غرق شدن آمبولانس گرفتار در سیل و جان باختن یک امدادگر جوان + عکس

غرق شدن آمبولانس گرفتار در سیل و جان باختن یک امدادگر جوان + عکس

غرق شدن آمبولانس گرفتار در سیل و جان باختن یک امدادگر جوان + عکس

خودروی سانتافه در محاصره سیل گرفتار شده بود. سرنشینان آن خودشان را روی سقف ماشین رسانده و منتظر کمک بودند. وقتی نیروهای اورژانس به نزدیکی محل حادثه رسیدند، عملیات نجات شروع شد اما بالا آمدن سطح آب حادثه‌ای هولناک را رقم زد. حادثه‌ای که جان یکی از امدادگران را گرفت و 3 امدادگر دیگر اورژانس را تا یک‌قدمی مرگ برد.

 

بارانی که از روز پنجشنبه در شهرستان اندیکا در استان خوزستان شروع به باریدن کرده بود، هر لحظه شدیدتر می‌شد. با توجه به خطر جاری شدن سیل، اورژانس به حالت آماده‌باش درآمده و گشتزنی‌های امدادگران در مسیرهای کوهستانی آغاز شده بود تا اینکه حدود ساعت2 بعدازظهر خبر رسید اعضای خانواده‌ای در جاده کوهستانی منطقه شیرین‌بهار در محاصره سیل گرفتار شده‌اند. بارش باران و جاری شدن سیل باعث شده بود که برق این منطقه قطع شده و خطوط تلفن با مشکل روبه‌رو شوند. در این شرایط امکان گزارش ماجرا به هلال‌‌احمر وجود نداشت و امدادگران اورژانس تصمیم گرفتند برای نجات اعضای این خانواده دست‌به‌کار شوند. 2تیم اورژانس اندیکا به همراه 2آمبولانس راهی محل حادثه شدند؛ غافل از اینکه خطر بزرگی در کمین آنها بود.

 

عملیات نجات افراد گرفتار در سیل سنگین

محمود ورناصری، رئیس اورژانس شهرستان اندیکا یکی از کسانی است که در این حادثه به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت. او  می‌گوید: بعدازظهر پنجشنبه به همراه یکی دیگر از همکاران در حال گشتزنی در جاده‌ها بودیم که خبر رسید عده‌ای در سیل گرفتار شده‌اند. چون در آن لحظات تماس گرفتن با هلال‌احمر سخت شده بود و از طرفی زمان حکم طلا را داشت با همکارم به سمت محل حادثه حرکت کردیم.

 

ورناصری ادامه می‌دهد: همزمان، یک تیم دیگر اورژانس که آنها هم در نزدیکی محل حادثه بودند از مسیر دیگری به سمت آنجا حرکت کردند و این در حالی بود که همکارانم در مرکز تلاش می‌کردند ماجرا را به هلال‌احمر گزارش کنند.

 

در محاصره آب هنگام سیل

2 آمبولانس اورژانس به همراه 4 امدادگر از 2 مسیر مختلف به سمت منطقه شیرین‌بهار به‌راه افتادند. محل حادثه جاد‌ه‌ای کوهستانی بود که از کنار رودخانه می‌گذشت و همین باعث شده بود سیل به جاده سرازیر شود و شرایط خطرناکی را برای خودروهای عبوری به‌وجود آورد. ورناصری می‌گوید: به نزدیکی محل حادثه که رسیدیم، آب جاده را پر کرده بود. از دور خودروی سانتافه‌ای را دیدیم که 150متر پایین‌تر و در جایی که عمق آب بیشتر بود، گرفتار و متوقف شده بود. سرنشینان آن خودشان را روی سقف رسانده و درخواست کمک می‌کردند.

 

زمان به سرعت می‌گذشت و تیم اورژانس می‌دانست که اگر برای عملیات نجات دست به‌ کار نشود، ممکن است سطح آب بالاتر آمده و سرنشینان سانتافه را با خود ببرد. آمبولانس به آرامی در جاده مملو از آب پیش می‌رفت تا شاید امدادگران بتوانند با نزدیک شدن به سانتافه و استفاده از طناب، خانواده گرفتار را نجات دهند اما در همین هنگام اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد. رئیس اورژانس اندیکا ادامه می‌دهد: بارش باران ادامه داشت و همین باعث شد در چشم برهم‌زدنی ارتفاع آب بیشتر شود. طوری که آمبولانس خاموش شد و آب بالا و بالاتر می‌آمد. من و همکارم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه خودمان را به سقف آمبولانس برسانیم. اما آب تا سقف بالا آمد و روی آن را گرفت. در آن لحظات خودمان را در یک‌قدمی مرگ می‌دیدیم. هر لحظه احتمال داشت آب آمبولانس را ببرد. کنار ما درختی بود که اگر خودمان را به آن می‌رساندیم، می‌توانستیم بالای درخت پناه بگیریم. هر طوری بود از درخت بالا رفتیم و منتظر ماندیم تا همکارانمان برسند.

 

آن‌ سوی جاده

رئیس اورژانس اندیکا و همکارش امیدوار بودند تیم دیگری که از مسیر مخالف راهی محل حادثه شده بودند بتوانند سرنشینان سانتافه را نجات دهند. غافل از اینکه برای آن آمبولانس و سرنشینانش حادثه تلخی رخ داده است. ورناصری می‌گوید: آمبولانس دیگر هم وقتی به نزدیکی محل حادثه رسید، در سیل گرفتار شد. در آن نقطه اما جریان آب شدیدتر بود و همین باعث شد که آمبولانس واژگون شود. 2 سرنشین آن که خطر را احساس کرده بودند از پنجره ماشین بیرون پریده و خودشان را به آب زدند. آنها تلاش کردند که با شنا خود را نجات دهند اما شدت جریان آب به حدی بود که سیل یکی از آنها به نام حمید احمدی را با خود برد. همه این اتفاقات در حالی رخ داد که بقیه امدادگران از سرنوشت همکاران خود بی‌اطلاع بودند.

 

هرچند با گزارش ماجرا به هلال‌احمر و با تلاش تیم‌های امدادی سرنشینان سانتافه از محاصره سیل نجات یافتند اما کسی از امدادگران اورژانس خبر نداشت. ورناصری می‌گوید: هیچ امکاناتی که بتوانیم با همکارانمان تماس بگیریم نداشتیم. ما بالای درخت، خودمان را برای هر اتفاقی آماده کرده بودیم. هوا سرد بود و آخرین چاره‌ای که داشتیم این بود که به آب بزنیم تا شاید با شنا کردن بتوانیم خودمان را نجات دهیم. با این حال وقتی باران قطع شد، ارتفاع آب پایین آمد و همکارانمان توانستند محل گرفتار شدن ما را شناسایی کرده و با کمک ماشین‌های سنگین راهداری ما را نجات دهند. ما بیشتر از 4 ساعت بالای درخت گرفتار بودیم و زنده‌ ماندنمان یک معجزه بود.

 

یک خبر بد

رئیس اورژانس اندیکا پس از نجات متوجه حادثه تلخی شد که برای تیم دیگر اورژانس رخ داده بود. او می‌گوید: وقتی آمبولانس دیگر در سیل واژگون شد، یکی از سرنشینان آن توانست با شنا کردن خودش را به تخته سنگی رسانده و پشت آن پناه بگیرد. او چند ساعت پشت تخته سنگ مانده بود تا اینکه یکی از عشایر از بالای کوه او را می‌بیند و با گزارش ماجرا به همکارانم، وی نجات پیدا می‌کند.

 

با این حال هنوز از سرنوشت امدادگر دیگر به نام حمید احمدی خبری نبود. ما با کمک تیم‌های هلال‌ احمر جست‌وجو برای پیدا کردن او را شروع کردیم. شرایط منطقه طوری بود که بهترین راه برای جست‌وجو استفاده از بالگرد بود اما با توجه به شرایط هوا، این امکان فراهم نشد. با توجه به تاریک شدن هوا، عملیات جست‌وجو نیز متوقف شد و از صبح دیروز، عملیات از سر گرفته شد تا اینکه ساعت9:30 دیروز، راننده یک خودرو خودش را به ما رساند و گفت حدود یک کیلومتر پایین‌تر جسد مردی را کنار جاده دیده است. ورناصری ادامه می‌دهد: در این مدت ما در حال جست‌وجو در محدوده‌ای بودیم که حادثه در آنجا رخ داده بود و با شنیدن این خبر خودمان را به محلی رساندیم که آن مرد گفته بود و در آنجا جسد بی‌جان همکارمان را پیدا کردیم. او جانش را برای نجات هموطنانش از دست داده بود و بررسی‌ها نشان می‌داد که پس از غرق شدن در سیل، جریان آب جسدش را برده و یک کیلومتر پایین‌تر به کنار جاده آورده است.غرق شدن آمبولانس گرفتار در سیل و جان باختن یک امدادگر جوان + عکس

سرباز وظیفه

امدادگری که در این حادثه جانش را از دست داد، اهل شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری بود. ورناصری می‌گوید: حمید احمدی 22 ساله بود. او در رشته فوریت‌های پزشکی درس خوانده بود و به همین دلیل سربازی‌اش را در اورژانس خدمت می‌کرد. حدودا از مهرماه به اورژانس اندیکا منتقل شده بود و مجرد و فردی خوش‌اخلاق بود که همه او را دوست داشتند. او جانش را در راه نجات هموطنانش از دست داد و حالا همه ما در غم از دست دادن او عزاداریم.

جدیدترین مطالب سایت