سرطان چشم و نحوه تشخیص آن را بشناسید

سرطان چشم و نحوه تشخیص آن را بشناسید

سرطان چشم و نحوه تشخیص آن را بشناسید

خب تشخیص سرطان چشم چون علائم مشابه و مشترکی با سایر بیماری های چشمی دارد سخت و دشوار است.فرد ممکن است متوجه از بین رفتن بینایی ، سایه ها یا شکل های عجیب در بینایی و یا تغییر در رنگ چشم خود شید. خب تشخیص این سرطان به خودی خود کار ما نیست و فقط یک متخصص پزشکی می تواند سرطان چشم را تشخیص دهد. اما شما باید با معاینه خانگی سریعا به پزشک مراجعه کنید.سرطان چشم را جدی بگیرید.

 

حالا یه تعریفی داشته باشیم از سرطان چشم.سرطان چشم یا نئوپلاسم چشم در چشم‌شناسی تومورهای مربوط به چشم و قسمت‌های مرتبط با آن را شامل می‌شود. سرطان چشم می‌تواند بر تمام قسمت‌های چشم تأثیر بگذارد و همچنین ممکن است از چشم شروع شده یا از متاستاز (گسترش سرطان از اندام‌های دیگر به چشم) به وجود آید. رایج‌ترین متاستاز سرطان‌هایی که به چشم منتشر می‌شود سرطان پستان و سرطان ریه است. از دیگر سرطان‌های عامل می‌توان به سرطان پروستات، سرطان کلیه، سرطان غده تیروئید، سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان خون یا لوسمی اشاره کرد که کمتر رایج هستند.

 

1- بررسی علائم

بررسی هرتغییری در دید خود:

اگر بینایی شما تغییر کند ، ممکن است یک بیماری باعث ایجاد آن شود. این تغییرات ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد یا به مرور زمان آرام آرام توسعه پیدا کند.

 

در زمینه دید خود به دنبال شناورها یا نقاط تاریک باشید:

تغییر در زمینه بینایی شما همچنین می تواند علائم سرطان چشم یا سایر شرایط باشد. به ویژه ، مراقب باشید:

سایه هایی در لبه ها یا گوشه های دید شما.

یک نقطه تاریک و رو به رشد در وسط دید شما.

شناورها یا خطوط مبهم که در بینایی شما می چرخند.

 

وضعیت جسمی چشم خود را بررسی کنید:

با هر دو چشم باز به آینه نگاه کنید تا تغییرات را بررسی کنید. در صورت عدم اطمینان، از شخص دیگری بخواهید چشم شما را بررسی کند. برخی از تغییرات بدنی که برای رد سرطان باید مورد ارزیابی قرار گیرند عبارتند از:

 

چشمی برآمده، ممکن است چشم بزرگتر از حد طبیعی باشد یا ممکن است تورم به نظر برسد.

 

تغییر در اندازه مردمک. ممکن است چشم بزرگتر از حد طبیعی باشد یا ممکن است متورم به نظر برسد.

 

تغییر وضعیت چشم. ممکن است چشم از یک طرف در حال دور شدن باشد یا ممکن است شما نتوانید چشم را روی مکان مورد نظر کنترل کنید.

 

توده ای روی چشم یا پلک. رشد توده ای سفید یا صورتی ممکن است نشان دهنده سرطان سلولی فلسی باشد.

 

تغییر رنگ عنبیه. این ممکن است فقط در یک قسمت از چشم یا فقط در یک چشم رخ دهد.

 

چشم قرمز یا ملتهب. این معمولاً بدون هیچ دردی رخ خواهد داد.

 

حتما حتما حتما به هر نوع حساسیت به نور را در چشم خود توجه کنید. اگر نسبت به نور، بیش از به حد معمول حساس هستید ، ممکن است یک دلیل پزشکی وجود داشته باشد. نور ممکن است باعث سرگیجه یا دوبینی شدن شما شود. همچنین ممکن است باعث ناراحتی یا سردرد شود.

 

اگر در چشم خود احساس درد یا حساسیت دارید ، ممکن است برای شناسایی مشکل به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید.

 

2-انجام تست های پزشکی

شما باید برای دیدن اینکه آیا مشکل چشمی دیگری دارید ، به چشم پزشک مراجعه کنید. علائم مختلف زیادی وجود دارد که ممکن است پزشک در تشخیص آنها را در نظر بگیرد. یک چشم پزشک می تواند تعدادی آزمایش را برای تعیین مشکل انجام دهد.

 

تحت معاینه چشم قرار گیرند. پزشک معاینه اصلی چشم را شروع می کند. آنها هنگامی که چشم شما را معاینه می کنند ، به چشم شما نور می تاباند. ممکن است آنها از شما بخواهند که موردی را با چشمان خود دنبال کنید یا ممکن است شما با استفاده از ابزارهای مختلف بررسی شوید.

 

در كودكان ، پزشك ممكن است برای دیدن رنگ بازتاب ، چراغی روشن کند. اگر بازتاب به جای قرمز سفید باشد ، کودک ممکن است رتینوبلاستوما داشته باشد.

 

پزشک ممکن است از قطره چشم برای بزرگ کردن مردمک استفاده کند. آنها سپس از نور و یک ذره بین استفاده می کنند تا از نظر وجود تومور یا رشد به قسمت پشتی چشم نگاه کنند.

 

پزشک قبل از قرار دادن لنزهای آینه ای بر روی سطح چشم ، چشم شما را با قطره های مخصوص چشم بی حس می کند. این به آنها اجازه می دهد گوشه های دشوار چشم شما را ببینند.

 

برای بررسی ملانومای چشم یا رتینوبلاستوما ، سونوگرافی انجام دهید. در این روش ، پزشک میله ای را مقابل چشم شما قرار می دهد. امواج صوتی ساختار چشم درونی شما را بازسازی می کنند.

 

ملانوما در سلولهای رنگی چشم شما ایجاد می شود. این بیماری در افرادی که چشمان رنگی روشن دارند بیشتر دیده می شود.

 

رتینوبلاستوما یک سرطان کودکی است که بر شبکیه چشم تأثیر می گذارد. اگر نگران علائمی هستید که فرزند شما تجربه کرده است ، آنها را برای مراجعه به پزشک ببرید.

 

برای اینکه بفهمید انواع دیگری از سرطان دارید ، رنگی را در بازوی خود تزریق کنید. به این آنژیوگرافی فلورسانسین گفته می شود. پزشک یک رنگ مخصوص را در بازوی شما تزریق می کند. آنها سپس از یک دوربین ویژه برای گرفتن عکس از چشم شما استفاده می کنند. رنگ ، رگهای داخل چشم شما و همچنین تومورها را نشان می دهد.

 

پزشکان معاینه می کنند تا از عدم وجود سرطان سلولی فلسی و لنفوم اطمینان حاصل کنند. سایر شرایط نیز ممکن است با استفاده از این آزمایش تشخیص داده شود.

 

اگر پزشک فکر می کند که لنفوم دارید ، تحت بیوپسی قرار بگیرید. در طی این روش ، بی حسی موضعی روی چشم یا بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. پزشک از یک سوزن نازک استفاده می کند تا سلول ها را از تومور خارج کند. پزشک سلولها را برای تشخیص سرطان به آزمایشگاه می فرستد.

 

لنفوم داخل چشم در شبکیه ، عصب بینایی یا ناحیه دیگری در داخل چشم رخ می دهد. احتمال ابتلا به آن بسیار زیاد است ، بنابراین پزشک ممکن است سریعاً درمان را شروع کند.

 

3درمان سرطان

خارج کردن تومورها از طریق عمل جراحی. برای تومورهای کوچک ، پزشک ممکن است تومور را از طریق عمل جراحی از بین ببرد. در حالی که ممکن است شما به بیهوشی نیاز داشته باشید ، این روش معمولاً بیشتر از چند ساعت بیشتر طول نمی کشد.

 

این ممکن است برای همه انواع سرطان چشم مورد استفاده قرار گیرد ، اگرچه کمتر برای لنفوم انجام می شود.

 

یک پلاک رادیواکتیو برای کوچک کردن ملانوما یا رتینوبلاستوما نصب کنید. در براکی تراپی ، شما یک عمل جراحی کوتاه برای قرار دادن یک صفحه (یا پلاک) با مواد رادیواکتیو روی یا در نزدیکی تومور انجام می دهید. پلاک را تا یک هفته روی چشم نگه دارید. پزشکان با یک عمل جراحی مختصر دیگر آن را برطرف می کنند. در 3-6 ماه ، پزشکان شما بررسی می کنند که آیا این روش کار کرده است یا خیر.

 

این روش درمانی برای افراد مبتلا به ملانوما نتایج بسیار خوبی دارد. در بیشتر موارد ، تومورها را بدون تأثیر در بینایی شما برداشته یا کوچک می کند.

 

عملیات معمولاً فقط 1-2 ساعت طول می کشد. شما می توانید همان روز به خانه بروید. خوشبختانه ، بیشتر افراد هیچ گونه درد و ناراحتی از پلاک احساس نمی کنند.

 

اگرچه غیر معمول است ، عوارض جانبی ممکن است شامل آب مروارید ، جداشدگی شبکیه ، گلوکوم یا خونریزی باشد.

 

برای درمان لنفوم تحت تابش پرتوی خارجی قرار می گیرند. پرتوی خارجی پرتوی از اشعه از دستگاهی که به سمت تومور است استفاده می کند. این روش معمولاً بدون درد است. شما ممکن است هر چیزی را که اتفاق می افتد احساس نکنید. با این وجود ممکن است برای چند هفته به درمان های روزانه بروید.

 

پرتوی خارجی پرتو گاهی اوقات در ترکیب با جراحی استفاده می شود. این عمل باعث می شود تومورها از بین بروند و یا از بازگشت سرطان جلوگیری کنند.

 

در این روش احتمال ایجاد آب مروارید ، جداشدگی شبکیه ، گلوکوم و خونریزی وجود دارد. در بعضی موارد ، خطر بروز مشکلات شناختی مانند مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن نیز وجود دارد. اگر نگران عوارض جانبی هستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگر سرطان گسترش یافته است ، شیمی درمانی را انجام دهید. شیمی درمانی در هنگام درمان لنفوم نسبت به سایر انواع سرطان چشم شایع تر است، اگر چه در صورت شیوع سرطان ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. چند روش مختلف وجود دارد که ممکن است شیمی درمانی دریافت کنید.

 

برای لنفوم داخل چشم ، داروها مستقیماً به چشم شما تزریق می شود. پزشک معمولاً ابتدا چشم شما را بی حس می کند. شیمی درمانی در هنگام درمان لنفوم نسبت به سایر انواع سرطان چشم شایع تر است.

 

اگر بینایی خود را از دست داده اید، از طریق عمل جراحی چشم را از بین ببرید. اگر بینایی شما کاملاً از بین رفته باشد یا تومور خیلی بزرگ شده باشد ، پزشکان ممکن است برداشتن چشم را توصیه کنند. آنها قبل از برداشتن چشم شما را بیهوش می کنند. 6 هفته پس از عمل جراحی ، چشم مصنوعی وارد خواهد شد.این روش نادر است و معمولاً فقط در موارد شدید اتفاق می افتد.

 

این می تواند یک تصمیم دشوار برای از بین بردن چشم شما باشد. خوشبختانه چشمان مصنوعی این روزها بسیار واقعی به نظر می رسند و بیشتر دید افراد فقط با داشتن 1 چشم انجام می شود. از خانواده و دوستان بخواهید در این مدت از شما پشتیبانی کنند.

 

نکته های مهم :

خیلی از علائم سرطان چشم نیز ممکن است مانند علائم سایر مشکلات چشم باشد. برای تشخیص مشکل همیشه به پزشک مراجعه کنید. تقریباً 80٪ افرادی که مبتلا به سرطان چشم هستند 5 سال عمر می کنند تا زمانی که سرطان در چشم باقی بماند. اگر سرطان گسترش یابد ، میزان بقا بسته به جایی که گسترش یافته است کاهش می یابد.

جدیدترین مطالب سایت