بهترین مواد خوراکی برای کم خونی

بهترین مواد خوراکی برای کم خونی

بهترین مواد خوراکی برای کم خونی

امروز در سایت فراناز به شما بهترین ویتامین ها برای درمان کم خونی که بیماری رایج به خصوص برای خانمها است را معرفی میکنیم. علل کم خونی عبارتند از کم خونی فقر آهن و کم خونی ناشی از بیماری هاي خونی. بهمین دلیل مهم است که توسط دکتر تان تشخیص نوع کم خونی صورت گیرد. کم خونی ناشی از فقر ویتامین طبق معمول با تجویز ویتامین و تغییر در رژیم غذایی اصلاح پذیر است.

 

کم خونی فقر ویتامین همچنین بعنوان کم خونی مگالوبلاستیک نیز شناخته شده است و انواع علل آن عبارتند از:

 

کم خونی فقر فولات

فولات که بعنوان ویتامین ب 9 نیز شناخته شده است، یک ویتامین موجود در میوه ها و سبزیجات برگ سبز است. ناتوانی در جذب فولات میتواند منجر به کمبودهای شدید شود. مبتلایان به بیماری روده کوچک مانند بیماری سلیاک و یا کسانی که بخشی از روده خودرا با عمل جراحی برداشته اند، بیشتر در جذب فولات مشکل دارند.

 

الکل نیز باعث کاهش جذب فولات میشود. برخی داروهای تجویزی مانند داروهای ضد تشنج، میتوانند در جذب این ماده مغذی تداخل ایجاد کنند. زنان باردار و زنانی که شیردهی دارند، نیاز به فولات بیشتری دارند. همچنین کسانی که تحت درمان هاي همودیالیز هستند، باید فولات بیشتری دریافت کنند.

 

درمان این وضعیت شامل یک رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل هاي فولیک اسید توسط تجویز دکتر است. در اغلب موارد، مکمل هاي اسید فولیک به صورت خوراکی مصرف میشوند. هنگامیکه سطح فولات در بدن شما به میزان کافی رسید، می‌توانید مکمل ها را قطع کنید اما گر این کمبود اصلاح نشد، شاید نیاز به مصرف مکمل ها به صورت نامحدود داشته باشید.

 

این نوع کم خونی میتواند از یک رژیم غذایی فاقد ویتامین ب 12 ناشی شود. این ویتامین بیشتر در گوشت، تخم مرغ و شیر یافت می‌شود. ویتامین ب ۱۲ و کم خونی ناشی از فقر آن درصورت عدم جذب از طریق روده کوچک نیز رخ می‌دهد. این ممکن است به خاطر عمل جراحی معده یا روده کوچک، رشد غیر طبیعی باکتریایی در روده کوچک یا یک بیماری روده اي مانند کرون یا سلیاک باشد.

 

برای موارد خفیف این کم خونی، درمان شامل تغییرات در رژیم غذایی است بعلاوه مکمل هاي ویتامین ب 12 به صورت قرص یا اسپری بینی است. دکتر شما ممکن است درصورت کمبود شدید، تزریق این ویتامین را تجویز کند. در ابتدا ممکن است تزریق هرروز نیاز باشد ودر نهایت تزریق به یکبار در ماه کاهش مییابد.

 

کم خونی ناشی از فقر ویتامین سی

کمبود ویتامین سی ناشی از اختلال در توانایی بدن برای جذب ویتامین سی است. یک علت آن میتواند استعمال سیگار باشد. درمان با دریافت قرص ویتامین سی امکانپذیر است. مصرف غذاها و نوشیدنی هاي حاوی این ویتامین نیز باید افزایش یابد.

 

شما میتوانید عده اي از انواع کم خونی ناشی از فقر ویتامین رابا یک رژیم غذایی سالم از خود دور کنید.غذا هاي غنی از فولات عبارتند از سبزیجات برگ تیره، آجیل، محصولات غنی شده اي مانند غلات، نان، ماکارونی و برنج، میوه و آب میوه.

 

غذا هاي غنی از ویتامین ب 12 عبارتند از تخم مرغ، شیر و پنیر و ماست، غلات صبحانه غنی شده، گوشت قرمز و سفید.غذا هاي غنی از ویتامین سی عبارتند از کلم بروکلی، مرکبات و آب میوه، توت فرنگی، فلفل شیرین، گوجه فرنگی

جدیدترین مطالب سایت