عوامل خراب شدن مبلمان و راهنمای تعمیر سوختگی و لکه مبل

عوامل خراب شدن مبلمان و راهنمای تعمیر سوختگی و لکه مبل

عوامل خراب شدن مبلمان و راهنمای تعمیر سوختگی و لکه مبل

خرید مبلمان یکی از بزرگترین انتخاب‌ها پس از خرید خانه است. با وجود اینکه مدل‌های مبلمان و اثاثیه منزل معمولا هر سال ر حال تغییر هستند اما واقعیت این است که تعداد افرادی که هر سال اقدام به تعویض مبل و صندلی‌های خود می‌کنند اندک است و اغلب از یک دست مبلمان برای سال‌ها استفاده می‌کنند و سعی بر این است که به خوبی از اثاثیه منزل نگهداری شود تا بتوان سال‌ها از آن استفاده کرد و در طی این مدت ظاهری آراسته و مرتب داشته باشد. با وجود اینکه با همان مقدار پولی که برای خرید یک آیفون صرف می‌کنید می‌توانید یک دست مبل بخرید اما عمر این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است. همه ما با عوامل خرابی و صدمه دیدن گوشی تلفن همراه آشنایی داریم؛ عواملی مثل آب، ضربه خوردن شیشه موبایل و خراب شدن باتری از جمله رایج‌ترین عواملی هستند که در نهایت می‌تواند باعث تصمیم فرد در تعویض موبایل بشود. اما آیا با دلایل و عوامل آسیب دیدن و خراب شدن مبلمان نیز به همین خوبی آشنایی دارید؟

 

معمولا دلیل و عامل آسیب در مبلمان متفاوت است. برای مثال از جمله عواملی که موجب خرابی مبلمان روکش پارچه‌ای شده و نیاز به تعمیر مبل را ضروری می‌سازد، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، لکه شدن روکش مبل و مشکلات ساختاری می‌باشد.

 

عوامل خراب شدن مبلمان و راهنمای تعمیر سوختگی و لکه مبل

 

آسیب مبلمان توسط حیوانات خانگی

یکی از عوامل تخریب مبلمان چرمی حیوانات خانگی هستند برای مثال گربه علاقه زیادی به چنگ زدن روکش چرمی دارد و همین امر باعث می‌شود بعد از مدتی نیاز به تعمیر مبل به وجود آید. البته گاهی نیز ممکن است برای رسیدگی هر چه بهتر و بیشتر به مبل چرمی هفته‌ای یک بار آن را با مواد شوینده تمیز کنید اما موادی که به کار می‌برید برای چرم مناسب نباشد. این امر نیز می‌تواند به روکش چرمی مبل آسیب بزند. برخی از مبلمان چوبی بر اساس روکش و لایه جلایی که روی آن کشیده شده است، مستعد آسیب هستند و در تعمیر مبل نیز باید نوع لایه جلا روی آن در نظر گرفته شود.

 

اولین گام در تعمیر مبل و صندلی تحقیق درباره نیازهای خاص آن نوع مبل و دانستن روش صحیح تمیز کردن با توجه به مواد تشکیل دهنده آن است. زیرا به این صورت می‌توان ظاهر مبلمان را تا مدت‌ها آراسته و شیک نگه داشت و تا مدت‌ها نیازی به تعمیر مبل نخواهد بود. در ادامه با برخی از آسیب‌های رایج و متداول مبلمان و روش‌های تعمیر آن آشنا می‌شویم.

 

هنگام قرار دادن لیوان نوشیدنی سرد یا داغ روی میز چوبی بهتر است از زیر لیوانی استفاده کنید. زیرا لیوان حاوی نوشیدنی سرد یا گرم عرق کرده و رطوبت آن‌ها می‌تواند باعث بروز لکه سفید رنگ روی چوب مبل و میز چوبی شده و باعث آسیب و خرابی آن‌ها گردد.

 

اگر دور لیوان لکه تیره رنگی به وجود آمد به معنای نفوذ رطوبت به لایه زیرین چوب است. معمولا این حلقه تیره رنگ در اثر واکنش شیمیایی بین مولکول‌های آب و رطوبت است. و متاسفانه باید گفت که وقتی رنگ لکه آب روی میبملان چوبی تیره رنگ می‌شود، دیگر عملا تعمیر مبل یا میز چوبی امکان‌پذیر نیست.

 

در این شرایط معمولا بهترین گزینه برای تعمیر مبل و صندلی و میز این است که دوباره روی میز یا مبل را لایه جلا زده و در انتخاب روغن جلا نیز دقت شود که رنگ آن با رنگ میز یا مبل همخوانی داشته باشد. در بسیاری از موارد این بخش از تعمیر مبل ساده است و خود شما می‌توانید در خانه آن را انجام دهید.

 

از طرف دیگر، از بین بردن لکه‌های سفیدرنگ روی مبلمان چوبی به مراتب راحت‌تر است. برای این منظور درصورتی که لایه رویه مبل یا میز لایه جلای براق باشد می‌توانید از پارچه‌های نانو مخصوص از بین بردن لکه آب استفاده کنید. در غیر اینصورت و درصورتیکه لایه رویی مبل و صندلی‌های چوبی مات و کدر باشد، ممکن است برای تعمیر مبل نیاز به کمک یک متخصص داشته باشید.

 

علاوه بر لکه آب، لکه سوختگی روی مبلمان چوبی نیز یکی از مواری است که علیرغم تصور عموم اغلب قابل تعمیر است. لکه سوختگی اغلب در اثر حرارت زیاد یک ظرف یا آتش ایجاد می‌شود. اگر لکه سوختگی بزرگ باشد باید لکه سوختگی را با استفاده از یک تیغه صاف ببرید و پس از صیقل زدن با استفاده از مواد مخصوص جای سوختگی را پرد کرده و در مرحله نهایی تعمیر مبل، با استفاده از رنگی که با چوب همخوانی داشته باشد، روی آن را رنگ کنید.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

مطالب داغ هفته اخیر