تاثیر کتابخوانی در کودکان + روش های علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی

تاثیر کتابخوانی در کودکان + روش های علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی

تاثیر کتابخوانی در کودکان + روش های علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی

بدون شک نمی توان از تاثیر تاثیر کتاب بر کودکان و کتابخوانی غافل شد. اکثر والدین علاقه دارند که فرزندانی کتاب خوان داشته باشند تا آنها مهارت هایی را از این طریق بیاموزند. این مساله که کتابخوانی چه فوایدی می تواند داشته باشد و آیا به پرورش ذهن کودکان کمک می کند را در مقاله زیر بررسی می کنیم.

 

خواندن از جمله اولین مهارت هایی است که انتظار داریم دانش آموزان به خوبی به آن مسلط شوند. تسلط به آن توانایی هایی را در دانش آموزان تقویت می کند و این توانایی ها بر توانایی ذهنی و بالا رفتن هوشبهر تاثیر گذار هستند این موارد عبارتند از:

 

تاثیر کتاب بر کودکان و تقویت مهارت ها :

مهارت های شنیداری و دیداری: استفاده از حافظه شنیداری و دیداری برای خوب خواندن ضروری است. و تقویت آنها باعث پرورش ذهن می شود.

 

شناخت حروف و قواعد زبان: تسلط به زبان می تواند توانایی ذهن را بالا ببرد و به بهتر خواندن کمک کند.

 

بالا رفتن واژگان: دایره لغات با بیشتر خواندن بالا می رود و این مساله به بالا رفتن هوش کلامی کمک می کند.

 

درک مطلب: درک متن و منظور نویسنده نیز به بالا رفتن هوش کلامی کمک می کند.

 

افزایش اطلاعات: یکی از مولفه های تست های هوش اطلاعات عمومی است که کتابخوانی آن را تقویت می کند.

 

تجربیات قبلی موثر در نمره هوشبهر: قسمت عمده ای از نمره هوشبهر را اطلاعات قبلی تعیین می کند که کتابخوانی می تواند آنرا تقویت کند.

 

بنابراین کتابخوانی بطور مستقیم در پرورش ذهن کودک موثر است. متاسفانه والدین شکایت دارند که کودکان امروزی علاقه زیادی به کتابخوانی نشان نمی دهند و فعالیت های دیگر و بازی و کار با وسایل دیجیتال را ترجیح می دهند.

 

روش های علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی :

 

برای فرزندانتان از نوزادی کتاب بخوانید: نوزاد چند ماهه می تواند به تصاویر نگاه کند و به صدای والدین گوش کند و گاهی به اشیا روی صفحات اشاره کند. می توان با اشاره به تصویر و نام بردن آنها و تولید صدا متناسب با تصویر توجه کودک را به کتاب جلب کرد. با این کار کودک به اهمیت زبان پی می برد و صحبت کردن در زمان مناسب و با کیفیت بالا نشانی از توانایی ذهن است. عادت به کتاب از نوزادی در بزرگسالی یاری رسان است.

 

کتابخوانی را بطور مداوم انجام دهید: حداقل یکبار در روز در زمانی معین به همراه کودک مطالبی را بخوانید و در صورت انجام نشدن آن مایوس نشوید ولی سعی کنید تا آنجا که امکان دارد برای فرزندان کتاب بخوانید.

 

زمان استفاده از کامپیوتر، تبلت و تلویزیون را محدود کنید: میزان تماشای تلویزیون و استفاده از دستگاههای دیجیتال بر شبکه های عصبی مغز تاثیر می گذارد و جانشین دیگر فعالیت ها و تبادل کلامی می شود و رشد شناختی کودک را تحت تاثیر قرار می دهند. تحقیقات نشان داده اند که کودکانی که کارتون ها و برنامه های تفریحی بیشتری را تماشا می کنند احتمال کمی دارد به کتاب و رسانه های نوشتاری علاقمند شوند. (جاویدی) زمان استفاده از این وسایل را برای کودک محدود کنید و همچنین می توانید در تبلت و کامپیوتر کودک کتاب های صوتی و تصویری قرار دهید تا ساعاتی که از آن استفاده می کند به کتابخوانی بپردازد.

 

مطالب جذاب انتخاب کنید: هنگامی کودکان کتابخوان های ماهری می شوند که به آن علاقمند شوند. والدین با خواندن کتاب و داستان ها و اشعار معروف برای کودکان می توانند آنها را علاقمند کنند و تناسب مطالب با سن کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

مراجعه به کتابخانه: مراجعه به کتابخانه عمومی برای قرار گرفتن در محیط کتابخوانی و استفاده از تخصص و راهنمایی کتابدارها مفید است.

 

استفاده از مجلات و روزنامه: خواندن بخش های کودک مجلات و روزنامه ها یا خرید مجلات تخصصی کودک برای کودکان جذاب است.

 

انعطاف پذیر باشید: تاکید بر خواندن یک کتاب که جذابیی برای کودک ندارد نداشته باشید و موضوعات را بر اساس علاقه کودک تغییر دهید و کتاب متناسب با سطح توانایی کودک انتخاب کنید.

 

به تفاوت های فردی توجه کنید: سطح خواندن و سطح شنیداری کودکان با هم متفاوتند گاهی زمانی که والدین کتابهای آسان را برای کودک می خوانند طولی نمی کشد که کودک همراه آنها شروع به خواندن می کند و گاهی آسان بودن متن باعث سرخوردگی کودک می شود. توانایی و مهارت فرزندان خود را بشناسید و بر اساس آن کتاب انتخاب کنید.

 

شعر بخوانید: شعر در علاقه به خواندن تاثیر دارد و موزون بودن آن جذابیت خواندن را بالا می برد.شعر باید آهسته خوانده شود قطعه مورد علاقه کودک باشد. از آنچه که کودک در مورد حروف و صدا می داند استفاده کنید و آنها را به کارگیرید تا نهایتا کودک به صورت صحیح کلمه را ادا کند.

 

به خواندن کودک توجه کنید: گوش دادن به خواندن کودک با صدای بلند و نشان دادن افتخار به تلاش و مهارت های وی در تشویق برای خواندن موثر است.

 

کتابخانه شخصی: در خانه کتابخانه شخصی ایجاد کنید یا قفسه ای را برای کودک در کتابخانه قرار دهید و به ترتیب موضوع کتاب ها را مرتب کنید و مسولیت نگهداری و مراقبت آن قسمت را بر عهده کودکان قرار دهید.
کتابخوانی نقش عمده ای در پرورش ذهن کودکان دارد و بی توجهی به آن می تواند بخشی از مهارت های ضروری آنها را تحت تاثیر قرار دهد. والدین با ترغیب و تشویق فرزندان به کتابخوانی می توانند به پرورش توانایی ذهنی کودک کمک کنند.

 

اهمیت کتاب و کتاب خوانی بر هیچ کس پوشیده نیست و همانطور که میدانیم یکی از مهم‌ترین روش های افزایش توانمندی‌های کودک، کتاب خواندن برای وی است. شاید پیش خود فکر کنید کودکان با خواندن کتاب فقط مدتی را در کنار مادر یا پدر به آرامش سپری می‌کنند و تنها فایده آن خوب به خواب رفتن کودک است اما این کار نه تنها برای امروز کودک مفید است بلکه روی شخصیت آینده وی نیز تاثیر مستقیم دارد.کودکان نیازمند آموختن مهارت‌های زندگی است و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است.

 

شما به عنوان والدین کودک خود می‌توانید یک علاقه مستمر و بی پایان را به یادگیری در فرزندتان ایجاد کنید به این ترتیب که: شما برای فرزندانتان کتاب می‌خوانید و آن‌ها به تدریج عشق و علاقه به داستان و شعر یافته و خودشان خواهان خواندن کتاب‌های مختلف می‌شوند و خواندن را آغاز و تمرین می‌کنند تا اینکه بالاخره به آن جایی می‌رسند که با کتاب تفریح کرده و از خواندن آن لذت می‌برند و هر روز تشنه کسب اطلاعات جدیدتر می‌شوند.

 

كتاب خواني براي بچه ها، تمريني براي كسب مهارت هاي اجتماعي، تعامل و گفت وگو با ديگران و نيز تمرين و تجربه اي براي خوب گوش دادن به شمار مي رود همچنین قصه خواني، گنجينه هاي واژگاني كودكان را پربار كرده و آنان را براي خواندن و نوشتن بهتر آماده مي سازد و گوش دادن به داستان براي كودك تمريني براي گفت وگو و احترام گذاشتن به ديگران نيز تلقي مي شود.

 

هرگاه به هنگام قصه خواني و قصه گويي، بدون تكيه بر قصه كتاب، كودك را به مشاركت در ادامه دادن به قصه ترغيب كنيم، تعبيرها، اشاره ها، شخصيت پردازي ها و استفاده از واژه هايي كه او براي بيان مقصود خود برمي گزيند، سبب تقويت تخيل و نيروي ابتكار در وجود كودك مي شود. خواندن کتاب برای کودکان در گسترده تر شدن دایره لغات کودک، پرورش خلاقیت و کنجکاوی، افزایش تمرکز، یادگیری روش های حل مساله و آمادگی کودک برای ورود به مدرسه بسیار تاثیرگذار است. همچنین کتابخوانی یکی از فعالیت های بسیار خوب و مفید برای تقویت ارتباط کودک با پدر و مادر است. گنجاندن ساعت کتابخوانی روزانه، مثلا قبل از ساعت خواب کودک میتواند عادت به کتابخوانی را در کودک ایجاد کند.

 

هرزمان که کودک تمایلی به خواندن کتاب نشان نداد، اصرار نکنید و ادامه ی کتاب را به زمانی که تمرکز لازم برای این کار را دارد موکول کنید. سعی کنید کتاب ها را براساس علاقمندی کودکتان انتخاب کنید. وقتی درمورد موضوعی کنجکاوی نشان میدهد کتابی در رابطه با آن موضوع به او هدیه بدهید. در زمان خواندن کتاب کاملا با کودک همراه شوید و به دنیای کتاب سفر کنید، میتوانید بعضی از قسمت های کتاب را همراه با کودکتان بازی کنید.

 

در بخش معرفی کتاب کودک ما به شما کمک میکنیم تا کتاب هایی مناسب با سن و علایق کودکتان انتخاب کنید.

 

البته بايد توجه داشت كه گزينش قصه خوب و مناسب با توجه به سن كودكان هم از اهميت ويژه اي برخوردار است. مساله انتخاب کردن کتاب مناسب، با توجه به انبوه کتبی که در اختیار شماست، مشکلی اساسی است.

 تاثیر کتابخوانی در کودکان + روش های علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی

 

سعی کنید کتابی را برای فرزند خود انتخاب کنید که :

حتما در گذشته آن را خوانده و محتوای آن را پسندیده باشید، احتمال می‌دهید برای کودک جالب توجه است و از خواندن آن لذت می‌برد، اطلاعات عمومی‌مناسبی را در باره جهان اطراف به کودک می‌دهد، به کودک کمک می‌کند تا احساس کند که توانایی‌هایی دارد که تاکنون به آنها توجه نکرده است و در سایه تلاش و کوشش می‌تواند آنها را به‌دست آورد، به کودک کمک می‌کند که بداند در دنیای اطراف او کودکان دیگری هم هستند که شرایط مشابهی با او دارند و با آن مشکل به‌خوبی کنار آمده‌اند یا آن را حل کرده‌اند.

 

فواید کتابخوانی برای کودک :

در مدرسه عملکرد بهتری دارند.

گنجینه لغات آنها پربارتر است.

در نوشتن انشا مشکلی ندارند و به شکلی خلاق می نویسند.

از نظر دستور زبان و نوع به کارگیری جملات، دقیق تر هستند.

منظور خود را در نوشتن، بهتر بیان می کنند.

عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند.

 

خصوصیات کتاب مناسب کودک :

کتاب خردسالان باید پر از تصاویر با رنگ های شاد و براق باشد و نوشته های کمی داشته باشد.

کتاب باید محتوای خلاقانه داشته باشد و خواندن آن برای کودک هیجان انگیز و جالب باشد.

تقسیم بندی کتاب باید به گونه ای باشد که خواندن کتاب را برای کودک آسان کند.

داستان باید دارای محتوای آموزشی نیز باشد

کتاب خوب برای کودکان باید شخصیت هایی داشته باشد که بتوانند در شرایط سخت قادر به تصمیم گیری درست شود

کتاب پایان خوشی داشته باشد

مطالب داغ هفته اخیر