انتخاب شدن بهترین فیلم سال 2014

انتخاب شدن بهترین فیلم سال 2014
پروژه دوازده ساله سینمایی «ریچارد لینکلیتر» با عنوان «بچگی» از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم (فیپرشی) و با کسب 533 رأی از سراسر جهان موفق به کسب جایزه بزرگ بهترین فیلم سال شد.
در ابتدا فیلم‌هایی که از تاریخ اول جولای 2013 به بعد اکران شدند به عنوان نامزدهای اولیه معرفی شدند و در مرحله نهایی چهار فیلم شامل «بچگی» (ریچارد لینکلیتر)، «آیدا» (پاول پالیکوفسکی)، «هتل بزرگ بوداپست» (وس اندرسون) و فیلم برنده نخل طلای «خواب زمستانی» ساخته «نوری بیلگه جیلان» به عنوان نامزدهای پایانی شناخته شدند که «لینکلیتر» با فیلمش بر سایر رقبا چیره شد.
فیلم «بچگی» 12 سال عمر یک پسربچه و خانواده او، از دوران دبستان تا رسیدن به سن بلوغ را دنبال می‌کند. جدا از داستان فیلم و مسائل عمده‌ای که درباره زندگی خانوادگی، تاثیر مدرسه و اجتماع و رنج و تردیدهای نوجوانی در این فیلم مطرح می‌شود، جذابیت اصلی این فیلم و یگانگی آن در این است که ساخت آن ۱2 سال به طول انجامیده و کارگردان مبتکر، «ریچارد لینکلیتر» در این مدت توانسته جمع هنرپیشه‌های برجسته‌ای که برای نقش‌های اصلی این فیلم گردهم آورده را حفظ کند.
در این فیلم، «لینکلیتر» کارگردان اهل تگزاس که پیش از این سابقه ساخت سه گانه موفق «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پیش از نیمه‌شب» را دارد، به طرز فوق‌العاده و منحصر فردی به سوژه گذر زمان پرداخته است که پیش از این در هیچ فیلم دیگری دیده نشده است.
وی که ساخت این فیلم را در سال 2002 آغاز کرد؛ هر سال چهار بازیگر اصلی فیلم را سه چهار روز برای فیلمبرداری در اختیار داشته است و به صورت تدریجی به روی فیلمنامه کار کرده است و در فاصله 12 سال ساخت آن چند فیلم کوتاه و بلند نیز ساخت که از آن جمله می‌توان به قسمت دوم سه گانه‌معروف‌اش با نام «پیش از طلوع» اشاره کرد.
فیلم «بچگی» امسال در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین در بخش رقابتی نامرد دریافت خرس طلایی بهترین فیلم بود و در نهایت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای «لینکلیتر» به ارمغان آورد و در جشنواره فیلم سیاتل نیز جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگری را بدست آورد.
پیش از این کارگردانی چون «میشل هانکه»، «پل توماس اندرسون»، «جعفر پناهی»، «پدرو آلمادوار»، «ژان لوک گدار» و «نوری بیگله جیلان» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم سال از فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم شده‌اند که از سال 1999 پایه‌گذاری شده است.
«لینکلیتر» جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدین فیپرشی را در جریان جشنواره فیلم سن سباستین دریافت خواهد کرد که همراه با نمایش ویژه فیلم «بچگی» در این رویداد سینمایی خواهد بود.
 
 
گردآوری : گروه اینترنتی فراناز
مطالب داغ هفته اخیر