر زخم‌ ها، سوختگی‌ ها و قارچ های پوستی کمک می کند.

 

5-تقویت و افزایش رشد مو:

سنا به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکو های مو کمک کرده و باعث پرپشت شدن آن ها می شود.

 

*عوارض و مضرات برگ سنا*

 

-آلرژی و حساسیت

زیاده روی در مصرف دمنوش سنا ممکن است باعث گرفتگی خفیف شکم، اسهال شدید، حالت تهوع و ضعف شود.

 

-دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر سنا بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

 

* افرادی که نباید سنا مصرف کنند؟

افراد مبتلا به اختلالات روده بزرگ، بیماری های قلبی و عروقی (استفاده طولانی مدت از سنا ممکن است باعث ایجاد اختلال در الکترولیت ها شود که می تواند بیماری های قلبی را تشدید کند.) و بیماری های کبدی نباید از دمنوش سنا استفاده کنند.

 

*تداخل دارویی*

چای سنا همچنین ممکن است با دارو های رقیق کننده خون و دیورتیک ها تداخل دارویی داشته باشد.

 

*طبع برگ سنا گرم است یا سرد؟

طبیعت و مزاج برگ سنا گرم و خشک می باشد. گیاه سنا (به انگلیسی : Senna) و (نام علمی : Senna alexandrina) سرشار از آنتی اکسیدان ها، تانن، رزین و مواد مغذی است.

 

بیش از 250 گونه سنا در طبیعت یافت می شود.

 

سنا معمولا پس از مصرف 6 تا 12 ساعت کار خود را شروع می کند به همین دلیل توصیه می شود که هر شب قبل از خواب آن را استفاده کنید. همچنین توصیه می شود که بیش از دو هفته به طور مداوم از سنا و محصولات آن استفاده نکنید.
طریقه مصرف برگ سنا

 

گیاه سنا را بیشتر به صورت چای یا دمنوش، عصاره، پودر یا قرص استفاده می کنند.

 

برگ های سنا را با چای سبز، گل سرخ، رازیانه، پوست پرتقال، دارچین، گشنیز، انیسون، زنجبیل و گل محمدی ترکیب کرده و برای تهیه دمنوش های گیاهی استفاده می کنند.

 

 

*مقدار مصرف روزانه برگ سنا*

-میزان توصیه شده برای بزرگسالان 12 سال و بالاتر 17.2 میلی گرم در روز است.

-میزان توصیه شده برگ سنا برای کودکان 8.5 میلی گرم در روز توصیه می شود.

-متخصصان توصیه می کنند که بیش از دو فنجان دمنوش سنا در روز استفاده نکنید.

مطالب داغ هفته اخیر