چه زمانی پوست مستعد التهاب میشود؟

چه زمانی پوست مستعد التهاب میشود؟

چه زمانی پوست مستعد التهاب میشود؟

 

چرا گاهی اوقات پوست دچار التهابات میشود؟ شست وشوی  بیش از حد دست ها بوسیله آب و صابون باعث محرومیت پوست از چربی های طبیعی میشود و امکان دارد که باعث زبری شدید پوست ما شود. در ابتدا امکان دارد که پوست خشک و ترک خورده به نظر برسد.

 

اما اگر این وضعیت طولانی شود و درمان صورت نگیرد ممکن است پوست شکننده شده و خونریزی کند. آب و صابون ساده در صدر این فهرست قرار دارند. این عوامل به طور ویژه ای در جوامع امروز که از جرم و کثیفی واهمه دارند، مشکل اسز است زیرا مردم احساس می کنند

 

که باید تمیز باشند ولی هیچ تلاشی برای محفاظت از پوستشان نکنند. سایر محرک های مرتبط عبارتند از مایع ظرفشویی، صابون ها و شوینده های بدن.لباس ها به ویژه الیاف زبر و خشن مانند پشم ممکن است برای افرادی که از یک مشکل پوستی به نام درماتیک آتوپیک (شایع ترین شکل اگزما) است رنج می برند، مشکل ساز باشد.

 

*التهاب پوستی بیشتر در چه زمانی هایی بر روی پوست ظاهر میشود؟

آکادمی درماتولوژی آمریکا برآورد می کند که ۱۰ ۲۰ درصد از کودکان و ۱ ۳ درصد از افراد بزرگسال دچار این بیماری می شوند.اکثر افراد می دانند که پاک کننده های خانگی برای پوست ساخته نشده اند و مواد شیمیایی موجود در آنها می توانند یک تاثیر التهاب آور بر روی بدن داشته باشند.

 

این محرک ها شامل پاک کننده های چند منظوره، شوینده های ظروف و لباس، پاک کننده های پنجره، جلادهنده مبلمان و مواد ضدعفونی کننده دستشویی است. پوشیدن دستکش محافظ قبل از کار کردن با این مواد همیشه توصیه می شود.سماق سمی، بلوط سمی و پیچک سمی سه عامل شایع درماتیت تماسی آلرژیک در ایالات متحده است.

 

تمامی این گیاهان حاوی روغنی به نام اوراشیول هستند که واکنش آلرژیک به صورت یک جوش دارای خارش را تشدید می کند. یک واکنش ملایم ممکن است ۵ تا ۱۲ روز طول بکشد در حالی که یک واکنش شدیدتر ممکن است ۳۰ روز یا بیشتر طول بکشد.برخی افراد بیش از حد به لاتکس (لاستیک طبیعی که در هر چیزی از دستکش گرفته تا کاندوم یافت می شود)حساسیت دارند.

اگر به لاتکس حساسیت دارید ممکن است جای بند کفش یا کش بند کمر روی بدنتان بماند. به علاوه افرادی که به لاتکس حساس اند ممکن است در برابر میوه های گرمسیری مانند موز و کیوی نیز واکنش نشان دهند.پوست صورت با منافذ عمیق اش به راحتی قابل نفوذ است.

 

به همین دلیل باید دقت بیشتری در مورد کرم ها و فرآورده های مراقبت از پوست داشته باشید. به ویژه اگر در هنگام استفاده از آنها پوست تان می سوزد یا احساس سوزش دارید. این محصولات ممکن است شامل کرم های ضدچروک، پاک کننده ها و لایه بردارهای پوستی می شوند.

 

حساسیت های عطری بسیار شایع هستند. حدود ۵ هزار رایحه وجود دارند که از بسیاری ترکیبات مختلف استفاده می کنند. بنابراین ممکن است خلاص شدن از شر این مواد شیمیایی آزاردهنده کار مشکلی باشد. برخی افراد ممکن است در برابر عطر مشک دچار جوش یا کهیر شوند در حالیکه سایرین در برابر اسانس های وانیلی نیز واکنش نشان می دهند.

 چه زمانی پوست مستعد التهاب میشود؟

چه زمانی پوست مستعد التهابات پوستی میشود؟

 

*حساسیت پوستی انواع مختلفی دارد:

 

1- حساسیت پوستی آلرژیک:

فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد.

 

2- حساسیت پوستی تحریکی:

در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند.

 

3- حساسیت های شغلی:

کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و… در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند.

 

4- حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار:

که در اثر کار خانه و شست وشو ایجاد می‌شود.چه زمانی پوست مستعد التهاب میشود؟

چه زمانی پوست مستعد التهابات پوستی میشود؟

 

*تعدادی از بیماری های شایع پوستی*

-سرطان های شایع مثل ملانوما و کارسینوم :

از جمله مرگبارترین بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند در صورت تاخیر در شناسایی و درمان بیماری با سرایت به سایر قسمت‌های بدن موجب مرگ بیمار شوند.

 

-انواع آکنه و جوش صورت :

به دلایل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی رژیم نامناسب غذایی، قرارگیری در مکان‌های آلوده، استرس و مشکلاتی از این دست به وجود می‌آید. آکنه‌ها معمولاً پس از دوران بلوغ به وجود می‌آیند، اما می‌توانند حالت مزمن نیز داشته باشند و تا سال‌ها فرد را درگیر کنند. آکنه علاوه بر درد می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد به همین دلیل رسیدگی و درمان فوری آن ضروری است.

 

-اگزمای پوستی، بیماری شایع در نوزادان:

این بیماری نیز در دسته واکنش‌های آلرژیکی پوست قرار می‌گیرد و منشاء بیرونی دارد. اگزما می‌تواند بسیار شدید باشد و فرد به مراقبت‌های درمانی دائمی نیازداشته باشد. این بیماری در نوزدان بسیار شایع است و معمولاً به خاطر البسه، حسایت‌های پوستی و خوردن برخی مواد غذایی آلرژی زا ایجاد می‌شود.

-پسوریازیس:

دردسته بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پوستی حمله می‌کند و سبب ایجاد لکه‌های پوستی قرمز و دردناک بر سطح پوست می‌شود. پسوریازیس می‌تواند بر چهره و بدن فرد اثر منفی بگذارد و ارتباط آن با برخی بیماری‌های مزمن اعضای بدن تایید شده است.

-قارچ‌های پوستی :

قارچ‌های پوستی می‌توانند به دلیل در معرض قرار گرفتن پوست با مواد آلوده و یا دارای قارچ ایجاد شوند، برخی از بیماری‌های پوستی حالت واگیر دارند. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های پوستی با استفاده از دارو، انجام آزمایش و مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کنند.

-آبله مرغان :

بیماری آبله مرغان نیز منشاء ویروسی دارد و جوش‌های آب دار بر روی بدن  ایجاد و فرد دچار تب و احساس خارش شدید می‌شود. این بیماری پس ازگذشت یک الی دوهفته در صورت انجام دقیق مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند. در کودکان معمولاً این بیماری شدید نیست، اما در سالمندان و افراد بزرگسال می‌تواند با تحت تاثیر قراردادن سیستم عصبی بدن آن‌ها به یک بیماری جدی و خطرناک به نام زونا تبدیل شود.

 

-بیماری برص:

نیز از سالیان دور وجود داشته و در دسته بیماری‌های خود ایمنی است، دراین بیماری سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول‌های رنگدانه‌ای پوست باعث از بین رفتن رنگ آن‌ها می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری رنگ پوست خود را به تدریج از دست می‌دهند. متاسفانه برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد، اما برخی دارو‌ها می‌تواند از رشد بیماری و از دست رفتن رنگدانه‌های پوستی تا حد زیادی جلوگیری کند.

 

 

-آفتاب سوختگی:

یک عارضه شایع بویژه در فصول گرم سال است، افرادی که بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مناسب مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند امکان دارد با مشکلاتی، چون قرمزی، التهاب، خارش، سوزش، زخم و تاول‌های پوستی مواجه شوند که نشان دهنده  آفتاب سوختگی است.

درمان آفتاب سوختگی با انواع دارو‌ها و کرم‌ها انجام می‌شود، اما نیاز به ممارست دارد، افرادی که دائماً دچار آفتاب سوختگی می‌شوند امکان دارد در آینده مبتلا به سرطان پوست شوند.

 

مطالب داغ هفته اخیر