عوارض مصرف استامینوفن و تاثیر آن بر کبد و کلیه

عوارض مصرف استامینوفن و تاثیر آن بر کبد و کلیه

عوارض مصرف استامینوفن و تاثیرش بر کبد و کلیه

به گزارش فراناز اخیرا نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که مصرف قرص استامینوفن به عنوان شناخته شده‌ترین مسکن بدون نسخه در جهان به طور فزاینده ای موجب مسمومیت می‌شود.

 

استامینوفن یکی از متداول ترین مسکن های مصرفی در جهان است. این دارو در تسکین دردهای خفیف و تب کاربرد گسترده ای دارد.

 

بررسی ها نشان می دهد که طی چند دهه گذشته در بسیاری از کشورها مصرف این دارو بیش از حد افزایش یافته است که می تواند به در دسترس بودن دوز موجود از این دارو مرتبط باشد.

 

بررسی انجام شده در سوئیس حاکی از آن است که در صورت تجویز داروی استامینوفن توسط پزشک باز مشاهده می شود دوز بالاتری از این دارو به راحتی موجب مسمومیت در افراد می شود همچنین مسمومیت ناشی از این دارو اغلب به مرگ منجر نمی شود اما می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند.

 

به گزارش فراناز به نقل از ساینس الرت، به گفته محققان سوئیسی یکی از مشکلاتی که در رابطه با داروی استامینوفن وجود دارد، این است که اگر مصرف این دارو به تسکین علائم فرد کمکی نکند، بیمار بدون تجویز پزشک به مصرف دوز بالاتری از دارو اقدام می کند. این مشکل بزرگی است.

 

به دلیل عوارض داروهای مسکن مانند استامینوفن،بهتر است به هنگام دردهای خفیف و قابل تحمل به وسیله روش های طبیعی و گیاهی مانند چای های گیاهی و دمنوش ها درد را تسکین داد و حدالمقدور از مصرف مواد شیمیایی خودداری کرد.در نیک صالحی عوارض استامینوفن برای کبد و کلیه و سایر عوارض آن را بخوانید

 

تاثیرات وحشتناک مصرف قرص استامینوفن روی کبد و کلیه

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف بالای استامینوفن که داروی ضد درد و ضد تب است عامل مهمی در بروز آ‌سیب‌ به کبد و کلیه است.

 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای استامینوفن یا پاراستامول که یک داروی ضد درد و ضد تب می‌باشد باعث آسیب رساندن به کلیه و کبد فرد می‌شود.

 

سیامک عبدالله نژاد افزود: این دارو رایج‌ترین دارو برای از بین بردن تب است اما به دلیل عوارضی که دارد بیش از سه روز برای تب توصیه نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عوارض استامینوفن برای کبد و مصرف بالای استامینوفن ، عامل مهمی در بروز ‌آسیب‌های جدی در مرحله اول به کبد و در مرحله دوم به کلیه است.

 

او با تاکید بر اینکه مصرف بالای استامینوفن حتی باعث آسیب بر عملکرد مغزی و عصبی فرد خواهد شد، گفت: مصرف مقادیر بالای ۴گرم استامینوفن در روز به ویژه در کودکان می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

 

عبدالله نژاد گفت مهم‌ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد که علائم مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند.

 

عوارض جانبی و آثار سوء استامینوفن و عوارض استامینوفن برای کبد که به صورت بیماری و ناخوشی های کبدی و کلیوی بروز می کند شناخته شده است و البته بررسی ها نشان داده که این دارو می تواند آثار سوء پوستی خطرناک و حتی کشنده هم برجای بگذارد.عوارض مصرف استامینوفن و تاثیر آن بر کبد و کلیه

جالب است بدانید که عوارض استامینوفن برای کبد چگونه بروز می کند؟

مصرف مقدار مجاز روزانه استامینوفن برای مدتی طولانی تر از حد مجاز ، حتی یک دو هفته ، می تواند آثار توکسیک بر روی کبد داشته باشد.این دارو کبد و کلیه را از کار می اندازد…

 

البته تحقیقات نشان داده که مصرف طولانی و بیش از حد مجاز،حتی به مقدار اندک بیش از حد مجاز ، برای روزها و هفته ها می تواند از مصرف مقدار زیاد و یک باره این داور خطرآفرین تر باشد.

 

متاسفانه به خاطر فروش بدون نسخه دارو و همچنین کاربرد این دارو به صورت ترکیب که در بیماری سرماخوردگی و انفولانزا و سردرد و…. استفاده می شود اثر مصرف بیش از حد روزانه آن را بیشتر می کند .

 

همین موضوع این دارو را در صدر خطر آفرین ها قرار می دهد. لازم به ذکر است که استامینوفن در بین داروهای ایجاد کننده نارسایی کبدی در آمریکا صدرنشین است.عوارض مصرف استامینوفن و تاثیر آن بر کبد و کلیه

افزایش خطر آسیب کلیوی استامینوفن همراه با الکل،الکل را با استامینوفن نخورید!

تحقیقات نشان داده که مصرف الکل و استامینوفن می تواند آسیب های کلیوی وارد نماید. حتی اگر مقدار مصرف اندک هم باشد .

 

آنقدر این آسیب جدی است که توصیه می شود که پزشکان حتما از عوارض جدی کلیوی استامینوفن و مصرف همزمان الکل با آن به بیماران خود توضیح دهند. بخصوص بیماران جوان تر بیشتر در معرض خطر استفاده همزمان این دو هستند.

 

بر اساس گزارش FDA در مورد عوارض نادر برخی از دارو ها متاسفانه حدود ۱۰۷ مورد بیماری پوستی جدی وابسته به عارضه استامیتوفن از سالهای ۱۹۶۹ الی ۲۰۱۲ گزارش شده که حدود ۶۷ درصد از آنها نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته اند و دوازده درصد مرگ ناشی از این عوارض اعلام شده است. این امر موجب شده است که سازمان غذا و داروی آمریکا F.D.A نسبت به این اثر جانبی دارو هشدار دهد.

 

در ادامه بخوانید عوارض پوستی ناشی از مصرف استامینوفن:

واکنش های پوستی مرتبط به استامینوفن به شرح ذیل است:

 

Stevens-Johnson Syndrome :

علایمی شبه آنفولانزا دارد سوزش گلو ، تب ، سردرد …. که کم کم می تواند با ضایعات پوستی و جوش و کورک خود را نشان دهد و در ادامه به صورت زحم های مخاطی ( داخل دهان، چشم ، ریه … ) خود را نشان دهد. سندرم اتستیون جانسون می توانند عفونی شده و شرایط وخیمی برای بیمار ایجاد کند و می تواند به مرگ منجر شود.

 

Toxic Epidermal Necrolysis :

این هم با علایمی شبه انفولازا خودش را نشان می دهد ( سرفه و سردرد و درد بدن و تب ..) که در ادامه به ضایعات پوستی تاولی پیشرونده که زخم شده و ترشح دارد. ممکن است پوست کنده شود و مو ها و ناخن از پوست جدا شود.نکروز سمی پوستی می تواند کشنده باشد بخصوص اگر با عفونت همراه باشد.

 

Acute Generalized Exanthemtous Pusulosis :

با ضایعات پوستولی و جوش های چرکی که بر روی پوست ظاهر می شود . خوشبختانه پس از دو هفته از قطع استامینوفن این عارضه از بین می رود.

بر اساس گزارش F.D.A عارضه پوستی استامینوفن به مقدار دوز مصرفی مربوط نبوده و در هر زمانی ممکن است رخ دهد و به همین دلیل در صورتی که به هر علت با مصرف استامینوفن مشکلات پوستی و خارش پیدا می کنید از استفاده مجدد آن در هر زمان دیگر اجتناب کنید.عوارض مصرف استامینوفن و تاثیر آن بر کبد و کلیه

سعی کنید استامینوفن نخورید و اگر مجبور شدید بسیار کم و با احتیاط…

هر چه باشد استامینوفن داروی است که برای درد های حاد از قبیل سردرد و سرماخوردگی و دردهای بدنی و همچنین در دردهای مزمن توسط مردم استفاده می شود و همینطور توسط پزشکان تجویز می گردد.

 

اگر بروشور مربوط به دارو را یک بار مطالعه فرمایید آثار سوء دارو و عوارض استامینوفن برای کبد را یک به یک نوشته است و به طور واضح توصیه نموده که بزرگسالان از این دارو بیش از ده روز استفاده نکنند و همینطور به کودکان هم بیش از ۵ روز از داور داده نشود.

 

در سرماخوردگی هم هیچگاه بیش از سه روز از این دارو و یا ترکیباتی که در آن استامینوفن وجود دارد استفاده نشود.

 

همزمانی مصرف این دارو با برخی دارو ها هم خطر آفرین است که البته در برخی بروشور ها به آن اشاره شده و البته اگر به پزشک خود بفرمایید چه داروهایی را مصرف می کنید می تواند شما را راهنمایی کند.

جدیدترین مطالب سایت