درمان انواع دیابت با آب بامیه | همه خواص بامیه

درمان انواع دیابت با آب بامیه | همه خواص بامیه

درمان انواع دیابت با آب بامیه | همه خواص بامیه

 

چقدر بامیه را میشناسید؟ چقدر با خواص بامیه آشنا هستید؟ برای اطلاعات بیشتر با ما در فراناز همراه باشید.

 

بامیه گیاهی خوراکی است که حاوی پتاسیم، ویتامین B، ویتامین C، اسید فولیک و کلسیم است. بامیه حاوی کالری کم و فیبر زیاد است. بررسی های اخیر نشان می دهند که اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی به مدیریت قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری کمک زیادی می کند.

 

به گزارش فراناز به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، دیابت در حال افزایش است. بررسی ها نشان داده اند بامیه تاثیرات زیادی برای درمان دیابت دارد. در ادامه به خواص بامیه با جزئیات بیشتری اشاره می کنیم.

 

بامیه برای دیابت مفید است یا خیر

بر اساس مطالعات اخیر، بامیه علایم انواع دیابت که شامل دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری است، را کاهش می دهد. عواملی که موجب افزایش خطر ابتلا فرد به دیابت می شود شامل سابقه ی خانوادگی این بیماری و شیوه  زندگی است به همین دلیل پزشکان به افراد درمعرض خطر، تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت فیزیکی  را توصیه می کنند. بامیه ممکن است به کاهش قند خون برخی افراد مبتلا به دیابت کمک کند. تحقیقات بر روی این گیاه هنوز در مراحل اولیه است اما نتایج اولیه ی آن امیدوار کننده می باشد.

بامیه متعلق به خانواده mallow(از نظر علمی Abelmoschus esculentus) است که ختمی، چای ترش، کاکائو و پنبه نیز درهمین خانواده قرار می گیرند. بامیه در آب وهوای معتدل می روید. این گیاه دارای گل های بزرگی است که در نهایت به گیاه سبزغلاف مانند پر از دانه ای تبدیل می شود. بامیه از 2000 سال قبل از میلاد مسیح  در مصر استفاده  شده است.

 طعم بامیه ملایم است و غلاف و دانه های آن خوراکی می باشند. این سبزی سابقه ای طولانی در طب سنتی دارد. در گزارش باغ های سلطنتی کیو نوشته شده است درطب سنتی شرق، برگ ها و میوه ی بامیه  برای کاهش درد، به عنوان مرطوب کننده و درمان کننده ی اختلالات  ادراری استفاده می گردید. در طب کنگو از بامیه برای زایمان ایمن استفاده می شد.

به نظر شما بامیه می تواند علایم دیابت را کاهش دهد یا خیر؟

دیابت اغلب با افزایش هورمونی به نام انسولین و دیگر درمانهای دارویی کنترل می شود. با این حال  برخی از افراد مبتلا به دیابت، خواهان کاهش دوز انسولین خود هستند و برخی از افراد ازعوارض جانبی  و ناخوشایند داروهای دیابت رنج می برند و گاهی داروهای دیابت برای برخی از افراد بخوبی کار نمی کنند.

 احتمال اینکه استفاده از بامیه می تواند به کنترل دیابت کمک کند بسیار جالب توجه است اما هیچ مدرکی دال بر اینکه بامیه می تواند دیابت را درمان نماید، وجود ندارد. علاوه براین تحقیقات انجام شده بروی بامیه تنها به اثرات آن برحیوانات پرداخته است اگر چه بدن انسان به حیوانات شباهت دارد اما همه ی تحقیقات انجام شده بروی حیوانات در انسان صادق نیستند.

افزایش جذب قند توسط ماهیچه ها

در سال 2005 مطالعه ای درمجله ی Planta Medicaمنتشر گردید که در آن به بررسی تأثیرات بامیه بر موشهای صحرایی مبتلا به دیابت پرداخته بود. دانشمندان ماده ای بنام  myricetinرا در بامیه  یافتند  که در برخی غذاهای دیگر نظیر چای سبز نیز یافت می شود. آنها میریستین را از بامیه جدا کرده و موشها را با آن درمان کردند. این درمان سبب افزایش جذب قند توسط ماهیچه های موش های صحرایی و کاهش قند خون شد. در سال 2012 یک بازنگری از مطالعات انجام شده بر روی بامیه در مجله ی Food Science and Human Wellnessمنتشر گردید که در آن به چندین مطالعه ی آزمایشگاهی و حیوانی و ارتباط میریستین با کاهش قند خون اشاره شده بود. در این مطالعه استدلال شد که میریستین ممکن است سایر عوامل خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

کاهش پیک قندخون پس از غذا

 در مطالعه ای که درسال 2011 درISRN Pharmaceuticsمنتشر شد، ارتباط بامیه با کاهش پیک قند خون پس ازصرف غذا مشخص گردید. محققان به موشهای صحرایی از طریق یک لوله قند مایع وهمچنین بامیه خالص دادند. موشهایی که از بامیه استفاده کرده بودند پیک قندخون پس از تغذیه شان پایین تر بود. نویسندگان مقاله می گوید: این کاهش به دلیل متوقف نمودن جذب قند از روده توسط ترکیبات بامیه می باشد. این مطالعه همچنین به بررسی تعامل احتمالی بین بامیه و متفورمین پرداخت. بنظر می رسد بامیه همچنین جذب متفورمین را متوقف کرده و تأثیر متفورمین را کاهش می دهد بنابراین نباید بامیه همزمان با مصرف متفورمین مصرف شود و زمان مصرف آنها باید با هم  فاصله داشته باشد.

کاهش قند خون

 در مطالعه ای  که درسال 2011 در مجله ی Pharmacy and Bioallied Sciencesمنتشر گردید به ارتباط خوردن بامیه و کاهش قند خون اشاره شده است. محققان پس از تثبیت قندخون موشهای صحرایی به مدت 12 روز به آنها پودرعصاره ی پوست و دانه ی بامیه  را با دوزهایی تا 2000 میلی گرم  به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن دادند. هیچ اثرات جانبی سمی از مصرف دوزهای بالای بامیه مشاهده نشد اما قند خون موشهای صحرایی پس از 28 روز مصرف بامیه، کاهش یافت. این مطالعه  در روز بیست و هشتم  متوقف شد بنابراین ثبات اثرات بامیه  بر مقدار قندخون نامشخص ماند.

درمان انواع دیابت با آب بامیه | همه خواص بامیه

نکاتی درباره مصرف بامیه

در چندین مطالعه به ارتباط مصرف بامیه با اثرات منفی جانبی آن اشاره شده است این تأثیرات منفی عبارتند از:

-مصرف بامیه ممکن است تأثیر داروی متفورمین را کاهش دهد.

– بامیه حاوی مقادیر زیادی اگزالات است و این ماده می تواند خطر سنگ  کلیه را در افرادی که مستعد سنگ های کلیوی هستند، افزایش دهد.

-چنانچه بامیه به درستی شسته نشود، می تواند حاوی باکتریها، آفت کش ها و سایر مواد خطرناک  باشد و افراد نباید بامیه را بصورت خام یا فریز شده که از تاریخ انقضای آن گذشته باشد، استفاده  کنند.

-افرادی که به بامیه آلرژی دارند نباید از این گیاه استفاده  کنند، این نوع از آلرژی مانند سایر انواع  آلرژی به خانواده ی گیاه mallowنظیر ختمی و کتان است.

بررسی های پزشکی نشان داده اند بررسی های مربوط به کنترل دیابت با بامیه هنوز در مراحل اولیه است. در یکی از پژوهش ها مشخص شد که آب بامیه به کاهش قند خون کمک می کند. دانه های پخته شده بامیه که مدت های زیادی در ترکیه برای درمان دیابت استفاده می شده اند، مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرات مثبت آنها بر روی دیابت و کنترل قند خون ثابت شده است.بامیه سرشار از فیبر است. برآورد شده 8 عدد بامیه متوسط حاوی 3 گرم فیبر هستند. این میزان فیبر مزیت های زیادی دارد؛ به هضم غذا کمک می کند، میزان گرسنگی را کاهش می دهد و فرد را به مدت بیشتری سیر نگه می دارد. غذاهایی که حاوی فیبر زیادی هستند، بخش مهمی از رژیم غذایی برای درمان دیابت محسوب می شوند. مشخص شده که افزایش مصرف فیبر باعث بهبود کنترل گلیسمی و بهبود حساسیت به انسولین می شود.

 

بدانید که بامیه دارای خواص ضد استرس است

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند عصاره دانه های بامیه در موش ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد استرسی در گردش خون بوده اند.مدیریت سطح استرس بخش مهمی از کنترل دیابت محسوب می شود. استرس زیاد در مدت طولانی منجر به افزایش سطح قند خون می شود. سلامت روان باید بخشی از برنامه درمانی دیابت باشد و مصرف بامیه و دانه های آن بخشی از این برنامه محسوب می شود.

 

بامیه و کاهش کلسترول خون

بررسی های انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده که بامیه به کاهش کلسترول خون این موجودات کمک می کند. غذاهایی که حاوی فیبر زیاد و آنتی اکسیدان هستند برای مبتلایان به دیابت توصیه می شوند، زیرا این غذاها می توانند سطح کلسترول را کاهش دهند.

به گزارش فراناز به گفته موسسه قلب Heart امریکا افراد مبتلا به دیابت بیش از دیگران دارای سطوح ناسالم کلسترول هستند. زمانی که کلسترول بالا با دیابت همراه می شود، نتیجه آن زیاد خوب نخواهد بود. بنابراین خیلی مهم است که رژیم غذایی شما نیز به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

 

بامیه و جلوگیری از خستگی زیاد

یکی دیگر از فواید بامیه رفع خستگی است. یکی از بررسی ها نشان داد که مصرف بامیه به بهبود زمان و سطح خستگی کمک می کند. با اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی همراه با برنامه منظم ورزشی، می توانید ورزش Sport طولانی تری داشته باشید و به علاوه خستگی ناشی از ورزش نیز سریعتر بهبود پیدا خواهد کرد. فعالیت قلبی و عروقی بخش مهمی از پیشگیری و درمان دیابت محسوب می شود. بامیه هم می تواند به انجام فعالیت های بیشتر کمک کند.

 

کدام قسمت بامیه قابل استفاده است؟

آب بامیه و خواص آن

نوشیدن آب بامیه روش جدید استفاده از بامیه است. برخی معتقدند که نوشیدن آب بامیه حتی می تواند به کاهش علائم دیابت هم کمک کند. آب بامیه به این روش تهیه می شود که قطعات بامیه را در آب قرار داده و بگذارید یک شب بماند و روز بعد آب را بنوشید. برخی از مواد مغذی موجود در پوست و دانه های بامیه جذب آب می شوند. اگر با طعم بامیه در آب مشکلی نداشته باشید، این روش یک روش سریع و ساده برای بهره گرفتن از خواص بامیه محسوب می شود.

 

اگر بامیه ها را قطعه قطعه کنید و در آب قرار دهید، ممکن است آب بامیه کمی تلخ شود.درمان انواع دیابت با آب بامیه | همه خواص بامیه

 

پوست و پودر دانه های بامیه

پوست بامیه یکی از سنتی ترین روش ها برای استفاده پزشکی از بامیه است. در مطالعات اولیه بر روی بامیه استفاده از پوست بهترین راه برای بهره گرفتن از بامیه محسوب می شد. پوست بامیه را می توانید با یک رنده کوچک آشپزخانه جدا کنید. گرچه محدودیتی برای میزان مصرف پوست بامیه وجود ندارد، اما نصف قاشق چایخوری پوست بامیه نیاز بدن به این ماده را برطرف کرده و حتی بیشتر از این نیاز می باشد.

 

ایده برای استفاده از بامیه

ژل موجود در بامیه یک ماده غلیظ کننده است که یک ترکیب رایج در برخی سوپ ها محسوب می شود. اگر تصمیم دارید بامیه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مورد استفاده قرار دهید، می توانید با یک دستور غذایی ساده شروع کنید.

 

یکی از روش هایی ساده استفاده از بامیه برای مبتلایان به دیابت به این شکل است:

در زمان دم کردن برنج بامیه هایی را که تمیز شسته اید، زیر برنج ها قرار دهید و برنج را دم کنید. بامیه همراه با برنج و در بخار پخته می شود. بعد از پختن برنج می توانید بامیه ها را جدا کرده و مورد مصرف قرار دهید.

 

چه زمانهایی نباید بامیه بخوریم؟

اگر یک برنامه درمانی برای دیابت دارید، باید حتما در مورد برنامه های جدید مانند مصرف بامیه با پزشک Doctor مشورت کنید. در پژوهشی که در این زمینه انجام شد مشخص شد بامیه جذب متفورمین را مسدود می کند. متفورمین دارویی است که برای کمک به کنترل سطح قند خون مصرف می شود. بنابراین اگر پزشک برای شما متفورمین تجویز کرده و در حال مصرف آن هستید، خوردن بامیه به عنوان راهی برای کنترل دیابت توصیه نمی شود.

 

به یاد داشته باشید که بامیه نمی تواند جایگزینی برای انسولین باشد. با وجود تمام مزیت هایی که بامیه دارد، بهتر است آن را در کنار دیگر روش ها و تحت نظر پزشک مصرف کنید.

 

مسئله دیگری که در زمان مصرف بامیه باید مد نظر داشته باشید سطح بالای اگزالات oxalates در این گیاه است.اگزالات به کلیه و سنگ کیسه صفرا متصل می شود و باعث بزرگ شدن آنها شده و شرایط موجود را بدتر می کند. بامیه سرخ شده نیز باعث بالا رفتن سطح کلسترول می شود، بنابراین بهتر است بامیه را سرخ نکنید تا سطح کلسترول خود را در حد متعادل حفظ کنید.

مطالب داغ هفته اخیر