آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

در ابتدای حال بهتر است بدانیم پاسپورت چیست؟ خب پاسپورت یا گُذَرنامه یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از طرف دولت ها برای شهروندانشان صادر می گردد. با این مدرک دولت مربوطه از ديگر دولت ها اجازه می خواهد تا به شهروندان مربوطه اجازه گذر یا ورود به خاک آن کشورها را بدهند. به اجازه ای که به این منظور از ديگر دولت ها گرفته می شود روادید یا ویزا گفته می شود.

 

معتبرترین گذرنامه های جهان مربوط به کجا میشود؟

موسسه« هنلی و شرکا» هر سال طبق داده های جمع آوری شده از انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی و نیز اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل قوانین روادید و پایگاه داده جهانی به دست می آید اقدام به انتشار رده بندی معتبرترین پاسپورت های دنیا می کند. مهم ترین شاخص برای تهیه این لیست تعداد کشورهایی است که با هر گذرنامه میتوان بدون ویزا به آن سفر کرد. نتایج این رده بندی در سال 2019 نشان می دهد که از بین کشورهای آسیایی تنها ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی دارای قدرتمندترین پاسپورت های جهان هستند و در بین کشورهای خاورمیانه، پاسپورت امارات عربی متحده بالاترین قدرت را دارد.

 

انواع رنگ پاسپورت:

پاسپورت کشور های مختلف رنگ های متفاوتی دارند. انتخاب رنگ جلد پاسپورت کشور توسط مقامات همان کشور انجام می شود و معمولاً علتی برای انتخاب هر رنگ پاسپورت وجود دارد. چهار رنگ پاسپورت در سراسر دنیا وجود دارد؛ آبی، قرمز، سبز و مشکی. هرچند به ظاهر اختلاف این رنگها کاملاً بی معنی است، ولی در واقع رنگ هر یک از آن ها مشخصا معنای خاصی دارد.

 

رنگ پاسپورت کشورها

 

*پاسپورت های قرمز رنگ

آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

قرمز رایج ترین رنگ پاسپورت است و کشورهای زيادي در جهان، این رنگ را برای جلد پاسپورتشان انتخاب می کنند. جالب است که بدانید معمولاً کشورهایی این رنگ را برای پاسپورتشان انتخاب می کنند که در حال حاضر سیستم کمونیستی دارند و یا در گذشته این سیستم را تجربه نموده اند. شاید جالب باشد بدانید که همه 10 گذرنامه پر قدرت دنیا هم در طیف رنگ قرمز قرار دارند و در پایین این رده بندی و در بین 10 رتبه آخر که ضعیف ترین گذرنامه های دنیاست، تنها دو گذرنامه رنگ قرمز دارند. معمولا پاسپورت های قرمز و کبود توسط اعضای اتحادیه اروپا استفاده می شود( بجز کرواسی). همچنین کشورهایی که قصد محلق شدن به این اتحادیه دارند، مانند ترکیه، هم این رنگ را انتخاب می کنند. کشورهای عضو« گروه آندین»، شامل بلیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو هم گذرنامه هایی به این رنگ دارند.

 

پاسپورت های آبی رنگ

آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

آبی، دومین رنگ رایج در گذرنامه های جهانی است. جالب است که بدانید رنگ آبی نشان از کشورهای” جهان نو” دارد. در واقع این واژه ای است که به کشورهایی که در نیمکره غربی قرار گرفته اند، اطلاق می شود. 78 کشور رنگ آبی را برای پاسپورت خود انتخاب نموده اند که مشهورترین و پر قدرت ترین پاسپورت بین رنگ های آبی، پاسپورت ایالات متحده آمریکا است با این گذرنامه می توان به 183 کشور دنیا بدون ویزا سفر کرد. همچنين جالب است بدانید که کم قدرت ترین گذرنامه کشورها با رتبه 199 نیز دارای رنگ آبی و مربوط به کشور افغانستان است.

 

پاسپورت های سبز رنگ

آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

در پاسپورت های کشور های عربی و اسلامی رنگ سبز محبوب تر از دیگر رنگ هاست و به علت علاقه پیامبراکرمصلی الله علیه و آله به رنگ سبز، این رنگ در دنیای اسلام دارای اهمیت است، به همین علت بسياري از کشورهای مسلمان این رنگ را برای گذرنامه های خود انتخاب نموده اند که شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، اندونزی، پاکستان و عربستان سعودی می شود. البته گذرنامه کره جنوبی که با آن می توانید به 122 کشور دنیا بدون ویزا سفر کرد نیز به رنگ سبز است.

 

پاسپورت های مشکی رنگ

آیا میدانید به چه دلیل رنگ پارسپورت ها متفاوت است؟

مشکی رنگی است که تعداد بسیار اندکی از کشورهای جهان، آن را برای جلد پاسپورتشان انتخاب نموده اند. شهروندان برخی از کشورهای آفریقایی مانند بوتسوانا، زامبیا، بوروندی، گابن، آنگولا، چاد، کنگو، مالاوی و چند کشور ديگر دارای این رنگ پاسپورت هستند. از این گذشته، شهروندان کشور نیوزیلند هم دارای پاسپورت مشکی رنگ هستند و دلیلش هم این است که مشکی رنگ ملی کشور نیوزیلند به حساب می آید.

جدیدترین مطالب سایت