تولد موفقیت آمیز جنین های مصنوعی انسان از سلول‌های بنیادی

تولد موفقیت آمیز جنین های مصنوعی انسان از سلول‌های بنیادی

تولد موفقیت آمیز جنین های مصنوعی انسان از سلول‌های بنیادی

برای اولین بار در جهان دانشمندان موفق شدند که جنین مصنوعی انسان بدون استفاده از اسپرم و تخمک به دنیا بیاورند.

 

گروهی از پژوهشگران در آمریکا و بریتانیا می‌گویند که اولین ساختارهای مصنوعی شبیه به جنین انسان را از سلول‌های بنیادی ایجاد کرده‌اند که نیاز به تخمک و اسپرم ندارد.

 

به گزارش فراناز به نقل از گاردین، این تلاش، نوید بخش بینش‌ های مهم در خصوص مراحل اولیه رشد جنین انسان است، همچنین می‌تواند به ارائه بینش در مورد اختلالات ژنتیکی کمک کند، اما در عین حال، با چالش‌های اخلاقی نیز همراه است.

تولد موفقیت آمیز جنین های مصنوعی انسان از سلول‌های بنیادی

جنین‌های مصنوعی که محصول تولید مثل جنسی طبیعی نیستند، اما از سلول‌های بنیادی در یک محیط آزمایشگاهی مهندسی شده‌اند، می‌توانند بینش‌های مهمی را در مورد چند هفته اول رشد جنینی به پژوهشگران دنیای پزشکی ارائه دهند، چرا که تصور می‌شود طی همین چند هفته است که مجموعه‌ای از اختلالات ژنتیکی آشکار می‌شوند.

 

“رابین لاوِل-بَج” مدیر زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و ژنتیک تکاملی در موسسه فرانسیس کریک لندن می‌گوید: «ایده این است که اگر واقعاً رشد طبیعی جنین انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی، مدل‌سازی کنید، می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد چگونگی شروع رشد و آنچه ممکن است اشتباه پیش برود، به دست آورید، بدون اینکه نیازی به استفاده از جنین‌های اولیه واقعی برای پژوهش باشد.

 

جنین‌های مصنوعی جدید البته در یک حوزه پژوهشی غیر قانون‌گذاری شده قرار می‌گیرند؛ چرا که جنین‌های کشت شده طبیعی انسان را در بریتانیا فقط می‌توان برای ۱۴ روز برای پژوهش استفاده کرد، اما مقررات فعلی در مورد جنین‌های مصنوعی انسان، قانونی وضع نکرده است.

 

جنین های مصنوعی انسان

تولد موفقیت آمیز جنین های مصنوعی انسان از سلول‌های بنیادی

 

گفتنی است که این پژوهش هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده، اما توسط پروفسور “ماگدالنا زرنیکا-گوتز” از موسسه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج در سخنرانی وی در کنفرانس سالانه انجمن بین المللی تحقیقات سلول‌های بنیادی در بوستون ارائه شده است.

 

این جنین‌ها قلب تپنده ندارند و ساختار اولیه مغز آنها شکل نگرفته اما به شکلی هستند که در مراحل اولیه جنین انسان مشاهده می‌شود و تنها شامل سلول‌هایی هستند که معمولا جفت و بدن جنین را تشکیل می‌دهند. تلاش‌های مشابه دیگری برای ایجاد جنین‌های مصنوعی با استفاده از سلول‌های بنیادی موش و میمون دنبال می‌شود، اما این اولین‌ بار است که یک جنین مصنوعی از سلول‌های بنیادی انسان ساخته می‌شود.

 

“لاول-بج” می‌گوید: «پاسخ دادن به این سوال بسیار دشوار است. گفتن اینکه آیا مشکلی ذاتی در آنها وجود دارد یا اینکه مسئله فقط فنی است، دشوار است.» سرعت پیشرفت در این جبهه، بسیاری از جمله زرنیکا-گوتز را بر آن داشته است تا برای ایجاد حفاظ‌های نظارتی در مورد توسعه و استفاده از جنین‌های مصنوعی در یک محیط بالینی تلاش کنند، اما به نظر می‌رسد تا حصول چنین چیزی، هنوز راه درازی در پیش است.

مطالب داغ هفته اخیر