مرکز مشاوره روانشناسی : چگونه می توان ازدواج امن و خانواده سلامتی داشت؟

مرکز مشاوره روانشناسی : چگونه می توان ازدواج امن و خانواده سلامتی داشت؟

مرکز مشاوره روانشناسی : چگونه می توان ازدواج امن و خانواده سلامتی داشت؟

خانواده پایه ای ترین و اصلی ترین جزء اجتماع است.

 مرکز مشاوره روانشناسی : چگونه می توان ازدواج امن و خانواده سلامتی داشت؟

 

طبق بررسی های صورت گرفته در بهترین مرکز مشاوره های تهران دستیابی به جامعه ی سالم در گرو سلامت خانواده و خانواده سالم در گرو برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است. توجه به خانواده و تلاش در جهت رفع مشکلات و معضلات این سازمان بنیادی می تواند نوید بخش جامعه ای ارزشمند و متعالی باشد.

 

مرکز مشاوره روانشناسی : خانواده های سالم چه ویژگی هایی دارند؟

اعضای خانواده سالم درک کرده اند که خانواده های خوب خود به خود به وجود نمی آیند، بلکه نیاز به توجه ، آگاهی ، تلاش و کسب اطلاعات دارند. در این خانواده وقتی مشکلی ایجاد می شود اعضای خانواده به هم نزدیک می شوند تا مشکل را حل کنند، نه این که از هم دور شوند و از مسئولیت ها فرار کنند.

 

بر اساس اطلاعات بدست آمده از جلسات مشاوره ازدواج خوب، در این خانواده ها زمانی که کسی اشتباهی می کند افراد دیگر خانواده شخصیت او را زیر سوال نمی برند و بیشتر روی رفتار اشتباه او نظر می دهند ویا کل شخصیت را  به خانواده پدر و مادر همسرنسبت نمی دهند. در خانواده سالم به جای این که دنبال مقصر بگردند اول سعی می کنند که مشکل را بشناسند و با پیدا کردن راه حل، فشار و تنش را در خانواده کم کنند و در این خانواده هر یک از افراد می توانند در مورد علت های رفتار،نظرخودرا  بیان کنند و بسیاری از موارد دیگر که به این موارد اکتفا می کنیم.

 

نکته ی مهم دیگر این که خانواده ها می توانند نقش مهمی در زندگی فرزندانشان داشته باشند.آموزه های مشاوره خانواده نشان می دهد که فاکتورهای متعددی وجود دارد که انعطاف پذیری را در فرزندان بهبود می بخشد. صلاحیت های اجتماعی، مهارت های حل مسئله، استقلال فردی و …. از عوامل مهم در این باره هستند. فرزندانی که خانواده هایشان این مهارت ها را در آن ها تقویت می کنند شانس بیشتری دارند که در بزرگسالی افراد موفقی باشند.

 

شما و خانواده تان باید از همین امروز مسیر تازه ای را در پیش بگیرید و الگو ها و ساختارهای ذهنی قدیمی را کنار بگذارید . شما می توانید بر نحوه ی زندگی خانوادگی خود تاثیر گذار باشید و هر چه بیشتر در این زمینه تمرین کنید ، خانواده موفق تری خواهید داشت. در ادامه بر اساس مطالعات مشاور روانشناس به مواردی اشاره می کنیم که برای داشتن خانواده سالم دانستن آن ها موثر است.

 

توصیه های متخصصان مشاوره خانواده : محبت و پذیرش را در خانواده ایجاد کنید.

هر فردی نیاز به پذیرش دارد و هرکسی نیاز دارد که به کسی یا چیزی احساس تعلق خاطر کند. نیاز به پذیرش در خانواده بسیار مهم است و اگر نیاز فرزندتان به تایید و پذیرش ، در خانواده تامین نشود ، آن ها برای برآورده ساختن این نیاز به هرجایی پناه خواهند برد. فرزندان باید بدانند که آن ها را همانطور که هستند دوست دارید و به آن ها افتخار می کنید و در کنارشان هستید. ممکن است که با برخی از کارهایشان مخالف باشید ولی آن ها را طرد نمی کنید . ممکن است فکر کنید که این کار دور از دسترس است ولی در هر خانواده ای خوشی و نا خوشی و پستی و بلندی هایی وجود دارد و مطمئن باشید که اگر بخواهید چنین خانواده ای داشته باشید ، حتما می توانید. پس برای آن تلاش کنید و تحقق ببخشید. به این منظور می توانید از متخصصان در مرکز مشاوره کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

 

توصیه های متخصصان مشاوره ازدواج : در روابط خود نقش فعالی داشته باشید.

بیشترین کاری که می توانید برای فرزندانتان انجام دهید این است که به حرف های آن ها گوش دهید و با آن ها صحبت کنید. ارتباط فعال به معنای پذیرش، حرمت نفس، تشویق و امنیت خاطر است و به دنبال برآورده ساختن این نیاز ها است. شما به هنگام ارتباط فعال به حرف های طرف مقابل گوش می دهید تا منظور او را درک کنید، و گفتاری صادقانه و شفاف دارید و همواره سعی می کنید خدشه ای به روابط خانوادگی مستحکم وارد نشود.

 

طبق مطالعات مشاوره ازدواج، متاسفانه این روز ها گفت و گو های خانواده ها عمدتا درباره ی مشکلات هستند و اغلب اوقات اعضای خانواده فقط درباره ی مشکلاتشان با یکدیگر صحبت می کنند . اگر شما جزء افرادی هستید که فقط درباره ی مشکلاتتان با یکدیگر صحبت می کنید، شک نکنید که روابطتان با مشکل مواجه خواهد شد. سعی کنید گفت و گو هایتان و ارتباط شما محدود به مواقعی که مشکلی روی داده یا از دست یکدیگر دلگیر هستید یا اتفاقی افتاده که شما را ناراحت کرده، نباشد. بلکه در مواقع شادی و خوشحالی با هم صحبت کنید.

 

در برخی از خانواده ها اعضای خانواده اصلا با هم صحبت نمی کنند و این مسئله نیز مشکل ساز است. مطالعات مشاوره خانواده نشان می دهد که هر چه میزان ارتباط کلامی در خانواده کمتر باشد ، بچه ها در خارج از خانه با مشکلات بیشتری مواجه خواهند بود. باید اعضای خانواده را به ارتباط فعال با یکدیگر تشویق کنید .

 

توصیه های مشاور روانشناس : حل بحران های خانواده را یاد بگیرید.

طبق گفته ی آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت وقوع بحران در خانواده امری اجتناب نا پذیر است . صرف نظر از این که زندگی تان چقدر آرام است و چقدر والدین خوبی هستید، حتما در زندگی دچار بحران شده اید ویا خواهید شد و این بحران زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در زندگی مشکلات بی شماری وجود دارد که ممکن است با آن ها مواجه شوید .

 

مرکز مشاوره روانشناسی : چگونه می توان ازدواج امن و خانواده سلامتی داشت؟

 

مشاور روانشناس بیان می کند که یکی از ویژگی های مهم خانواده های سالم این است که در مواجهه با مشکلات نمی ترسند و یا پشت یکدیگر را خالی نمی کنند . در یک خانواده موفق، اعضای خانواده به یکدیگر وفادارند و هر چه بیشتر با مشکلات مواجه می شوند توانایی بیشتری پیدا کرده و پیوندشان مستحکم تر می شود.

 

در ارتباط با فرزندتان حضور واقعی داشته باشید.

طبق مطالعات مرکز مشاوره، بسیاری از ما فعالیت هایی مانند پخت و پر، تمیز کردن  و یا رسیدگی به ایاب و ذهاب فرزندانمان را حضور برای فرزند تلقی می کنیم. اما حضور به این صورت به معنای حضور عاطفی و معنوی نیست. برای تامین نیاز های فرزندانمان به پیوند و ارتباط و به مهارت های دیگری نیاز داریم ، به این معنا که به آن ها به صورت فعال گوش دهیم، بدون این که قصد سخنرانی یا نصیحت داشته باشیم. برای خوب گوش دادن نه تنها باید به کلام ، بلکه به حرکات بدن و حالت احساسی و انرژی آن ها نیز توجه داشته باشیم.

 

اغلب والدین از این گله دارند که فرزندشان با آن ها ارتباط واقعی ندارد و از این نکته غافل هستند که در درجه ی اول خود آن ها هستند که نتوانسته اند با حضور خود با فرزندشان ارتباط برقرار کنند. کودکان در هر سنی که باشند، تشنه ی ارتباط با والدین خود هستند.

 

طبق نظر مشاور روانشناس اگر ارتباط بر مبنای کنترل ، پیش داوری ، سرزنش، پند و اندرز یا فشار باشد، کودک گوش خود را می بندد. برای درگیر شدن هشیارانه در رابطه والد و فرزند باید بتوانیم این پیام را به آن ها انتقال دهیم که(( من این جا هستم و می توانی روی من حساب کنی.))

 

رسم و رسوم را فراموش نکنید.

بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج برخی از عادات و رسم و رسوم پدران و پدر بزرگ هایمان را همه ما در خاطراتمان مرور می کنیم و می تواند بازدید های مرسوم به مناسبت اعیاد و دیگر مناسبت ها باشد یا رسومی که از طرف پدر بزرگ و مادر بزرگ هایمان اجرا می شود. این رسم و رسوم  می تواند به عنوان اطلاعات پایه ای باشد که به بچه ها کمک می کند هویت خود را بیابند و باز شناسند. متفاوت بودن نیاز ها یا معیار ارزش های رسوم با بافت خانواده و بسیاری از دلایل دیگر باعث می شود که برخی از آن ها نادیده گرفته شوند ولی نقش بزرگی در خانوده به همراه دارد. به بیان ساده تر رسم و رسوم خانوادگی باعث تقویت و رشد اجتماعی بچه ها می شود و وابستگی های احساسی و خانوادگی را افزایش می دهد.

 

برای خانواده خود مرز تعیین کنید.

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده زندگی مشترک مانند هر نهاد دیگری در عین حفظ استقلال و تفرد خود، با دیگر نهادهای اجتماعی در تماس بوده و از این نهاد ها تاثیر پذیرفته و بر آن ها تاثیر می گذارد. مهم است که هریک از زوجین  مرزی میان خود و محیط اطرافشان داشته باشد و همچنین این مرز بین خانواده و محیط اطرافشان وجود داشنه باشد، زیرا که تاثیر عمیقی در روابط به همراه دارد.

 

احترام به خود و دیگران را به عنوان اصول سلامت روانی مهم بدانید.

یکی از موارد مهم،  احترام به خود است و این که فرد خودش را دوست بدارد و همچنین به اطرافیانش نیز احترام بگذارد. یکی از علائم وجود مشکل ، تنفر از خود است. احترام به دیگران مبتنی بر تقویت افراد است نه تخریب شخصیت آن ها و باید نسبت به دیگران بردباری و صبر داشت و به جای تنبیه، تشویق را اجرا کرد و در حالت کلی برای شخصیت افراد احترام قائل شد و بی احترامی را در هر شرایطی کنار گذاشت که برای کسب آگاهی بیشتر از مطالعات مشاوره ازدواج در این زمینه بهره مند شوید.

 

شناخت محدودیت های خود و دیگران را فراموش نکنید.

یکی از موارد مهم دیگر در این اصل رو به رو شدن مستقیم با واقعیت های زندگی است. برای رسیدن به این مقصود لازم است که شخصیت خود و دیگران را انطور که واقعا هست قبول نماییم و بپذیریم. در واقع کشمکش و خصومت با واقعیت ها دردسرساز است و فرد سالم از خصوصیات مثبت و برجسته ی خود استفاده می کند و به محدودیت ها و نواقص خود نیز آشنایی دارد و این در رابطه با دیگران نیز صادق است.

 

هماهنگی والدین در تربیت را جدی بگیرید.

طبق نظر مشاور روانشناس یکی دیگر از نکات مهم در خانواده ، لزوم هماهنگی و وحدت رویه والدین در تربیت فرزندان است که تاثیر بسزایی در تربیت صحیح آن ها دارد، ولی اختلاف والدین کودک را دچار تعارض خواهد کرد. اگر ما رفتار و گفتار دو گانه داشته باشیم سبب می شود که کودک متوجه عدم قاطعیت ما شود و فرزندمان را مضطرب کند. در صورت اختلاف پدر و مادر در تربیت فرزند ، باید آن دو با هم گفت و گو و تبادل نظر داشته باشند  و به راه کار واحد برسند و توجه داشته باشند که این گفت و گو در حضور کودک انجام نشود.

 

محبت خود را به همسرتان نشان دهید.

بر اساس گفته ی خانم دکتر نسرین باقری محبت و دوستی خود را به همسرتان نشان دهید ، وقتی بچه ها علاقه شما را به یکدیگر ببینند، باعث افزایش اعتماد به نفسشان می شود و هم محبت کردن به یکدیگر و دیگران را یاد می گیرند. احترام و محبتی را که برای همسرتان قائل می شوید ، احترامی است که در آینده فرزندتان برای خودش و شما قائل خواهد شد.

 

مرکز مشاوره روانشناسی : چگونه می توان ازدواج امن و خانواده سلامتی داشت؟

 

الگوی شایسته برای فرزندانتان باشید.

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده کودکان با نگاه کردن به والدین از آن ها می آموزند و والدین بخشی از زندگی  فرزندان را تشکیل می دهند و همواره به عنوان الگویی برای آن ها محسوب می شوند. تقلید کودکان از والدین امری انتخابی نیست ، زیرا ماهیت انسان به گونه ی است که به طور طبیعی به این سو قدم برمی دارد . کودک، انسان بودن، مسئولیت پذیر بودن، صادق بودن، شجاع بودن و بسیاری از موارد دیگر را از والدین خود می آموزد . فرزندان ما آن چه ما می خواهیم نمی شوند، بلکه انچه هستیم می شوند.

 

کلام آخر مرکز مشاوره

خانواده موفق و حفظ استحکام آن موضوع بسیار گسترده ای است، زیرا همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم ، خانواده پایه  و اساسی ترین جزء اجتماع است و نخستین اجتماعی است که هر انسانی در آن گام می نهد و آداب زندگی و اصول و رسوم اجتماعی و …. را یاد می گیرد. به همین دلیل، یادگیری مهارت های اساسی و هر آن چه که موجب استحکام در خانواده می شود، اهمیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری مهارت های اساسی در حوزه زندگی مشترک و فرزند پروری می توانید با مرکز مشاوره انتخاب نو در ارتباط باشید.

مطالب داغ هفته اخیر