دانستنی های شگفت انگیز درباره کلاغ ها

دانستنی های شگفت انگیز درباره کلاغ ها

دانستنی های شگفت انگیز درباره کلاغ ها

پرنده ای باهوش و زرنگ به نام کلاغ همیشه انسان ها را شگفت زده کرده است. در طول تاریخ، انسان ها همواره از هوش کلاغ ها در عجب بوده اند. کلاغ ها خیلی زرنگ اند. گاهی هم ممکن است کمی فریبکار هم به نظر برسند. کلاغ ها به خانواده کلاغ (Corvidae) تعلق دارند. یک گروه از کلاغ ها «قاتل» نامیده شوند، بعضی از افراد هم آنها را پیام آور مرگ می دانند. برخی از افراد کلاغ ها را باهوش می دانند زیرا قادرند وسایل و غذاها را سرقت کنند.

 

مغز کلاغ تنها به اندازه انگشت شست انسان است، با این حساب هوش این پرنده چقدر است؟ در این مطلب این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

 

هوش کلاغ به اندازه هوش یک کودک 7 ساله است

ممکن است مغز کلاغ نسبت به مغز یک انسان کوچک باشد، اما آن چه اهمیت دارد نسبت اندازه مغز کلاغ نسبت به اندازه خود جانور است. این اندازه مغز نسبت به اندازه حیوان است که اهمیت دارد.

 

به گفته پروفسور جان مارزلوف دانشگاه واشنگتن، کلاغ در اصل یک میمون پرنده است. این که آیا میمون رفتار دوستانه تری با انسان دارد یا کلاغ بستگی زیادی به این دارد که شما چه رفتاری با یک کلاغ (یا دوستانش) دارید.

 

کلاغ ها میتوانند چهره انسان ها را تشخیص می دهند

آیا شما می توانید یک کلاغ را از کلاغ دیگر تشخیص دهید؟ از این نظر کلاغ ممکن است از شما باهوش تر باشد، زیرا کلاغ می تواند چهره های افراد را از هم تشخیص دهد.

 

گروه مارزلوف کلاغ هایی را گرفتند، بر آنها برچسب زدند و سپس آزادشان کردند. اعضای گروه حین این کار ماسک های مختلفی می پوشیدند. کلاغ ها شیرجه می زدند و با عصبانیت به افراد ماسک دار پرخاش می کردند البته تنها اگر ماسک به وسیله کسی پوشیده شده بود که با آنها آشنا بودند.

 

کلاغ ها میتوانند درباره شما با سایر کلاغ ها صحبت کنند

اگر فکر کنید که دو کلاغ تماشایتان می کنند و قارقار می کنند و درباره تان با همدیگر صحبت می کنند، احتمالاً درست فکر کرده اید. در مطالعه مرزلوف، حتی کلاغ هایی که هرگز اسیر نشده بودند، به دانشمندان حمله می کردند.

 

چگونه کلاغ ها مهاجمین خود را برای کلاغ های دیگر توصیف می کنند؟ واقعیت این است که درباره ارتباطات کلاغ ها با یکدیگر درک خیلی کمی وجود دارد. به نظر می رسد که شدت، ریتم و طول قارقارها اساس زبان آنها را تشکیل می دهد.

 

کلاغ ها میتوانند به خاطر بسپارند که شما چه کار کرده اید

به نظر می رسد که کلاغ ها می توانند کینه شان را به فرزندانشان منتقل کنند – حتی نسل های بعدی کلاغ ها هم به دانشمندان ماسک دار واکنش تهاجمی نشان می دادند.

 

نمونه دیگری از حافظه کلاغ ها به مورد شهر گاتهام آمریکا مربوط است. در این مورد حدود نيم ميليون کلاغ در مسیر مهاجرت خود در گاتهام متوقف شدند و محصولات کشاورزان را در معرض تهدید قرار دادند.

 

شهردار شهر به کلاغ ها اعلان جنگ داد و شکارشان شروع شد. از آن به بعد، کلاغها از مسیر خود را کج می کنند و به اندازه کافی بالا پرواز می کنند تا از شلیک گلوله در امان بمانند. البته این کارشان مانع از این نمی شود که چیزهایی را بر روی شهر نیندازند.

 

کلاغ ها از ابزار استفاده می کنند و مشکلات را حل می کنند

کلاغ ها از چندین نوع ابزار استفاده می کنند و تنها غیرپستاندارانی هستند که ابزار جدیدی می سازند. کلاغ ها علاوه بر استفاده از چوب به عنوان نیزه و قلاب، سیم ها را هم برای ساخت ابزار خم می کنند، حتی اگر هرگز قبلاً با سیم مواجه نشده باشند.

 

در افسانه ها آمده است که یک کلاغ تشنه سنگ هایی را به داخل پارچ آب می اندازد تا سطح آب را بالا ببرد و از آن بنوشد.

 

دانشمندان آزمایشی انجام دادند تا ببینند که آیا واقعاً کلاغ ها این قدر باهوشند. به این ترتیب که شیء شناوری را در یک لوله عمیق قرار دادند. کلاغ های شرکت کننده در آزمایش، اشیاء متراکمی را به آب انداختند تا زمانی که شیء در دسترس قرار گرفت. کلاغ ها اشیائی را که در آب شناور می شدند یا آنهایی را که برای ظرف خیلی بزرگ بودند را برای انداختن در داخل لوله انتخاب نکردند.

 

بچه های انسان این درک از جابجایی حجم را در حدود سن 7-5 سالگی به دست می آورند.

 

کلاغ ها میتوانند برای آینده برنامه ریزی کنند

برنامه ریزی برای آینده تنها ویژگی انسان ها نیست. به عنوان مثال، سنجاب ها برای روزهای مبادا غذا ذخیره می کنند. کلاغ ها نه تنها برای رویدادهای آینده برنامه ریزی می کنند بلکه به فکر کلاغ های دیگر هم هستند.

 

وقتی که یک کلاغ غذا ذخیره می کند، به اطرافش نگاه می کند تا ببیند جانوری او را مشاهده می کند یا نه. اگر ببیند که جانور دیگری تماشایش می کند، وانمود می کند که گنجینه اش را پنهان می کند اما درواقع آن را در پرهایش پنهان می کند. سپس کلاغ پرواز می کند تا نقطه مخفی جدیدی پیدا کند.

 

اگر کلاغی کلاغ دیگری را ببیند که ثروت خود را مخفی می کند، قاعده بازی را می داند و فریب نمی خورد. در عوض، کلاغ اول را تعقیب می کند تا به کشف جدیدش دست یابد.

 

کلاغ ها میتوانند خود را با شرایط جدید وفق  دهند

کلاغ ها خود را به زندگی در دنیای انسان ها تطبیق داده اند. کلاغ ها ما را تماشا می کنند که چه کاری انجام می دهیم و از ما یاد می گیرند.

 

کلاغ هایی دیده شده اند که آجیل ها را در ترافیک ماشین ها می اندازند تا شکسته و باز شوند. حتی چراغ های راهنمایی رانندگی را تماشا می کنند و فقط زمانی آجیل ها را پس می گیرند که چراغ عابر پیاده روشن باشد.

 

همین به خودی خود باعث می شود که کلاغ زرنگ تر از بیشتر عابران پیاده باشد. کلاغ هایی دیده شده اند که برنامه رستوران ها و روزهای گذاشتن زباله را به خاطر می سپرند تا از پرسه زدن در میان زباله ها بهترین بهره را ببرند.

 

کلاغ ها میتوانند قیاس ها را  فهمند

کلاغ ها مفاهیم انتزاعی شامل قیاس ها را می فهمند. اد واسرمن (Ed Wasserman) و گروهش در مسکو، کلاغ ها را آموزش دادند تا اشیاء دارای مشابهت با یکدیگر (دارای همان رنگ، همان شکل یا همان شماره) را با هم تطبیق دهند. بعد، پرندگان آزمایش شدند تا مشخص شود که آیا می توانند اشیائی را که ارتباطی با هم دارند را با هم مطابقت دهند یا نه.

 

به عنوان مثال، یک دایره و یک مربع با قرمز و سبز قابل قیاسند نه به دو تا نارنجی. کلاغ ها این مفهوم را اولین بار بدون هیچگونه آموزشی درباره مفاهیم تفاوت و تشابه درک کردند.

 

کلاغ ها می توانند حیوانات خانگی شما را روی انگشتانشان بچرخانند (شاید)گربه ها و سگ ها می توانند مسائل نسبتا پیچیده ای را حل کنند اما نمی توانند ابزار بسازند و از آنها استفاده کنند.

 

اگر حیوان خانگی شما یک طوطی است، هوش آن به اندازه یک کلاغ، پیچیده است. اما اندازه گیری هوش کاری پیچیده و دشوار است. طوطی ها دارای نوک های خمیده هستند، بنابراین برایشان استفاده از ابزار سخت تر است.

 

به طور مشابه، سگ ها از ابزار استفاده نمی کنند اما به گونه ای خود را سازگار کرده اند که با انسان ها کار می کنند تا احتیاجات شان برآورده شود.

 

گربه ها به نقطه ای از تسلط بر انسان رسیدند که زمانی پرستش می شدند. به این ترتیب کدامیک از این گونه ها واقعاً باهوش ترند؟

 

دانشمندان جدید معتقدند که تقریباً غیرممکن است یک آزمون هوش در بین گونه های مختلف به کار برد زیرا مهارت حیوانات در حل مسئله، به حافظه و آگاهی، به شکل بدن و زیستگاه و خیلی زیاد به مغز حیوان بستگی دارد. با این حال، حتی بر اساس همان استانداردهای مورد استفاده برای اندازه گیری هوش انسانی هم کلاغ ها فوق العاده باهوشند.

جدیدترین مطالب سایت