روش درمان خونریزی لثه ها

روش درمان خونریزی لثه ها

روش درمان خونریزی لثه ها

 

یکی از مشکلات شایع دهان و دندان خونریزی لثه هاست که باعث رنجش افراد میشود .بسیاری از مردم بر این باورند که بهداشت دهان و دندان فقط مختص به دندان‌هاست، در صورتی که رعایت نکات بهداشتی مربوط به لثه بسیار ضروری است.خونریزی لثه غیر طبیعی است و علل مختلفی از جمله رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها دارد که میتوانید با چند روش طبیعی و خانگی آن را درمان کنید.

در این بخش از فراناز همراه ما باشید تا شما را با راهکار های خانگی درمان خونریزی لثه ها آشنا کنیم .

 

*استفاده از گاز استریل*

دقیقاً مانند هر خونریزی ، نگه داشتن یک قطعه نمناک از گاز در برابر ناحیه خونریزی باعث متوقف شدن خونریزی شما خواهد شد. اما اگر خونریزی لثه یک مشکل معمولی است ، باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

 

*استفاده از چای کیسه ای*

یکی از روش های مناسب که برای جلوگیری از خونریزی لثه توصیه می شود استفاده از چای کیسه ای می باشد. برای این منظور چای کیسه ای خیس را در محلی از لثه که دچار خونریزی شده است قرار دهید. این روش سبب می شود تا برگ های چای که حاوی اسید تانیک می باشند، سبب کاهش خونریزی لثه شوند. توجه داشته باشید چای کیسه ای نباید گرم باشد .روش درمان خونریزی لثه ها

 

*استفاده از دهانشویه آب نمکی*

1 قاشق غذاخوری نمک دریا را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید. هم بزنید تا نمک حل شود. حدود 30 ثانیه یک جرعه از آن را در دهان خود بچرخانید و آن را تف کنید. این کار را 4-5 بار انجام دهید. و این کار را دو بار در روز ، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید. آب شور تورم در لثه ها را کاهش می دهد و به جلوگیری از خونریزی لثه کمک می کند. همچنین باعث ایجاد یک محیط قلیایی موقت بالا در داخل دهان می شود ، بنابراین زنده ماندن باکتری ها را دشوار می کند.

 

*استفاده از دهانشویه عاری از الکل*

استفاده از دهانشویه یک راه عالی برای از بین بردن التهاب لثه است که باعث خونریزی لثه می شود و باکتری های دهان را از بین می برد.

 

*استفاده از دهانشویه های حاوی کلر هگزیدین*

بهترین دهان شویه ها برای درمان خونریزی لثه باید حاوی کلر هگزیدین باشند. این عنصر علاوه بر کاهش خونریزی لثه، عامل ضد میکروبی می باشد و باکتری های مضر بین دندان ها و دهان را از بین می برد. البته باید توجه داشت که این قبیل دهان شویه ها را باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار داد، زیرا در برخی افراد مشاهده شده است که عنصر کلرهگزیدین سبب حساسیت دندان ها در آنها شده است.

 

*روغن میخک*

از دیگر راه‌های درمان طبیعی خونریزی لثه، استفاده از میخک است. از این ماده به دو روش مختلف می‌توان استفاده کرد.

نحوه‌ی استفاده: 1) مقداری روغن میخک را با انگشت یا پنبه روی لثه‌ها بمالید. 2) تکه‌ای میخک را جویده تا خونریزی را متوقف یا کاهش دهد.

 

*مصرف سبزیجات ترد*

خوردن سبزیجات ترد مانند کرفس و هویج بین وعده های غذایی به از بین بردن مانده مواد غذایی از دندان کمک می کند و از این طریق از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند. خوردن این مواد همچنین به تولید بزاق کمک می کند که دهان را بیشتر تمیز می کند. همچنین ، به دلیل اینکه مقادیر کمی قند و کربوهیدرات دارند ، در پوسیدگی دندان ها تاثیری نمی گذارد.

 

*مصرف سبزیجات برگدار*

کمبود ویتامین K می تواند باعث لخته شدن خون شود. این می تواند دلیل این باشد که خونریزی لثه های شما مدت زمان طولانی تر از زمان معمول متوقف می شود. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ، کلم و کاهو منبع عالی ویتامین K هستند.

 

*نوشیدن چای بابونه*

یک فنجان آب جوش آورده و یک کیسه چای بابونه را در آن قرار دهید. 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. حالا بگذارید چای خنک شود. پس از خنک شدن ، چای را در دهان خود بریزید و بنوشید. بابونه خاصیت ضد التهابی و آرامش بخش ماهیچه ای دارد. چای بابونه همچنین ترش کردن معده را درمان می کند و می تواند زخم های دهان را تسکین دهد.

 

*استفاده از عسل*

دهان خود را با آب ولرم بشویید و از عسل استفاده کنید و هر روز 10 دقیقه روی لثه خود ماساژ دهید. عسل به دلیل داشتن ماده ای بنام بره مو دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. اما به یاد داشته باشید که عسل را فقط روی لثه ها و نه دندان های خود بمالید ، به خصوص اگر حفره هایی دارید زیرا این می تواند باعث درد شود.روش درمان خونریزی لثه ها

 

*جوش شیرین*

جوش شیرین از جمله ماده‌هایی است که از فاسد شدن دندان‌ها و همچنین بروز بیماری‌های مربوط به لثه جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی استفاده: جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا به شکل خمیر تبدیل شود. از این خمیر می‌توانید به عنوان خمیر دندان استفاده کنید و با آن مسواک بزنید.

 

*روغن سیاه دانه*

سیاه دانه دارای خواص ضد باکتری است که به عنوان ماده‌ی درمانی معجزه آسایی به کار می‌رود.

نحوه‌ی استفاده: بعد از مسواک زدن، چند قطره روغن سیاه دانه را به لثه‌ها بمالید و ماساژ دهید. یا می‌توانید مقداری روغن سیاه دانه داخل یک لیوان آب گرم ریخته و با آن دهان را شستشو دهید.

 

*آلوئه‌ورا*

آلوئه‌ورا خواص ضد باکتری دارد و می‌تواند باکتری‌هایی که منجر به تورم و خونریزی لثه می‌شوند را از بین ببرد.

نحوه‌ی استفاده: مایع داخل گیاه آلوئه‌ورا که به ژل آلوئه‌ورا معروف است را به لثه‌ها مالیده و ماساژ دهید.

مطالب داغ هفته اخیر