نحوه محاسبه و چگونگی حساب کردن سود شغلمان

نحوه محاسبه و چگونگی حساب کردن سود شغلمان

نحوه محاسبه و چگونگی حساب کردن سود شغلمان

اگر می خواهید سود کار و شغلی که دارید را حساب کنید با این مطلب از سایت فراناز همراه باشید. در بازار امروزه ایران اضافه بر خرابی بازار سودها هم کمتر شده هست اما میخواهیم با روشی شما سودتان را حساب کنید .

 

به گزارش فراناز هنگامی که صاحب کسب و کاری هستید، سود پادشاه هست! تعیین دقیق سود کسب و کار، به شما کمک می‌کند تا در مورد چگونگی قیمت گذاری محصولات و خدمات، پرداخت به کارکنان و… تصمیم گیری کنید و از سلامت مالی آلبوم تان مطمئن باشید.

 

بیشتر کسب و کارها حسابدار دارند؛ حالا اگر شما در ابتدای راه هستید یا میخواهید سر از کار حسابدارهایتان در آوردید، شما میتوانید با ما همراه باشید.

 

حسابداران در نخستین گام برای خود یک دوره زمانی به نام دوره مالی یا دوره حسابداری مشخص می‌کنند. این دوره مالی میتواند یک ماه، سه ماه، یکسال و… باشد. در طی یک دوره مالی، مجموع درآمدها منهای هزینه ها، سود کسب و کار را می سازد. محاسبه سود با کمی جزئیات، به همین سادگی هست.

 

محاسبه سود یا زیان

۱» ابتدا ارزش کل پول هاي دریافت شده از مشتریان تان «درآمد» را محاسبه کنید. برای پیدا کردن سود کسب و کار شما باید همۀ پول هاي کسب شده در یک دوره مالی را جمع بزنید. این پول ها میتوانند از منابع گوناگون مثل فروش یا خدمات ارائه شده، حق عضویت دریافت شده یا در مورد سازمان هاي دولتی مالیات و… باشد.
برای مثال فرض کنید ما در ماه مهر ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال کتاب فروخته ایم و ۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت حق التالیف دریافت کرده ایم. بنابراین کل درآمد عبارت هست از: ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ = ۷,۰۰۰,۰۰۰ + ۲۰,۰۰۰,۰۰۰

 

۲» کل هزینه هاي کسب و کار خود را برای دوره مالی مورد نظر محاسبه کنید. بطورکلی هزینه، پولی می باشد که برای کسب درآمد صرف شده هست. برای مثال، راننده هاي تاکسی برای کسب درآمد نیاز به پرداخت هزینه سوخت «بنزین، گاز» دارند. هزینه هاي کسب و کار بسته به نوع عملیات شرکت متنوع می باشند.
فرض کنید ما در ماه مهر برای چاپ کتاب ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال پرداخت کرده ایم.

 

۳» زمانی که شما ارزش صحیح کل درآمد و هزینه کسب و کار خود را بدست آورید، محاسبه سود کاری ندارد. برای پیدا کردن سود کافی هست هزینه هاي خود را از درآمدها کم نمایید.
صاحبان کسب و کار ممکن هست بخواهند دوباره این سود را در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند یا آن را برداشت نمایند.

 

در مثال ساده مان، هزینه را از درآمدها کسر می‌کنیم تا ۱۵,۵۰۰,۰۰۰ = ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ – ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ سود مشخص شود. ما میتوانیم این سود را برای خرید یک خودرو چاپ و نشر اخیر بهرهگیری کنیم و با افزایش چاپ کتاب، در بلندمدت درآمد و سود بیشتری کسب نماییم.

 

۴» دقت داشته باشید تنها زمانی که مجموع درآمدها از هزینه ها بیشتر باشد، سود بدست آورده ایم؛ در غیر این صورت، اگر هزینه ها از درآمدها بزرگ تر باشند، نتیجه عملیات دوره مالی به زیان ختم شده هست. اگر کسب و کارتان به زیان رسید، بدان معنی هست که شما پول زیادی برای کسب درآمد خرج کرده اید اما به آن میزان یا بیشتر درآمد نداشته اید. این اتفاق در آغاز راه اندازی کسب و کار، اجتناب ناپذیر هست و از دست دادن پول یا زیان، حتماً به این معنا نیست که شرایط کسب و کارتان وخیم می باشد. بطور معمول در ابتدای راه هزینه هایي مثل خرید دفاتر، ایجاد نام تجاری، دریافت وام و…

 

می‌توانند منجر به زیان شوند. نتیجه عملیات شرکت آمازون برای نه سال «۱۹۹۴ – ۲۰۰۳» زیان بود تا دوره سودآوری خود را شروع کرد. گرچه همۀ زیان ها به این شکل توجیه نمی‌شوند و همچنین همۀ ي کسب و کارها با زیان شروع نمیشوند و می‌توانند از همان ابتدا سودآور باشند.

 

تمامی شرکت ها صورتحسابی به نام صورت سود و زیان تهیه می‌کنند که منابع درآمد و جزئیات هزینه را نشان میدهد. هم اکنون میخواهیم گام به گام با صورت سود و زیان آشنا شویم.

 

صورت سود و زیان

۱» صورت سود و زیان با فروش خالص شروع می‌شود. فروش خالص عبارت هست از ارزش ریالی کالاهای فروش رفته منهای تخفیفات، کالاهای گم شده یا آسیب دیده و کالای مسترد «برگشت» شده.
برای مثال یک تولیدی کفش در فصل بهار ۳,۵۰۰,۰۰۰ ریال کفش فروخته و ۲۰۰,۰۰۰ ریال تخفیف نیز به مشتریان خود داده هست. بنابراین فروش خالص ۳,۳۰۰,۰۰۰ = ۲۰۰,۰۰۰ – ۳,۵۰۰,۰۰۰ می باشد.

 

۲» شخصی ۱۰ عدد خودکار به ارزش ۱۰,۰۰۰ ریال خریداری میکند و آن ها را ۱۵,۰۰۰ ریال می فروشد. در این جا به ۱۵,۰۰۰ ریال فروش و به ۱۰,۰۰۰ ریال بهای تمام شده کالای فروش رفته گفته میشود. به عبارتی برای آنکه محصولی را بفروشیم، یا آن را می سازیم و یا آن محصول را ارزان تر می‌خریم. در گام دوم تهیه صورت سود و زیان، بهای تمام شده کالای فروش رفته از فروش خالص کم میشود.

 

دیدنی هست بدانید که اگر محصول را می سازید، بهای تمام شده آن شامل هزینه هاي مستقیم ساخت مثل مواد نخست و حقوق نیروی کار خط ساخت می باشد.
در ادامه مثال تولیدی کفش، این شرکت ۵۰۰,۰۰۰ ریال برای خرید پارچه و لاستیک و ۲۰۰,۰۰۰ ریال بابت حقوق کارگران دوزنده پرداخت کرد. در این صورت سود ناخالص عبارت هست از: ۲,۶۰۰,۰۰۰ = ۷۰۰,۰۰۰ – ۳,۳۰۰,۰۰۰

 

۳» سود ناخالص چیست؟ هزینه هاي کسب و کار محدود به ساخت یا خرید محصول نمی باشد. بلکه هزینه هاي دیگری مثل اجاره، تبلیغات و… هنوز باقی مانده اند. به این هزینه ها، هزینه هاي عملیاتی گفته می‌شود و باید از سود ناخالص کسر شوند.
فرض کنید تولیدی کفش برای فصل بهار ۱۰۰,۰۰۰ ریال اجاره، ۲۰,۰۰۰ ریال بابت قبوض آب و برق و ۳۰,۰۰۰ ریال بابت تبلیغ پرداخت کرده هست. مجموع هزینه هاي عملیاتی ۱۵۰,۰۰۰ ریال میشود که از سود ناخالص کم می‌کنیم: ۲,۴۵۰,۰۰۰ = ۱۵۰,۰۰۰ – ۲,۶۰۰,۰۰۰

 

۴» به ۲,۴۵۰,۰۰۰ ریال سود گذشته از کسر مالیات گفته می‌شود. این را بدانید که اگر نتیجه عملیات یکسال شرکت به سود ختم شود باید بر زمینه قوانین هر کشور، درصدی از آن را بعنوان مالیات پرداخت کند. پس از کسر مالیات، به سود خالص رسیده اید.

جدیدترین مطالب سایت