بررسی ترکیبات رایج در لوازم آرایشی

بررسی ترکیبات رایج در لوازم آرایشی

بررسی ترکیبات رایج در لوازم آرایشی

برای تولید لوازم آرایشی از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟ کم‌وبیش می‌توان گفت در هر خانه‌ای لوازم آرایش وجود دارد، اما تنها افراد محدودی هستند که می‌خواهند بدانند برای تولید این محصولات از چه مواد شیمیایی استفاه می‌شود.

 

علم شیمی به دانشمندان کمک می‌کند ترکیباتی ایجاد کنند که شاید در ظاهر نامطلوب باشند، اما در عمل آثار بسیار خوبی از خود برجای بگذارند. در این متن می‌خواهیم رایج‌ترین مواد شیمیایی و ترکیبات موجود در لوازم آرایشی را بررسی کنیم. برای شناختن این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

 

رایج ترین مواد شیمیایی در محصولات آرایشی

کاربرد مواد شیمیایی در لوازم آرایشی ممکن است باعث تعجب شما شود. در واقع باید گفت این بخش از شیمی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و افراد برای درک عمیق آن به مطالعه جدی‌تری نیاز دارند.

 

بااین‌حال بهتر است بدانید که در تولید محصولات مختلف از موادی مانند بوتیل گلیکول، ایزوتیازولین و منتول استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید محصولات آرایشی و مراقبتی تهیه کنید، در کنار توجه به راهنمای خرید لوازم آرایشی بهتر است کاربرد این مواد را بشناسید. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

بررسی ترکیبات رایج در لوازم آرایشی

منتول و کاربرد آن در لوازم آرایشی

منتول را می‌توان از روغن نعنا به‌ دست آورد یا اینکه از روش‌های مصنوعی آن را ساخت. این ماده آلی است و به‌صورت کریستال‌های مومی سفید یا شفاف دیده می‌شود. منتول بوی نعنا می‌دهد و به‌ جز خواص دارویی که دارد، باعث ایجاد حس خنک در افراد خواهد شد.

 

از کاربردهای منتول باید به ایجاد حس خنک یا آرامشی که ناشی از رایحه آن است اشاره کرد. ضمن اینکه این ماده خاصیت تسکین درد نیز دارد. معمولا از منتول در شامپوها، پاک‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها و کرم‌های موبر برای ایجاد حس طراوت استفاده می‌شود.

 

بوتیل گلیکول و کاردبر آن در لوازم آرایش

این ماده که به‌صورت مایع در محصولاتی مانند نرم‌کننده و مرطوب‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد، از محبوب‌ترین مواد موجود در فرمولاسیون لوازم آرایشی و بهداشتی به‌ حساب می‌آید.

 

دلیل استفاده از بوتیل گلیکول در ساختار محصولات مختلف به خواص حالت‌دهندگی، نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی آن برمی‌گردد. همچنین این ماده به حفاظت از پوست و مو کمک می‌کند.

 

بوتیل گلیکول را می‌توان از بی‌خطرترین موادی دانست که حتی در معرض الکل نیز خواص خود را از دست نمی‌دهد. معمولا افرادی با پوست خشک و جوش‌دار باید از محصولات حاوی این ماده استفاده کنند.

 

از بوتیل گلیکول در تولید محصولات مراقبت از مو، ضدآفتاب، سرم‌های آبرسان و ضدپیری، شامپوها، لوسیون‌ها، نرم‌کننده‌ها و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. این ماده حلال است و مانع از تجمع رنگدانه‌ها یا دیگر مواد می‌شود.

 

ایزوتیازولین و کاربرد آن در لوازم آرایشی و بهداشتی

ایزوتایزولین ترکیبی از نیتروژن و اتم‌های گوگرد است. این ماده و مشتقات آن که با نام‌های متیل کلروایزوتیازولین و متیل ایزوتیازولین شناخته می‌شوند، نقش نگهدارنده دارند و ازاین‌رو در محصولات آرایشی و شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ایزوتیازولین با خواص خود از رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند، اما ممکن است باعث بروز آلرژی و حساسیت پوستی در افراد شود. به همین دلیل در برخی کشورها تنها به‌صورت محدود می‌توان از آن استفاده کرد.

 

این ماده با خواص خود مانع رشد میکروارگانیسم‌ها در لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود و به همین دلیل استفاده از آن ضروری است. درصورتی‌که تولیدکننده‌ها درصد مجاز این ماده را در ترکیب محصولات استفاده کنند، بی‌خطر است و باعث بروز حساسیت نمی‌شود.

 

از این ماده و مشتقات آن در تولید محصولات شوینده مانند شامپوها و پاک‌کننده‌ها می‌توان تا غلظت 15ppm و در لوازم دیگر تا غلظت 10ppm استفاده کرد. این ترکیب از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، اما ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک و حتی در موارد حاد مسمومیت ریه شود.

بررسی ترکیبات رایج در لوازم آرایشی

ترکیبات اصلی لوازم آرایشی

علاوه ‌بر مواد شیمیایی بهتر است با ترکیبات کلی لوازم آرایشی آشنا باشید تا بدانید که چه محصولی روی پوست خود استفاده می‌کنید. این مواد را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • آب: آبی که در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید کاملا تصفیه‌شده باشد. این آب نقش حلال دارد و در تولید کرم‌ها، شامپوها، لوسیون‌ها و دئودورانت استفاده می‌شود.
  • امولسیون‌کننده: این ماده از جداشدن مواد مغذی مانند آب و روغن جلوگیری می‌کند. از موادی که باعث تغییر در کشش سطحی بین آب و روغن می‌شوند و بافت یک‌نواختی به محصول می‌دهند، باید به پلی سوربات‌ها و سولفات سدیم پتاسیم اشاره کرد.
  • مواد نگهدارنده‌: ایزوتیازولین یکی از این مواد است که جلوی رشد میکروارگانیسم‌ها را می‌گیرد. مواد دیگری نیز به‌عنوان نگهدارنده تولید می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. درصورتی‌که محصولی فاقد نگهدارنده خریداری کردید، باید در مدت کوتاهی از آن استفاده کنید.
  • غلیظ‌کننده: غلیط‌کننده‌ها به‌صورت معدنی، چربی، طبیعی و مصنوعی وجود دارند. این مواد باعث ایجاد بافتی مناسب در محصول می‌شوند و بسیار پرکاربرد هستند.
  • نرم‌کننده: از این مواد می‌توان به روغن نارگیل، زیتون، موم، گلیسیرین، اکسید روی، لورات دیگلیکول، روغن معدنی، استورات بوتیل و لانولین اشاره کرد. نرم‌کننده‌ها بسیار پرکاربرد هستند و در طیف وسیعی از لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • رنگ‌دانه: اگر محصولات آرایشی را مشاهده کنید، متوجه وجود رنگ‌‌های متنوع در آن‌ها می‌شوید. برای ایجاد این تفاوت‌ها از رنگ‌دانه‌های طبیعی، گیاهی یا حیوانی استفاده می‌کنند.
  • براق‌کننده: برخی محصولات آرایشی نیاز به درخشش دارند و ازاین‌رو در آن‌ها از براق‌کننده‌هایی مانند میکا و بیسموت اکسی کلارید استفاده می‌شود.
  • عطر: رایحه مواد آرایشی و بهداشتی مانند کارایی آن‌ها مهم است. برای این منظور 300 ماده شیمیایی بی‌خطر وجود دارد و تولیدکنندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

جمع‌بندی

برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از مواد شیمیایی مانند منتول، بوتیل گلیکول و ایزوتیازولین استفاده می‌شود. از رایج‌ترین ترکیبات مورد استفاده در این محصولات نیز باید به آب، براق‌کننده، نگهدارنده، مرطوب‌کننده، عطر و غلیظ‌کننده اشاره کرد.

 

سوالات متداول

از چه مواد شیمیایی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود؟

از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی باید به منتول، بوتیل گولیکول و ایزوتیازولین اشاره کرد.

 

ترکیبات مورد استفاده در تولید لوازم آرایشی شامل چیست؟

برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از ترکیباتی مانند آب، غلیظ‌کننده، رنگدانه، مواد نگهدارنده، امولسیون‌کننده، براق‌کننده و عطر استفاده می‌شود.

 

آیا ترکیبات شیمیایی لوازم آرایشی مضر هستند؟

علم شیمی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و موادی که ممکن است مضر بدانید کاملا برای این محصولات مناسب هستند. البته میزان مورد استفاده از مواد باید کاملا دقیق باشد.

مطالب داغ هفته اخیر