سری جدید مطالب جالب و علمی

سری جدید مطالب جالب و علمی

سری جدید مطالب جالب و علمی

در این مطلب از سایت فراناز دانستنی های علمی جالب و مفید را می خوانید. با ما همراه باشید.

 

*دیابت یا صبحانه؟ انتخاب با شماست!

حتی حذف یک وعده صبحانه در طول هفته، خطر ابتلا به دیابت را 20% افزایش داده و میتواند شما را دچار چاقی، بیماریهای قلبی و یا سکته کند!

***

*اثر پفک بر بدن انسان مشابه اثر دود سیگار است !

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم : گرما دیدن شدیدِ مواد تشکیل دهنده پفک طی فرآیند سرخ شدن، منجر به ایجاد سموم و مواد مضری می‌شود که این مواد اثری شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار داشته و سبب ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها میشود !

***

*اگر دچار سردرد شُدید و تا شب ادامه داشت، باماساژ کف پا قبل از خواب شبانه، سردردتان تسکین پیدا میکند !👌🏻

بنابر تحقیقات انجام شده در دانمارک 65% افراد بعداز اینکار علائم سردردشان برطرف شد

***

سری جدید مطالب جالب و علمی

*تبعید زنان هندو در دوران قاعدگی!

زنها در چنین سنتی در زمان عادت ماهیانه و زایمان در جایی مانند آغل، غار ، طویله ، آلونک و انبار نگهداری میشوند، زیرا بر این باورند که زنها در این زمان نجس هستند و با دست زدن و لمس هرچیزی این نجاست را منتقل می کنند و برای دیگران بدیُمنی و بدبختی به بار می آورند!!
زنانی که این سنت را زیرپا بگذارند برای همه مشکلاتی که در روستا و محل زندگیشان به وجود می آید ، مانند کم شدن محصولات کشاورزی ، بیماریهای اهالی منطقه و … مقصر شناخته شده و ملامت می شوند!!

***

*جالبه بدونید قهوه یزدی به دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه مصرفی با طبع یزدی بسیار سازگار است و استفاده آن در مراسم سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به شکل یک سنت حسنه درآمده و بخشی از فرهنگ مردم یزد محسوب میشود که به تازگی در فهرست آثار نا ملموس کشور ثبت شده است…

+ تا حالا قهوه یزدی تست کردین !؟

***

*طبق تحقیقات شاغل یا خانه‌دار بودن مادر تاثیری روی خوشبختی فرزند در بزرگسالی نداره اما دخترانی که مادر شاغل دارن درآینده از نظر شغلی موفقتر و پسران این مادرها بیشتر به فکر خانواده خواهند بود !

***

*به طور میانگین، یک زن از سن ۱۳ تا ۵۵ سالگی، ۴۴۴ عادت ماهانه را سپری میکنند ! این یعنی خانوم ها ۶ سال از عمر خود را پریود هستن 😐

+ بعضی از زنان اختلالات روانی را طی قاعدگی تجربه می‌کنند این اختلالات از تحریک‌پذیری تا خستگی یا گریه کردن متغیر است. نام این تغییرات روحی-روانی، سندرم پیش از قاعدگی (پی. ام. اس) است و شیوع آن از ۳–۳۰٪ گزارش شده‌است…

***

*سوسک های حمام فناناپذیر !

این سوسک ها می توانند از هر چیزی حتی مواد غذایی فاسد تغذیه کنند ژن خانوادگی دفاعی آن ها توسعه یافته و می توانند تا ۵۰ سانتیمتر رشد کنند. گفته می شد بعد از انفجار بمب های هسته ای در شهر های هیروشیما و ناکازاکی ژاپن ، سوسک های حمام در خرابه های مانده از این فجایع در حال پرسه زدن دیده شده بودند . حتی ثابت شده که سوسک های حمام قادرند در آن میزان اشعه زنده بمانند !!

+ حالا باز هی سوسک‌ها رو بکشید بازم فرقی نمیکنه اونا اگر حتی انسان هم منقرض بشه، منقرض بشو نیستن…

***

*‍ تو روزگاری که همه جای دنیا پر از خبرای بد شده و هر روز حرف از جنگ و بدبختی و تموم شدن منابعه خوبه بدونیم گوشه کنار دنیا اتفاقای خوبی هم داره میوفته که باعث میشه همیشه کورسوی امید به زندگی و آینده واسه بشر زنده بمونه! 5 تا مورد زیر بخش کوچکی از این امیدهاست.

1) بشر روز به روز و قدم به قدم به درمان سرطان نزدیک میشه و شاید روزی که تو خبرا بخونیم “درمان قطعی سرطان کشف شد!” خیلی دور نباشه!

2) امید است که تکنولوژی جدید CRISPR با تغییر ژن‌ها، بسیاری از اختلات ژنتیکی و بیماری‌ها رو ریشه‌کن کنه و حتی جلوی پیر شدن انسان رو بگیره!

3) بعد از سال‌ها کاهش، جمعیت زنبورهای جهان بلاخره روند افزایشی گرفته که خبر خیلی خوشیه! چرا؟ چون زنبورها نقشی حیاتی تو اکوسیستم دارن…

4) استفاده از انرژی باد و خورشید بسیار ممکن‌تر از قبل شده؛ انرژی‌هایی که احتمالا هیچوقت تموم نمیشن!

5) جمعیت زنان در جایگاه قدرت به طرز عجیبی در حال افزایشه حتی تو کشورهایی که خیلی پیشرو نیستن! تو سال 2016 تعداد زنان حاضر در پارلمان کشورهای آفریقای جنوبی، بولیوی و رواندا رشد چشمگیری داشته!

🔆 هنوز هم میشه به آینده امیدوار بود…

***

*کدام غذاها خود سرطانند؟

مصرف گوشت فراوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگرهای آماده و…. بدلیل وجود نیتریت، نمک زیاد و مواد افزودنی سبب افزایش بروز سرطان‌های معده و روده بزرگ می‌شود.

سرخ کردن، پختن گوشت در کباب پز و پختن با شعله آتش در درجه حرارت بالا موجب تشکیل مواد شیمیایی سرطان زا می‌شود.

***

*‍ به گفته کارشناسا کار مفید تو ادارات دولتی ایران روزی فقط 22 دقیقه است! با احتساب 123 روز تعطیلی که امسال ادارات ایران دارن، در مجموع میشه 89ساعت کار مفید در یک سال !

تو کشوری مثل کاستاریکا که شادترین مردم جهان رو هم داره میانگین کار 2230ساعت در یک ساله که مطمئنا مقدار زیادیش هم کار مفیده !

***

*چرا کابوس میبینیم !؟

خوردن غذای چرب در آخر شب باعث میشود سوخت و ساز بدن افزایش یابد و سیگنال های مغز فعال‌تر شوند !
در این حالت مغز آرامش لازم برای خوابیدن را ندارد و دچار کابوس میشوید….

***

*‍ چند سال پیش 16 نفر که درون قایقی وسط دریا گم شده بودند بعد از اتمام آذوقه از شیر مادر جوانی که همراهشان بود استفاده کردند و توانستند یک هفته بیشتر زنده بمانند تا اینکه نجات یافتند !

آنها مستقیما از سینه مادر تغذیه میکردند (8 مرد و 7 زن) و خود او هم اینطور غذا میخورد که خواهرش شیر را از سینه او میمکید، در دهانش نگاه میداشت و به او غذا میداد !

***

*جالبه بدونید اخیرا تحقیقات ثابت کرده بیشتر افرادی که متولد آبان و مرداد هستن بطور غیرارادی و طبیعی در کنترل کردن خشمشون مشکل دارن و نمیتونن به خوبی کنترلش کنن !

+ اگر آدمای متولد این‌ ماه‌ها دورتون هست حواستون باشه 🙂

***

*زنبورهای عسل گاهی با نوشیدن الکل طبیعی از نکتار تخمیر شده میوه‌ها مست میشن و راه کندو رو گم میکنن و اگه کندو رو پیدا کنن هم زنبورهای نگهبان مانع ورودشون به کندو میشن!

***

*وقتی روس‌ها در پایان جنگ‌جهانی، برلین رو تسخیر کردند، هر آثاری باقیمنده از نازی‌ها و بطور کلی هر نماد تاریخی آلمان‌هارو ازی بین بردند و یا تخریب کردند !

سربازان خسته‌ی روس به هر دختر و زنی که می‌دیدند تجاوز می‌کردند، نتیجه‌ی این تجاوز‌های وحشیانه این بود که ۸٪ متولدین برلین در سال بعد از جنگ، پدران روس داشتند…

***

*”ماری فرانسوا سعدی کارنو” پنجمین رئیس جمهور فرانسه و برادرزاده فیزیکدان برجسته نیکولا بود ، پدربزرگ او به قدری به گلستان علاقه مند بود که نام میانی فرزند نخستش را سعدی گذاشت !

***

*دوستانی داشته باشید که موفق‌تر از شما هستند

آیا تا به حال اصطلاح ” موفقیت از طریق ارتباط” را شنیده‌اید؟ این اصطلاح توسط دیوید مک کللند (David McClelland) استاد دانشگاه هاروارد ابداع شد. او زندگی خود را وقف مطالعه در مورد شایع‌ترین ویژگی‌های افراد موفق کرد. او دریافت که مهمترین عامل تعیین کننده موفقیت یا شکست یک فرد، گروه مرجع اوست ؛ یعنی همان کسانی که با آن‌‌ها در ارتباط است !

جالب است بدانید که این افراد حتی از تلاشی که برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهید، مهمتر هستند…

***

*پر گویی در زنان عیب نیست !

دانشمندان می‌گویند پرگویی در زنان به هیچ وجه عجیب نیست. حرف زدن برای خانم ها نوعی “لذت” واقعی است که بر اثر ترشح هورمون “دوپامین” به آنها دست می دهد و تاثیراتی دقیقا مانند فلوکستین بر مغز آن‌ها دارد !

ولی مردها به لحاظ هورمونی، کم حرفی و تنهایی را ترجیح می دهند…

***

*جالب است بدانید که کلاغ زاغی ها برای مردگانشان مراسم تدفین برگزار میکنند !

آنها رفتارهایی انجام میدهند که نه تنها شبیه سوگواری است بلکه بیشتر شبیه یک مراسم یادبود وتدفین است ! آنها به کلاغ مرده نزدیک میشوند وچند رشته علف کنار جسد کلاغ مرده میگذارند ، درست مانند ما انسانها که گل بر سر مزار میبریم ! تمام کلاغ ها ، در کنار جنازه کلاغ مرده ایستاده و سپس پرواز میکنند !

***

*مردها چه زن هایی را ترک می کنند؟

_زنان توجه طلب (هیسترونیک)
زنانی هستند که دوست دارند مورد توجه واقع شوند، دلشان می خواهد گرم و قدرتمند به نظر برسند در صورتی که به شدت در پشت صحنه، یخ زده اند.

_زنان مهرورز حمایت گر
این گروه از زنان، مردان را با کودکان خود، اشتباه گرفته اند.
دلشان می خواهد مانند یک مادر، شش دانگ مراقب همسر خود باشند.

_زنان بچسب (وابسته)
این گروه از زنان، به شدت گیر میدهند. در محبت و بی محبتی، افراط می کنند.
دلشان میخواهد همه جا به همسر خود منگنه شوند.
این گروه از زنان گاهی آن قدر در مهرورزی افراطی هستند که مردان را از خود دور می کنند.

_زنان شکاک
این گروه از زنان به طرز شگفت انگیزی به همسر خود شک دارند.
به طور مداوم در جست وجوی نشانه ای از خیانت، هستند.
این زنان بدون مقدمه به دنبال مردشان راه می افتند و او را تعقیب می کنند.

زندگیتان را بکنید و شخصیت مستقل و قوی خودتان را داشته باشید. اعتماد به نفس بالا داشته باشید تا همیشه شاد بمانید.

***

*اگر نمی‌خواهید دچار غلظت خون و سکته شوید، آب خوردن را فراموش نکنید !

افراد بعد از سن 40 سال، اغلب کمتر تشنه می‌شوند و آب كمتری مصرف می‌کنند، در نتیجه خون دائم غليظ می‌شود خون غليظ هيچوقت نميتواند به عروق ظريف (مویرگ‌ها) غذا و اكسيژن برساند. به همین علت شاهد سکته و انواع بیماری ها هستیم…

همیشه به میزان کافی آب بخورید.

***

*هر روز،یک چرت 20دقیقه ای به بدنتان هدیه دهید 👌

خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی ،احتمال مرگ ومیر ناشی از سکته قلبی وسایر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش میدهد !

***

*آیا تا به‌ حال به اجبار به دست‌شویی عمومی رفته‌اید که بوی بد بدهد به‌طوری که حالت خفه شدن به شما دست بدهد؟
دقت کرده‌اید که بعد از ۵ دقیقه، دیگر به آن شدت بوی بد را احساس نمی‌کنید ؟! و اگر تصادفا یک ساعت آن‌جا گیر بیافتید ممکن است بگویید : انگار اصلا بوی بدی نمی‌آید !
قانونی در این‌جا داریم که صادق است: ما به محیطمان عادت می‌کنیم. اگر با آدم‌های بدبخت نشست و برخواست کنید، کم‌کم به بدبختی عادت می‌کنید و فکر می‌کنید که این طبیعی است! اگر با آدم‌های غرغرو همنشین باشید عیب‌جو و غرغرو می‌شوید و آن را طبیعی می‌دانید. اگر دوست شما دروغ بگوید، در ابتدا از دستش ناراحت می‌شوید اما در نهایت شما هم عادت می‌کنید به دیگران دروغ بگویید. و اگر مدت طولانی با چنین دوستانی باشید، به خودتان هم دروغ خواهید گفت. اگر با آدم‌های خوشحال و پر انگیزه دم‌خور شوید شما هم خوشحال و پرانگیزه می‌شوید و این امر برایتان کاملا طبیعی است. تصمیم بگیرید به مجموعه افراد مثبت ملحق شوید وگرنه افراد منفی شما را پایین می‌کشند و اصلا متوجه چنین اتفاقی هم نمی‌شوید.

👤اندرو متیوس

***

*ايران رتبه ى 166جهان را در مصرف الكل دارد !

اما جالب است بدانيد مصرف كنندگان ايرانى با نوشيدن 35 ليتر در سال، رتبه ى 19 جهانى را دارند ! بالاتر از روسيه (30) آلمان (83) انگليس (95) آمريكا (104)

خب بازم خداروشکر حرومه 🙂

***

*کله پاچه خورها بدانند !

از نظر تغذیه ای؛ بهتـــرین قسمت، ‌«پاچه» است که چربی کمی دارد و بدترین بخش «مغز‌» است که سرشار از کلسترول است و هر یک مغز به اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد.

+ البته با این شریط اقتصادی اگه بتونید کله پاچه بخرید.

***

*اینم‏ از عجیب‌ترین اسامی ایرانی که اخیرا در ثبت‌احوال به ثبت رسیده …

🙎‍♀ #دختر : نشد ، نازاده ، همین‌بس ، خدابس ، زشتو ، گداباجی، مشنگ ، معتاد ، صدتومانی ، کساد ، وحوش ، عمه ، لولوپر ، افسرده ، اضافه ، ارزان‌بخش

🙎‍♂#پسر ؛ گداخان ، گدایی‌کن ، سوخته‌رو ، توله‌شیر ، زیدان ، شفتالو، گرگ‌آقا ، لال‌احمد ، التماس‌علی ، نمرد ، چوپان

***

*”شلخته درو کنید تا چیزی گیر خوشه چین ها هم بیاید”

شاید اگه سیمین دانشور امروز زنده بود می نوشت :
شلخته اختلاس کنید تا پشیزی گیر مردم فلک زده هم بیاید 🙂

مطالب جالب و علمی

مطالب داغ هفته اخیر