بهترین و جدیدترین انشا درباره 22 بهمن و دهه فجر همه مقاطع تحصیلی

بهترین و جدیدترین انشا درباره 22 بهمن و دهه فجر همه مقاطع تحصیلی

بهترین و جدیدترین انشا درباره 22 بهمن و دهه فجر همه مقاطع تحصیلی

بـه مناسبت فرارسیدن 22 بهمن روز انقلاب اسلامی، در این مطلب از سایت فراناز برای شـما همراهان عزیز مقاله اي شامل لیستی از انشاهایی در مورد 22 بهمن برای تمام پایه ها را منتشر کرده ایم.

 

مقاله در مورد 22 بهمن

22 بهمن یکی از مهم‌ترین مناسبت هاي‌ ما ایرانیان ست. چرا کـه دراین روز کشور ما بـه رهبری امام خمینی بر ظلم و تاریکی پیروز شد و انقلاب اسلامی در ایران صورت گرفت. بـه مناسبت همین روز مدارس انشاهایی با این موضوع با دانش آموزان می‌دهند تا آنها با ایده پردازی خود مطالبی زیبا دراین مورد بنویسند.

 

1. انشا در مورد 22 بهمن برای پایه پنجم

انشا در مورد 22 بهمن برای پایه پنجم

 

هر سال زمستان کـه فرا می‌رسد ناخودآگاه هیجان و شوقی ایرانیان را دربرمی گیرد زیرا یادآور بهمن ماه سال 1357 و ایستادگی و مقاومت مردم غیور ایران اسـت، روزهایی کـه در قلب ملت حک شده اسـت. 12 بهمن تا 22 بهمن Sweet and bitter memories خاطرات تلخ و شیرین زیادی در ذهن سرزمین ایران بـه یادگار گذاشته اسـت، از شهادت بسیاری از هموطنان مبارز در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی تا بازگشت امام خمینی بـه ایران و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی.

 

انقلاب ما امسال 40 سالگی خودرا جشن می گیرد اما اگر از هر یک از افرادی کـه آن دوران را درک کرده اند بپرسی میگویند انگار همین دیروز بود …. انگار همین دیروز بود کـه بانگ “الله اکبر” از پشت بام همه ی خانه ها بـه گوش میرسید … انگار همین دیروز بود کـه خبر “بـه فرمان امام خمینی حکومت نظامی لغو شده اسـت” فضای شهر را پر کرده بود …

 

انگار همین دیروز بود کـه شعار هاي‌ “الله اکبر خمینی رهبر”؛ “ما همه ی سرباز توایم خمینی” و “مرگ بر شاه” در کوچه و بازار بـه گوش می‌رسید… انگار همین دیروز بود کـه انقلاب ما انفجار نور شد! اگر چه ملت ایران دهه فجر را یادآور پیروزی انقلاب میدانند اما این 10 روز نتیجه سال‌ها مقاومت مبارزانی اسـت کـه چه بـه صورت پنهان و آشکار زمینه سقوط رژیم شاهنشاهی پهلوی را فراهم می‌کردند.

 

آنانی کـه در زندان زیر شکنجه هاي‌ سخت ساواک بـه شهادت رسیدند، آنانی کـه با سخنرانی هاي‌ خود ذهن مردم را آماده انقلابی عظیم می‌کردند و جوانان و نوجوانانی کـه در دل شب اعلامیه هاي‌ ضد حکومت در شهر پخش میکردند. انقلاب ما نتیجه تنها ده روز تظاهرات نیست، این انقلاب نتیجه سال‌ها رشادت و شهادت اسـت. یاد شهیدان انقلاب کـه با خون خود این نهال را آبیاری کردند تا در ایام دهه فجر بـه بار نشسته و گل بدهد گرامی و و روحشان شاد.

 

2. انشا در مورد 22 بهمن برای پایه ششم

انشا در مورد 22 بهمن برای پایه ششم

 

دهه فجر انقلاب اسلامی بـه روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفته می شود کـه طی آن سید روح‌الله خمینی بعد از تبعید پانزده ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ بـه ایران وارد ودر نهایت با اعلام بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی، سلطنت پهلوی در بیست و دوم بهمن ماه منقرض شد و انقلاب اسلامی ایران بـه پیروزی رسید. با پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات عمیقی در داخل کشور و جهان ایجاد شد .

 

3. انشا کوتاه با موضوع 22 بهمن برای پایه ششم

انشا کوتاه با موضوع 22 بهمن برای پایه ششم

 

دوازدهم بهمن کـه نخستین روز شروع دهه ي فجر می باشد روزیست کـه بزرگ ترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد به طوری کـه طول جمعیت استقبال کننده از آیت‌الله امام خمینی بـه ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل امام خمینی در بین تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. امام خمینی پس از ورود بـه فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامه‌اي کـه از قبل تنظیم شده بود عازم آرامستان بهشت زهرا شد…

 

امام خمینی در بین استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ کـه مدفن شهدای انقلاب بود شد و سخنرانی خودرا ایراد نمود. ساعت ۹ بامداد روز شنبه ۱۴ بهمن در محل مدرسه شماره ۲ علوی یک گفت‌وگو مطبوعاتی با حضور قریب بـه سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد کـه در آن ابتدا خلاصه‌اي از نظریات آیت‌الله امام خمینی خوانده شد.

 

سپس سوالات خبرنگاران آغاز گردید کـه خلاصه‌اي از پاسخ امام خمینی بـه این شرح بود:« کاری نکنند کـه مردم را بـه جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد میتوانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را به زودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شده‌اند.

 

از ارتش میخواهم هر چه زودتر بـه ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما بـه آنها محبت داریم باید بـه دامان ملت بیایند. قانون اساسی کـه تدوین شده بـه آراء عمومی گذاشته میشود تمام اتباع خارجی به طور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد.

 

امام خمینی در روز ۱۶ بهمن طی فرمانی مهدی بازرگان را بـه عنوان نخست وزیر موقت تعیین و معرفی کرد. عصر همان روز در سالن سخنرانی مدرسه علوی یک گفت‌وگو مطبوعاتی بین‌ المللی ترتیب داده شد، دراین جلسه بازرگان برنامه و وظایف دولت موقت را تشریح کرد و افزود برگزاری همه ی پرسی درباره تغییر رژیم، برگزاری انتخابات مجلس موسسان و انجام انتخابات مجلس از وظایف این دولت اسـت.

 

روز ۱۹ بهمن ماه بزرگ‌ترین راه پیمایی انقلاب صورت گرفت.ر قطعنامه پایانی راه پیمایی نخست وزیری مهدی بازرگان توسط تظاهرکنندگان تایید شد.

 

در روز ۲۰ بهمن ماه کـه مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را استماع نمایند. در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی بـه پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و بـه محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته بـه جناح‌هاي‌ مختلف بـه نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند.

 

این درگیری خونین ده‌ها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در نهایت همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند. روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه ی جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشکر گارد دراین روز بـه اوج خود رسید؛ و جنگ تانک‌ها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد.

 

آیت‌الله امام خمینی تهدید کرد درصورت عدم جلوگیری از کشتار لشکر گارد حکم جهاد خواهد داد. در اینروز چندین کلانتری توسط گروههای مسلح مردمی تسخیر شدند کـه در نتیجه آن مقادیر زیادی اسلحه بـه دست مردم افتاد. در همین روز فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره ۴۰ را انتشار داد؛ بموجب این اعلامیه رفت و آمد مردم از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۵ بامداد ممنوع اعلام شد.

 

در پی اعلامیه مزبور اعلامیه دیگری صادر و منع عبور و مرور تا ساعت ۱۲ بامداد تمدید شد. مردم عملاً مقررات حکومت نظامی را باطل ساختند و تا صبح در خیابان‌ها با ایجاد حریق و راه بندان‌هاي‌ متعدد مانع حرکت قوای نظامی می شدند. دراین روز بـه ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک بـه تصرف مردم در آمد.

 

در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران بـه دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی کـه بـه تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.

 

4. انشا در مورد انقلاب اسلامی

انشا در مورد انقلاب اسلامی

 

اینروزها در تاریخ سرزمین سر بلندمان همیشه ماندگار اسـت، روزهایی کـه مردم دست بـه دست هم دادند و با هدایت و رهبری حضرت آیت الله خمینی «ره» سرنوشت جدیدی را برای خود رقم زدند. مردمی کـه دیگر از ظلم و ستم بـه ستوه آمده بودند و خواستار دولت و حکومتی جمهوری و اسلامی بودند تا بر پایه ي آن بتوانند قوانین اسلام را پیاده کنند و عدل و عدالت را در جامعه بـه اجرا در آورند.

 

در همان روزها بود کـه کسی از مرگ نمی‌ترسید و با آغوش باز بـه سوی مرگ پر میکشید و با خون خود میخواست تا مردمی کـه می‌مانند در آزادی و دور از ستم زندگی کنند. مردم دیگر رژیم وابسته و طاغوتی را نمیخواستند و با هر فریاد خود این را بـه گوش حکومت و جهانیان می رساندند، دراین میان رهبری فرزانه هدایت گر و روشنی بخش مسیری بود کـه مردم خواهان آن بودند.

 

با هر شعار و هر قطره ي خونی کـه ریخته می شد کاخ شاهی محمد رضا شاه پهلوی بـه لرزه در می آمد و ترس بر ساکنانش مستولی می گشت، بـه همین خاطر بود کـه انها از ترس گریختند. آنها دیگر در بین مردم جایی نداشتند پس از ترس جان شان فرار را بر ماندن ترجیح دادند و کشور بـه دست مردم افتاد.

 

دراین میان امام خمینی «ره» هوشمندانه مردم را راهنمایی میکرد تا در مسیر درستی قدم بگذارند و انتخاب درستی کنند، او با تمام مقاومت هاي‌ حکومت بختیار بـه ایران بازگشت تا درکنار ملت خود باشد. در ماه بهمن بود کـه ملت و رهبر کنار هم بـه پیروزی رسیدند و بـه خواسته ي دیرینه ي خود رسیدند.

 

5. انشا در مورد انقلاب اسلامی برای پایه هفتم

انشا در مورد انقلاب اسلامی برای پایه هفتم

 

از 12 بهمن تا 22 بهمن را دهه ي فجر مینامند کـه هیچ گاه از یاد ایران و ایرانی نمیرود و قسمت عظیمی از تاریخ را در بر گرفته اسـت. این تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی اسـت کـه آنرا امام عزیزمان، خمینی «ره» رهبری کرد و با تمام قوا جهت بـه انجام رساندن آرمان هاي‌ مردم این فعالیت را آغاز کرد.

 

این انقلاب بر اساس بینش توحیدی بوده و حتی از عاشورای حسینی نیز الهام گرفته شده اسـت کـه باوجود تعداد و نیروی کم باعث شدند حق بتواند باطل را شکست دهد و استقلال امروز را مدیون انقلاب اسلامی هستیم.

 

دراین دهه بهترین زمان برای یاد آوری آرمان ها و ارزش هایي اسـت کـه حتی بسیاری از ایرانیان جان خودرا برای دستیابی بـه آن از دست دادند. دیو چو بیرون رود فرشته در آید شعار آن زمان بود. زمانی امام آمد، شاه فرار کرد و با خودش تمامی سیاهی ها و پلیدی ها را برد. مردم جهت استقبال از امام خمینی «ره» روی خیابانها را گل نهادند و سراسر خیابان پر شد از لاله هاي‌ بسیار زیبا.

 

با بازگشت امام بـه ایران آزادی بـه ایران راه یافت و ایرانیان مجدد استقلال خودرا یافتند و همگان موسس و بانی انقلاب اسلامی را امام خمینی «ره» می دادند. بسیاری از افراد کـه امیدی بـه پیروزی انقلاب اسلامی نداشته اند پیروزی را مانند معجزه اي می‌دانند کـه بـه دست امام خمینی «ره» بـه انجام رسید. تمام مستضعفان و مطلومان امیدشان را بـه دستان او سپرده بودند.

 

ازآن سال تا بـه امروز همه ی ساله 12 بهمن تا 22 بهمن ماه را دهه ي فجر می‌گویند و بـه مبارکی این پیروزی آنرا جشن میگیرند و با افتخار و غرور ازآن حرف میزنند.

 

نکته ي قابل توجه این اسـت کـه بسیاری از افراد جوامع دیگر با پیروزی انقلاب اسلامی ایران امید گرفتند و اقداماتی را علیه ظالمان و استعمارگران انجام دادند. انقلاب ایران نه تنها در منطقه بلکه در جهان تاثیرات عظیمی داشت و باعث شد مسلمان و غیر مسلمان از حق خود دفاع کنند و دیگر زیر بار طلم و ستم نروند.

 

اغلب مردم معتقدند مهم‌ترین دلیلی کـه باعث شد ایرانیان در برابر شاهنشاهیان پیروز شوند نیتشان بود کـه قیام برای خدا بود کـه برای کسانی کـه هیچ شناخت و معرفتی نسبت بـه این موضوع ندارند معنایی ندارد.

 

امام خمینی «ره» قبل از انقلاب بیرونی دل هاي‌ مردم را تحت تاثیر قرار داده بودو در دل آنها انقلابی بر پا کرده بود. انقلاب اسلامی ایران، مقاومت در برابر هر انچه ضد ارزش اسـت از جمله ظلم، ستم، جور و … می باشد کـه مردم ایران آنرا از گذشته بـه ارث برده اند باید از این میزاث بـه خوبی نگه دارند.

 

نتیجه گیری

هرساله ایرانیان با افتخار پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن میگیرند و استقلال و آرامش امروز را مدیون انقلاب اسلامی میدانند. در پایان بـه ضرب المثلی اشاره می‌کنم دیو چو بیرون رود فرشته در آید یا پایان شب سیه سپید اسـت. هیچوقت نباید امید خودرا از دست دهیم و تن بـه هر ذلتی دهیم.

 

6. انشا ادبی در مورد 22 بهمن

انشا ادبی در مورد 22 بهمن

 

بازهم دهه فجر رسید. روزهای پیروزی انقلاب اسلامی کـه برای پدر و مادرهای ما پر از خاطره اسـت. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه اي تعیین کننده و بی مانند بـه شمار میرود. ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ دهه فجر انقلاب اسلامی و روزهای سرنوشت ساز ملت بـه پاخاسته ایران اسـت.

 

دراین ایام اتفاقات مهمی افتاد از جمله بازگشت افتخارآمیز امام خمینی بـه ایران اسلامی، اعلام تشکیل دولت موقت، پیوستن بسیاری از ارتشیان بـه انقلاب، بیعت نیروی هوایی با امام بزرگوار، شکست حکومت نظامی با حضور شکوهمند مردم در صحنه بـه فرمان امام خمینی، فتح مراکز مهمی هم چون صدا و سیما و پادگانهای نظامی و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی.

 

همه ی ساله در طول ایام دهه فجر مراسم و یادبودهای زیادی توسط طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران انجام میگیرد. همچنین در سازمان‌ها و ادارات دولتی اقدام بـه برگزاری سمینارها و همایش‌ها می شود. صدا و سیمای ایران نیز غالباً بـه پخش نماهنگ‌ ها و تصاویر مربوط بـه روزهای مبارزات و تظاهرات میپردازد. همچنین جشنواره فجر کـه بزرگ ترین جشنواره دولتی فیلم، تئاتر و موسیقی ایران اسـت طبق معمولً در طول دهه فجر برگزار می شود.

 

در مدارس نیز دانش آموزان کلاس‌هاي‌ درس رابا نوارهای رنگی، پرچم و عکس هاي‌ زیبا از روزهای انقلاب اسلامی تزئین میکنند. در روز دوازده بهمن زنگ مدارس بـه مناسبت سالگرد ورود هواپیمای امام خمینی بـه ایران، درحدود ساعت نه و سی دقیقه نواخته می شود.

 

دراین روز بزرگ ترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد، درحدود ساعت نه و سی دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن ماه هواپیمای حامل امام خمینی در بین تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. امام خمینی در بین استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ کـه مدفن شهدای انقلاب بود، شد و سخنرانی خودرا ایراد نمود.

 

در روز ۲۲ بهمن، آخرین روز از دهه فجر نیز کـه بـه عنوان تعطیل رسمی در تقویم رسمی ایران ثبت شده اسـت، راهپیمایی حامیان حکومت ایران در شهر های مختلف ایران با شکوه هرچه تمام تر برگزار میشود.

 

7. انشا ادبی و کوتاه در مورد 22 بهمن برای پایه دهم

انشا ادبی و کوتاه در مورد 22 بهمن برای پایه دهم

 

مقدمه :

وَالْفَجْرِ ﴿۱﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿۲﴾-سوگند بـه سپیده‏ دم ،و بـه شبهاى دهگانه !

با نام خداوند متعال و ذکر این دو آیه شریف از ابتدای سوره مبارکه فجر انشا خودرا در مورد ۲۲ آغاز میکنم .

 

متن انشا :

وقتی بزرگتر ها در مورد سال هاي‌ انقلاب صحبت میکنند ؛ حس و حال عجیبی دارند ؛ از بیان شور و حرارت جوانان ؛ همبستگی مردم ؛ اتحاد نیروی هاي‌ نظامی و ارتش ؛ شهادت و شکنجه هاي‌ رهبران انقلاب و حتی وضعیت زندگی عادی مردم در کوچه و خیابان خاطرات زیادی دارند کـه وقتی برای ما تعریف میکنند حس می کنی آنها دریک جهان افسانه اي عجیب‌وغریب زندگی کرده اند . تجربیاتشان گرچه جالب و شگفت آور اسـت اما برای ما ملموس نیست .

 

نمی توانیم درک کنیم کـه چطور همه ی آدم ها با هر عقیده و مرامی درکنار هم بودند. بـه هم کمک میکردند ؛ بـه هم پناه میدادند و یک صدا در برابر ظلم و استبداد شاهنشاهی ایستاده بودند. از این‌که بدون ترس از مرگ و شکنجه هرروز بـه خیابانها می آمده اند و با تنها سلاحی کـه داشته اند یعنی جان شان خواستار اصلاح و تغییر زندگی شان بوده اند.

 

من فکر میکنم تنها چیزی کـه می تواند همه ی آدم هاي‌ یک کشور را درکنار هم این اینطور متحد کند سلاح ایمان اسـت . ایمان حقیقی کـه ما اینروزها کمتر پیدا می کنیم، در آن روزگار انسانها را بـه هم نزدیک کرده بود. طوری کـه هر طور کـه میتوانسته اند با کمترین امکانات بـه هم کمک میکردند تا هدف نهایی شان تحقق پیدا کند.

 

امروز گاهی باشنیدن خاطرات بزرگتر ها ؛ پدر ؛ مادر و حتی پدربزرگ و مادربزرگ آرزو میکنم کاش در آن روزگار زیسته بودم و طعم تلاش همگانی در جهت یک هدف والا را بـه جای زندگی در دنیایی کـه همه ی بـه فکر منافع خود هستند را تجربه می کردم . جنگیدن برای کشور،دین، عقیده و آزادی می‌تواند بـه زندگی رنگی خدایی بدهد … چیزی کـه اینروزها جای خودرا بـه جنگیندن برای منفعت ؛ رفاه شخصی، مال اندوزی و پایمال کردن حقوق دیگران داده اسـت.

 

راستش با این‌که بزرگتر ها همیشه بـه ما میگویند کـه باید خدا را شکر کنیم کـه در رفاه و آسایش زندگی می‌کنیم و این‌که دیگر خبری از شلیک تیر و تفنگ و شکنجه نیست ؛ اما من بدون این‌که هیچ درک دقیقی از دهه فجر سال ۵۷ داشته باشم ؛ آرزو میکنم یکی از جوانان و نوجوانانی بودم کـه تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ در صف هاي‌ بـه هم پیوسته برای آزادی حقیقی میجنگیدم. یا در ۱۲ بهمن ۵۷ از شوق برگشتن رهبر انقلاب اشک میریختم…

 

نتیجه گیری :

شاید ایرانی کـه امروز در آن زندگی می کنیم ؛ دنیای ایده آلی نباشد کـه جوانان سال ۵۷ برای آن جان داده اند . اما من ایمان دارم ما در دامنه مسیری سخت و پر پیچ و خم هستیم کـه گذشتگانمان با نثار خون خود آغاز کرده اند و شادی فرزندان ما بر فراز قله هاي‌ آن پرچم افتخار و آزادی و ایمان را بـه اهتزاز در آورند. آن شاا الله.

 

8. انشا به یاد مانی در مورد 22 بهمن برای پایه ششم

انشا به یاد مانی در مورد 22 بهمن برای پایه ششم

 

دهه فجر انقلاب اسلامی، سرآغاز طلوع اسلام، خاستگاه ارزشهای اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران و بخشی از تاریخ ماست کـه گذشته را از آینده جدا ساخته اسـت. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت ؛ دهه فجر انقلاب آئینه اي اسـت کـه خورشید اسلام در او درخشید .

 

در روز ۴ بهمن ۱۳۵۷ چهارشنبه رژیم مزدور شاه برای جلوگیری از حضور امام خمینی در بین مردم ایران ارتش فرودگاه مهرآباد را بـه اشغال درآورد ودر ۵ بهمن ۱۳۵۷ دولت بختیار ۳ روز فرودگاههای کشور را بست. اما در روز ۹ بهمن ۱۳۵۷ فرودگاه برای ورود امام خمینی بازگشایی شد ودر پی اعتصابات و تظاهرات و راه پیمایی مردم کـه خواستار بازگشایی فرودگاه مهرآباد بودند. دولت بختیار فرودگاه مهرآباد را از اشغال نظامی خارج کرد.

 

در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه حضرت امام خمینی پس از پانزده سال تبعید پای بر خاک ایران گذاشتند. فرمانداری نظامی بر اثر فشار مردم راه پیمایی و تظاهرات را برای ۳ روز آزاد اعلام کرد. در روز ۲۱ بهمن دولت بختیار زمان حکومت نظامی را افزایش داده و حکومت نظامی را از ساعت ۴ بعدازظهر اعلام نمود ولی حضرت امام خمینی دستور شکستن زمان حکومت نظامی و حضور مردم در خیابانها را صادر نمودند.

 

در تهران و شهرستان ها بین سربازان گارد و مردم مسلح درگیریهای بسیار شدید رخ داد. روز سرنوشت فرا رسید ودر ۲۲ بهمن ۱۳۵۷؛ نظام پوسیده ستمشاهی فرو ریخت و ریشه هاي‌ فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی کنده شد.

 

در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه بین مردم و سربازان طرفدار رژیم پهلوی گردیده اسـت و سرانجام با تسلیم تمامی نیروهای نظامی و پیروزی مردم مسلمان ایران رژیم ستمشاهی پس از ۵۷ سال ظلم و ستم متلاشی گردید. مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران بـه رهبری امام خمینی «ره» بـه ثمر رسید و با سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید.

 


مطالب مشابه: انشاء های زیبا ویژه دهه فجر و 22 بهمن


 

9. انشا کودکانه در مورد 22 بهمن برای پایه ششم

انشا کودکانه در مورد 22 بهمن برای پایه ششم

 

اینروزها در تاریخ سرزمین سر بلندمان همیشه ماندگار اسـت، روزهایی کـه مردم دست بـه دست هم دادند و با هدایت و رهبری حضرت آیت الله خمینی «ره» سرنوشت جدیدی را برای خود رقم زدند. مردمی کـه دیگر از ظلم و ستم بـه ستوه آمده بودند و خواستار دولت و حکومتی جمهوری و اسلامی بودند تا بر پایه ي آن بتوانند قوانین اسلام را پیاده کنند و عدل و عدالت را در جامعه بـه اجرا در آورند.

 

در همان روزها بود کـه کسی از مرگ نمیترسید و با آغوش باز بـه سوی مرگ پر می‌کشید و با خون خود میخواست تا مردمی کـه میمانند در آزادی و دور از ستم زندگی کنند. مردم دیگر رژیم وابسته و طاغوتی را نمی‌خواستند و با هر فریاد خود این را بـه گوش حکومت و جهانیان می رساندند، دراین میان رهبری فرزانه هدایت گر و روشنی بخش مسیری بود کـه مردم خواهان آن بودند.

 

با هر شعار و هر قطره ي خونی کـه ریخته می شد کاخ شاهی محمد رضا شاه پهلوی بـه لرزه در می آمد و ترس بر ساکنانش مستولی می گشت، بـه همین خاطر بود کـه آنها از ترس گریختند. آنها دیگر در بین مردم جایی نداشتند پس از ترس جان شان فرار را بر ماندن ترجیح دادند و کشور بـه دست مردم افتاد.

 

دراین میان امام خمینی «ره» هوشمندانه مردم را راهنمایی میکرد تا در مسیر درستی قدم بگذارند و انتخاب درستی کنند، او با تمام مقاومت هاي‌ حکومت بختیار بـه ایران بازگشت تا درکنار ملت خود باشد. در ماه بهمن بود کـه ملت و رهبر کنار هم بـه پیروزی رسیدند و بـه خواسته ي دیرینه ي خود رسیدند.

 

10. انشا احساسی در مورد 22 بهمن 

انشا احساسی در مورد 22 بهمن

 

دهه فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه، روزهایی ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ ملت بزرگ ماست، اینروزها مصادف اسـت با روزهای پیروزی انقلاب اسلامی؛ انقلابی کـه رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام امت، آنرا رهبری کرد و بـه فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش کرد.

 

انقلابی کـه مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود، کـه در آن عده اي قلیل، با اعتقادی وسیع و راسخ، نیروهای کفر و باطل را شکست دادند و چشم قدرتمندان را خیره ساختند. دهه فجر، فرصت بازنگری در ارزش ها و آرمان هاست؛ وقتی کـه امام آمد، ستم رفت، شاه رفت و پلیدی و تباهی و سیاهی رخت بر بست. وقتی کـه امام آمد، لاله ها سر از خاک برآوردند و فرشی برای گام هاي‌ پرصلابت او شدند.

 

وقتی کـه امام آمد، آزادی بـه خانه ها برگشت، ما استقلال خویش را باز یافتیم و جمهوری اسلامی با دست مبارک او بنیاد نهاده شد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بی شک معجزه اي الهی بود کـه بـه دست معجزه گر مردی از سلاله پاک رسول خدا «ص»؛ بـه انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را بـه خود خیره ساخت.

 

تأثیر سریع انقلاب اسلامی در منطقه و بر آشفتن شعله خشم مردم مسلمان و غیرمسلمان در بسیاری از کشور های تحت سلطه استعمار، گواه روشنی بر این مدعاست؛ مهمترین و اساسی ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، قیام مردم برای خدا بودو این نکته حساسی اسـت کـه از دید غربی ها و سیاست مآبان مادی گرا، خارج و از حیطه تفکر محدود آنان بیرون، و برای آنها و دنباله روان شان واژه اي نامفهوم اسـت.

 

حضرت امام «ره» پیش ازآن کـه مردم را بـه انقلاب بر ضد طاغوت وادارد، انقلابی در درون دل هایشان آغاز کرد. بنابر این انقلاب اسلامی ایران، انقلابی بود بر ضد تمام ارزش هاي‌ بـه ارث مانده از دوران ستم شاهی؛ انقلابی بود در روشها، منش ها، سنت هاي‌ جاهلی.

 

11. انشا توصیفی در مورد 22 بهمن برای پایه هشتم

انشا توصیفی در مورد 22 بهمن برای پایه هشتم

 

دهه فجر انقلاب اسلامی،‌ سرآغاز طلوع اسلام،‌ خاستگاه ارزشهای اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران و بخشی از تاریخ ماست کـه گذشته را از آینده جدا ساخته اسـت. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت، دهه فجر انقلاب آئینه اي اسـت کـه خورشید اسلام در او درخشید.

 

در روز ۴ بهمن ۱۳۵۷ رژیم مزدور شاه برای جلوگیری از حضور امام خمینی در بین مردم ایران، ارتش فرودگاه مهرآباد را بـه اشغال درآورد ودر ۵ بهمن ۱۳۵۷ دولت بختیار ۳ روز فرودگاههای کشور را بست. اما در روز ۹ بهمن ۱۳۵۷ فرودگاه برای ورود امام خمینی بازگشایی شد ودر پی اعتصابات و تظاهرات و راه‌پیمایی مردم کـه خواستار بازگشایی فرودگاه مهرآباد بودند. دولت بختیار فرودگاه مهرآباد را از اشغال نظامی خارج کرد.

 

در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه حضرت امام خمینی پس از پانزده سال تبعید پای بر خاک ایران گذاشتند. فرمانداری نظامی بر اثر فشار مردم راه‌پیمایی و تظاهرات را برای ۳ روز آزاد اعلام کرد.

 

در روز ۲۱ بهمن دولت بختیار زمان حکومت نظامی را افزایش داده و حکومت نظامی را از ساعت ۴ بعدازظهر اعلام نمود ولی حضرت امام خمینی دستور شکستن زمان حکومت نظامی و حضور مردم در خیابانها را صادر نمودند. ‌ در تهران و شهرستان ها بین سربازان گارد و مردم مسلح درگیریهای بسیار شدید رخ داد.

 

روز سرنوشت فرا رسید ودر ۲۲ بهمن ۱۳۵۷؛ نظام پوسیده ستمشاهی فرو ریخت و ریشه هاي‌ فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی کنده شد. در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه بین مردم و سربازان طرفدار رژیم پهلوی گردیده اسـت و سرانجام با تسلیم تمامی نیروهای نظامی و پیروزی مردم مسلمان ایران رژیم ستمشاهی پس از ۵۷ سال ظلم و ستم متلاشی گردید.

 

مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران بـه رهبری امام خمینی «ره» بـه ثمر رسید و با سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید.

 

12. انشا به یاد ماندنی در مورد 22 بهمن برای پایه هشتم

انشا به یاد ماندنی در مورد 22 بهمن برای پایه هشتم

 

دهه فجر بـه معنی ده روز پیروزی اسـت و بـه روزهای بین 12 تا 22 بهمن گفته می شود. 12 بهمن روز ورود امام خمینی بـه میهن اسـت، دراین روز امام خمینی سخنرانی باشکوهی در بهشت زهرا انجام دادند و مردم ایران یک صدا ودر کنار هم از سخنان ایشان حمایت کرده ودر طول ده روزبعد ازآن با شجاعت فراوان توانستند عوامل حکومت پهلوی را شکست داده و از ایران بیرون کنند.

 

مردم کـه از سال هاي‌ گذشته از ستم هاي‌ فراوان رژیم پهلوی بـه ستوه آمده بودند با تظاهرات و شعارهای انقلابی و کوبنده در برابر توپ، تانک و مسلسل ایستادگی کردند و سرانجام در روز 22 بهمن حکومت ایران را از شاهنشاهی بـه جمهوری اسلامی تغییر دادند.

 

من اگر چه در آن دوران نبوده ام اما در طول این سال‌ها همیشه پای صحبت هاي‌ پدر و مادرم درباره راهپیمایی آن روزها نشسته ام ودر ایام دهه فجر برنامه هاي‌ مربوط بـه آنرا تماشا کرده و بـه فداکاری شهیدان و شجاعت مردم ایران کـه از جان خود گذشته بودند افتخار می‌کنم.

 

آنها جان خودرا فدای پیروزی انقلاب اسلامی و زندگی راحت ما کردند تا بتوانیم در امنیت زندگی کرده و بـه اسانی بـه مدرسه برویم و درس بخوانیم. امیدوارم همه ی ما بتوانیم بـه خوبی از امانتی کـه بـه ما داده اند نگه داری کرده و نگذاریم خون انها هرگز ودر هیچ زمانی پایمال شود.

 

13. مقاله ادبی در مورد 22 بهمن

مقاله ادبی در مورد 22 بهمن

 

وقتی بزرگ‌تر ها در مورد سال هاي‌ انقلاب صحبت میکنند ؛ حس و حال عجیبی دارند ؛ از بیان شور و حرارت جوانان ؛ همبستگی مردم ؛ اتحاد نیروی هاي‌ نظامی و ارتش ؛ شهادت و شکنجه هاي‌ رهبران انقلاب و حتی وضعیت زندگی عادی مردم در کوچه و خیابان خاطرات زیادی دارند کـه وقتی برای ما تعریف میکنند حس می‌کنی آنها دریک جهان افسانه اي عجیب‌وغریب زندگی کرده اند . تجربیاتشان گرچه جالب و شگفت آور اسـت اما برای ما ملموس نیست .

 

نمی توانیم درک کنیم کـه چطور همه ی آدم ها با هر عقیده و مرامی درکنار هم بودند. بـه هم کمک میکردند ؛ بـه هم پناه میدادند و یک صدا در برابر ظلم و استبداد شاهنشاهی ایستاده بودند. از این‌که بدون ترس از مرگ و شکنجه هرروز بـه خیابانها می آمده اند و با تنها سلاحی کـه داشته اند یعنی جان شان خواستار اصلاح و تغییر زندگی شان بوده اند.

 

من فکر میکنم تنها چیزی کـه می‌تواند همه ی آدم هاي‌ یک کشور را درکنار هم این اینطور متحد کند سلاح ایمان اسـت . ایمان حقیقی کـه ما اینروزها کمتر پیدا می کنیم، در آن روزگار انسانها را بـه هم نزدیک کرده بود. طوری کـه هر طور کـه میتوانسته اند با کمترین امکانات بـه هم کمک میکردند تا هدف نهایی شان تحقق پیدا کند.

 

امروز گاهی باشنیدن خاطرات بزرگتر ها ؛ پدر ؛ مادر و حتی پدربزرگ و مادربزرگ آرزو میکنم کاش در آن روزگار زیسته بودم و طعم تلاش همگانی در جهت یک هدف والا را بـه جای زندگی در دنیایی کـه همه ی بـه فکر منافع خود هستند را تجربه می کردم . جنگیدن برای کشور،دین، عقیده و آزادی می‌تواند بـه زندگی رنگی خدایی بدهد … چیزی کـه اینروزها جای خودرا بـه جنگیندن برای منفعت ؛ رفاه شخصی، مال اندوزی و پایمال کردن حقوق دیگران داده اسـت.

 

راستش با این‌که بزرگتر ها همیشه بـه ما میگویند کـه باید خدا را شکر کنیم کـه در رفاه و آسایش زندگی می‌کنیم و این‌که دیگر خبری از شلیک تیر و تفنگ و شکنجه نیست ؛ اما من بدون این‌که هیچ درک دقیقی از دهه فجر سال ۵۷ داشته باشم ؛ آرزو میکنم یکی از جوانان و نوجوانانی بودم کـه تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ در صف هاي‌ بـه هم پیوسته برای آزادی حقیقی میجنگیدم. یا در ۱۲ بهمن ۵۷ از شوق برگشتن رهبر انقلاب اشک میریختم…

 

شاید ایرانی کـه امروز در آن زندگی می کنیم ؛ دنیای ایده آلی نباشد کـه جوانان سال ۵۷ برای آن جان داده اند . اما من ایمان دارم ما در دامنه مسیری سخت و پر پیچ و خم هستیم کـه گذشتگانمان با نثار خون خود آغاز کرده اند و شادی فرزندان ما بر فراز قله هاي‌ آن پرچم افتخار و آزادی و ایمان را بـه اهتزاز در آورند. آن شاء الله.

 

14. مقاله ادبی در مورد 22 بهمن برای پایه نهم

مقاله ادبی در مورد 22 بهمن برای پایه نهم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مقدمه :

بازهم دهه فجر رسید.

روزهای پیروزی انقلاب اسلامی کـه برای پدر و مادرهای ما پر از خاطره اسـت.

در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت

و این دهه در تاریخ ایران نقطه اي تعیین کننده و بی مانند بشمار میرود.

انشا دهه فجر انقلاب اسلامی ،انشا دهه فجر

 

متن انشا :

دوازده تا بیست و دو بهمن ۱۳۵۷ دهه فجر انقلاب اسلامی و روزهای سرنوشت ساز ملت بـه پاخاسته ایران اسـت. بازگشت افتخارآمیز امام خمینی بـه ایران اسلامی و اعلام تشکیل دولت موقت با خود نتایج مثبتی از جمله پیوستن بسیاری از ارتشیان بـه انقلاب و بیعت نیروی هوایی با امام بزرگوار و شکست حکومت نظامی با حضور شکوهمند مردم در صحنه بـه فرمان امام خمینی، فتح مراکز مهمی هم چون صدا و سیما و پادگانهای نظامی و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی را همراه داشت .

 

همه ی ساله در طول دهه فجر مراسم و یادبود هاي‌ زیادی توسط طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران انجام میگیرد. همچنین در سازمان‌ها و ادارات دولتی اقدام بـه برگزاری سمینارها و همایش‌ها میشود. صدا و سیمای ایران نیز غالباً بـه پخش نماهنگ‌ ها و تصاویر مربوط بـه روزهای مبارزات و تظاهرات می پردازد. همچنین جشنواره فجر کـه بزرگ ترین جشنواره دولتی فیلم، تئاتر و موسیقی ایران اسـت طبق معمولً در طول دهه فجر برگزار می شود.

 

در مدارس نیز دانش آموزان کلاس‌هاي‌ درس رابا نوارهای رنگی، پرچم و عکس هاي‌ زیبا از روزهای انقلاب اسلامی تزئین می کنند. در روز دوازده بهمن زنگ مدارس بـه مناسبت سالگرد ورود هواپیمای امام خمینی بـه ایران، درحدود ساعت نه و سی دقیقه نواخته میشود.

 

دراین روز بزرگ ترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد، درحدود ساعت نه و سی دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن ماه هواپیمای حامل امام خمینی در بین تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. امام خمینی در بین استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه هفده کـه مدفن شهدای انقلاب بود، شد و سخنرانی خودرا ایراد نمود.

 

در روز ۲۲ بهمن، آخرین روز از دهه فجر نیز کـه بـه عنوان تعطیل رسمی در تقویم رسمی ایران ثبت شده‌اسـت، راهپیمایی حامیان حکومت ایران در شهر های مختلف ایران با شکوه هرچه تمام تر برگزار میشود.

 

15. انشا در مورد 22 بهمن برای پایه نهم

انشا در مورد 22 بهمن برای پایه نهم

 

مقاله 22 بهمن برای دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان همیشه جالب و شورانگیز اسـت اگر قصد نوشتن انشا در مورد روز 22 بهمن دارید با ما همراه باشید. دهه ي فجر و 22 بهمن هر سال برای ما یاد آور روزهای سال 1357 اسـت. در آن سال‌ها مردم همگی باهم متحد شدند و انقلاب اسلامی ایران را بـه پیروزی رساندند.

 

مردان و زنان و کودکان همه ی درکنار هم ایستادند و روی خواسته ي خود پا فشاری کردند، در خیابانها گلوله بود کـه بـه طرف مردم شلیک می شد اما مردم از گلوله نمی ترسیدند و خودشان را برای هر اتفاقی آماده کرده بودند. نه بستن فرودگاه ها از باز گشت امام خمینی «ره» جلوگیری کرد و نه کشتار، از بـه خیابان آمدن مردم، همین مقاومت مردم بود کـه حکومت پهلوی را بـه زانو در آورد و باعث سقوط آن شد.

 

در همین روزها بود کـه مردم ایران با رهبری امام خمینی «ره» بـه تبعیت از امام مظلومان سید الشهدا برای بر پایی عدالت جنگیدند و بـه پیروزی رسیدند. الگوی آنان امام حسین «ع» بود کـه در راه خدا از هیچ چیز دریغ نکرد ودر تاریخ ماندگار شد. مردم ایران در روز 22 بهمن هرساله بـه پاس خون هایي کـه درسال 57 و پس ازآن در جنگ تحمیلی 8 ساله ریخته شد بـه خیابانها و میادین شهر می‌آیند و از انقلاب خود دفاع می کنند.

 

انها دراین روز بـه تجدید عهد و پیمان خود با شهدا می‌پردازند و بـه گوش تمام جهانیان میرسانند کـه پیرو رهبرشان هستند. در واقع اینروزها فرصتی اسـت برای قدردانی از شهدا، شهدایی کـه رفتند تا ما فرصت زندگی داشته باشیم، شهدایی کـه جاودانه هستند و بیش تر از همیشه در بین ما حضور دارند.

 

باید قدر این انقلاب را بدانیم و برای ساختن کشور دست در دست هم دهیم زیرا چشم دشمن بازهم خیره بـه ایران اسلامی اسـت، انها دشمنی دیرینه اي با این انقلاب دارند و دنبال فرصتی هستند تا این انقلاب را از بین ببرند.

 


مطالب مشابه: سرود و شعرهای (دهه فجر)


 

در پایان

ضمن تبریک روز 22 بهمن ماه پیروزی انقلاب اسلامی، امیدواریم از این مطلب از سایت فراناز کـه لیستی از انشاهایی با موضوع 22 بهمن اسـت لذت برده باشید.

مطالب داغ هفته اخیر