همه چیز درباره سمورچه ها حیوانات خانگی کوچک و ناناز

همه چیز درباره سمورچه ها حیوانات خانگی کوچک و ناناز

همه چیز درباره سمورچه ها حیوانات خانگی کوچک و ناناز

همانطور که میدانید امروزه افراد زیادی در خانه از سنجاب ها (سمورچه) نگهداری می کنند ولی سنجاب ها حیوانات خانگی نیستند و تکثیر آن ها در قفس کار اشتباهی است.

 

امروز در فراناز در این مطلب با جونده ای کوچک و دوست داشتنی که شباهت زیادی به سنجاب دارد آشنا می شوید. حیوان خانگی سمورچه “chipmunks” حیوانات خانگی کوچکی هستند که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به سنجاب ها دارند، با این تفاوت که سمورچه ها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند.

 

سنجاب راه راه یا سمورچه یا موش خرمای زمینی نوعی جانور جونده است که ظاهری شبیه به سنجاب دارد. سمورچه از خانوادهٔ سنجابیان (Sciuridae) است. تبار آن مارموتینی (Marmotini) و جنس آن تامیاس (Tamias) نام دارد.

 

سمورچه جوندگان کوچک هستند که به کندن زمین و ایجاد تونل علاقه زیادی دارند. از 45 گونه سمورچه، 22 گونه از آنان شناخته شده هستند. که اکثر آن‌ها بومی آمریکای شمالی هستند. یک گونه بومی اوراسیا است.

 

سمورچه ها در رنگ های مختلفی دیده شده اند اما از لحاظ اندازه، در یک رده هستند. اندازه کوچک سمورچه ها آنان را به حیوانات خانگی ایده آل تبدیل کرده است. سمورچه ها همه چیزخوارند.

 

سمورچه ها از نظر ظاهری شباهت زیادی به سنجاب ها دارند سمورچه ها کمی از سنجاب ها کوچکتر بوده و گوش های گردتری دارند. خط های راه راهی که روی کمر این حیوانات قرار دارند، آن ها را به جوندگانی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 

طول عمر سمورچه ها :

در طبیعت سمورچه ها معمولا سه سال عمر می کنند. آن ها از آجیل و دانه میوه ها تغذیه می کنند. معمولا غذای خود را در تونل هایی که حفر کرده اند ذخیره و پنهان می کنند.

 

در گذشته سمورچه ها برای زمین های کشاورزی نوعی آفت به حساب می آمدند زیرا به کندن و ایجاد تونل در زمین ها باعث از بین رفتن گیاهان می شدند. اما امروزه، سمورچه ها به عنوان عضوی محبوب در خانواده شناخته شده اند.حد اکثر اندازه این حیوانات 25 سانتی متر است.

 

سمورچه ها معمولا جداگانه زندگی می کنند و علاقه ای به زندگی گروهی ندارند. گونه هایی که به طور گروهی زندگی می کنند تا جایی که می توانند از دعوا و پرخاش با یکدیگر دوری می کنند، اما می توانید یک جفت سمورچه یا دو سمورچه ماده و یک سمورچه نر را در کنار هم نگه دارید.

 

نگهداری چندین سمورچه :

سمورچه ها نیز مانند بیشتر جوندگان، قادر به تحمل هم نوعانشان در قلمرو خود نیستند. دعوا و مبارزه برای قدرت نمایی در بین سمورچه ها رایج است که نتیجه آن آسیب های جدی یا حتی مرگ یکی از سمورچه هاست. بهتر است یک جفت سمورچه را در قفس نگهداری کنید اما اگر مایل به نگهداری چند سمورچه هستید، باید آن ها را از بچه گی در کنار هم قرار دهید یا سمورچه ها باید با هم خواهر و برادر باشند.

 

قفس مناسب برای سمورچه ها :

اندازه قفس این حیوانات بسیار مهم است. سمورچه ها حیوانات کنجکاو و فعالی هستند به همین دلیل به فضای نسبتا زیادی احتیاج دارند. قفس همستر به هیچ عنوان نمی تواند قفس مناسبی برای سمورچه ها باشد. اندازه قفس این جوندگان باید 120cm x 90cm x 120cm (یا بیشتر) باشد.

 

کف قفس باید از خاک پیت، خاک اره یا تراشه چوب (چوب های غیر شیمیایی) و یا کاغذ پوشیده شود تا رطوبت و ادرار حیوان را جذب کند. سمورچه ها به یک لانه در قفس خود احتیاج دارند. لانه های چوبی که در پت شاپ ها موجود هستند بهترین گزینه است. سایز لانه ای که برای سمورچه خود انتخاب می کنید باید 30×30 باشد و می تواند کف آن را با کاغذ یا یونجه پوشش دهید. سمورچه های بالغ (از یک جنس) اغلب با یکدیگر دعوا می کنند.

 

نحوه نگهداری سمورچه نر و ماده کنار هم :

اگر مایل به نگهداری دو سمورچه نر هستید، باید در قفس دیواره یا میله بین قلمرو هردو قرار داشته باشد تا از بروز دعوا جلوگیری شود. استفاده از تونل، شاخه های طبیعی و غیر سمی برای ایجاد فضایی زیبا و سرگرم کننده برای سمورچه توصیه می شود.

 

به یاد داشته باشید که فاصله بین میله های قفس باید به گونه ای باشد که حیوان نتواند از بین آن ها عبور کند. قفس آن ها باید همیشه تمیز باشند و سمورچه ها باید یک نقطه خاص را برای دستشویی خود در نظر بگیرند و این نقطه باید روزانه تمیز گردد.

 

از ماه مارس تا سپتامبر، سمورچه ها شروع به ذخیره سازی غذا در لانه خود می کنند، آن ها با این کار خود را برای خواب زمستانی آماده می کنند پس بهتر است در این بین به لانه حیوان دست نزنید و آن را تخلیه نکنید. تمیز کردن لانه سمورچه 2 بار در سال تعیین شده است.

 

سمورچه ها در طبیعت به خواب زمستانی می روند شما نباید اجازه بدهید که به خواب زمستانی بروند باید محیط خانه را طوری آماده کنید که نخوابد اگر خوابید حتما آن را بیدار کنید.

 

ظرف غذای سمورچه ها چگونه باید باشد :

ظروف غذای حیوان باید نسبتا محکم باشد. سمورچه ها عادت دارند هنگام غذا خوردن در ظرف غذای خود می نشینند! جنس ظرف غذای آن ها باید از استیل یا سفال باشد. استفاده از ظرف آب برای سمورچه ها کاری بیهوده و اشتباه است! زیرا ممکن است سمورچه به درون ظرف آب افتاده و خیس شود، علاوه بر این، خوردن آب در یک ظرف گود برای جوندگان کار سختی است. بهترین راه استفاده از بطری های آبی است که به قفس حیوان متصل می شوند.

 

قرار دادن شاخه های محکم و غیر سمی در قفس نیز توصیه می شود نا سمورچه بتواند از ان ها بالا برود و ان ها را بجود. توجه داشته باشید لبه شاخه ها تیز نباشد و به حیوان صدمه نرساند. شما می توانید از چرخ و فلک های استانداردی که برای همستر ها طراحی شده اند نیز استفاده کنید. تمامی این لوازم جانبی در فروشگاه حیوانات خانگی موجود است و می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید!

 همه چیز درباره سمورچه ها حیوانات خانگی کوچک و ناناز

در دست گرفتن سمورچه:

بعد از خرید سمورچه، چند روز او را به حال خود رها کنید و به او دست نزنید. به سمورچه خود فرصت دهید با محیط و خانه جدید خود آشنا شود. در این مدت شما می توانید رو به روی قفس سمورچه خود بنشینید و با او حرف بزنید. بعد از چند روز، اگر نشانه ای از ترس و وحشت در سمورچه خود ندیدید، می توانید در دست گرفتن او را شروع کنید.

 

برای در دست گرفتن سمورچه، ابتدا غذای مورد علاقه او را کف دست خود قرار دهید و دست خود را جلوی حیوان بگذارید، او ابتدا شروع به بو کردن دست شما می کند و بعد به آرامی به سمت دست شما می آید. هنگام نزدیک شدن سمورچه، دست خود را به طور ناگهانی عقب نبرید زیرا با این کار موجب ترس و وحشت حیوان می شود.

 

باید کاری کنید تا سمورچه به شما اعتماد کند. چند بار در روز غذا دادن با دست به سمورچه را امتحان کنید. پس از چند روز سمورچه به راحتی و بدون ترس روی دست شما می آید. نوازش کردن حیوان و حرف زدن با او در هنگام بر قراری ارتباط بسیار موثر خواهد بود.

 

وقتی مطمئن شدید حیوان کاملا با شما آشنا شده و به شما اعتماد دارد، می توانید او را از قفس بیرون بیاورید.

 

غذای سمورچه ها :

این جوندگان در طبیعت از طیف گسترده ای از دانه ها، توت های وحشی، حشرات، غلات و حبوبات و… استفاده می کنند. پایه رژیم غذایی این حیوانات غلات است و به همراه ان باید از آجیل و سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی آن ها استفاده کرد. پروتئین را نیز می توان در قالب گوشت یا تخم مرغ پخته به آنان داد.

 

مواد غذایی که می توانید در رژیم غذایی سمورچه خود استفاده کنید عبارتند از:Supa Chipmunk (غذای تجاری که حاوی ذرت، دانه کاج، تخمه آفتاب گردان و گندم است)، بادام زمینی، دانه پرندگان، موز، هویج، زردآلو خشک شده، سیب، نخودفرنگی، ذرت، گوجه فرنگی، انگور، مرغ پخته، کلم، خیار، تخمه آفتاب گردان و گندم. سمورچه ها از دیدن هر غذایی که در اختیار آن ها قرار بگیرد خوشحال می شوند. نکته دیگر اینجاست که انان از تنوع غذایی بسیار لذت می برند!

 

آموزش یاد دادن اسم سمورچه به او :

اگر دوست دارید هنگامی که سمورچه خود را صدا می کنید به سمت شما برگردد، هنگامی که در حال نوازش او هستید، نام او را چند بار با مهربانی صدا بزنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. پس از مدتی، هنگام صدا زدن نام سمورچه، او برای نوارش شدن توسط شما به سمتتان می آید.

 

اگر هنگام صدا کردن نام سمورچه، او واکنشی از خود نشان داد، با دادن غذای مورد علاقه اش رو را تشویق کنید. توجه داشته باشید که سمورچه ها را نمی توان مانند سگ و گربه تعلیم داد! ممکن است این آموزش چند ماه طول بکشد، به همین دلیل شما باید صبور و با حوصله باشید.

 

به یاد داشته باشید که این آموزش باید بعد از اینکه سمورچه شما را به عنوان صاحب خود پذیرفت صورت بگیرد.

جدیدترین مطالب سایت