ارتباط مستقیم شب بیداری و افزایش وزن

ارتباط مستقیم شب بیداری و افزایش وزن

ارتباط مستقیم شب بیداری و افزایش وزن

برای بسیاری افراد، بزرگسالی و نوجوانی دوره‌اي پر از شب نخوابیدن است اما یک پژوهش جدید نشان می دهد که این بیدار ماندن تا دیروقت اثراتی بر افزایش وزن افراد دارد.

 

محققان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانشان در دانشگاه کلمبیا نشان دادند که هر چه یک فرد جوان یا نوجوان دیرتر به رخت خواب رود، با احتمال بیشتری به اضافه وزن دچار می شود.

 

به گفته محققان، این اولین تحقیق مشاهده‌اي است که به بررسی ارتباط میان زمان خواب و توده بدنی «BMI» در میان گروه‌هاي سنی مختلف می پردازد.

 

آن‌ها دریافتند که هر چه افراد در سنین نوجوانی و جوانی دیرتر به رخت خواب بروند، در طول یک دوره پنج ساله وزن بیشتری اضافه می کنند.به ازای هر ساعت دیر رفتن به رخت خواب، توده بدنی 2.1 کیلو گرم افزایش پیدا می کند.

 

بر اساس گزارش سازمان‌ هاي بهداشتی، نوجوانان 14 تا 17 ساله نیاز دارند که در هر شبانه روز هشت تا 10 ساعت خواب دریافت کنند در حالی‌که افراد جوان در سنین 18 تا 25 سالگی به حدود هفت تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند.

 

نتایج یک پژوهش حاکی ازآن است که تنها 31 درصد از دانش آموزان دبیرستانی دستکم از هشت ساعت خواب شبانه برخوردارند و تقریباً 30 درصد از بزرگسالان گزارش میکنند که شب‌ ها کمتر از 6 ساعت میخوابند.

 

کمبود خواب میتواند سلامتی را دستخوش مشکلاتی کند. خواب ناکافی نیز حتی میتواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش داده و منجر به بروز نشانه‌هاي اولیه بیماری‌ قلبی شود

جدیدترین مطالب سایت