دلایل بروز کیست سینه و تفاوت آن با تومور سینه

دلایل بروز کیست سینه و تفاوت آن با تومور سینه

دلایل بروز کیست سینه و تفاوت آن با تومور سینه

 

خب خب سلام.خدمت شما بانوان عزیز هستیم با یک مطلب آموزشی عالی که دانستنش برای همه بانوان ضروری و واجب است.آیا چیزی درباره کیست سینه و تومور سینه میدانید؟آیا میدانید تفاوت و شباهتشان چیست؟آیا میدانید چگونه میتوانید متوجه این مشکل بشوید؟در این مطلب با ما همراه باشید تا جواب تمام این سوالات را بیابید.

کیست های سینه ساختارهای گرد یا بیضی شکل پر از مایع هستند. تقریباً 25٪ از کل توده های پستان به کیست تبدیل می شود که امری طبیعی است. خوشبختانه بیشتر کیست های پستان خوش خیم هستند و باعث ایجاد سرطان سینه نمی شوند. این کیست ها ممکن است بسیار ریز و نامشخص یا بزرگ بوده و در سونوگرافی مشهود باشند.

دلایل بروز کیست سینه و تفاوت آن با تومور سینه

 

کیست سینه ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما بیشتر در زنان 40 ساله به بالا دیده می شود. بسیاری از زنان در این سن و یا در دوران خاصی از زندگی که استرس بیشتری دارند یا شرایط خاصی دارند دچار کیست های متعدد می شوند.

چنانچه کیستی بیش از حد بزرگ باشد که احساس شود، معمولاً زیر پوست کاملاً گرد و قابل حرکت است. از طرفی کیست ها می توانند باعث درد، حساسیت به لمس یا برآمدگی در پستان شوند. این علائم ممکن است در زمان های مختلف چرخه قاعدگی بدتر شده و یا بهبود یابد.

 

*چگونه میتوان کیست سینه را تشخیص داد؟

مهمترین مسئله در تشخیص کیست سینه بعد از مشخص شدن وجود آن در سینه ها این است که آیا کیست از نوع ساده و قابل درمان می باشد و یا از نوع پیچیده است که درمان آن دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل پزشکان برای تشخیص بهتر از سونوگرافی و یا ماما گرافی استفاده می‌کنند. نتایج این تصویربرداری‌ها به شکل زیر تفسیر می شوند:

 

-کیست های ساده سینه

کیست های ساده دارای دیواره های صاف، نازک و به طور منظم هستند و کاملاً از مایع پر شده اند. امواج صوتی ارسال شده توسط آزمایش سونوگرافی از آنها عبور می کند و هیچ ناحیه سفت شده و خطرناکی را نشان نمی دهد. خوشبختانه کیست های ساده همیشه خوش خیم هستند.

 

-کیست های پیچیده سینه

کیست های پیچیده دارای مرزهای نامنظم یا پوسته پوسته، دیواره های ضخیم و قسمت های سفت و جامد هستند که امواج نمیتواند از آن ها عبور کند و آن ها را بر می گرداند.

برخی از کیست های پیچیده با دارو و برخی از آن ها با جراحی سرپایی تخلیه می شوند. اگر مایع تخلیه شده از کیست های پیچیده دارای خون یا سلول های غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش بیشتری برای فرد مبتلا تجویز می کند تا سرطان سینه نیز بررسی شود.

گاهی کیست ها ویژگی هایی دارند که ما بین حالت پیچیده و ساده قرار می گیرند. اگرچه آنها بیشتر ویژگی های کیست های ساده را دارند، اما تا حدودی نیز حالت جامد داشته و برخی از امواج سونوگرافی را بازتاب می دهند.

با این حال، آنها دیواره های ضخیم یا اجزای جامد واضحی ندارند و به عنوان یک کیست پیچیده محسوب نمی شوند.

 

*جالب است بدانید کیست های سینه علاوه بر ساده و پیچیده بودن از نظر اندازه نیز به موارد زیر تقسیم می شوند:

-میکروسیست ها

کیست های بسیار کوچکی هستند که احساس نمی شوند، اما ممکن است در آزمایش های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی دیده شوند.

 

-ماکروسیست ها

به قدری بزرگ هستند که کاملا بدون سونوگرافی نیز احساس شوند و می توانند به قطر حدود 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) هم برسند. کیست های بزرگ سینه می توانند به بافت فشار بیاورند و باعث درد یا ناراحتی پستان شوند.

 

*کیست های سینه به چه علت به وجود می آیند؟

هر یک از سینه های شما دارای لوب هایی از بافت غده ای است که مانند گلبرگ های گل مرتب شده اند. لوب ها به لوبول های کوچکتر تقسیم می شوند که در دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می کنند. از طرفی بافت ساپورت کننده ای که به پستان شکل می دهد از بافت چربی و بافت همبند فیبر تشکیل شده است.

در این بین ممکن است شرایطی بدلیل عفونت، ژنیتیک، التهاب، ویروس ها به وجود بیاید که در داخل غدد موجود در پستان ها مایعاتی جمع شود و کیست ها را تشکیل دهد.

 

با وجود اطلاعاتی که از کیست سینه به دست ما رسیده هنوز متخصصان نمی دانند دقیقا چه عواملی باعث ایجاد کیست پستان می شود. به احتمال زیاد این کیست ها در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ماهانه و استرس های مختلف زندگی ایجاد می شوند. برخی شواهد نشان می دهد که استروژن اضافی در بدن شما نیز می تواند بافت پستان را تحریک کند و باعث ایجاد کیست شود. به هر حال اگر احساس کردید در سینه خود کیست دارید حتما باید نزد پزشک رفته و معاینه شوید.

 دلایل بروز کیست سینه و تفاوت آن با تومور سینه

 

*در ادامه بخوانید:آیا میدانید تفاوت بین سرطان پستان و علائم کیست چیست؟

توده پستان هم می تواند نشانه کیست باشد و هم می تواند یکی از علائم سرطان پستان باشد. به همین دلیل می توان علائم کیست و سرطان پستان را به شکل زیر مقایسه کرد:

1- سرطان سینه مربوط به بافت پستان است و دومین بیماری شایع کشنده در زنان سرطانی در دنیا می باشد.

 

2- کیست های سینه نیز از موارد شایع میان زنان است و نشانه هایی از تغییر در بافت پستان دارد اما خوش خیم و قابل درمان هستند.

3- علائم سرطان سینه و کیست های پستان که شبیه به هم هستند شامل توده های پستان، ترشحات پستانک (نوک سینه) و تغییراتی در پوست سینه و اطراف نوک سینه می باشد.

 

4- سرطان سینه اولیه معمولاً هیچ علامتی ندارد. با پیشرفت سرطان سینه ، علائمی که با کیست های پستان متفاوت هستند ممکن است شامل وارونگی پستانک، کاهش وزن و تنگی نفس باشد.

 

5- علائم کیست سینه که با سرطان سینه متفاوت است شامل درد پستان، عفونت و آبسه است. خود عفونت در این شرایط نیز علائمی مانند درد، قرمزی، گرمای سینه، حساسیت و تورم پستان، بدن درد، خستگی، تب و لرز را به همراه دارد.

 

6- علل سرطان سینه شامل عوامل خطرزا مانند جنسیت (با اینکه سرطان سینه در مردان هم دیده می شود اما در زنان بسیار رایج تر است)، سن بالا، قومیت، سابقه شخصی سرطان پستان، سابقه خانوادگی سرطان پستان (ژنتیک)، هورمون های نامتعادل، داشتن اضافه وزن یا چاقی، افزایش مصرف الکل و پرتودرمانی در قسمت بالای بدن می باشد.

 

7- درمان سرطان پستان معمولاً شامل جراحی (لامپکتومی یا ماستکتومی)، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند تخصصی است اما درمان کیست های پستان معمولا با دارو انجام می شود.

 

*آیا میدانید سرطان پستان یا تومور سینه چه علامت هایی در پی دارد؟

سرطان سینه اولیه هیچ علامتی ندارد و معمولاً دردناک هم نیست. بیشتر سرطان های پستان قبل از بروز علائم، با یافتن ناهنجاری در ماموگرافی یا احساس توده در پستان توسط خود شخص و بعد تایید آن توسط پزشک، کشف می شود. این توده در زیر بغل یا بالای استخوان یقه است که از بین نمی رود.

گاهی نیز ممکن است در مناطق دیگر سینه باشد. سایر علائم احتمالی سرطان ترشح غیر طبیعی پستان، وارونگی نوک پستان یا تغییر در پوست اطراف نوک سینه و پستان است.

1- بیشتر کیست های سینه سرطانی نیستند. با این وجود، تمام توده های پستان باید توسط پزشک ارزیابی شوند. همچنین ترشحات سینه یک مشکل شایع است؛ اما اگر فقط از یک پستان باشد یا خونریزی داشته باشد، بسیار نگران کننده است. در هر صورت، تمام ترشحات پستان باید توسط پزشک ارزیابی شود.

 

2- وارونگی نوک سینه نیز نوعی رایج در برخی نوک پستانهای طبیعی است، اما وارونگی پستانک می تواند جزء علائم نگران کننده باشد.

 

3- تغییرات در پوست سینه شامل قرمزی و تغییر در بافت نیز جزء علائم سرطان سینه است. این تغییرات معمولاً به دلیل بیماری های پوستی ایجاد می شود اما گاهی اوقات می تواند با سرطان پستان همراه باشد.

 

*چیزی درباره آبسه میدانید؟

گاهی اوقات سینه ها بصورت غیر طبیعی متورم می شوند که احتمالاً دچار آبسه شده اند. آبسه نیز با اینکه کیست نیست اما از توده های سرطانی هم نیست و خطر جدی به دنبال ندارد. منتها آبسه بسیار حساس است و شما دائما احساس می کنید موادی زیر پوست سینه در حال حرکت هستند و مرزهای توده آبسه از روی پوست کاملاً مشخص می باشند. در صورتی که آبسه شدید باشد علائم زیر را نیز به وجود می آورد:

توده ای حساس در پستان که بعد از شیردهی مشخص می شود و قبلا به قدری عمیق بوده است که شما آن را حس نکرده اید.

چرک از نوک پستان تخلیه می شود.

توجه داشته باشید که ممکن است بعد از درمان آبسه علائمی مانند تب مداوم و عدم بهبود علائم تا 48 الی 72 ساعت را تجربه کنید.

 

*آیا میدانید چه عواملی باعث سرطان سینه می شود؟

متاسفانه تا کنون عامل خاصی برای ایجاد سرطان سینه تشخیص داده نشده است. به طوری که بسیاری از خانم ها تنها در سن بالا بدون هیچ دلیل دیگری دچار این سرطان شده اند.

درواقع می توان گفت مهم ترین علت ایجاد سرطان در خانم ها بالا رفتن سن می باشد. اگر چه سرطان سینه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما به طور کلی از 40 سال به بالا احتمال ابتلا به این سرطان در میان خانم ها بیشتر است.

همچنین طبق آمار پزشکی موجود از بیماران سرطانی زنان سفید پوست تا حدودی بیشتر از زنان با پوست تیره در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند. در افرادی نیز که یک بار سرطان سینه را تجربه کرده اند و درمان شده اند احتمال بازگشت سرطان وجود دارد و احتمال سرطان با توموری مجدد و متفاوت از قبلی در آن ها 3 تا 4 برابر افراد سالم می باشد.

 دلایل بروز کیست سینه و تفاوت آن با تومور سینه

 

*نکته پایانی و کلام آخر با بانوان فرانازی که به سلامت خود اهمیت میدهند:

متاسفانه سرطان سینه از سرطان هایی است که با اینکه احتمال درمانش زیاد است می تواند کشنده باشد، بنابراین به محض مشاهده هر گونه علائم چه کیست باشد و چه توده های غیر سرطانی، باید توسط یک پزشک متخصص زنان معاینه شوید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی کند.

جدیدترین مطالب سایت