همه چیز درباره اختلال شی پرستی یا یادگار پرستی + درمان

همه چیز درباره اختلال شی پرستی یا یادگار پرستی + درمان

همه چیز درباره اختلال شی پرستی یا یادگار پرستی + درمان

آیا تا به حال درباره اختلال یادگار پرستی یا شی پرستی چیزی شنیده اید؟ معمولاً این اختلال در دوره نوجوانی آغاز می شود و بعد از استقرار معمولاً به گونه مزمن در می آید.این اختلال تقریبا منحصرا در مردها دیده می شود. فعالیت جنسی امکان دارد مستقیماً معطوف بخود یادگار باشد( استمنا با شورت) و یا امکان دارد در ارتباط جنسی به کار گرفته شود. ( به عنوان مثال تقاضا از شریک جنسی برای پوشیدن کفش پاشنه بلند حین سکس یا در دست گرفتن یا بوییدن یادگار)

 

اختلال یادگار خواهی در اشخاص مبتلا به گونه استفاده ی پی در پی و وابستگی به اشیای بیجان و تمرکز ویژه بر بخشی از بدن که باعث تحریک جنسی می شود، پیدایش می کند. این اختلال در اشخاص مبتلا ناراحتی قابل ملاحظه بالینی و ایجاد مشکل در زمینه ی روانشناختی و اجتماعی می کند.

 

این اشیاء شامل لباس‌های زیر زنانه، کفش مردانه یا زنانه، اقلام لاستیکی، لباس چرمی و قسمت هایی از بدن مثل پاها، انگشتان پاها و مو می باشند. فروید معتقد بود یادگار در اشخاص با ترس از اختگی به عنوان نماد احلیل عمل می کند. نظریه پردازان یادگیری معتقد هستند یادگار با تحریک جنسی در سنین پائین رابطه دارد.

 

دلایل اختلال فتیشیسم چه چیزهاییست؟

اقسام اختلال های پارافیلی من جمله فتیشیسم معمولاً در دوران بلوغ ظهور می کنند و تا به حال علت قطعی برای بروز این اختلال به اثبات نرسیده است. بعضی از نظریه پردازان معتقد هستند که فتیشیسم از تجربیات نخستین بچگی شکل می گیرد که در آن یک شئ خاص با نوعی برانگیختن یا رضایت جنسی قدرتمند برای کودک همراه بوده است.

 

بررسی الگوهای یادگیری رفتاری نشان می دهد که کودکان قربانی یا شاهد رفتارهای جنسی نامطلوب این رفتار را آموخته و بعدها به تقلید از آن می پردازند. بعضی اشخاص از تماس های جنسی درست محروم میشوند ( به فرض آنکه شرایط ازدواج ندارند) و لذت جنسی را در ابزارها جست و جو می کنند.

 

بعضی از متخصصان معتقد هستند که اختلال فتیشیسم از شک و تردید در خصوص مردانگی، قدرت و یا ترس از رد و تحقیر شدن ناشی می شود. بعضی از انسانها برای رهایی از حس عدم کفایت به این تمایلات روی می آورند.

 

ملاک های تشخیصی یادگارخواهی در DSM5

1- در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه امیال جنسی، تخیلات برانگیزنده شدید جنسی یا رفتارهای مرتبط به کاربرد اشیاء بیجان ( مانند لباس زیر) یا یک یا چند عضو از بدن دیده میشود

 

2- تخیلات، امیال جنسی و رفتارها باعث ناراحتی چشم‌گیر بالینی و یا اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا دیگر حوزه های مهم کارکردی فرد می شوند

 

3- اشیاء یادگار تکه هایی از لباس زنانه که در مبدل پوشی به کار می رود( مانند یادگار خواهی همراه مبدل پوشی) یا وسیله تحریک لمسی( مثل ویبراتور) نیستهمه چیز درباره اختلال شی پرستی یا یادگار پرستی + درمان

معیار های تشخیصی سازمان بهداشت جهانی برای یادگارخواهی یا فتیشیسم

1- یادگار( شی غیرزنده) مهمترین منبع تحریک جنسی به حساب می آید یا برای ارضا جنسی ضروری است.

2- معیار های کلی اختلال رجحان جنسی باید موجود باشند:

شخص بطور مکرر دچار امیال یا تخیلات جنسی عمیق مربوط به فعالیت ها با اشیاء غیر عادی میشود.

شخص بر اساس این امیال غیرعادی عمل می کند یا بر اثر آن ها به میزان زيادي دچار ناراحتی می شود.

رجحان غیرعادی شخص حداقل ۶ ماه دوام یافته است.

 

روش درمان اختلال یادگارخواهی

برای درمان اختلال یادگارخواهی یا فتیشیسم، از روش های مختلفی مثل درمانهای رفتاری و شناختی که بیزاری از آن اشیاء را در شخص ایجاد می کنند و یا اقسام درمانهای دارویی که سایق های رفتار جنسی را کاهش میدهند استفاده می شود.

جدیدترین مطالب سایت