چگونه قدرت تخیل در کودکان را بالا ببریم ؟

چگونه قدرت تخیل در کودکان را بالا ببریم ؟

چگونه قدرت تخیل در کودکان را بالا ببریم ؟

به عنوان يك پدر و مادر ممكن است هرگز تصور نكنيد كه يك قوه تخيل خوب از چه راه‌هايي به كودك‌تان سود مي‌رساند. مزاياي آن براي يك كودك پيش دبستاني موارد زير است. مهارت‌هاي اجتماعي را رشد مي‌دهد.

 

هنگامي كه كودكان در بازي‌هاي خود نقش‌هاي تخيلي را اجرا مي‌كنند، روابط بين اعضاي خانواده، دوستان و همكاران را بررسي مي‌كنند و درباره چگونگي تعامل مردم بيشتر مي‌آموزند. با ايفا كردن نقش يك دكتر آن‌ها تصور مي‌كنند كه چگونه پزشكان به بيماران‌شان اهميت مي‌دهند، با ايفاي نقش پدر و مادر، درباره احساسي كه والدين نسبت به فرزندان‌شان دارند، بيشتر مي‌آموزند. بازي تخيلي باعث ايجاد همدلي نسبت به ديگران مي‌شود. اگر كودكان بتوانند تصور كنند كسي كه او را در بازي راه نداده‌اند. چه احساسي دارد، بهتر قادر خواهند بود به نيازمندان كمك كنند. آن‌ها تمايل بيشتري به منصفانه بازي كردن نشان مي‌دهند، همچنين نحوه شراكت و همكاري آن‌ها بهتر مي‌شود و اعتماد به نفس بالايي پيدا مي‌كنند.

 

بچه‌هاي كوچك كنترل خيلي كمي به روي زندگي‌شان دارند. تصور كردن خود به عنوان سازنده آسمان‌خراش‌ها و يا يك فوق قهرمان كه از سياره زمين دفاع مي‌كند كودك را قدرتمند مي‌سازد و به او كمك مي‌كند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرد و توانايي‌ها و استعدادهاي خود را افزايش دهد.

 

رشد عقلي را افزايش مي‌دهد

تصور كردن، آغاز تفكر غيرانتزاعي است. كودكاني كه مي‌توانند قلعه يك پادشاه را بر روي يك تپه شني ببينند و يا يك شام لذيذ را با يك تكه شيريني تصور كنند، مي‌آموزند كه به طور نمادين فكر كنند.

 

مهارت‌هاي زباني را تقويت مي‌كند

كودكاني كه با دوستانشان بازي‌هاي نمايشي (تخيلي) انجام مي‌دهند.
خيلي با هم حرف مي‌زنند، اين كار باعث مي‌شود واژه‌هاي بيشتري بياموزند. بدين ترتيب مهارت‌هاي ارتباطي آن‌ها تقويت مي‌شود.

 

ترس‌ها را از بين مي‌برد

بازي‌هاي نمايشي – تخيلي مي‌توانند به كودكان كمك كنند تا ترس‌ها و نگراني‌هاي خود را از بين ببرند. وقتي كودك نقش يك هيولاي بزرگ بد زير تخت خوابش را بازي مي‌كند، احساس كنترل به روي آن به دست مي‌آورد و هيولا ديگر آن‌قدرها هم بد و بزرگ به نظر نمي‌رسد. بازي‌هاي تخيلي همچنين كمك مي‌كنند تا كودكان احساسات گيج‌كننده‌اي را كه ممكن است داشته باشند، تخليه كنند، مانند حس عصبانيت نسبت به والدين و يا حس رقابت با يك خواهر يا برادر جديد.

 

براي افزايش قوه تخيل كودك‌تان هر روز براي او كتاب بخوانيد. كتاب‌ها موقعيتي را به كودكان پيشنهاد مي‌كنند تا دنياي ديگري را كشف كنند و دنياهاي جديدتري را از خودشان خلق نمايند.

مطالب داغ هفته اخیر