همه چیز درباره سوختگی پای نوزاد

همه چیز درباره سوختگی پای نوزاد

همه چیز درباره سوختگی پای نوزاد

*سوختگی پای نوزاد یکی از مشکلات رایجی هست که به دلایل مختلف ممکنه برای هر نوزادی به وجود بیاد به خصوص که الان در فصل گرم سال هستیم این مشکل بیشتر هم اتفاق می افتد.*

 

سوختگی پای نوزاد چیست؟

شاید به ندرت بتوان نوزادی را در جهان یافت که سوختگی پوشک را تجربه نکرده باشد. بسیاری از نوزادان تا 2 سالگی به دلیل تماس پوست حساس شان با ادرار و مدفوع دچار سوختگی پوست می شوند. این سوختگی معمولا با التهاب و قرمزی پوست همراه است و بی قراری و بی تابی نوزاد را به همراه دارد که معمولا مانع از خواب آرام و عمیق کودک می شود و در دراز مدت ممکن است موجب ابتلا کودک به بیماری های عفونی پوست شود.

 

به طور عادی، باکتری موجود در مدفوع، اوره را می شکند (اوره جزئی از مواد موجود در ادرار می باشد) و در نتیجه موجب PH قلیایی و تحریک پوست می شود. پس اگر کودک مدفوع کرد، باید پوشک نوزاد را فورا عوض نمود، برای اینکه پوست نوزاد همیشه باید خشک بماند تا زخم نشود.

 

وقتی پای نوزاد می سوزد ناحیه گرفتار ممکن است خشک یا مرطوب بوده و گاهی جوش دار بنظر می رسد . اگر بثورات اولیه درمان نشود می تواند به چیز بدتری تبدیل شود مثلا” یک عفونت قارچی یا یک عفونت باکتریال .

 

عفونت قارچی در بچه هایی که آنتی بیوتیک مصرف میکنند شایعتر است ( این داروها باکتری خوبی را که در حال طبیعی رشد قارچ را کنترل می کنند از بین می برند ) و معمولا” بصورت نقطه های قرمز رنگی آغاز می شوند که تکثیر شده به شکل یک لکه قرمز رنگ یک پارچه در می آیند . عفونتهای باکتریال که ممکن است با طب همراه باشند معمولا باعث لکه های زرد رنگ نشت کننده یا لورکهای پر از چرک می گردد .

 

علت سوختگی پای نوزاد:

سوختگی پای کودکان علتهای گوناگونی میتواند داشته باشد. به طور کلی مواد محلول و باکتریهایی خاصی در ادرار نوزادان و کودکان وجود دارد که به خودی خود مشکلی را ایجاد نمیکند اما تماس طولانی مدت آنها با پوست و مرطوب بودن ناحیه برای مدت طولانی موجب خشکی پوست، زخم و قرمزی شدید پوست میگردد که ممکن است عفونی شده و حالتی شبیه به اگزما را ایجاد کند. این حالت ممکن است محدود به ناحیه تناسلی نشده و به رانها، باسن و غیره گسترش یابد. سایر عوامل ایجاد کننده راش‌های پوستی و سوختگی پای نوزاد عبارتند از:

– حساسیت به پوشک مورد استفاده

– حساسیت ژنتیکی پوست کودک

– تعویض دیر هنگام پوشک

– محکم بستن پوشک نوزاد

– آب و هوای گرم و مرطوب

– برخی بیماریها مانند اسهال ویروسی

– دندان در آوردن

– استفاده از مواد شوینده قوی و ناسازگار با پوست نوزاد

– رژیم غذایی مادر که وارد شیر او شده و با کودک سازگار نیست

 

نحوه پیشگیری از سوختگی پای نوزاد:

1- پوشک کودک را هر چه زودتر پس از خیس شدن یا آلودگی تعویض کنید.

2- ناحیه تناسلی کودک را به دقت پس از هر اجابت مزاج تمییز کرده و بگذارید خشک شود.

3- باسن کودک را با لایه نازکی از یک پماد محافظتی بپوشانید، ولی از پودر بچه استفاده نکنید چون ممکن است وارد ریه های کودک شود.

4- چون علت پیدایش این نوع التهاب پوست، تماس کهنه های گرم و مرطوب آلوده به ادرار و مدفوع با پوست بدن است، بنابراین کودک را نباید محکم پیچید، بلکه کهنه او را باید آزاد و شل به پای کودک گذاشت، به طوری که بین کهنه کودک و پوست بدن او هوا جریان داشته باشد.

5- بستن کودک با کهنه نخی بسیار خوب است، در صورتی که کاملا با صابون معمولی شسته، آب کشیده، جوشانده و استریل گردد.همه چیز درباره سوختگی پای نوزاد

با مشاهده نشانه های سوختگی پای نوزاد از کنار آن ساده عبور نکنید

 

راه های درمانی سوختگی پای نوزاد:

– اگر در ناحیه باسن و اطراف ناحیه دستگاه تناسلی کودک زخم هایی ایجاد شده است و ترشح دارد، محل آن را با آب نمک برای مدت 2 الی 3 روز کمپرس مرطوب و خنک کنید و محل را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

– اگر دستورات فوق موثر واقع نشد، پزشک معمولا کرم هیدروکورتیزون جلدی تجویز می کند که باید برای مدت یکی دو هفته به محل قرمزی پوست مالیده شود.

 

– مادر می تواند از پماد اکسید دوزنک به دفعات به پای کودک بمالد، ولی این دارم را نباید موقعی که قرمزی و آماس وجود دارد به کار برد.

 

– موقعی که قرمزی و آماس پوست بهبود یافت، برای پیشگیری از عود مجدد باید تمام دستورات بهداشتی فوق رعایت شود.

 

– استفاده از مرهم های خانگی که در ادامه طرز تهیه یک نوع از این مرهم ها را به شما آموزش میدهیم:

 

مواد لازم برای ساخت مرهم خانگی برای سوختگی پای نوزاد:

گل همیشه بهار: یک قاشق غذاخوری

اسطوخودوس: یک قاشق غذاخوری

گل بابونه: یک قاشق غذاخوری

گل راعی: یک قاشق غذاخوری

برگ کامفری(هماور): یک قاشق غذاخوری

روغن زیتون: یک پیمانه

موم عسل صنعتی: یک چهارم پیمانه

 

مراحل ساخت مرهم خانگی:

داخل یک قابلمه آب بریزید و ان را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید بعد حرارت را خیلی کم کنید. روغن زیتون را داخل یک کاسه ی شیشه ای نشکن بریزید و همه ی گیاه ها را به آن اضافه کنید. کاسه را روی قابلمه قرار دهید تا در اثر بخار آب، روغن گرم شود. کاسه باید جوری باشه که روی قابلمه قرار بگیرد و با آب داخل ان در تماس نباشد. مخلوط روغن و گیاهان باید به مدت حداقل 3 ساعت روی بخار آب باشد. حرارت باید خیلی کم باشد، قرار نیست که روغن بیش از حد داغ شود فقط باید گرم باشد.

 

بعد از گذشت 3 ساعت مخلوط گیاهان را داخل یک تنظیف بریزید، ان را به خوبی فشار دهید تا همه ی روغن ها از آن خارج شود. تفاله ی گیاهان را دور بریزید.

 

مجددا روغن رو روی بخار آب قرار بدید تا گرم شود. بعد موم عسل صنعتی را رنده کرده و به اون اضافه کنید. موم عسل صنعتی کاربردهای مختلفی داره که یکی از اونها ساخت لوازم آرایشی و کرم های دست ساز هست. از عطاری های معتبر و بزرگ می توانید انها را تهیه تهیه کنید.

 

مواد را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و موم مذاب شود. استفاده از موم به این دلیل هست که بعد از سرد شدن بشته میشود و مواد مثل یک پماد میشوند که به راحتی می توانید از ان استفاده کنید. بعلاوه خود موم عسل ترکیباتی مفید برای التیام دادن به زخم ها دارد.

 

بعد از اینکه موم کاملا ذوب شد و مواد یکدست شدن، تا وقتی که هنوز گرم هستن اونها رو در یک شیشه در دار مناسب بریزید و بدون اینکه هردفعه به آن دست بزنید و تکونش بدید، اجازه بدید حداقل به مدت 6 ساعت کاملا سرد شود و خودش را بگیرد.

 

بعد از اینکه مثل یک پماد سفت شد، آمادست و می تونید از ان استفاده کنید. اگه نتونستید موم عسل صنعتی پیدا کنید. از همان روغن زیتون که حاوی عصاره گیاهان هست برای چرب کردن پای نوزاد استفاده کنید.

 

گیاهان استفاده شده در این مرهم خانگی:

گیاهانی که در تهیه این مرهم مورد استفاده قرار گرفتند، به خاطر خواص درمانی ای که داشتند انتخاب شدن. گل همیشه بهار؛ یک گیاه عالی برای پوست های حساس هست و خیلی سریع التهابات پوستی رو التیام می بخشد. اسطوخوطوس با عطری که دارد خیلی زود باعث آرامش پوست و سیستم عصبی میشود. گل راعی و برگ گیاه کامفری هر دو از زمان باستان برای بهبود جای زخم و درمان پوست های آسیب دیده استفاده میشدند. بابونه هم به خاطر خواص ضدالتهابی و ضد باکتری که دارد استفاده شد.

 

همه ی گیاه های استفاده شده را میتوانید از عطاری های بزرگ تهیه کنید. سعی کنید از گیاهان با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. گیاه کامفری یا هماور طبی به اسم “گوش خر” هم شناخته میشه، این گیاه از خانواده گل گاو زبان هست.

 

اگه دارید خودتان را برای مادر شدن آماده می کنید و فرصت کافی دارید، می توانید روغن زیتون و گیاهان رو داخل یک شیشه بریزید، در ان را ببندید و ان را جایی قرار بدید که آفتاب بگیرد. اجازه بدید 2 هفته به همین صورت بماند و بعد ان را داخل تنظیف بریزید و باقی مراحل را انجام دهید.

 

این نکات را در مورد سوهتگی پای نوزاد جدی بگیرید:

– با مشاهده اولین نشانه های سوختگی پای کودک برای درمان آن اقدام کنید و از کنار آن ساده عبور نکنید.

 

– اگر بعد از 2 تا 3 روز شاهد پیشرفت سوختگی و افزایش التهاب پوسته ناحیه پوشک نوزاد بودید حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید.

 

– هر روز به پوست ناحیه پوشک بچه کرم یا روغن بچه بزنید تا احتمال ابتلا به سوختگی و حساسیت را در این ناحیه به حداقل برسانید.

مطالب داغ هفته اخیر