چه زمان نوزاد میتواند نور را تشخیص دهد و ببیند؟

چه زمان نوزاد میتواند نور را تشخیص دهد و ببیند؟

چه زمان نوزاد میتواند نور را تشخیص دهد و ببیند؟

برای خیلی از پدر و مادران سواله که بچه کی میتونه نور رو تشخیص بده و اصلا چه اندازه میتونه نور رو ببینه. یکی از زیباترین لحظات پس از تولد فرزند، اولین باری است که دختر یا پسر تازه متولد شده چشم خود را باز کرده و با شما ارتباط چشمی برقرار می‌کند. اما ممکن است این اتفاق خیلی سریع رخ ندهد.

 

نگران نباشید، سیستم بینایی نوزاد تازه متولد شده، زمان لازم دارد تا تکامل پیدا کند. در واقع در هفته اول زندگی، نوزادان جزئیات زیادی را نمی‌بینند. اولین نمای آن‌ها از جهان نامشخص بوده و فقط یک سری سایه خاکستری است. چندین ماه طول می‌کشد تا دید کودک شما به طور کامل رشد کند. تشخیص نور در نوزاد نیز به مرور متحول می‌شود.

 

بینایی نوزاد و تکامل آن

به گزارش فراناز بلافاصله بعد از تولد، پزشک به طور مختصر چشم نوزاد را معاینه کرده تا علائم آب مروارید مادرزادی یا سایر مشکلات چشم را در نوزاد بررسی کند. اگرچه چنین مشکلات چشمی نادر است، اما باید در مراحل اولیه تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرند تا تأثیر آن‌ها در رشد بینایی کودک به حداقل برسد. همچنین معمولاً یک پماد آنتی بیوتیکی بر روی چشم نوزاد اعمال می‌شود تا از عفونت چشم ناشی از باکتری‌های موجود در کانال زایمان جلوگیری شود.

 

معاینه چشم نوزاد

در بدو تولد، نوزاد فقط رنگ‌های سیاه و سفید و سایه‌های خاکستری می‌بیند. سلول‌های عصبی در شبکیه و مغز که بینایی را کنترل می‌کنند به طور کامل توسعه نیافته‌اند. همچنین چشمان یک نوزاد تازه متولد شده توانایی تمرکز روی اشیاء نزدیک را ندارد؛ بنابراین اگر به نظر می‌رسد نوزادتان نمی‌تواند روی اشیا یا صورت شما تمرکز کند، نگران نباشید، برای خیره شدن او به صورت شما قدری زمان لازم است.

 

با وجود این محدودیت‌های بصری، مطالعات نشان می‌دهد که طی چند روز پس از تولد، نوزادان نگاه کردن به چهره مادر خود را به چهره یک غریبه ترجیح می‌دهند. محققان معتقدند که این ترجیح به بزرگی محرک و کنتراست بالای آن نیز وابسته است؛ مانند مرزی که موی مادر با فضای اطرافش ایجاد می‌کند. بنابراین برای تشویق تعامل بصری با نوزاد تازه متولد شده، سعی کنید سبک مو‌های خود را یکسان نگه داشته و ظاهر خود را تغییر ندهید.بیشتر بدانید: نوزادان از کی می‌ توانند ببینند و رنگ‌ها را تشخیص دهند؟

 

تشخیص نور در نوزاد

یک نکته جالب توجه در مورد پسر یا دختر تازه متولد شده، بزرگی چشمان آنهاست. دلیل این امر این است که رشد طبیعی نوزاد از سر به پایین انجام می‌شود. در بدو تولد، اندازه چشمان کودک شما ۶۵ درصد اندازه آن در بزرگسالی است.چه زمان نوزاد میتواند نور را تشخیص دهد و ببیند؟

چه زمان نوزاد میتواند نور را تشخیص دهد و ببیند؟

 

ماه های اول تولد و تشخیص نور

چشمان کودک شما در ماه اول زندگی نسبت به نور خیلی حساس نیست. در حقیقت، میزان نور مورد نیاز یک نوزاد یک ماهه برای آگاهی از وجود نور (که به آن آستانه تشخیص نور گفته می‌شود) ۵۰ برابر بیشتر از یک بزرگسال است؛ بنابراین خوب است که در محل نگهداری نوزاد تعدادی چراغ روشن بگذارید و نگران نباشید که نور زیاد مانع خواب او شود. روشن بودن اتاق در عوض به شما هنگام سر زدن و مراقبت از نوزاد در شب کمک می‌کند.

 

نوزادان خیلی سریع توانایی مشاهده رنگ‌ها را پیدا می‌کنند. در یک هفته پس از تولد، آن‌ها می‌توانند قرمز، نارنجی، زرد و سبز را ببینند. اما کمی طول می‌کشد تا بتوانند آبی و بنفش را تشخیص دهند. این امر به این دلیل است که نور آبی طول موج‌های کمتری داشته و در شبکیه چشم انسان گیرنده‌های رنگی کمتری برای نور آبی وجود دارد.

 

توانایی تشخیص رنگ

اگر بعضی مواقع به نظر می‌رسد که حرکت دو چشم نوزاد شما با هم هماهنگ نیست، نگران نشوید. طبیعی است که گاهی اوقات یک چشم به سمت دیگر متمایل شود. اما اگر خطای بزرگ و مداوم در چشم او مشاهده می‌کنید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

سخن آخر

چشم نوزاد از دوران جنینی تا بعد از ۱۲ ماهگی در حال تکامل است. شما می‌توانید برای کمک به تحریک بینایی نوزادتان، اتاق را با رنگ‌های روشن و شاد تزئین کنید. می‌توانید از نقاشی‌ها و آثار هنری و اشیایی که رنگ‌ها و اشکال متضاد دارند استفاده کنید. حضور یک شی متحرک نورانی و رنگی در نزدیکی گهواره کودک نیز می‌تواند به تحریک بینایی او و تشخیص نور در نوزاد کمک کند. تلاش کنید در اطراف کودکتان رنگ‌ها و اشکال متنوعی وجود داشته باشد. برای اینکه بیشتر در مورد بینایی نوزاد بدانید و دید کاملتری نسبت به آن پیدا کنید مقاله قدرت بینایی چشم نوزاد؛ از بدو تولد تا یک سالگی را بخوانید.

جدیدترین مطالب سایت